turbon vaatima jälkikäyttö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Uskon että tämä aihe vaatii tärkeydessään oman otsikon. Liitän tähän tuon Myrkyn hyvän yhteenvedon jonka löysin jostain vanhasta viestiketjusta liittyen eri aiheeseen. Ja aiheesta saa toki keskustella. Itselleni tähän paneutuminen tuli ajankohtaiseksi puolitoista viikkoa sitten kun tulin turbon omistajaksi.
Myrkky kirjoitti:Korostan vielä tuota etenkin kovemman ajon jälkeen muutaman minuutin jälkikäyttöä turboissa(kovan ajon jälkeen ehdottomasti korotetulla tyhjäkäynnillä, 1500rpm on ok ja lopuksi tyhjäkäyntiä puoliminuuttinen), mutta varman päälle pelaava käyttää hissutteluajonkin jälkeen sen melkein puoliminuuttisen tyhjäkäynnillä.

Vaikuttaa meinaan monen paikan kestävyyteen: Ahtimen lämpötila laskee, öljyt eivät pala karstaksi ahtimeen ja tuki öljykanavia, ahtimen turbiinikotelon(pakopesä) lämpötila laskee hissukseen ja ehkäisee noissa niin yleistä pesän halkeamista, pakosarjan lämpötila kerkeää laskea(ehkäisee halkeamista joka noissa yleistä), moottorin sisäiset lämpötilaerot pienenevät(eli ei jää paikallista kuumaa pistettä joka mahdollisesti keittäisi nesteet paikallisesti sammutuksen jälkeen) ehkäisee kannen halkeamista ja parantaa kannentiivisteen kestämistä.

Ja älä ikinä, missään nimessä painaise kaasua juuri ennen sammuttamista, ahdin kerkeää kelata kierroksia ja voi pyöriä jopa kymmeniä sekunteja ilman kunnon voitelua moottorin jo sammuttua ja öljypumpun siten pysähdyttyä!

Jälkikäyttö ei tee pahaa lati pohjassa poljetulle vaparillekkaan, vaan kannen ja tiivisteen osalta pätee ihan niinkuin turboissakin.

itse tähän asti olen jälkikäyttänyt noin puoli minuuttia tyhjäkäynnillä (+- 15sec riippuen tunnelmasta), ja aina ennen perillesaapumista viimeiset kilometrit ajelen erittäin kevyellä kaasujalalla. yksi "moka" ehti jo tulla kun isolla tiellä bensa loppui satasen vauhdissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23992
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie en oo kyl jaksanu rauhallisen ajon jälkeen ootella ennen sammutusta.... 300tkm mahtuu aika monenlaista sammutusta autolle......
hyvänä aikana vois pitää sitä "sätkän" mittaista taukoa .....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä minä ainakin jälkikäyttöä harrastan jos on tullut poljettua kunnolla.
Ei siitä ainakaan haittaa ole.. :wink:
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Tullut tavaksi "valmistautua" autosta nousemiseen ennen sammuttamista, eli kerätä lompakot, kännykät yms. ja sammuttaa soitin ennen auton sammuttamista. Näin ehtii käydä hetken sopivasti tyhjäkäyntiä. Rajumman polkemisen jälkeen tietty voi jo harkita pidempää tyhjäkäyntiä.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Itsellä juurtunut tuo jälkikäyttö niinkin paljon tavaksi, että nuo talouden vapaastihengittelevätkin unohtuvat käymään joka kauppareissun jälkeen hetken ennen sammuttamista. :D Juuri sen aikaa, että saa keräiltyä puhelimet ym. taskuihin.
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
Oberleutnant
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 17:24
Paikkakunta: Kinkomaa

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Oberleutnant »

Itselläkin tulee jälkikäytettyä jopa lyhyen ja "kevyen" ajon jälkeen. Muistutti ammattikoulussa aika pahasti, kuin käy jos sen jälkikäytön unohtaa, kun pojilla leikkas metsäkoneen turbo kiinni :)

Oli tienoo valkosena jo kahen minuutin käytön jälkeen ja lavetille ajo kesti sen tunnin. kun ei tosiaan sen kahen minuutin jälkeen nähny enää metrin päässä kopista olevaa nokkapellin reunaa. :D
Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tavallisen maantie- / moottoritieajon jälkeen: Viimeiset kilometrit ajan rauhallisesti ja sitten pysädyttyäni kone käy sen aikaa kun keräilen tavarat yms. eli varmaan alle puoli minuuttia.

Rankan ajon jälkeen: Käytän pitempään, minuutin - pari ja sammutan ajovalot ja muut virrankuluttajat siksi aikaa, saatan avata lämpöhanaakin.

Omani on vm. 93 eli vesijäähdytteisellä ahtimella jo. Käsittääkseni pelkällä öljyllä jäähdytettävien ahtimien kohdalla jälkikäytön tarve on selvästi suurempi, kuten myös vaatimus öljynvaihtojen tiheydestä ja öljyn laadusta (kuumankesto).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Kyllähän motarilla ajon jälkeen ja kovan ajon jälkeen annan käydä .Vanhempi korjausmies sanoi ,kun turpon autooni vaihtoi ,et laskettele vapaalla ja/tai kevyesti ennen kun sammutat. Valoissahan joskus seistään ,tuleehan jo siinäkin tyhjäkäyntiä.Kyseessä ei ole Saabbi ,mut kai sama dci koneissakin .
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Sen verran tulee tyhjäkäynnillä hyrskytettyä, että rojunsa kerää ja mm. paneelit irroittelee. Sen on, niinkuin jo ollut puhettakin, hyvä perusajatus, että sammutat kiesin vasta kun nouset autosta pois. Ja välillä on toki niin, että voi samoin tein lähtä, niin antaa hetken käydä ja tuumailee omiaan, ennenkuin sammutta koneen ja kipuaa autosta pihalle...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllä tuo jälkikäyttö on ihan normaalia. Tulee niitä vapareitakin aika usein jälkikäytettyä, kun ei aina muista auton olevan ahtamaton. Mutta pitkälti johtuu siitä, että omat kulkuvälineet on ollut ahdettuja. Myös työvälineet ovat olleet pitkälti ahdettuja, joten jälkikäyttöä tulee sielläkin.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Mulla on ollu tapana antaa moottorin(ahtamattoman) aina "asettua" ennen sammutusta. Eli keräilen kännyt, lompakot ja jne ennen sammutusta.

Ei se ainakaan pahaksi ole..
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläisellä kanssa tuo tyyli, että pyrin ajamaan rauhallisesti viimeiset kilometrit ja jälkikäytän autoa sitten vielä jonkinaikaa paikallaan. Jos on tullut ajettua rajusti loppumatka, niin jälkikäytän konetta jollakin 1500rpm kierrosluvulla, lasken koneen tyhjäkäynnille viel käymään joksikin aikaa ennen sammuttamista. Tosiasiassa vapareidenkin kanssa olen tehnyt jälkikäytön esim. jos kurvaan maantieltä huoltoasemalle.

Joskus tuli tutkittuakin ihan tuota koneen käytöstä mitä tapahtuu, kun kovasta ajosta sammuttaa koneen heti. Sitten odottellaan joku 2-3minuuttia ja laitetaan ajovirrat päälle ja katsotaan mitä moottorinlämpömittari näyttää. Yllätys yllätys viisari voi osoittaa punaista. :) Elikkä kansipahvin vaihtoakin voi vältellä jälkikäytöllä. Dieselmoottoreista varsinkin voi pahvi kärähtää, kun sammuttaa koneen heti ajosuoritteen päätteeksi ilman jäähdyttelyitä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tommi ei varmaan pistä pahaksi kun liitän tämän mainon kuvan tähänkin, kuinkas moni on huomioinut tuon tyhjäkäyttämisen ennen liikkeellelähtöä?!

Kuva

mielenkiintoinen myös tuo kommentti öljyjen merkityksestä bensankulutukseen. omassanihan laski polttoaineenkulutus selkeästi öljynvaihdon jälkeen, (ja lähti hiljalleen taas nousuun öljyjen vanhetessa).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ehtaa 80-lukua nuo jutut. :) Voitelulöljyt on kehittyneet niistä päivistä valtavin harppauksin ja halvinkin synteettinen varmasti päihittää tuonaikaisen "Saab Turbo"-öljyn. Mineraaleja siis ei kannata turbossa käyttää tuon kiinnipalamisen takia ja laatuöljyjen suosiminen ei ole koskaan huono idea.

Tuo tyhjäkäyttäminen ennen liikkeellelähtöä on tarpeetonta, pikemminkin välttäisin kovempia kiihdyttelyjä ennenkuin moottori on lämmennyt ainakin vihreälle alueelle, säästää mäntiä sekä ahtimen laakereita.

Ajon päätyttyä tyhjäkäyttäminen on sekin hätävarjelun liioittelua jos on normaalin nätisti ajellut, kovemman polkemisen jälkeen ihan paikallaan mutta senkin voi korvata ajamalla loppumatkan oikein kevyesti, paremmin se ajoviimassa jäähtyy kuitenkin kuin paikallaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja saba90 »

lucaf kirjoitti:kuinkas moni on huomioinut tuon tyhjäkäyttämisen ennen liikkeellelähtöä?!
Hep! Täällä on yksi :lol: Ja myös jälkikäytän aina ajon jälkeen :)
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Vastaa Viestiin