Savuttaa 87 900i
Savuttaa 87 900i
Eli tässä olis nyt tämmönen tapaus:
-Saab 900i 1987 8v kone eli ei mitään turboja saati muita hienouksia.
-Öljyt vaihdettu noin kuukausi sitten Valvolinesta - mobil super 2000 (Halpaa pas...ko?)
-Kuukauden muija ajeli viikot kouluun ja takasi päivittäin öljyn vaihdon jälkeen (n.10km siivu).
Nyt alkoi sitten putkesta tuleen reilummin vaalean harmaa - sinisekotusta eli polttaa sitä öljyä ja se tietysti vähenee pikku hiljaa sitä mukaa kun palaa.
-Katselin paisuntasäiliöön eikä siellä näkynyt muuta kuin nesteet ,eivätkä ne kuplineet saati olleet edes hiilihapoilla.. toisin sanoen siellä ei mitään normaalista poikkeavaa.
-Auto lähtee käyntiin normaalisti niin kylmänä kuin kuumanakin eikä tyhjäkäynnissäkään mitään vikaa.
-Käy kaikilla 4 koko ajan.
-En ole huomannu eroa kiihtyvyyden suhteen.
-konekaan ei vaikuta sen öljysemmältä/likasemmalta kuin on ollutkaan enkä tallin lattialla valumiakaan ole huomannu.
Ainoa mikä tässä nyt mättää on toi että kun enempi hanaa antaa niin valko-sinistä tulee putken päästä ja öljyä häviää pikku hiljaa.
Voisko toi nyt mahdollisesti johtua öljyn merkin vaihdosta vai mistä tää nyt sitten? Tuuppaanko uudet/paremmat(?) Valvolinet koneeseen ja rukoilen?
Kansi vaivoista??
Säädöt pielessä?
Mitä mitä?
Viikonloppuna olis nyt aikaa alottaa purkamis,- tai potkimisoperaatio mutta mistä päästä sitä nyt sitten alottais potkimisen vai mistä kohtaa sitä alottais purkamisen?
-Saab 900i 1987 8v kone eli ei mitään turboja saati muita hienouksia.
-Öljyt vaihdettu noin kuukausi sitten Valvolinesta - mobil super 2000 (Halpaa pas...ko?)
-Kuukauden muija ajeli viikot kouluun ja takasi päivittäin öljyn vaihdon jälkeen (n.10km siivu).
Nyt alkoi sitten putkesta tuleen reilummin vaalean harmaa - sinisekotusta eli polttaa sitä öljyä ja se tietysti vähenee pikku hiljaa sitä mukaa kun palaa.
-Katselin paisuntasäiliöön eikä siellä näkynyt muuta kuin nesteet ,eivätkä ne kuplineet saati olleet edes hiilihapoilla.. toisin sanoen siellä ei mitään normaalista poikkeavaa.
-Auto lähtee käyntiin normaalisti niin kylmänä kuin kuumanakin eikä tyhjäkäynnissäkään mitään vikaa.
-Käy kaikilla 4 koko ajan.
-En ole huomannu eroa kiihtyvyyden suhteen.
-konekaan ei vaikuta sen öljysemmältä/likasemmalta kuin on ollutkaan enkä tallin lattialla valumiakaan ole huomannu.
Ainoa mikä tässä nyt mättää on toi että kun enempi hanaa antaa niin valko-sinistä tulee putken päästä ja öljyä häviää pikku hiljaa.
Voisko toi nyt mahdollisesti johtua öljyn merkin vaihdosta vai mistä tää nyt sitten? Tuuppaanko uudet/paremmat(?) Valvolinet koneeseen ja rukoilen?
Kansi vaivoista??
Säädöt pielessä?
Mitä mitä?
Viikonloppuna olis nyt aikaa alottaa purkamis,- tai potkimisoperaatio mutta mistä päästä sitä nyt sitten alottais potkimisen vai mistä kohtaa sitä alottais purkamisen?
Re: Savuttaa 87 900i
voisiko olla jo venavarrenkumet väljistyneet ja saaneet ikäliukkautta niin paljon, että jengaa antaessa päästävät öljyä palotilaan himpun. joissakin toisissa automerkeissähän tuo on melko yleinenkin savutuksen syy.
toinen on sitten sylinterit, männät ja etenkin männänrenkaat. voisivatko olla jo kuluneet. tuosta öljymerkin vaihdosta luulisi olevan toisinpäin sen vaikutuksen eli halvempi ja kenties jäykempi öljy pysyisi paremmin oikeassa paikassaan. vai paljonko on uudessa öljyssä SAE-arvot, onko litkumpaa yläpäässään eli kuumasta päästään, siis onko sen kuumanpään suurempi numeroarvo pienempi kuin aiemmin olleen kalliimman öljyn?
se saattaisi osaltaan jotain selittää.
toinen on sitten sylinterit, männät ja etenkin männänrenkaat. voisivatko olla jo kuluneet. tuosta öljymerkin vaihdosta luulisi olevan toisinpäin sen vaikutuksen eli halvempi ja kenties jäykempi öljy pysyisi paremmin oikeassa paikassaan. vai paljonko on uudessa öljyssä SAE-arvot, onko litkumpaa yläpäässään eli kuumasta päästään, siis onko sen kuumanpään suurempi numeroarvo pienempi kuin aiemmin olleen kalliimman öljyn?
se saattaisi osaltaan jotain selittää.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: Savuttaa 87 900i
8v kone.. ehkä ei tuo.rotisko kirjoitti:voisiko olla jo venavarrenkumet väljistyneet ja saaneet ikäliukkautta niin paljon, että jengaa antaessa päästävät öljyä palotilaan himpun. joissakin toisissa automerkeissähän tuo on melko yleinenkin savutuksen syy.
E: vanhemmat fordithan ainakin tupsuttelee tyhjäkäynnin jälkeen ton takia.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Savuttaa 87 900i
Huonolaatuinen öljy.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Savuttaa 87 900i
olen samaa mieltä.....
2kk sitten kysyin valvolinen edustajalta ku heillä on moottoriöljy 100tkm ajetuille koneille et tarviiko nuo litkut 3xvaihtaa nopsaan 300tkm ajettuun saabbiin....ei osannu vastata
2kk sitten kysyin valvolinen edustajalta ku heillä on moottoriöljy 100tkm ajetuille koneille et tarviiko nuo litkut 3xvaihtaa nopsaan 300tkm ajettuun saabbiin....ei osannu vastata
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Savuttaa 87 900i
Vanhat öljyt millä ei vielä tuprutellut sinistä oli Max life Valvoline 10w-40.
Uudet on Mobil super 2000 10w-40.
Haen huomenna uudet Valvolinet sekä suodattimen ja painun tallin lattialle vaihteleen ölpät.
Katotaan muuttuuko sauhujen koostumus mihinkään suuntaan.
Uudet on Mobil super 2000 10w-40.
Haen huomenna uudet Valvolinet sekä suodattimen ja painun tallin lattialle vaihteleen ölpät.
Katotaan muuttuuko sauhujen koostumus mihinkään suuntaan.
Re: Savuttaa 87 900i
muutamaan kertaan minäkin olen täällä tuon sanonut että ei ainakaan minun muutamassa saabissa ole mobilin öljyt sisällä pysyneet mitä olen joskus joihinkin joutunut ostamaan kun ei ole paikallisessa muutakaan ollut..
valvolinea ja castrolia käytän..
valvolinea ja castrolia käytän..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Savuttaa 87 900i
Öljyt (Valvolinet), suodatin ja tulpat tuli vaihdettua nyt sitten.
Koeajon (15km) jälkeen voi sanoo että rupeis näyttään hyvältä.
Savutus pieneni huomattavasti ja sininenkin loppu kokonaan.
Tarttee nyt hetki ajella lisää kilometrejä ja katsoa rupeeko temppuileen tuon valvolinen kanssa vielä uudestaan, mutta toivon mukaan oli nyt sitten vain "halppis" öljyn vikaa toi savutus.
Koeajon (15km) jälkeen voi sanoo että rupeis näyttään hyvältä.
Savutus pieneni huomattavasti ja sininenkin loppu kokonaan.
Tarttee nyt hetki ajella lisää kilometrejä ja katsoa rupeeko temppuileen tuon valvolinen kanssa vielä uudestaan, mutta toivon mukaan oli nyt sitten vain "halppis" öljyn vikaa toi savutus.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Savuttaa 87 900i
Jospa tämä uusi öljylaatu on ns..pesevää öljyä.
Ainakin joillakin öljyillä on tämän tapaisia ominaisuuksia.
Ainakin joillakin öljyillä on tämän tapaisia ominaisuuksia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Savuttaa 87 900i
Tarkennetaan vielä sitä venttiilivarrenkumi-asiaa. Fakta tieto: 8-venttiilisessä kannessa ei ole kumeja ollenkaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Savuttaa 87 900i
Kaikissa moottoriöljyissä, poislukien klassikkovermeille erikseen tehdyt(ainakin Castrolilta löytyy), on peseviä lisäaineita, ja Valvolinen Max-Lifessä vielä tavanomaista enemmän eli ei sekään oikein selitä tuon Mobiilin oireita.9000CD23T kirjoitti:Jospa tämä uusi öljylaatu on ns..pesevää öljyä.
Ainakin joillakin öljyillä on tämän tapaisia ominaisuuksia.
Muuten oman kokemuksen mukaan tämä Max-Life on oivaa saattohoitoöljyä, itse olen sillä laiskana miehenä saanut kampiakselin takatiivisteen vuodon tyrehtymään ja näin säästettyä hikeä vaivaa ja kyyneleitä.
Re: Savuttaa 87 900i
Jos savutus ei lopu öljynvaihdolla,niin voi olla ,että kannentiiviste vuotaa ykköspyttyyn öljyä.Minulla oli tämä vika jokin aika sitten.Oireet olivat tämmöiset:Kun jouduttiin seisomaan tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa ja lähdettiin liikkeelle kiihdyttämään vauhtia,niin koko lähitienoo peittyi savuun.
Otin kannen auki totesin,että tiiviste oli vaurioitunut öljykanavan kohdalla siten,että öljyä pääsi ykköspyttyyn.Hoppa on 900 gli vm 84 ja ajettu tuolloin n. 450tkm
Otin kannen auki totesin,että tiiviste oli vaurioitunut öljykanavan kohdalla siten,että öljyä pääsi ykköspyttyyn.Hoppa on 900 gli vm 84 ja ajettu tuolloin n. 450tkm