900 t8 -88 ahdot ja muutakin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

900 t8 -88 ahdot ja muutakin

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Kyselin aiemmin APC yhteensopivuudesta ja sainkin mukavasti tietoa. Kiitokset kaikille vastanneille ja erityisesti Napelle!

No nyt autossa on 9000 t16 apc modattuna. R42 on ohitettu, joten ahtojen ei pitäisi pudota kierrosten noustessa. Ahdot nousevatkin punarajalle, jopa hivenen yli, ahtopaineet pysyvät ylhäällä ihan ok, mutta kun maaginen 3000 rpm raja (ehkä jopa ennen) saavutetaan ahdot laskevat melko jyrkästi, eikä auto tämän jälkeen ahda ilmeisesti kuin peruspaineet (keltaisen puoleen väliin).

Epäilen, että APC kuulee nakutusta ja laskee ahtoja, ilmeisesti muita vaihtoehtoja ei juuri ole? Miten APC käytännössä reagoi kun se kuulee nakutusta, laskee samointein peruspaineille, vai laskeeko vain hieman ahtopainetta ja pyrkii nostamaan takaisin ylös kun nakutus loppuu? Voiko ahtopaine siis "soutaa" nakutusrajan lähistöllä? Onko ylipäätään normaalia että auto alkaisi nakuttamaan jo ennen 3000rpm, auto on täysin vakio perus IC:llä?
Olen kokeillut tankkiin myös 98, enkä suurta eroa huomannut, pitäisikö huomata? Autosta on säädetty seokset ja sytytys tyhjäkäynnillä. Voiko seokseen vaikuttaa muuta kuin yhdellä ruuvilla? Eli onko jotain säätöjä erikseen tyhjäkäynnille ja korkeammille kierroksille, katselin nimittäin tulppia ja vaikutti että olisi käynyt hieman laihalla, vaikka seos olikin ihan kohdallaan tyhjäkäynnillä.

Toinen varsinainen ongelma, kuitenkin suht pieni on auton käynnistyminen. Kylmänä lähtee kuin palmun alta ja lämpöisenäkään ei ole ollut ongelma, ainoastaan silloin jos auto on seissyt n. 3-4h niin tuntuu käynnistyvän huonosti, joutuu kaasun kanssa räpläämään ja bensa tuntuu haisevan. Kaasua hieman painaen olen kuitenkin tähän asti saanut käyntiin. Vika mahdollisuuksia on ilmeisesti lämpöaikakytkin tai vastaava, onkohan vielä jotain muuta jossa voisi olla vikaa? Entä kuinka näiden osien toimivuuden voi kotikonstein testata, jos voi ollenkaan?

Muuten saabi on toiminut loistavasti, bensasta se tuntuu tykkäävän 8)
Paljon kysymyksiä tällä kertaa, toivottavasti myös paljon vastauksia :roll:
Kiitokset etukäteen kaikille, jotka viitsivät lukea ja vastata!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos lämpöaikakytkin olisi ongelma, ongelmakäynnistykset pitäisi muuttua ongelmattomiksi irrottamalla kylmäkäynnistyssuuttimen johto käynnistyksen ajaksi.

Lämpöaikakytkinhän käskee kylmäkäynnistyssuuttimen antamaan lisäbensaa startin pyöriessä jos tuntuu kone tarpeeksi kylmältä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: 900 t8 -88 ahdot ja muutakin

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Karspa kirjoitti:Kyselin aiemmin APC yhteensopivuudesta ja sainkin mukavasti tietoa. Kiitokset kaikille vastanneille ja erityisesti Napelle!

No nyt autossa on 9000 t16 apc modattuna. R42 on ohitettu, joten ahtojen ei pitäisi pudota kierrosten noustessa. Ahdot nousevatkin punarajalle, jopa hivenen yli, ahtopaineet pysyvät ylhäällä ihan ok, mutta kun maaginen 3000 rpm raja (ehkä jopa ennen) saavutetaan ahdot laskevat melko jyrkästi, eikä auto tämän jälkeen ahda ilmeisesti kuin peruspaineet (keltaisen puoleen väliin).

Epäilen, että APC kuulee nakutusta ja laskee ahtoja, ilmeisesti muita vaihtoehtoja ei juuri ole? Miten APC käytännössä reagoi kun se kuulee nakutusta, laskee samointein peruspaineille, vai laskeeko vain hieman ahtopainetta ja pyrkii nostamaan takaisin ylös kun nakutus loppuu? Voiko ahtopaine siis "soutaa" nakutusrajan lähistöllä? Onko ylipäätään normaalia että auto alkaisi nakuttamaan jo ennen 3000rpm, auto on täysin vakio perus IC:llä?
Voisiko vika olla tämä?:
MAINOS(tosin varmaan ihan hyödyllinen sellainen):
saksittu sivulta: http://www.chenriks.tk/

Jos mittari nousee yli keltaisen alueen keskiosan kierrosten ollessa alle n.2300 ja n.2300 kohdalla yhtäkkiä tippuu keltaisen alueen keskelle, niin silloin naputussensoriin on huono liitos.

Toiminta joka testaa että signaali naputussensorilta on tarpeeksi vahva aktivoituu yli n.2300 kierrosta. Jos signaali on liian heikko APC katkaisee jännitteen magneettiventtiililtä kierrosten noustessa yli 2300.
Koska moottori meluaa ja tärisee enemmän korkeilla kierroksilla naputussensorilta tuleva signaali vahvistuu ja jossain tapauksissa ahtopaine palautuu sen takia korkeilla kierroksilla vaikka yhteys naputussensorin olisi puutteellinen.

Naputussensori sijaitsee imusarjan alla, keskellä lohkoa.
Tarkista että naputussensorin sähköliitin ei ole hapettunut. Suihkuta liittimiin ruosteenpoistoainetta. Jos liitimen nastoissa on huono kosketus, niitä voi "säätää" varovasti pienen ruuvimeisselin avulla paremman kosketuksen aikaansaamiseksi.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

nakuvalo olis rock
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Tilanne päivitys:

Asensin väliaikaisen nakuvalon ja testailin sitä. Käytännössä valo ei syty juuri koskaan. Esim 3:lla kiihdytettäessä, paineet nousevat hyvin, hieman yli punarajan, kunnes 3000rpm saavutetaan ja paineet laskevat n. 3/4 - 1/2 väliin keltaista kierrosten noustessa. Nakuvalo ei missään vaiheessa edes vilkahda. 4:lla ja 5:lla sain kuitenkin valon vilkahtamaan ja 5:lla jopa vilkkumaan pari kertaa (ahdot laski, mutta nousi taas lähes välittömästi takaisin) kierrosten ollessa n. 2800-2900rpm. 3000rpm jälkeen valo ei kuitenkaan pala/vilku lainkaan millään vaihteella ja ahdot pysyvät reilusti alle punarajan. Ahdot eivät putoa kuitenkaan täysin peruspaineille, kuten aikaisemmin sanoin. Onko tämä ihan normaali toiminta boksille/nakuvalolle, jossa R42 on ohitettu? Eikö ainoastaa nakutuksen pitäisi rajoittaa tässä tapauksessa ahtopainetta? Voiko olla mahdollista, että esim. hukkaportissa on jotain häikkää?

Peruspaineet tuntuvat myös olevan hieman alhaiset, ainakin auton vakio ahtopainemittarin mukaan. Ahtaa siis alle puoleen väliin keltaista, ehkä noin 1/3 keltaiselle, kun magneettiventtiilin johto irti. Irroitin myös nakuanturin johdon, jolloin ahdot eivät nousseet juuri lainkaan (lähes peruspaineet, n. 2300rpm jälkeen välittömästi peruspaine). Liitin näytti olevan hyvässä kunnossa.

Mitenkä auton seokset tulisi säätää, eli mikä olisi hyvä CO(tai jokin muu seoksesta kertova arvo) hieman piristetylle Saabille? Muistaakseni CO oli n. 1.8 kun seokset ja sytytykset säädettiin.

Potilaanahan on siis 900T8 -88, 250tkm takana. Virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat ja tulpan johdot juuri vaihdettu.

Kiitoksia kaikille aikaisemmista vastauksista!
Eiköhän tämä tästä selviä, "vikahan" ei normaali ajoa haittaa millään tavalla ja auto kulkeekin ihan mukavasti. Olisi kuitenkin kiva jos kulkua löytyisi tarvittaessa vielä 3000rpm jälkeenkin :)
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Onko sulla ihan vakio APC? Kukaan ei ole ruuvaillut? Meinaan eihän ne ahdot olekkaan kokoaikaa 0.7bar, vaan ainoastaan alakierroksilla.

Mä kyl epäilisin että APC:ta on joku saattanut ruuvata. Jos avaat boksin niin potikoiden päällä on jotain vahaa sinettinä. Tsekkaa onko sörkitty.

T. PAsi
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Siis boksihan on modattu, ostin romikselta boksin jonka modailin 900aero.com ohjeiden mukaan. R42 on ohitettu, joten käsittääkseni ainoa ahtopainetta rajoittava tekijä pitäisi olla nakutus. Ahtopaineiden ei pitäisi pudota siis kierrosten noustessa, paitsi silloin kun nakutusta esiintyy. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole, nakuvalo kun ei korkeilla kierroksilla vilku lainkaan, mutta ahdot laskevat silti.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla on T8 luxissa ihan samanlaista vikaa. Ahdot kun nousevat punarajalle, niin putoavat samantien peruspaineiden tuntumaan (0,5) ja sitten taas nousevat ylös ja taas putoavat alas... Näin auto toimii vakio-APC:llä. Viritetyllä boksilla (R42 ohitettu ja R40 vaihdettu 1300 ohm vastus) löytyy vain peruspaineet. Kaikki muu alkaa olla käyty läpi, seuraavaksi täytyy kokeilla rikkammalla seoksella. Nyt pitäisi olla CO noin 2. Niin ja intercooleri on tulossa...
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Eski:
Jos modatulla APC:llä löytyy ainoastaan peruspaineet kaikissa tilanteissa ja normaalilla APC:llä löytyy ahtoja suht normaalisti n. punarajaan edes jossain tilanteessa, viittaa se mielestäni aika vahvasti siihen, että modattu APC on jollain tapaa viallinen.

Tietääkö kukaan, miten nakuvalon tulisi käyttäytyä modatulla APC:llä, eli onko normaalia, että modattu APC laskee ahtopainetta, vaikka nakuvalo ei vilku?
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Morooo!!!!


Täällä oisi samanlaisia "ominaisuuksia" -88 900t+APC:n kanssa. Modattu boxi vakio cuulerilla. Ahdot nousee tosi nätisti ja korkeelle (punaselle), kun liikutaan 2000-3000rpm.... Mitähän koittas seuraavaksi....

Aina vaan kummastuttaa et mitä se ratasaabin boxi on syönyt..... :? Paineet nimittäin pysyy parissa videossa aika kivasti..... :twisted:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Elikkä, jos nostatte tuon R40:n vastusarvoa (käytännössä F:n arvoa), niin boxi nostaa nopeammin ja korkeammalle paineen, jota sitten P:n pitäisi pitää. Kun P kuitenkin on vakioasennossa niin paineet laskee alas vakioboxin tasolle, tai vielä alemmas jos ylilyöntiä on ollut paljon. Tästä sitten P nostaa takasin, koska sitähän on pyydetty...

Jos P:tä nostaa niin myös F:ää on nostettava.
Kaikilta tuntuu ohjeiden lukeminen jäädä hiukan kesken, nimittäin moddauksien jälkeen ohjeissa sanotaan "Start the tuning process."
Tuning-kohdassa sitten kerrotaan pääpiirteittäin miten modattua boxia säädetään.

Jos kuitenkin haluatte suoraan toimivan boxin niin suosittelisin käyttämään moddausohjeiden jälkeen olevaa listaa (900aero.com), sieltä sitten vaikka Type M:n kohdalta arvot P ja F, ja reikäpäiseen menoon vielä R42 ohitettu ja R138 39k. Tämän avulla pitäisi saada boxin joka pitää paineet 1bar nurkilla koko kierrosalueella, jos bensat riittää eikä kone nakuta.

Niin, ja R42 ei poista muut säätötoimeet käytöstä, se vain poistaa toiminnon/muuttaa toimintakäyrää "laske painetta kierrosten noustessa".
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Elikkä luxissa tilanne oli tämä: edellinen omistaja oli vaihtanut APC-purkkiin R42:n tilalle hyppylangan ja R40:n paikalle 1300 ohmin vastuksen, kuten 900aero.comissa opastetaan. Nyt tein kuten Nappe neuvoi ja ruuvasin taulukosta Type M:n arvot P ja F -potikoihin ja nyt kone ahtaa max 0,7 bar, mutta pitää ahtoja selvästi pitempään ja tasaisemmin kuin aikaisemmin. Mutta miksi vain 0,7 baria..? Ykkösellä ei muuten nouse ahdot mihinkään, kakkosella irtoaa 0,4 ja kolmosesta ylöspäin löytyy tuo 0,7 bar. Toisella boksilla, johon ei ole vastuksia vaihdeltu, mutta potikoiden asennoista ei ole mitään varmuutta, löytyy jopa 0,9 bar, mutta ahdot seilaa ylös ja alas, kuten aikaisemmassa viestissä kuvasin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lux kävi tänään PCS:n pakokaasuanalysaattorissa ja CO säädettiin nyt kokeeksi vähän yli 5. Seokset säädettiin keväällä (CO 1,9 nurkille), mutta nyt oli tippunut 0,4:n. Tällä säädöllä ei kuitenkaan ollut mitenkään merkittävää vaikutusta, ahdot tippuu edelleen turhan nopeasti peruspaineille ja sitten sahataan taas ylöspäin.

Tsekkasin myös sen kolvaamattoman APC-purkin potikoiden arvot ja sieltä löytyi P37,6 ja F490. Säädin Type M -arvoihin, eli P29,7 ja F461. Pikatestin perusteella ahdot heiluu edelleen... Vitosella esiintyy myös ihme nytkähtelyä, kuten myös toisella boksilla on välillä esiintynyt.

Hassua kuitenkin, että nyt kun molempien boksien potikat on säädetty samoihin arvoihin, edelleen kolvaamaton boksi antaa enemmän ahtoja...
Vastaa Viestiin