99:n kytkinakseli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
al
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 20:37
Paikkakunta: Kotka

99:n kytkinakseli

Viesti Kirjoittaja al »

Aloittelin pikkuhiljaa 99:n (vm. -74) kytkinprojektia ja purkaminen tuntuikin luvattoman helpolta kunnes pääsin kytkinakseliin asti..

Ruuvailin siis akselin päähän pultin ja yritin nykiä akselia irti mutta ei irtoa ei niin millään. Akseli liikkuu ihan mukavasti sisäänpäin (siis vauhtipyörää kohti) ja ulospäin siihen asti kun vauhtipyörän kohdalla oleva paksumpi hammastettu osa tulee about siihen painelaakerin kohdille. Siihen tyssää. Akseli on parhaimmillaankin vain muutaman millin ulkona etupuolelta.

Pitäisikö akselin tulla ulos ilman väkivaltaa vai onko joku jippo jolla sen saisi pihalle? Pelottaa ruveta oikein rempomaan, kun nyt jo näyttää siltä että tämä Bilteman peltikäyttöön tarkoitettu liukuvasara pettää ennen muuta näkyvää tulosta.. :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä se ainaskin tuoreemmissa versioissa lähtee ihan raa-alla voimalla. Ei ole noista -70luvun vehkeistä kokemusta itellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Itse olen vääntänyt esim. sorkkaraudalla siitä pultinkannasta akselin ulos. Veikkaan, että vääntämällä se lähteekin helpommin, kuin kevyellä liukuvasaralla.

Eli vääntö päälle ja napakka töytäisy, niin pitäisi lähteä.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ulosvetäjällä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kaikista satkuista ja 99 on lähtenyt joko vetämällä tai ulosvetäjällä:

Sopivan kokoinen hylsy ja riittävän pitkä pultti tai kerretanko (8mm)sekä sopivan kokoinen vahva prikka tai lattarauta hylsyn päähän. Hylsyn astettelee rataspyörää vasten, jonka jälkeen akselin peesee vääntämään mutterilla pois. 900:ssa ainakin hyvä työkalu ja syyläri ei vahingoitu.

PS. Kai olet muistanut rutistaa kytkinasetelma kasaan oikean kokoisella rautalangalla kaverin kanssa :?:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
al
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 20:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Ulosvetäjällä

Viesti Kirjoittaja al »

9000LPT kirjoitti: PS. Kai olet muistanut rutistaa kytkinasetelma kasaan oikean kokoisella rautalangalla kaverin kanssa :?:
Jep. On siellä vaijerinpätkä välissä. Tiedä sitten että onko sopiva.. Kaipa sen huomaa ainakin jossain vaiheessa jos ei ole. ;)

Pitänee yrittää tänään uudelleen. Helpottaa kyllä huomattavasti kun tietää että kyse on pelkästä voimasta. :twisted:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu voimalla lähti ainakin ysikympistä. Oli muuten tiukassa.

Kun saat kytkinrempan kasausvaiheeseen, niin laita akselin uritukseen molybdeenisulfidirasvaa. On sitten helpompi enskeralla irroitella. :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen otti satkusta sen kahden ison ruuvimeisselin avulla. Reikään sopivan mittainen pultti, ja ne meisselit vastakkaisille puolille tosiaan ja vääntö nojaten ensiövedon koteloon. Hyvin lähti tuolleen, kun tulee vääntö molemmilta puolilta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ulosvetäjällä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

al kirjoitti:
9000LPT kirjoitti: PS. Kai olet muistanut rutistaa kytkinasetelma kasaan oikean kokoisella rautalangalla kaverin kanssa :?:
Jep. On siellä vaijerinpätkä välissä. Tiedä sitten että onko sopiva.. Kaipa sen huomaa ainakin jossain vaiheessa jos ei ole. ;)
Viimeistään kun ei mahdu tulemaan välistä pois. On aika ahdas väli ja tarvitsee suuri sopivan paksuisen vaijerin tai rautalangan. Liian paksua lankaa yritettäessä saa työsylinterin tulemaan ulos rungostaan :oops: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Nostetaanpas aihe esille, sillä olen tullut Antin apuun tämän auton saattamisessa ajokuntoon. Itsehän aikanaan sain Antin auton ostamaan, joten on aika vastata teoista. Auto on koko lailla upea muuten.

Tilanne on siis se, että on tehty seuraavaa (korjausoppaan mukaan):
1. Irrota kytkinkoppa.
2. Asenna välirengas kotelon ja tähtilevyn väliin.
3.a) Irrota kytkinakselin lukitussolki ja tiivistekumi.
3.b) Ittota kytkinakselin O-rengas.
4. Irrota kytkinakselin muoviruuvi.
4,5. (korjausoppaan ulkopuolelta) Kiinnitä mutteri kytkiakseliin.
5. Irrota kytkinakseli. Käytä mieluummin liukupainovasaraa.

Tähän se on jäänyt. Ei lähde kytkinakseli irti.

Kuvat puhukoon puolestaan:
Kuva
Kuva

Olen ihmetellyt tilannetta hetken tänään. Työkaluina liukupainovasara (hmm, miten tätä käytetään tässä) ja sorkkarauta. Oikeastaan kysymykseni liittyy tuohon laakeriin, joka näkyy alemmassa kuvassa. Pitäisikö se irrottaa ja jos pitää, niin millä työkalulla sen saa pois? Toinen kysymys, onko tuo vaijeri oikeassa välissä (en ole ollut paikalla, kun se on sinne laitettu)? Voiko sen virheellinen sijoitus aiheuttaa ongelmia?

Kaikki vinkit ovat nyt tarpeen, sillä luulen, että kaikki voima, joka on käytettävissämme, on jo käytetty. Kyse on siis oikeasta tekniikasta...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Oliskohan kytkinakselin uritus pettänyt ja akseli olisi hitsattu hammaspyörään kiinni?
Akselin ja hammaspyörän välissä on alunperin noin 2 mm:n langasta tehty katkaistu lukitusrengas. Kulumisen takia voi rakenteeseen tulla olkapäitä, jotka estävät akselin irtoamisen pienellä voimalla.

Irroitin usemmiten (viimeksi n. 10 vuotta sitten) kytkinakselin, hammaspyörän ja laakerin yhtenä pakettina.
Järjestys oli muistaakseni:
Päätylaipan lukkorengas pois.
Päätylaippa pois (halkaisija 72 mm).
O-rengas pois (halkaisija n. 72 mm)
Kytkinakselin päässä oleva muoviruuvi ja o-rengas pois.
Nyt tarvitaan pätkä putkea, jonka sisähalkaisija on hieman suurempi kuin laakerin ulkohalkaisija (72 mm). Lisäksi tarvitaan tukeva laippa, jonka halkaisija on suurempi kuin edellisen putken. Laippaan 8 mm reikä keskelle.
Kierretään pätkä 8 mm:n kierretankoa kytkinakselin päähän.
Asetetaan putki siten, että laakeri pääsee liukumaan putken sisälle (teillä laakeri on jo näkyvissä, joten keskitys on helppoa).
Laippa pujotetaan kierretankoon putken päähän ja mutterilla kiristämällä tulee koko paketti siististi pois. Jos akseli pyrkii pyörimään kiristyksen aikana, voi kierretagolle kiertää lisäksi pari mutteria, jotka kiristetään keskenään. Näistä voi pitää kiinni irroituksen aikana.

RJK
99 -84
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Jatketaan tarinaa yön yli nukkumisen jälkeen.

Ensinnäkin muistutus kaikille vastaajille:
Kyseessä on hammaspyöräensiöllä varustettu malli, joka oli käytössä vuosimalliin -75 asti. Siinä on ylimmän hammaspyörän sisällä samankokoinen uritus kuin kytkinlevyssä. Tämä oli heikko kohta. Uritus kului ja lopulta kytkinakseli pyöri tyhjää ja auto jäi siihen. Ketjuvedon tullessa käyttöön suurennettiin urituksen halkaisijaa ketjupyörän sisällä.

Jarin kuvat on otettu niin viistosti, että kytkinakselin päätä ei näy hyvin.
Olisiko kuitenkin alemmassa kuvassa hitsaussauma pullottamassa?

