lämmityslaitten hanan vaihto?
lämmityslaitten hanan vaihto?
terve!
tässä yhdessä satkussa, jonka toin Suomesta ja myin Virossa pois, rupesi uudella omistajalla vuotamaan jalkatilaan se ed.mainittu hana. Mulla on varastossa yksi ''pitäis olla kunnossa'' hana.
Minkäslaisia kokemuksia teillä on? Pääsekö vaihtamaan ilman, että pitää purkaa koko kojetaulu. Netissä surffasin ja joku väitti, että riittää, kun ottaa sen polvisuojuksen pois ja kaiuttinritilän ja radion...
Ilmeisesti kannattaa hankkia uudet O-renkaat (kaksi kappaletta) myös, jotka ovat siinä hanan kiinnitystasossa.
Mitä vielä pitäis huomioida????
tässä yhdessä satkussa, jonka toin Suomesta ja myin Virossa pois, rupesi uudella omistajalla vuotamaan jalkatilaan se ed.mainittu hana. Mulla on varastossa yksi ''pitäis olla kunnossa'' hana.
Minkäslaisia kokemuksia teillä on? Pääsekö vaihtamaan ilman, että pitää purkaa koko kojetaulu. Netissä surffasin ja joku väitti, että riittää, kun ottaa sen polvisuojuksen pois ja kaiuttinritilän ja radion...
Ilmeisesti kannattaa hankkia uudet O-renkaat (kaksi kappaletta) myös, jotka ovat siinä hanan kiinnitystasossa.
Mitä vielä pitäis huomioida????
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=15648
Vaihdoin itse noilla ohjeilla muutama vuosi sitten hanan. O-renkaat kannattaa tosiaan vaihtaa, ettei joudu toiseen kertaan jumppaamaan hanaa irti.
Homma ei ole varsinaisesti kovin vaikea, mutta vaatii hieman kärsivällisyyttä ja mielenkiintoisia työasentoja.
Vaihdoin itse noilla ohjeilla muutama vuosi sitten hanan. O-renkaat kannattaa tosiaan vaihtaa, ettei joudu toiseen kertaan jumppaamaan hanaa irti.
Homma ei ole varsinaisesti kovin vaikea, mutta vaatii hieman kärsivällisyyttä ja mielenkiintoisia työasentoja.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
jakkara pois ja pehmikkeen tapaista lattialle helpottaa kettumaista asentoa ( eli pääsee selälleen makaamaan, voisko helpompaa olla ). Vaihdettiin niiden torxien tilalle ainakin se ahtaimmin käännettävä 6- koloksi, jolloin sitä pääsee kääntämään pallopäisellä 6- koloavaimella vinostakin asennosta. Käyttötanko irti sieltä kajarin reiän kautta. Ilmauksessa hana auki, jotta pääsee kiertämään.
Viimeksi muokannut stara, Ke Joulu 31, 2008 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
Vanhasta hanasta voi kuntoa päätellä kääntämällä vipua.
Jos vipu kääntyy ilman vastusta ovat tiiviste o-renkaat kuoleentuneet/kovettuneet ja eivät pidä.
Jos vipu kääntyy nihkeästi (kuten sen kumia vasten pitääkin) on se ok.
Jos vipu ei käänny lainkaan on hana juntturassa eli rikki.
Ja kuivana vipua ei saa liikaa käännellä, sama juttu varmaan kaikessa.
Jos vipu kääntyy ilman vastusta ovat tiiviste o-renkaat kuoleentuneet/kovettuneet ja eivät pidä.
Jos vipu kääntyy nihkeästi (kuten sen kumia vasten pitääkin) on se ok.
Jos vipu ei käänny lainkaan on hana juntturassa eli rikki.
Ja kuivana vipua ei saa liikaa käännellä, sama juttu varmaan kaikessa.
99T-museopeli
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
Makuasioita, mutta kojelaudan irroittamalla hana vaihtuu nopeiten. Kojelaudan irroittamiseen tulee lisäksi rutiini jolloin se on itseasiassa aika nopeasti irroitettu:
- Ratti irti (24mm mutteri)
- Kaiuttimien alla torx ruuvi per puoli. Hanskalokeron alla 2 torx ruuvia ja sitten ne alhaalta päin tulevat pitkät ruuvit jotka pitelevät kytkin- ja mittariston kehyspaneelia. Kehyspaneelista kireimmällä olevat johtoliittimet irti ja ilmanohjainvalitsimen alipaineputkien liitin irti. Kehyspaneelia taaksepäin ja taittaen alas noin 10cm, jolloin kojelauta on pois tieltä hananvaihtoa varten.
Muutaman puhaltimen ja hanan vaihdon jälkeen en edes jaksaisi kyykkiä kojelaudan alta mitään. Kojelauta lähtee suosiolla pois, niin mahtuu työskentelemään.
- Ratti irti (24mm mutteri)
- Kaiuttimien alla torx ruuvi per puoli. Hanskalokeron alla 2 torx ruuvia ja sitten ne alhaalta päin tulevat pitkät ruuvit jotka pitelevät kytkin- ja mittariston kehyspaneelia. Kehyspaneelista kireimmällä olevat johtoliittimet irti ja ilmanohjainvalitsimen alipaineputkien liitin irti. Kehyspaneelia taaksepäin ja taittaen alas noin 10cm, jolloin kojelauta on pois tieltä hananvaihtoa varten.
Muutaman puhaltimen ja hanan vaihdon jälkeen en edes jaksaisi kyykkiä kojelaudan alta mitään. Kojelauta lähtee suosiolla pois, niin mahtuu työskentelemään.
Citroen C5, OG900t16
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
Ja kannattaa tosiaan vaihtaa tilalle sellainen uudempi muovinen hana, kestää "ikuisesti".
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
^ Mutta saattaa hajota varsin ikävällä tavalla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=24&t=68589
On tuo räjähtänyt hana vielä tallella, eli siitä voisi laittaa kuvankin jos jaksaisi...
On tuo räjähtänyt hana vielä tallella, eli siitä voisi laittaa kuvankin jos jaksaisi...
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
Viime kesänä vaihdoin ex-käyttikseen hanan. Työnä aika lailla aikaa vievä, kun samalla tarkistin et kenno ei vuoda ja samalla vaihtui ne o-renkaat siitä hanan ja kennon väliltä.
Omassa oli se vuoto sellaista, että valui ensin sinne äänieristeen päälle (se jossa on pahvia toinen puoli ja toinen puoli solumuovia, siinä ilmasuuttimen vieressä) ja se ku oli kyllästetty sillä niin sitten vasta rupesi kengälle valumaan. Sitä sitten piti parisen viikkoa kuivatella sitä äänieristettä
Niin, kannattaa tosiaan käyttää kenno irti ja putsata sen kennon kotelo, siellä kuitenkin on roskaa.
Omassa oli se vuoto sellaista, että valui ensin sinne äänieristeen päälle (se jossa on pahvia toinen puoli ja toinen puoli solumuovia, siinä ilmasuuttimen vieressä) ja se ku oli kyllästetty sillä niin sitten vasta rupesi kengälle valumaan. Sitä sitten piti parisen viikkoa kuivatella sitä äänieristettä
Niin, kannattaa tosiaan käyttää kenno irti ja putsata sen kennon kotelo, siellä kuitenkin on roskaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
kiitos vastauksista.
nyt kun ystävälliseltä klubilaiselta on saatu oikeat o-renkaatkin, niin eiköhän tulee asia kuntoon. Nyt voi jo sanoa että tämän vuoten aikana varmasti
kyllähän se kojelauta on otettu irti toisesta satkusta joskus, mutta ei kuitenkin kannattaa purkaa liikaa, erityisesti, jos talli on lainassa ja auto täytyy saada kasaan mahd. nopeasti.
nyt kun ystävälliseltä klubilaiselta on saatu oikeat o-renkaatkin, niin eiköhän tulee asia kuntoon. Nyt voi jo sanoa että tämän vuoten aikana varmasti
kyllähän se kojelauta on otettu irti toisesta satkusta joskus, mutta ei kuitenkin kannattaa purkaa liikaa, erityisesti, jos talli on lainassa ja auto täytyy saada kasaan mahd. nopeasti.
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
Totta joo, muistan jopa että luin tuon joskus.. Mikä tuon muuten aiheutti? Voisin hyvin arvata että huonosti pakkasta kestävä (ehkä vanha) jäähdytysneste. Mulla kun kerran tapahtui satkussa vähän samanlaista kerran pakkasessa työmatkan puolessavälissä, kun jäähdyttimessä neste ilmeisesti muuttui jääksi maantiellä koska termari ei vielä auennut hiljaisemmalla pätkällä. Silloin tosin räjähti vaan tuo ylävesiletku eikä hana, taisi kyllä olla metallinen siinä. Siinä opin sitten ettei lähdetä koskaan enää ajamaan talvella nesteen pakkaskestosta epätietoisena..Hessu kirjoitti:^ Mutta saattaa hajota varsin ikävällä tavalla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=24&t=68589
On tuo räjähtänyt hana vielä tallella, eli siitä voisi laittaa kuvankin jos jaksaisi...
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
Vaihdoin äitimuorin 900S:ään lämmityslaitteen hanan. Ei tuo tosiaan mikään kauhee homma ollutkaan. Menin alakautta, eli sain nostaa kennon veke paikaltaan ja vaihtaa hanan pöydällä. Samalla poistin lehtiä ja neulasia kennon päältä. Siinämielessä hyvä homma, että kenno käväisi pihalla. Aikaa meni taivasteluineen ja ohikulkijoiden kanssa tarinointeineen 3tuntia. Kiristin tehostimen hihnan ja tutkin kytkinpolkimen välyksiäkin samalla, jotenka jos seuraavan kerran tommosta hanan vaihtoa teen, niin hommaan keskittyen siihen voisi mennä noin 1,5h.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
ei ole kyllä iso homma jos on vanhaan tai uuteen lemmarimeisseliin hitsattu torx/kuusiokolo päälle sopiva hylsy niin hanan vaihto onnistuu alailman muovin päästä ruuvi irti ja kääntö vaikka kaasupolkimen alle ja kaiutinritilä kuskin puolelta irti ja radio irti että saa varmasti käyttöakselin irti oikein ja ruuvit saa irti helposti alakautta ja o-renkaat kannattaa vaihtaa AINA tässä hommassa ei voi kulua 20 minuuttia enempää vaikka tupakoisikin välillä...olen vaihtanut näitä hanoja varmaankin likemmäksi sata kuin 90 ja onnistuu vaikka silmät ummessa on aivan tarpeetonta irroittaa koko kojelautaa mokoman homman vuoksi jäsen nro 744
-
- "Turbo"
- Viestit: 249
- Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
- Paikkakunta: Helsinki
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
Otin satkusta kojelaudan irti ja rupesin vaihtamaan vuotamaan alkanutta lämppärin hanaa, uusi hana Motonetista ostettu ja mukana tuli uudet o-renkaat. Tietenkin ne uudet tiivisteet putosi jonnekin näkymättömiin uutta hanaa paikalleen sovittaessa(viddu mä onnistun aina). Mistäs tuohon nyt kannattaa kysellä uusia o-renkaita? Motonetissa ei ainakaan sopivia ole, vaan jotain paksuja mummon ompelukoneeseen tehtyjä rinkuloita.
Ei taas tänään onnistu mikään.
Ei taas tänään onnistu mikään.
Mazda 6 2.2TD HB 2011
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: lämmityslaitten hanan vaihto?
kannattaisko etsiä ne uudet sieltä kojelaudan sisältä tai sitten vanhojen kanssa hydrauliikkaliikkeeseen hankkiin uudet. ne kannattaa asentaessa laittaa silikoonitiivisteellä kiinni hanaan niin ei putoa niin helposti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918