99:n jakoketju

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

99:n jakoketju

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Voiko jakoketjua kiristää ysiysissä itse vai onpiko automaattisesti asia tapahtuva? Minulla rallattaa moottorin ollessa kylmä, mutta ääni vähenee jonkin ajan kuluttua. Onko oire vakavakin; voiko ketju esim. katketa kesken ajon tmv? Toiseksi olisin udellut vetoakseleiden ikää sen jälkeen, kun on alkanut kuulua kolinaa kurveissa. Vai voisiko syynä olla joku nivel, kun hiljaisella nopeudella vasemmalle kääntyessä kuuluu oikealta puolelta kolahduksia. Ainakaan käsin ravistellessa ei tunnu välyksiä pyörän laakerissa ( onko laakeri kiristettävää mallia..?) Kitokset etukäteen: Mauno
Mauno
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:n jakoketju

Viesti Kirjoittaja jus »

Mauno kirjoitti:onko laakeri kiristettävää mallia..?
Saab 99 -84 etupyörän laakeri ei ole kiristettävää mallia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:n jakoketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ketju voi katketa kesken ajon,mutta äärimmäisen harvinaista.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99:n jakoketju

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mauno kirjoitti:Voiko jakoketjua kiristää ysiysissä itse vai onpiko automaattisesti asia tapahtuva? Minulla rallattaa moottorin ollessa kylmä, mutta ääni vähenee jonkin ajan kuluttua. Onko oire vakavakin; voiko ketju esim. katketa kesken ajon tmv?
Jakoketjulla on automaattinen kiristin. Pieni rallattelu vanhemmiten kuuluu asiaan eikä ole vaarallista. Tarkistaminen onnistuu helposti venttiilikopan avaamalla. Ketju ei saa nousta rattaalta milliä paria enempää.

Alkusarjan H-moottoreissa (-> 84) kiristin saattoi särkyä ja aiheuttaa ketjun katkeamisen. Näitä vaihdettiin paljon takuuseen 80-luvun alkupuolella .

Se vanhanmallinen itsemurhakiristin on nykyään erittäin harvinainen
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: 99:n jakoketju

Viesti Kirjoittaja gls »

Mauno kirjoitti:Voiko jakoketjua kiristää ysiysissä itse vai onpiko automaattisesti asia tapahtuva? Minulla rallattaa moottorin ollessa kylmä, mutta ääni vähenee jonkin ajan kuluttua. Onko oire vakavakin; voiko ketju esim. katketa kesken ajon tmv? Toiseksi olisin udellut vetoakseleiden ikää sen jälkeen, kun on alkanut kuulua kolinaa kurveissa. Vai voisiko syynä olla joku nivel, kun hiljaisella nopeudella vasemmalle kääntyessä kuuluu oikealta puolelta kolahduksia. Ainakaan käsin ravistellessa ei tunnu välyksiä pyörän laakerissa ( onko laakeri kiristettävää mallia..?) Kitokset etukäteen: Mauno

ketju kysymykseen jo vastattiinkin tossa.. mut tuo vetonivel juttu.. eli jos ajossa käännettäessä kuuluu kolinaa (yleensä johtuu vetarista) niin nivel ei tule kauaa enään kestämään, eli kannattaa vaihtaa mahdollisimman pian. jos hajoaa ajossa niin matkanteko loppuu siihen..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: 99:n jakoketju

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Kiitokset asiantuntijoille!
Mauno
Vastaa Viestiin