Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja Veksi »

Nyt tuli sitten vihdoin viimein vikaa :saab:iin Mallihan on 2.1 16v.

Oireet>> Pakkasilla alkoi CE valo tasaisesti palamaan. Tyhjäkäynti seilaa välillä 500- 2000 rpm sekä lievä nykimen kylmänä. Seilaaminen ja nykiminen ainoastaan kylmänä. Moottorin lämmetessä tyhjäkäynti on normaalia ja nykiminen loppuu toki CE-valon paistaessa päin näköä.

Sain vikakoodit helposti luettua. Vika koodien luku kävi näppärästi, kun ensin valmisti sen "kaukokäyttö laitteen" :) .
Vikakoodit:
12231,
12223 fuel air mixture too lean vacuum leak,oxygen sesor,air mass meter
12111 Learning fault in lambda(air fuel mixture adj) vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
12241 injector faulty this code comes up a lot but is normally false(ignore)

Eli mistä kannattaa lähteen vikaa metsästämään? Alipainevuoto, lamda, IMM vai joku kontakti häiriö liittimessä?
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lambda
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kaverin isolohko satkussa vaihdettiin kaikki pienet alipaineletkut ja vaihdettiin lambda. Seikka oli saletti.

Lambdan vaihdosta löytyy paljon juttua ETSI fiitserin alta, jos vain keksii oikeat hakusanat. :roll:

Kerrattakoon että.
Varmista lambdan tyyppi, ja oikea malli. Jos ostat motoneton "universaali":n niin johtoja EI saa kolvata paikalleen.
Mustat johdot on esilämmitykselle, ja vihreä on signaali.

Alipaineletkujen vaihdon jälkeen(ne kun kannattaa aina vaihtaa ja on halvat, ja porsii AINA jossainvaiheessa) starttispreitä ruiskimalla alipaineletkujen tunutmaan saa selville että kaikki imuvuodot on varmasti pois.


Kerran sormet on jo kohmeessa ja konerasvassa kannattaa irroittaa ja putsata tyhjäkäynti moottori, sekin kun AINA porsii... ennemmin tai myöhemmin.
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Mulla on nyt kaksi noita halpoja lambdoja menny, ensin 50e motonet ja sitten 80e H-varaosan myymä tarvike. Kannattaa ostaa kerralla aito Bosch. Harmi vaan että marmoritiskiltä se maksaa 240e. Tilaamalla Englannista sais jollain alle 90 eurolla. Joku myös myi "uutta" nettivaraosassa 110 eurolla. Tietenkin on fiksua mitata ensin että lambda on oikeasti rikki vaikka kaikki oireet siihen viittaakin.

Alipaineletkujen vuodot löytää myös puhaltamalla niihin. Jos pihisee jossain missä ei pitäisi niin homma on selvä. Alipaineletkuista imeminen posket lommolla ei ole paras idea, ellei halua halpaa päänsärkyä. Ainakin yks letku tulee sieltä aktiivihiilisäiliöltä joka niitä bensatankin käryjä suodattaa. Sit ne pienet imusarjan kumitutit joissa ne letkuliittimet on kiinni niin kannattaa myös vaihtaa jos on päässyt pahasti väljistymään...
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Samat oli oireet mullakin viikko sitten. Halpis lambda oli antautunut ja laitoin tilalle Boschin(94e paikallisessa Autoasissa).
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Minä ostin tuolta Bosch yleismalli lambdan: http://www.vpv-motorracing.com/l-anturi.htm
Tais olla 72 euroa hintaa 2.1:een sopivalla anturilla.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja Veksi »

Kiitos asiatuntevista neuvoista :D .
Nyt on lambda vaihdettu, mutta oireet hukkui vain hetkeksi. Oranssi vikavalo alkoi palamaan 3 km ajon jälkeen, sekä kotipihassa tyhjäkäynti römpötti 900-1000 välillä. En jaksanut irroittaa tänään lastenistuimia, joten koodien lukeminen jää huomiseen. Täytynee etsiä vikaa alipaineletkuista.

Boschilainen mallikohtainen maksoi 104 €. Yleismalli olisi maksanut 96€ paikalliselta autoasi-korjaamolta. Joten valinta oli mallikohtainen (saab audi lancia).
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja Veksi »

Nyt antaa vikakoodiksi pelkästään 12231:stä ja auto käynti edelleen seilaavaa kylmänä. Vian haku jatkuu sormet kohmelossa. Täytyy hakee vaan ensin starttipilottia.
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
homosaabiens
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Elo 19, 2009 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja homosaabiens »

Nostan tätä, koska itsellä on vähän vastaavaa ongelmaa kuin Veksillä 2,1i 16v satkussa, siis LH-2.4.2 on kai kyseessä. Eli kylmänä kun käynnistää, tyhjäkäynti on niin olematonta, että melkein sammuu (ekalla startilla yleensä sammuukin). Välillä kierrokset hyppää ~1500rpm ja taas menee alas joksikin aikaa. Reilulla kaasulla pysyy käynnissä. Parin minuutin sisällä kierrokset tasoittuu reiluun tonniin, ja siitä sit pikkuhiljaa laskee 800:aan (no, pikkasen se vaeltaa silti). Ajossa hieman nykii alle 2000rpm. CE-valo tietty loistaa koko ajan.
Omituisena seikkana jostain imusarjan etuosan kohdilta kuuluu "suhinaa", jota ei mielestäni aikaisemmin ole kuulunut. Normaalia vai joku vuoto? Venttiilikopalta kaasuläpälle tulevan huohotinletkun "tutti" on kyllä vähän löysä, mutta käynti ei muutu miksikään, jos sitä sormin painaa tiiviimmäksi. Lämpimänä siis ainut ongelma on lievä nykiminen pienillä kierroksilla. Muuten vetää hyvin. Immun putsasin sprayllä. Ilmansuodattimen ja tulpat juuri vaihdoin. Voisiko ongelma olla tuo tyhjäkäyntiventtiili? Voiko se toimia jotenkin erilailla kylmänä kuin lämpimänä? Selviäiskö se vikakoodeista? Vai joutuuko tässä lambdan vaihtoon.. Ei ilmeisesti Veksillä auttanut.

Jos nimim. Veksi sattuu lukemaan tätä, niin löytyikö ongelma, ja mistä?

Jos jaksoitte lukea, niin neuvoja kaivataan teiltä saabwelhoilta. Samalla voi kertoa, missä Turussa voisi kohtuuhintaan luetuttaa vikakoodit, jos ei itse viitsi väsätä tuota "etäkäyttölaitetta".
9-5 Wagon 2,0t E85 -04
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Omituisena seikkana jostain imusarjan etuosan kohdilta kuuluu "suhinaa", jota ei mielestäni aikaisemmin ole kuulunut. Normaalia vai joku vuoto? Venttiilikopalta kaasuläpälle tulevan huohotinletkun "tutti" on kyllä vähän löysä, mutta käynti ei muutu miksikään, jos sitä sormin painaa tiiviimmäksi.
Tuohon tyhjäkäynnin vaeltamiseen en uskalla lähteä sanomaan mitään, koska mulla ei o ollu vastaavia ongelmia ikinä.

Sen sijaan uskon, että vastaava "suhina" kuuluu mullakin tossa 2,1:ssä. Oon tullut siihen tulokseen, että kuuluu asiaan. Ainakin mulla se selvästi loppuu, jos puristaa kasaan paksumman letkun, joka menee tyhjäkäyntimoottorille.. :roll: En tiedä, onko vika vai ominaisuus, mutta toiminut on ja ei loista ce-valot(kop kop), joten en ole asiaa sen enemmän tutkinut. :)

edit: Mites käynnistyy lämpimänä? Jos normaalisti, ni vois olla lämpötila-anturi kenties??
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
homosaabiens
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Elo 19, 2009 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja homosaabiens »

