kytkimen erot, vapari/ turbo?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kossmann
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 18, 2008 18:41
Paikkakunta: lahti
Viesti:

kytkimen erot, vapari/ turbo?

Viesti Kirjoittaja kossmann »

eli -86 900 T8 ic tuli pellolle hommattua, ja kytkinpaketti oli aivan loppu.

nyt on hommattuna uus työsylkky/painelaakeri ( joku kumi/jousi tsydeemi näiden väliin? ) ja asetelma ( käytetty ).

eli levyä vailla, mistään ei tahdo turbon käytettyä levyä löytyä,
niin mahtaako vaparin levyssä olla paljon eroja?

levyn halkaisia oli 215mm, paksuutta huono sanoa kun jo niiteillä oli :D

eli voinko työntää vaparin levyn sinne tilalle? onko niissä sama halkaisia?
huomaatka nyt käyttötarkoitus, eli peltoajoa- joten ei varmaan ikuisuuksiin kestä muutenkaan..

ja miksei uutta? siksi koska auto maksoi 80€ kytkimen osat tulleet maksamaan 35€( tähän mennessä ) niin ei kehtaa uutta levyä millään, ei sovi budjettiin. :lol:


ja sopivaa levyä voi tarjota-->http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=76998
muuta ajaa romurallia, me ajetaan rallia romuilla.--> http://www.kaasua.com
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: kytkimen erot, vapari/ turbo?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ymmärtääkseni kytkimillä(kään) ei ollut eroja turbojen ja maallisten mallien välillä. Vuodesta -90 tuli 228mm kytkin, joka oli tervetullut parannus. Borg & Beckin asetelmia käytettiin kai alkup. asennuksina ruiskuissa, Turboissa sitten..mikäs se nyt olikaan. Alkoi S:llä. (muistikatkos, pahoittelen).
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kytkimen erot, vapari/ turbo?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

KYllä vaparin levy kestää aikansa, jos ei ole viritelty peli. edit: niin se vaparin levy on pienempi, kuin t8:ssa. Minulla on pari vaparin käytettyä kytkinlevyä jemmassa. Ne saat pullakahvin hinnalla + pk.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: kytkimen erot, vapari/ turbo?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kytkinlevyssä jousien lukumäärä ja jäykkyys vaihtelee. Paineasetelman jäykkyydessä on eroja. Kytkinlevyn halkaisija on 215mm vapareissa ja vanhemmissa turboissa, ja uudemmissa turboissa on 228mm. Osat eivät käy ristiin, tai no, 215mm kytkinlevy menee 228mm asetelmaan.

Molemman kokoiset kytkimet voidaan asentaa joko vanhemmalla isommalla tai uudemmalla pienemmällä painelaakerilla. Tämä riippuu siitä kumpi työsylinteri on kytkimessä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kossmann
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 18, 2008 18:41
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: kytkimen erot, vapari/ turbo?

Viesti Kirjoittaja kossmann »

dimebak kirjoitti:Kytkinlevyssä jousien lukumäärä ja jäykkyys vaihtelee. Paineasetelman jäykkyydessä on eroja. Kytkinlevyn halkaisija on 215mm vapareissa ja vanhemmissa turboissa, ja uudemmissa turboissa on 228mm. Osat eivät käy ristiin, tai no, 215mm kytkinlevy menee 228mm asetelmaan.

Molemman kokoiset kytkimet voidaan asentaa joko vanhemmalla isommalla tai uudemmalla pienemmällä painelaakerilla. Tämä riippuu siitä kumpi työsylinteri on kytkimessä.
joo toi nyt eniten kiinnosti, et onko samankokoiset,
eli jos vaparin levy on 215mm ni taidan sen sinne työntää..
ajaa varmasti asiansa tässä tarkoituksessa, taasen jos vaparin levy alle 215mm halkaisia, niin en jaksa uskoa kestävyyteen..

kiitos kaikille vastanneille..
muuta ajaa romurallia, me ajetaan rallia romuilla.--> http://www.kaasua.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: kytkimen erot, vapari/ turbo?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä uskon, että se peltoautossa kestää varmasti tarpeeksi, kun renkaat lyövät varmasti herkemmin sutia kuin kytkinlevy. Itse ajoin/pilasin 99:n kytkimen reilun 45tkm matkalla eli ajo oli hieman ronskimpaa, mm. nelipyöräsladiakin tuli muutamat kerrat hiekkaisella asfaltilla ajettua ja loppuhan sille kytkimelle tuli ex-työpaikan pihalla, kun ajelin nelipyöräsladia kääntyen ylämäkeen ==> myrkkyä kytkimelle ku renkaan luisto loppui :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin