"parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

"parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Syksy yllättää kerta toisensa jälkeen, tai siis kosteuden määrän kasvu. Saabin pellit ja pohja ei syyskuusta eteenpäin enää rutikuivaa päivää näe sateiden, kosteiden öiden ja alhaisen lämpötilan takia. Taas myöhässä manailen että jäi kaikki pintaruosteet suojaamatta mitenkään.

Miten huolella auton pohjan ja ruostekukkasten tulisi antaa kuivua, ennenkuin niiden päälle on järkevä laittaa kotelosuojaa/öljyä/vaseliinia? Onko nyt vaan yksinkertaisen myöhäistä, vai uskaltaako kylmän mutta kuivan yön jälkeen suorittaa käsittely?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Olen ruiskuttanut kesällä Ekokemin suojaöljyä. Maksaa 20€ / 10 litran pönttö.
On puhdistettua öljyä + rst -suoja-ainetta, oma Jämsänkosken coctail.
# 419 Vesa Pohjalainen
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Sami »

Suosikkiaiheitani, joten laitan tähän lyhyen sepustuksen jolla ehkä haarukoi ne vaihtoehdot mitä vanhan auton omistajalla on:

Ruostuminen johtuu kosteudesta (kun on riittävän kosteaa alkaa rauta-atomit hapettumaan), jonka tiivistyminen/oleilu pellin pinnalle(a) pitäisi estää. Tällä yksinkertaisella logiikalla jo tehtaalta poistuneeseen autoon ei ole monia keinoja suojata (eristää) peltipintoja siltä että vesi tiivistyy kylmälle pinnalle tai että pelti on märkänä pidempiä aikoja.
-Autoteollisuuden ja oheismarkkinoiden mainostama massaaminen ja muut ruostesuoja aineet (kotelosuoja-aineet): ajavat asiansa ja toimivat, kun auton käyttöiän oletetaan olevan kohtuullisen lyhyt. Riittävä suoja kulutusyhteiskunnan tarpeita ajatellen. Historiassa kaikille vedeneristeille on käynyt kuitenkin niin että vuosien mittaan elämistä tapahtuu sen verran että suoja-aineiden pinnat lohkeilevat, pääsevät kuivumaan yms. jolloin onkin jo merkittävä savotta edessä auton entisöijällä ja räjähdysmäisesti massan alla taskuissa muhinut ruoste on päässyt tekemään melkoisia tuhoja. Uuteen autoon ihan kiva juttu jos ei meinaa omistaa sitä 10 vuotta kauempaa. Ei ole mitään järkevää syytä uskoa että tulevaisuuden massat olisivat jotenkin parempia ja eläisivät pellin elämisen kanssa samaa tahtia ja kestäisivät isältä pojalle. Aina löytyy joku nurkka josta eriste irtoaa ja sittenpä sitä sitten ruostutaankin. Hyvä ja toimiva juttu jos on suunniteltu että autot menee paaliin 10 vuoden välein, eikä eristepinnan lohkeiluja tarvitse miettiä.

-Sitten on teollisuuden, armeijoiden, entisten neuvostomaiden sekä kehitysmaiden suosima öljyäminen: joutuu näkemään vaivaa pari kertaa vuodessa, mutta ajaa saman asian kuin massa eli toimii eristeenä. Toimintamekanismi itseasiassa täysin sama. Edellisen vastaajan mainitsema Ekokem tai teräketjuöljy muodostaa siistin kalvon joka ei itseasiassa ole ollenkaan hankala: alustaa voi pestä ja huoltaa niin kuin ennenkin, kunhan vain muistaa pari kertaa vuodessa ruiskuttaa pohjaan öljyä. Meikäläisen mielestä massaukseen verrattuna ajatuksena mukavampi tapa: käsittely on helppo uusia, eikä autolle tehdä mitään pysyviä maalailuja muistuttavia muutoksia. Kunhan vain suojataan vedeltä.