Kiitos vastauksesta, voi olla että suhina on tosiaan kuulunut aikaisemmin, nyt vaan olen rekisteröinyt sen, kun on ongelmia. Lämpimänä käynnistyy ongelmitta, joten ehkä tuo lämpötila-anturi voisi olla ongelmana. Se on vissiin siinä imusarjan keskellä tuossa koneessa? Onnistuuko sen testaaminen yleismittarilla tai muuten? Letkut ja tutit taidan muutenkin uusia, kun eivät paljoa maksa.

edit:onkohan kyseessä tuo osa: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=37-3128
9-5 Wagon 2,0t E85 -04
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jos pahasti suhisee niin yksi imuvuodon vuotopaikka on heti kaasuläppäkotelon jälkeen imusarjassa ALAPUOLELLA.
Eli sieltä löytyy vielä yksi pellillä tukittu paikka johon sopii esim,k-jet kylmäkäynnistys-suutin.
Näkyy kyllä kun peilillä katselee.
Mulla yhdessä satkussa aikanaan vuosi juuri sieltä välistä ja kyllä sitä vikaa etsittiin koirien ja kissojen kanssa.
Kannattaa varmaan tarkastaa edellämainuttu paikka vaikka epätodennäköista onkin että sieltä vuotaa.

Starttipilottia on hyvä suihkutella kaikkiin liitoksiin niin kuulee heti että vuotaako jostain välistä.
Eli kierrokset joko nousevat tai laskevat.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Jos pahasti suhisee niin yksi imuvuodon vuotopaikka on heti kaasuläppäkotelon jälkeen imusarjassa ALAPUOLELLA.
no perhana, multa tais tollanen paikka jäädä huomaamatta. Tosin ei kyllä löytynyt vuotoja, koska juuri starttipilotilla suihkuttelin kaikki liitokset.
Se on vissiin siinä imusarjan keskellä tuossa koneessa? Onnistuuko sen testaaminen yleismittarilla tai muuten? Letkut ja tutit taidan muutenkin uusia, kun eivät paljoa maksa.
Juu, siinä on imusarjan keskellä. Testaamisesta en osaa sanoa, itse en testaillut vaan vaihdoin summassa uuden. Ei paljoa tosiaan Motonetissa maksanut ja oli aito Bosch. En nyt päässyt Motonetin sivuille, joten en tiedä oliko toi sun linkissä oleva oikea.

Alipaineletkujen "tutit" kannattaa sit suosiolla ottaa merkkiliikkeestä, ovat pirun paljon tiiviimmät kuin tarvikkeina ja hinnassa ei ole merkittävä ero.

Alipaineletkun hyvän ostopaikan joku muu voi vinkata. Mulla ei kestäny kun kai pari vuotta merkkiliikkeestä ostettu letku.. :roll: 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
homosaabiens
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Elo 19, 2009 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja homosaabiens »

Lämpötila-anturi vaihdettu, ei muuttanut asiaa.. Paitsi, että nyt vatkaa tyhjäkäynti myös lämpöisenä siinä 800-1000 aika nopeaan tahtiin. 8O Irrotin myös tyhjäkäyntimoottorin koneen ollessa kylmänä, ja ilma ainakin menee puhaltaen hyvin läpi. Kai se sitten toimii? Pitää tutkia tuota imuvuotoa tarkemmin starttipilotin kanssa.
9-5 Wagon 2,0t E85 -04
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Lämpötila-anturi vaihdettu, ei muuttanut asiaa.. Paitsi, että nyt vatkaa tyhjäkäynti myös lämpöisenä siinä 800-1000 aika nopeaan tahtiin.
hmh. No vika ei sitten ilmeisestikään ollut ainakaan siinä. Melkein suosittelen, että imuvuotojen lisäksi(ei kylläkään aiheuttane CE-valon palamista, vaikka oliskin vuoto?) lukisit ne vikakoodit. Haulla löytyy hyvät ohjeet ja ton piuhan väsääminen ei todellakaan o paha rasti. Tai käytät jossain luetuttamassa.

Näin saa ainakin vähän haarukoitua missä vika voisi olla, parhaassa tapauksessa hyvinkin tarkkaan. Mutta tosiaan suoraanhan ne kooditkaan ei kerro et missä vika.. :idea:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin