900i 16v, valot ja tehot kateissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

Meninpä tuossa ostamaan tuollaisen 900i 16v '89 mallisen satkun ja pari juttua kaipaa "valaistusta".

1. Mittarivalot ja lämmönsäädinten taustavalot on pimeänä. Sulake on ehjä, mutta polttimoita en oo ehtiny vielä tutkimaan. Joku edellisistä omistajista on vetänyt tupakinsytyttimestä pinta-asennusvalot mittaristolle, joten ongelma lienee vaivannut pidempään. Mistä lähetään liikkeelle?

2. Jarruvalot ei toimi. Ei kummaltakaan puolen, ei myöskään lisäjarruvalo. Sulake on ehjä, polttimoita en oo vielä tarkistanut. Voisiko jopa liittyä tuohon edelliseen?

3. Kulkee kaupunkinopeuksilla mukavasti, ihan niin kuin pitää, mutta yli 60 km/h kun pitäisi päästä, niin tehoja ei vain löydy. Ei oikeastaan nyi ollenkaan, ei vain kulje. Viime kuukausien aikana on vaihdettu tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä sekä ainakin osa tulpan johdoista. Myös bensan suodatin ja polttoaineen paineensäädin on uusi eli vikaa on etsitty tässäkin jo jonkin aikaa. Kokeilin kääntää virranjakajaa suuntaan ja toiseen, mutta sillä ei ollut juuri vaikutusta. Osaan epäillä myös vaihdettujen osien sopivuutta. Mikäs se tällaiset oireet voisi aiheuttaa?

Katsastettu on heinäkuussa, joten ainakin jarruvalot on pimenneet aika vasta. Tiedän tiedän, ensiksi minun pitää tarkistaa ne polttimot, ei tarvihe siitä hoputtaa ;)

Ja loppuun vielä fiilistelykuva uudesta autosta:
Kuva
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Voisikohan takapönttö olla tukossa?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mimmi kirjoitti:1: mittariston himmentimestä.
2: jarruvalokytkimestä, ei liity mitenkään edelliseen.
3: virranjakajan kiertämisestä ei ole mitään hyötyä, autossasi kun on EZK-sytkä, joka käyttää kampiakselin asentotunnistinta.
Kiitos. Hmm, onko mittariston himmennin kuinka kiinteä osa mittaristoa? Pääseekö siihen käsiksi kaiuttimen reiästä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

Juha96 kirjoitti:Voisikohan takapönttö olla tukossa?
Mitenkäs minä tuon todennan?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Jusau

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tuota himmentimen tappia/säätönuppia voi varovasti kokeilla vetää/painaa/vänkäillä eri suuntiin, saattaa hyvällä tuurilla valot syttyä. Tosin vähän epäilen, kun kerran ulkoinen valaistus on viritelty niin moista on jo kokeiltu :? . Potikan tinaukset on luultavasti hajonneet ja melkein purattaa koko kojelaudan. Säätönuppi sijaitsee suoraan potikassa kiinni, eli on mittariston takana.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

1.vaihda mittaristo
2.jarruvalokytkin.Monesti korjaantuu vääntämällä kytkimen asennusrautaa.(tietysti ellei ole itse kytkimessä vika.
3.Jos ei pätki ja muuten tuntuu olevan sähköpuoli kunnossa ja kertomasi perusteella bensansuodatin yms on vaihdettu niin epäilisin bensapumppua joka "nyykähtää" kierroksilla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Risa ilmamassamittari osaa myöskin hukata i16:sta vedot.
Virranjakajaa ei pidä mennä kääntelemään koska riittävästi oikeasta poikkeava asento syö kipinätehoa vaikka ei ajoitukseen vaikutakkaan..

Takapöntön tukkoisuus taaskin näkyy eniten yläkierroksilla vedossa joten vetääkö kakkosella hyvin ylös asti?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kävin säätelemässä himmentä, mutta ei vaikutusta. Molemmat mittariston polttimot näyttivät silmämääräisesti olevan ehjiä. Samoin yksi takajarrupoltin, jonka avasin.

Käsikopelolla en päässyt käsiksi mihinkään siellä jarrupolkimen varressa. Pitänee ilmakanavat ainakin purkaa tieltä pois, vai?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

jcarlson kirjoitti:Risa ilmamassamittari osaa myöskin hukata i16:sta vedot.
...
Takapöntön tukkoisuus taaskin näkyy eniten yläkierroksilla vedossa joten vetääkö kakkosella hyvin ylös asti?
Vuokatin vaaralle kun yritin nousta, niin tuntui, että hyytyy siihen mäkeen, ei jaksanut kolmosella nousta ja kakkosellakin verkkaisesti. Oisko tästä apua? Ja ainakin kolmosella ei paljon tapahdu, ohittamaan ei tällä ihan noin vain uskalla lähteä :oops:

Mutta tosiaan, alle 60 km/h rajoituksilla toimii todella nätisti..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saattaa olla kyllä edelleen kumpi vain mutta lähtisin ehkä ensin siitä takapöntöstä jos käy ja vetää nätisti muuten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja patu »

Säää ostit saabin ilman turboa :lol:

Samanlaisia oireita itelläkin vauhdin suhteen.. pistäny merkille taas kun olen ajellut tuolla entisellä 900 16v 89vm satkulla.. eli ihan samanlainen ku sulla.. en tiiä mitä tekis :? pakoputkessa tuntuu olevan jotain häikkää kun pörisee siinä 80/100 nii hemmetisti vaikka parivuotta vanha pönttö alusta loppuun..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aika tyypillistä noissa vanhemmiten on että massamittarit on hajalla ja vetää laihalle jolloin ei vaan kulje. Tietenkin lisänä vielä mahdollinen bensapumpun hajoaminen, suuttimien tukkeutuminen jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja patu »

Suuttimet sihisee... 8)
Ei ihan mutta melkein :oops:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jariha »

En usko, että ihan ahtimen puutteella tehottomuutta voi selittää. Kävin tuossa kiihyttelemässä ja kyllä se kierroksia kuitenkin kerää sinne punarajalle, niin kakkosella kuin kolmosellakin. Mutta kyllä siinä hienoista nykimistäkin tuntuu, kun kaasua tarjoaa. Pitää noi tulpat vielä kattoa läpi ja vaikka vaihtaakin. Toisella puolallakin voisin kokeilla. Mutta kyllä se jo vähän tuossa loppumatkalla väläytteli menohaluja, että kyllä niitä hevosia siellä koneessa on, kun vain saadaan lauma irti ja laitumelle :D

Onkos muuten noissa mittaristoissa vuosimallieroja?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900i 16v, valot ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja ajn »

Näkeehän sen jo tuosta kuvasta miksi ei kulje kunnolla yli kuudenkympin... :lol:
Keula niin pystyssä jotta ilmanvastus kasvaa liika ja etupyörät käypi irti tienpinnasta ja sutii... :lol:

No, asiaan... Jos se mittarivalohimmennin on se malli, jossa on nuppi mittariston alareunassa, niin sitä ei juuri millää korjaa, vaan pitää rakentaa johdottamalla oma säädin.
Vaihtoehtoja on parikin, reostaatti, joka on arvoiltaan alkuperäistä vastaava, tai sitte PWM-ohjattu hakkuri, joita saa valminakin paketteina, ja on todennäköisesti halvempi kuin reostaatti. Myös säädettävä lineaariregulaattori käy, jos vaan hukkalämmön saa hävitettyä...
Mä tein yhteen satkuun etuvastuksilla kolmiasentoisen kirkkaudensäädön, ja ei ole paha rasti sekään. Hankalinta on saada ne johdot kiinni sinne mittaristoon oikeaan paikkaan kunnolla.

Katso, että sytkäpääteaste on oikeanmallinen ja aito Bosch. Toi EZK on torella ronkeli sen suhteen....
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin