Apua kytkinongelmaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Mistäpäin kannattaisi alkaa vikaa etsimään kun automme kytkin ei anna anteeksi yhtään vaan nappaa kiinni heti ennenkuin kytkinpolinta kerkeää kunnolla edes nostamaan. Autoon on vaihdettu uusi kytkinlevy asetelmineen, työsylinteri on vanha mutta toimiva, pääsylinterin avattuamme sisuskalut näyttäisi silmämääräisesti olevan kunnossa. Vauhtipyörä on käytetty sorvaamolla ja se on sorvattu sileäksi.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja stara »

ilmaa piirissä ?, ilmauksen vaikeuksista löytyy paljolti tarinaa haulla.

Jos poljin vasta pohjassa irroittaa ja vastaavasti heti ottaa kiinni...
Pääsylkkyyn kandee panna uudet tiivarit jos kerran on levällään ja ei ole tietoa koska ne on vaihdettu. Ulkonäön puolesta niistä ei voi paljoa päätellä, mutta viimeisillään olevat tiivarit alkavat juurikin kenkkuilla silloin kun pitäisi ilmata tai systeemiä on muuten availtu jne..
Saattaa johtua osittain siitä, kun ei synny polkien ilmatessa vastapainetta, niin viimeisillään olevat tiivisteet junttaavat normaalia pidemmälle ja vikaantuvat lisää johonkin ryytymävyöhykkeeseen jne..
eli putsaa sylkky nuukasti kun vaihdat tiivarit.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8112
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

tulihan tarkastettua lisäksi polkimen välyt eli pääsylinterin ja p0lkimen välinen tappiliitos? kuinka monta senttiä poljin painuu ennenkuin ottaa kiinni?
suosittelen k.o kohdan korjausta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja stara »

mestari kirjoitti:tulihan tarkastettua lisäksi polkimen välyt eli pääsylinterin ja p0lkimen välinen tappiliitos? kuinka monta senttiä poljin painuu ennenkuin ottaa kiinni?
suosittelen k.o kohdan korjausta.
uudemmissa satkuissa ( ainakin 900/ 89) se polkimen nivel on tehty vahvemmaksi kulutusta vastaan, en tiiä kuinka vanhoihin tuollaisen uudemman polkinen mitoitus sopii ?? vaan tässäpä lie kyse 99 : stä ??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja dimebak »

99:ssä polkimen varsi on pirun pehmeää rautaa ja se tappi taas pirus kovaa. Joten, kannattaa hitsata se reikä umpeen ja porata siihen uusi reikä. Ja jos reikä tulee keskellä hitsiä niin hyvä, kun se hitsi on kovempaa kuin se varren rauta.

Ilmaus? Jos työsylinteristä ei tule painovoimaisesti nesteet ulos niin sanoisin, että se värinänvaimennin kytkinputkessa on paskana sisältä. Tämän kuulin "muutaman" vuoden Saabia asentaneelta. Eli, katsokaa se kytkinputki ja työsylinteristä myös tiivisteet uusiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja stara »

dimebak kirjoitti:99:ssä polkimen varsi on pirun pehmeää rautaa ja se tappi taas pirus kovaa. Joten, kannattaa hitsata se reikä umpeen ja porata siihen uusi reikä. Ja jos reikä tulee keskellä hitsiä niin hyvä, kun se hitsi on kovempaa kuin se varren rauta.
voi myös holkittaa /puslittaa ( vaatii tosin hitsiä senkin lukitus) reiän, niin on enempi rautapintaa kulumassa. Uudemmissa 900: ssa se reikä on holkitettu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ja se polkimen kiinnitystapin reikä ei ole ainoa joka kuluu, vaan pääsylinterin haarukka kuluu myöskin eikä ole korjattu uudemmissakaan satkuissa. Eli siellä on toinen välyksen lähde.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Polkimessa on välystä yläpäässä n. 0,5 cm ja alapäähän kertautuneena se on jonkin verran mutta riittääkö tuo aiheuttamaan tuon ongelman? Kytkin on ilmattu painovoimaisesti, paineilmalla ja ilmaustyökalulla jossa on takaiskuventtiili joten suurimmat kuplat pitäisi olla pois tai sitten jossain kolossa on vielä ilmaa. Uudet tiivisteet pääsylinteriin on tilattu.
Ilmaus? Jos työsylinteristä ei tule painovoimaisesti nesteet ulos niin sanoisin, että se värinänvaimennin kytkinputkessa on paskana sisältä.
Missä kohdin tämä sijaitsee? Onko tuo se kuminen pätkä putkessa ennen työsylinteriä?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Apua kytkinongelmaan

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Ongelma ratkesi uusien pääsylinterin tiivisteiden asentamisen jälkeen.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Vastaa Viestiin