Sitten on tietenkin joidenkin suosima massamaisen ruostesuoja-aineen ja öljyn sekoitus, josta tulee myös hyvää eristettä. Itse tykkään kesäisin puunailla ja putsailla alustaa, joten pelkkä öljy sopii mulle paremmin vaikkain ehkä sen joutuu ruiskuttamaan useammin, mutta eipähän ole vaaraa kuivahtamisesta ja saa alustan pidettyä siistinä. Takakontin alla olevasta alkuperäisestä sinisestä maalista pitää pystyä peilaamaan itseänsä:)

Kun Luca teet käsittelyn, niin käy pesemässä alusta ensin. Paakuuntunut hiekka sitoo vettä ja pitää peltiä märkänä kauemmin hautoen sitä. pesun jälkeen vaikka seuraavana päivänä ruiskuttelet öljyä niin se on hyvä.
Citroen C5, OG900t16
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ehkä voisi olla ihan ok käyttää auto jossain TI-hallilla, ja pestä alusta esim Pineline Tehopesuaineella (laittamalla sitä sumutepulloon, ja suihkuttamalla sitä kaikkialle alustaan todella paljon), antaa vaikuttaa esim 30min (vaikutuksen ajan auto voi olla vaikka ulkona, ettei TI-hallin vuokra juokse :)), ja sitten painepesurilla liat pois.

Jos kelit on suopeat, eli aikalailla kuivat, niin sitten seuraavana, tai sitä seuraavana päivänä auto taasen ylös, ja Dinitrolin ML:ää kaikkialle (myös, ja erityisesti koteloihin, ovien sisään, jne), ja paljon. Sen päälle Dintrolin CAR:ia. Molempia löytyy myös spraytavarana, ja ML:n pillisuutin sopii myös CAR-pulloon, eli sitäkin voi kohdesumuttaa hyvinkin tarkasti ;)

http://wwwold.sealco.fi/itsekorroosio.htm

Jossainpäin nettiä on muistaakseni paremmatkin ohjeet TSI-Dinitrol-ruosteenestokäsittelyyn, mutten nyt äkkiseltään niitä löytänyt.

No ei siinä muuta ihmeellistä ole, kuin suihkuttaa reilusti, ja monta kertaa ML:ää pestylle, ja ainakin kohtuullisen kuivalle pinnalle, ja sen päälle CAR:ia.
ML:ää kun suihkuttaa esim pintaruosteisen pellin päälle, niin lähtee ruoste pikkuhiljaa irtoamaan, eli ihan toimivaa ainetta.
Ei toki mitään ihmeitä tee, mutta varmaankin hidastaa ruostumista kuitenkin.

Itsessään tuo kotelosuja-aine ML on niin ohutta, ja öljymäistä tavaraa, ettei pysy alustassa, ja siksi päälle CAR:ia sitomaan, ja suojaamaan sitä.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Loka 23, 2008 00:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja mestari »

entäpä vanhojen automiesten suosima pellavaöljy/ teräketjujöly cocktaili, pitäs napsahtaa napakasti.
tai sitten keräilet tervaskantoja muutama kevään viikonloppuna ja polttaa päräytät tervat ja ruiskutat sen auton pohjaan. ei pitäs herkällä ruostua alta.
tei kerran nopeutetun kestotestin: 9 femman takalokarin tukirautojen hiekkapuhallus ja vain toisen pohjamaalaus sekä kummankin tervaus. ei ollut ainakka ekan talven jälkeen vielä se pelkällä tervalla tehty ruostunut. en tiedä mikä nykyinen tilanne, mutta ehkä jäsenemme t.n valaisee asiaa käytyään ensin kyykistymässä autonsa alla.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kaipaan vielä enemmän pohdintaa siitä, voiko auto tällaisena vuodenaikana oikeasti kuivua ulkoilmassa riittävän hyvin ruostesuojausta varten?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Eikös se öljy kuitenkin sen verran hengitä että uskon sen olevan parempi kuin suojaamatta jättäminen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

mestari kirjoitti:entäpä vanhojen automiesten suosima pellavaöljy/ teräketjujöly cocktaili, pitäs napsahtaa napakasti.
Ja varsinkin, jos kuumentaa.
joskus aikoinaan kuumensin sukulaismiehen hommaamaa laivavaseiinia juoksevaksi ja sudin Bimmerin pohjaan, niin se oli ihan hyvä ratkaisu. Myöhemmin löytyi vielä paempi aine, eli paperitehtaan telahiojien käyttämä varastorasva/öljy, mutta sitä ei enää saa entisenä koostumuksena mistään.
# 419 Vesa Pohjalainen
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja toms »

Olen vahvasti dinitrolin kannalla ja nimenomaan ML koteloihin ja pohjalle ja sitten sitä kullanväristä vahapohjaista massaa päälle. Sitä ei kylläkään saa pensselilevitteisenä purkkitavarana vaan irtotavarana ja se on sitä mitä ruostesuojaamot käyttävät itse.
Purkki/ pensselitavara on bitumipohjaista ja se on juuri sitä tavaraa joka kuivaa ja halkeilee ja aiheuttaa ongelmia.

90 luvun alussa suojasin 99;n dinitrolin ML + kullanvärisellä vahapohjaisella "oikeella" massalla ja tein siitä coctailin eli puolet ML ja puolet massaa ja sillä vedin ovet sisältä, taka iskarikotelot , vetaritunnelit ym. ja nyt 18 vuoden jälkeen ei ole kuivanut esim. ovien sisältä vaan on öljymäistä tönkköä eli sotkevaa vieläkin ja ei kyllä ole ruosteen kanssa ko. paikoissa tarttenut tapella.

Viimevuonna oli testikin lehdessä missä ML pärjäs hyvin. Pellavaöljy jutut taas e
Jos nuo teräketjuöjy ym. mixit toimisivat paremmin kuin Dinitrolin omat tuotteet niin ne tekis sitä itsekkin.
Dinitrol on esim testannut aineitaan vuosikymmeniä ja luotan heihin ja en turhaan.

Kaverilla on esim. -78 Opel Record ja uutena heti dinitrolilla suojattu ja sen jälkeen 5 vuoden välin uusittu ja ei muuten ole ruosteongelmia !
Auto on vieläkin liikenteessä ja tervepeltisenä.
Samalla kaverilla on 90 -uvun alun Hiace ja ruosteeton sekin ja samat dinitrolit on saanut uutena ja säännöllisesti uudestaan suojattu ja edelleen ruosteeton !
Eli jotain vaikutusta on...



Luonnollisesti pesu ja pitokin vaikuttaa asiaan.

Myös toiselta kaverilta löytyy -63 , 404 ( tai 403 ) Pösö joka suojattu säännöllisesti Finikorin aineilla ja nykyisin museorekisterissä ja ei ole tarvinnut lahohitsata ko.autoa ja mikä oli ko. pösöjen maine ruostumaan....
Kaverin papalla , miltä tämä pösökin on kaverilla perintönä, niin oli aikoinaan autokorjaamo raahessa ja ei koskaan hyväksynyt näitä öljy ym. mixejä autoon vaan luotti oikeisiin aineisiin ja ei näköjään turhaan.

Taas vaimoni veljellä oli Mitsubishi Cordia mitä öljyttiin jäteöljyllä niin sai kohtalokseen karun tuomion aikoinaan. Pohjasta laho....

20 vuotta olen itse käyttänyt dinitrolia ja ei ole laho-ongelmien kanssa tarttenut tapella ja en ole huomannut massauksen halkeilevan / irtoavan.

Jos Raahessa liikutte niin kaikki autot mainitut autot on nähtävillä eli ei tartte epäillä että puhutaan paskaa.
Esim. tämä ko. Hiace säilytetään pihalla ja taivasalla aina.

Eli äänet oikeille aineille vuosikymmenten kokemuksella, piste. 8)
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja wla »