Vielä yksi varmistus. Ymmärsin tekstistä, että kytkinakseli liukuu kytkinlevyn sisältä, eikä ole ruostunut kiinni, jolloin vedettäisiin kytkinlevyä asetelman läpi väkisin.

Jos tuon ehdottamani 72 mm:n metalliputken hankinta tuottaa hankaluutta, voi tehdä paksuun vaneriin tai vastaavaan pistosahalla 72 mm:n reiän ja käyttää tätä tukiholkkina. Uskoisin, että silläkin saisi enemmän irroitusvoimaa kuin liukuvasaralla.
Laakerin ulkokehä istuu siis tiukasti reiässään. Syitä voi olla useita.
Ison lukkorenkaan irroitus on murjonut lukitusuran reunoja.
Iso o-rengas on edelleen paikoillaan.
Reiän ulkoreuna on kolhiutunut.
Lähtikö se päätylaippa helposti pois?

Jos hitsaussaumaa ei näy ja haluaa yrittää vielä pelkän kytkinakselin irroitusta voi käyttää holkkia, joka tukeutuu hammaspyörään heti urituksen ulkopuolelle, mutta kytkinakselin pitää mahtua holkin sisälle.
Tähän sopii 1/2 tuuman hylsyavain noin 20 mm, riippuen siitä onko se 6 tai 12-kulmainen. Tätä joku jo ehdotti, vaikka olikin irroittamassa uudempaa tyyppiä.

RJK
99 -84
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

RJK kirjoitti:Vielä yksi varmistus. Ymmärsin tekstistä, että kytkinakseli liukuu kytkinlevyn sisältä, eikä ole ruostunut kiinni, jolloin vedettäisiin kytkinlevyä asetelman läpi väkisin.

Jos tuon ehdottamani 72 mm:n metalliputken hankinta tuottaa hankaluutta, voi tehdä paksuun vaneriin tai vastaavaan pistosahalla 72 mm:n reiän ja käyttää tätä tukiholkkina. Uskoisin, että silläkin saisi enemmän irroitusvoimaa kuin liukuvasaralla.
Laakerin ulkokehä istuu siis tiukasti reiässään. Syitä voi olla useita.
Ison lukkorenkaan irroitus on murjonut lukitusuran reunoja.
Iso o-rengas on edelleen paikoillaan.
Reiän ulkoreuna on kolhiutunut.
Lähtikö se päätylaippa helposti pois?
Hei, kiitos! Akseli liikkuu muutamia millejä ihan mukavasti, mutta pysähtyy sitten kokonaan (kuvassa äärilaidassa eli tuon ulommas se ei tule). Laakeri ei liiku, joten epävarmuus liittyykin siihen, että pitäisikö sen tulla mukana ulos? Onko se lukittu jollakin, onko se jossain urassa tms? O-renkaat on irroitettu (kaksi eri kokoista rengasta on osien joukossa, itse en ole tehnyt irroitusta). Ymmärtääkseni tuohon asti sujunut käsikirjoituksen mukaan.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Kytkinakselissa on enskan puoleisessa poorissa lukkorengas joka painuu uraansa kun akselia vetää ulos.
Jos se ei sinne painu tulee mukana laakeri sekä sen takana oleva hammasratas.
Voimaa peliin.
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Laakeria ja päätylaippaa pitää paikoillaan vain se 72 mm:n lukitusrengas ja tiukka sovitus sekä roskat välissä.
Nyt tarvitaan vain lisää irroitusvoimaa, joten jonkinlainen 72 mm:n holkkiviritelmä tarvitaan, jos haluaa irroittaa laakerin ja hammaspyörän kokonaan.
Voi se pelkkä kytkinakselikin irrota hylsyavainkonstilla, koska sitä ei nyt kuitenkaan ole hitsattu kiinni. Kuten aikaisemmin mainitsin kulumisen takia sinne tulee pykäliä ja lukitusrengas jää sellaiseen asentoon, että akseli ei pienellä voimalla lähde irti.

RJK
99 -84
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin, nyt on kytkinakseli ja sitä myöten muutkin kytkimen romppeet irroitettu. Kyse oli sittenkin voimasta ja rohkeudesta käyttää sitä. Kiitos siis rohkaisusta. Myös oikea iskusuunta oli tarpeen. Työkaluina sorkkarauta ja vasara.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin