Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Kyseessä siis Saab 900 turbo muistaakseni 87-vuodelta ja 8-venttiilisellä koneella.

Auto itsessään toimii ihan asiallisesti, mutta tarkoitus olisi kehitellä jotain piristystä kulkupuoleen suht. pienellä budjetilla. Ruotsissa viime kesällä purkaamoja kierrettäessä huomasin, että siellä olisi vaikka mitä osaa Saabeihin tarjolla, vaikka lähinnä Volvot silloin kiinnostuksen kohteena olivatkin. Mm. Voivojen sikakalliit 16-valve olivat kiven alla, vaikka Saabien vastaavia oli tarjolla yllin kyllin muista osista puhumattakaan.

Itse en tiedä yhtään mitä mikäkin osaa kestää ja mitkä käyvät yhteen. Jos nyt sanotaan että tarkoitus olisi saada vaikka 300 hevosvoimaa koneesta, niin on joku mihin tähdätä. Vakiona koneessa oleva mekaaninen k-jet ruisku ei ainakaan taida tuonne asti piisata?

Antakaa oma näkökulmanne :!:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Svc »

Itse aloittaisin vaihtamalla keulalle 16v tekniikan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Näistä on tuhat ja sata juttua täälä.
ETSI toiminnalla löytyy juttuja.
Mitään virityksiä ei kannata ruveta tekemään, jos vaihdeloota ei ole täysin kunnossa. Muttta jos se on pelikunnossa, niin sellasia kohtuu hintasia virityksiä on mm. 9000 IC, Isompi putkisto/DP, APC-Boksin modaus, Bleedi...
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos moottorinohjauksen säätö kiinnostaa ja haluat eroon antiikista, niin foorumilla on ainakin 2 projektia, jossa 8v turboon on asennettu megaruutta. Ei muuta, kuin projektiosiota selailemaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Helpoimmalla pääsee noissa +++200 hv -prokkiksissa kun vaihtaa keulille suosiolla 16v tekniikan. 16v:n kanssa vähemmän säätöä ohjelmoitavien ruiskujen asennuksen kanssa, paremman (b212/b234) kannenkin saa sopimaan suoraan.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jos on käyttöauto,älä viritä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Auto ei suinkaan ole käyttöauto. Vaikka ei useita autoja olekaan tullut viritettyä, niin sen verran olen oppinut, että harrasteautot ja käyttöautot on erikseen.

Auto on kuitenkin sen verran siistissä kunnossa, ettei sitä viitsisi pilatakaan, joten muutokset tulisi tehdä suht. huolellisesti.

Kun tuosta 16v-tekniikasta nyt tuli puhetta, niin mistä autosta löytyy eniten potentiaalia sisältävä kone ja millaisella koodilla se kulkee?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Olli_ kirjoitti:
Kun tuosta 16v-tekniikasta nyt tuli puhetta, niin mistä autosta löytyy eniten potentiaalia sisältävä kone ja millaisella koodilla se kulkee?
Varmaan bugatti veyronin reiskat 1000hv lienee tehokkain henkilöautomotti, että jos semmosta kattelisit? :mrgreen:

Joo...Saabin 16v täyspaineturbo ilman katalysaattoria, 175hv vakiona. Jos löytyy vielä red-box apc:llä, niin löylyä lienee liki 190hv. Löytynee noista 1984-1990 vuosimallin 900 turboista (16v). 8 venttilisen muuttaminen T16 tekniikalle lienee käsitelty useammassakin projekti-topikista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Ok. Kiitokset.

En usko että tuossa Bugattin koneessa on 1 venttiili / sylinteri? 16v-koneestahan tässä puhuttiin :)

Täytyy alkaa katselemaan noita koneita.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Nyt kun auton kytkin saatiin voihdoin toimimaan käytiin koeajolla ja tuo moottorin vaikea herääminen on kyllä melko ärsyttävä piirre tässä.

Vielä ei ole ehditty uusimaan noita osia, joita jo aiemmin luettelin että tullaan vaihtamaan, mutta koitettiin hieman ennakkoa säätää kuitenkin.

Korjausoppaasta katsoin ohjeet ajoitukset tarkistukseen, mutta saabin ahtaasta konehuoneesta johtuen en löytänyt edes asteikkoa, josta ennakko tulisi strobon kanssa lukea. Oppaassa ollut kuvakin oli niin surkea, ettei siitä apua ollut.

Kaasua pitää siis pumpata että koneen saa vastaamaan kaasuun ja ellei kierroksia ole pohjalla yhtään kone vastaa hitaasti ja laiskasti kaasuun. Ennakkoa säädettiin molempiin suuntiin, mutta eroa ei juuri tullut. Vähän joka asennossa tuntui poksauttelevan vähän putkessa.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos meinaa yhtään ottaa tehoja niin ensimmäisenä olisi hyvä asentaa lambda-anturi ja seosmittari. Tuokin oire kuulostaa vähän sellaiselta että esim. ohjauspaineen säädin pistää omiaan ja kone käy laihalla.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Yhden ainakin huomannut useammassa satkussa.

Se pakokaasun kierrätin, joka siis on imusarjassa sen putken päässä jonka ympärillä jousen tapainen. Yhdestä c, T8 ja T16:stä joita tutkinut kaikista kalvo vuosi ulkoilmaan. T8 jopa oireili niin pahasti että kylmänä seos ihan pielessä ja tulppia meni kun japseissa öljyä...

edit:eihän se tee muutakuin kylmänä antaa pakokaasua imusarjaan jotta päästöt kylmä tulisi paremmaksi :arrow: plus kone likastuu. Itse en neuvo kyseistä värkkiä poistamaan, jotta ei saa jotain viherpiipertäjää kimppuun.

Itse olen noista kaikista sen eritavoin kylmentänyt. Helpoin kait on laittaa sen mokkulan ja imusarjan väliin sokea tiiviste ja sitten imusarjasta lämpökytkimen kautta tulevalle ohjaus alipaineelle sokea tulppa....
Viimeksi muokannut Kipe_9000, Ma Joulu 08, 2008 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Täytyy tsekata toi kierrätyssyteemi. Nyt tuntuu että joku vuotaa kyllä, kun koneessa ei ole oikein alipainetta eikä käy kunnolla tyhjäkäyntiä. Oireili joskus samalla tavalla, mutta sitten vika poistui itsestään hetkeksi.

Voiko ton kierrätyksen kytkeä jotenkin pois kokonaan, ei kai sillä mitään tee?
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Otin Saabin tallista ulos alkuviikosta ja jostain syystä bensapumpun releessä oli jotain kosketushäikkää. Virta-avaimesta käännettäessä virrat päälle pumppu ei pyörähtänyt ja auto ei tietenkään käynnistynyt. Suihkasin liittimiin vähän kontaktiainetta ja heiluttelin relettä, niin alkoi pelaamaan. Varmaan jotain hapettumaa tai sitten rele vetelee viimeisiään.

Eilen ajoin autolla pienen lenkin, mutta ongelmat jatkui. Aluksi auto käynnistyi niinkuin pitää ja kävi hienosti. Ulkona nollakeli. Sitten ajoin hetken ja lämmittelin konetta, jonka jälkeen pysähdyin. Ei taaskaan käy tyhjäkäyntiä ja alipainetta ei ole koneessa. Ihan niinkuin jostain alkaisi vuotamaan koneen lämmettyä tms.

Voisiko olla juuri tuo kierrätys-systeemi? Ajelin sitten rauhassa takaisin talliin. Samalla kun ongelmat alkoivat kone ei tietenkään vastannut kaasuun ja arpoi pirusti kun kaasua painoi. Saattaa siis nuo aiemmat ongelmat johtua samasta asiasta.

Sinänsä ihmeellistä, että ennenkin tuota kaasuun vastaamisongelmaa oli, mutta silloin kone kävi kyllä hyvin tyhjäkäyntiä sekä kylmänä että kuumana ja alipainetta oli se n. 0.5.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Tänään kävin Saabia taas ropaamassa ja poistin sen saastesysteemin pois käytöstä. Aluksi eroa ei tuntunut löytyvän ja kone tuntui saavan bensaa jostain syystä liikaa.

Aina tuli sama homma. Käynnistyksen jälkeen auto käy nätisti tyhjäkäyntiä ja alipainetta 0.5-0.6. Ehkä noin minuutin jälkeen auto alkaa käymään epätasaisesti ja vastaa kaasuun huonosti. Kun kaasua antaa reilummin ja sulkee kaasun, niin auto meinaa sammua tai sammuu.

Lopulta kävin koeajolla ja annoin kenkää vähän normaalia enemmän. Tyhjäkäynti löytyi itsestään ja konekin toimi vähän entistä paremmin.

Aika henkimaailman asioita :)
Vastaa Viestiin