Tuo ML saa äänet myös täältä,ei tosin minään sekoituksena vaan ML alle ja bitumi
päälle.
Tuo Ekokemin kama on sama kuin jäteöljyä laittas tai sitähän se onkin,parempi kuin ei mitään kuitenkin.
Jos et heti lähde sateeseen ajaan kuivuu kyllä kunnon aineet Luca,
alustan pesu suolasta viikottain auttaa myös. t.vellu
Aina joku Saabbi...
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Tuossa tuota Dinitrolin ML:ää ja muita samantyyppisiä kotelosuoja-aineita jo paljon kehuttiin. Omat kokemukset on täsmälleen samansuuntaiset: Paikoissa joissa ei ole mekaanista kulutusta tai jatkuvaa huuhtovaa vettä/likaa tuo kotelosuoja kestää vuosia ja vuosia "tuoreena" ja suojaa älyttömän hyvin. Esimerkiksi vähän paremmassa piilossa olevat pultit ja mutterit, muut metalliosat kuten moottoritilan kiinnityskorvakkeet jne... Ja se 900:sen Saabin tapauksessa paras paikka: jouduin vielä 90-luvun lopulla tekemään Saabini ovien kumitiivisteen alla olevalle pellille joka vuosi "keväthuollon", eli kumitiiviste ja kiinnikkeet irti, ruostuvien kiinnikkeenreikien ympäristön rapsutus, maalaus ja tiiviste kiinni... Sen sai tehdä joka hiivatin kevät uudelleen. Aina kukki. Ei tosin päässyt pahaksi kun vuosittain korjasi. Sitten yksi vuosi tuli tehtyä niin, että kunnon putsauksen jälkeen suihkutti (sikamaisen paljon) ML:ää kumitiivisteen ja pellin saumaan muutamaan otteeseen päivän-parin välein siten, että lopulta tiiviste oli oikeastaan jo "liimautunut" kiinni peltiin. En mä itsekään tahtonut tuota uskoa, mutta käsittelyn jälkeen ei alareunojen tiivisteiden aukkoihin ilmestynyt MITÄÄN sanomista ainakaan viiteen vuoteen.

Itse olen harrastanut alustassa samaa kikkaa joka tuossa aiemmin kerrottiin: ensin liuottimella ja painepesurilla paikat mahd. puhtaaksi. Sitten pari kerrosta ML:ää ja antaa niiden kuivua jonkin verran. Sitten päälle (bitumipohjaista) massaa. Siinä massassa on tosiaan se vika, ettei normaalisti kestä montaa vuotta kuivumatta. Mutta kikka onkin siinä, että joka kevät massan päälle runsas suihkuttelu ML:ää, joka pehmentää bitumimassan ja tunkeutuu hyvin läpi sen mahdollisista halkeamista.

Mun kokemuksen mukaan pelkän bitumimassan käyttö on enemmän harmiksi kuin hyödyksi. Ja tuo vuotuinen kotelomassalla bitumimassan päälle suihkuttelu tekee todella hyvää. Itse bitumi ei kaipaa uusintakäsittelyä kuin ehkä muutaman vuoden välein vähän paikkailua.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jkuisma kirjoitti:...
Itse olen harrastanut alustassa samaa kikkaa joka tuossa aiemmin kerrottiin: ensin liuottimella ja painepesurilla paikat mahd. puhtaaksi. Sitten pari kerrosta ML:ää ja antaa niiden kuivua jonkin verran. Sitten päälle (bitumipohjaista) massaa. Siinä massassa on tosiaan se vika, ettei normaalisti kestä montaa vuotta kuivumatta. Mutta kikka onkin siinä, että joka kevät massan päälle runsas suihkuttelu ML:ää, joka pehmentää bitumimassan ja tunkeutuu hyvin läpi sen mahdollisista halkeamista.

Mun kokemuksen mukaan pelkän bitumimassan käyttö on enemmän harmiksi kuin hyödyksi. Ja tuo vuotuinen kotelomassalla bitumimassan päälle suihkuttelu tekee todella hyvää. Itse bitumi ei kaipaa uusintakäsittelyä kuin ehkä muutaman vuoden välein vähän paikkailua.
ML tuntuu tosiaan jopa irrottavan pintaruostetta, eli se lienee ihan toimivaa tavaraa. CAR:in sijaan laitoin joskus (kun Motonetistä ja Tarjoustalosta oli loppu CAR) Dinitrolin sellaista enemmän bitumipohjaista aienetta (sen tuotemerkintää en enää muista), sehän mokoma ei kuivunut ikinä, ja keräsi hiekkaa, ja muuta rapaa itseensä, ja koska ei millään tavalla kuivunut pinnaltaan, niin sitten irtosi aika helposti. Parempi kait olisi, että ensin olisi pohjalla ML:ää, ja sitten sellaista puolihengittävää CAR:ia, joka kuitenkin jää hivenen pehmeäksi, koska sen alla on ML:ää, mutta mielestäni silti kosteus pääsee ulos, eli ei tule "pussia".

Nimenomaan sen CAR:in päälle joka kesä uusi kerros ML:ää, jolloin pysyy notkeana, ja tietty aina painepesurilla suolat, ja ravat pois ensin.

OT (tai eioikeastaan OT, vaan vääränmerkkinen auto): (Tein hiljattain sitikkaamme (Xsara -98/99) ruosteenesto-jatkokäsittelyn, eli kunnollinen alustan liotinpesu, sitten pesu mekaanisesti, sitten kuivattelemista, ja sitten ML:ää kaikkialle, ja paljon, ja noin 20min päästä päälle CAR:ia päälle pari kerrosta (noin tunnin jälkeen vedin toisen CAR-kerroksen, että ehtisi hieman kuivahtaa).

Shitikassa on Dinitrolin käsittely tehty heti uutena loppuvuodesta -98, ja toisen kerran 2002. Mitään muita ongelmia en suojauksessa havainnut, kuin että helmakoteloiden alaosista oli Dinitrol jo kuivunut, ja halkeillut. Onneksi autossa on täyssinkitty kori, niin ei tarttenut kuin hinkata teräsharjalla kuivat Dinitrolit sinkityksen pintakerroksen kera irti, ja uutta ML:ää + CAR:ia päälle.
Sinkitys tuntui olevan niin paksu, ettei ruostetta ollut missään, ja nähdäkseni sinkkiäkin jäi vielä kaikkiin paikkoihin, ja jos jostain poistui, niin dinitrol saa huolehtia niiden paikkojen suojauksesta :)

Helmakoteloiden rakenne on hyvin samanlainen kuin Saabeissakin, eli alasaumassa on monta peltiä pistehitattu päällekäin, mistään en löytänyt ruostetta, eli on nuo Dinitrolin aineet oikeasti laadukkaita ;))

Öljyä, vaseliinia, ja tervaa itse käyttäisin johonkin ihan muualle, mutta kukin tekee niinkuin parhaaksi katsoo.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Sami »

jkuisma kirjoitti: Mun kokemuksen mukaan pelkän bitumimassan käyttö on enemmän harmiksi kuin hyödyksi. Ja tuo vuotuinen kotelomassalla bitumimassan päälle suihkuttelu tekee todella hyvää. Itse bitumi ei kaipaa uusintakäsittelyä kuin ehkä muutaman vuoden välein vähän paikkailua.
Bitumin ongelma sekä autoissa että taloissa on just se että ei elä pellin mukana. Autoissa ongelmaa aiheuttaa myös se että jokatapauksessa alla on auton oma maali ja kori elää. Irtonaista kerrosta on hankala havaita saatikka paikata kunnolla niin ettei välissä olisi hautomoa. Myöhemmissä korjauksissa lisäongelmana on se, että vaikka se tasaisilla pinnoilla hyvin pysyykin ei se lohduta, kun kaikki on saatava pois kun rakentaa niistä lokosistaan ruostuneen auton kunnolla uusiksi. Pysyvyydestä tuleekin harmi. (aika onni, kun kumpaakaan mun autoa ei ole massattu).

Jokainen tietysti uskomuksiensa mukaan:) Tieto lisää tuskaa:) Vesieristeestä on tietenkin kyse ja se kannattaa ymmärtää ettei ole mitään ihme ainetta joka pystyisi itse hapettumisreaktioon vaikuttamaan vaan massoilla, maaleilla ja öljyllä todellakin ainut tarkoitus on eristää. jokainen tietenkin tekee sen haluamillaan aineilla.. Henk. koht. vanhaa 99 turbo saabia en yksinkertaisesti tohdi sivellä bitumilla, vaan konstit on toiset ja sama lopputulos mutta silmä näkee alkuperäistä peltipintaa.
Citroen C5, OG900t16
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sami kirjoitti:
jkuisma kirjoitti: Mun kokemuksen mukaan pelkän bitumimassan käyttö on enemmän harmiksi kuin hyödyksi. Ja tuo vuotuinen kotelomassalla bitumimassan päälle suihkuttelu tekee todella hyvää. Itse bitumi ei kaipaa uusintakäsittelyä kuin ehkä muutaman vuoden välein vähän paikkailua.
Bitumin ongelma sekä autoissa että taloissa on just se että ei elä pellin mukana. Autoissa ongelmaa aiheuttaa myös se että jokatapauksessa alla on auton oma maali ja kori elää. Irtonaista kerrosta on hankala havaita saatikka paikata kunnolla niin ettei välissä olisi hautomoa. Myöhemmissä korjauksissa lisäongelmana on se, että vaikka se tasaisilla pinnoilla hyvin pysyykin ei se lohduta, kun kaikki on saatava pois kun rakentaa niistä lokosistaan ruostuneen auton kunnolla uusiksi. Pysyvyydestä tuleekin harmi. (aika onni, kun kumpaakaan mun autoa ei ole massattu).

Jokainen tietysti uskomuksiensa mukaan:) Tieto lisää tuskaa:) Vesieristeestä on tietenkin kyse ja jokainen tietenkin tekee sen haluamillaan aineilla..
Itselläni ei ole vuosikymmenien kokemuksia ruosteenestosta (vaikkakin Saabeilla ajanutkin vuodesta -92), vaan on sensijaan tullut havaittua eri ruosteenestotapojen aiheutuksia:
Itselläni oli muutama vuosi sitten -86 turbotonnari projektina, jota oli säännöllisesti öljytty alustastaan.
Jep, alustassa oli noin tuuman paksuinen öljy/hiekkakerros, joka oli kuitenkin täysin irti pohjasta (lienee irronnut, koska painoa kerrokselle tuli liikaa). Autossa ei ollut käytännössä ollenkaan etulattioita, helmakoteloita, sisätakakaaria, eikä myöskään vararengaskoteloa :)
Ehkä olisi joka kevät pitänyt pestä bensalla, tms, vanha öljy pois, ja laittaa uutta tilalle :D Vaseliinia oli lähinnä helmakoteloiden alasaumoissa, sekin ihan vetistä, ja kurjaa tavaraa irrottaa... auto meni onneksi osiksi, sain hitsattua siitä vasta onneksi maks 1/3:n valmiiksi.

Nykyisen 99:iini edellinen, ja ainoa omistaja (joka ajoi autolla 132tkm) oli myöskin öljynnyt alustaa, ja myös lattiaa sisältä :lol: Seurauksena oli se, että taka-akseli piti vaihtaa vähemmän mätään, peräkontti hitsata kokonaan, kuten miljona muuta paikkaa, ja jynssätä kamalat mitkälie moottoriöljyt sisälattiasta, ja vaihtaa lattiaverhoilut :D Vetokoukku oli jossain öljylietteessä, ja se piti poistaa, koska siitä meni ruuvimeisseli molemmin puolin läpi sivuilta (tod. ihme homma, koska koukku on Saabeissa varmaan min 3mm:n terästä).

Tuli mieleen, että onkohan niillä kavereilla, jolla on öljyä auton alustassa, vastaavasti ruosteenestoainetta auton moottorissa? :D

Edit: hetken tuumattuani tuli mieleen, etä kyllä varmaan näistä varsinaisista ei-ruosteenestoaineista parasta voisi olla tuo Mestarin ehdottama terva. Se mokoma kun tarttuu joka paikkaan, muodostaa suht. tiiviin kerroksen, ja pysyy pinnassa kuin pinnassa kuin tauti (ja sen irrottaminen onkin oma proseduurinsa, helpointa vaan vettää uutta tervakerrosta päälle).

Lähinnä terva on jollain tavoin siis vastaavaa kuin esim Saab-tehtaan mikälie vahapohjainen alustasuojaus, paitsi että terva ei kestä ollenkaan niin paljoa kulutusta, kosteutta, jne, kuin tehdassuojaus. Ja sopii vain ruosteettomille pinnoille, koska en itse ainakaan uskoa, että terva poistaisi ruostetta :D Ja terva kerää kosteutta paljon enemmän, kuten myös kaikenmaaliman hiekkaa, suolaa, jne.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Loka 23, 2008 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Sami »

Autoja voi pitää hyvin ja niitä voi pitää huonosti. Jotenkin tuntuu ettei kumpikaan vaihtoehto korvaa sitä hyvää pitoa...
Citroen C5, OG900t16
Vastaa Viestiin