Ulosajon jälipyykki (Auton vauriot)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Ulosajon jälipyykki (Auton vauriot)
Veljen -90 I 16 satku.
Ajo reippaasti, n.60kmh vauhdissa tieltä ulos ojankautta pellolle. Tienpinta jäinen ja ei lunta jarruttamassa tömäystä.
Auto rupesi senjälkeen nypyttämään veto päällä ja vapaalla ajaessa. broidi vei auton tutkituttavakasi paikalliseen amikseen ja tuomio oli paha:
Pyöräntuenta vasemmalla vääntynyt, Vasen pyörä on 13mm taaempana kuin oikea, ja oikean puoleinen vetari otti nokkiinsa...
Auto on kohtalaisesti ajettu karvalakki iivari, ja mietinkin että kannattaako enään lähteä laittamaan mokomaa kuntoon. Samalla kun pitäisi vielä paikata vetarin tunnelin ja laitattaa keulaa kuntoon.
Mitä maksaa? ja mistä saa vasemmalle puolelle molemmat tukivarret? Mitäköhän muutakin on mennyt??
Kuulemma tukivarsien kiinnityspisteissä ei ole mitään heittoa.
Ajo reippaasti, n.60kmh vauhdissa tieltä ulos ojankautta pellolle. Tienpinta jäinen ja ei lunta jarruttamassa tömäystä.
Auto rupesi senjälkeen nypyttämään veto päällä ja vapaalla ajaessa. broidi vei auton tutkituttavakasi paikalliseen amikseen ja tuomio oli paha:
Pyöräntuenta vasemmalla vääntynyt, Vasen pyörä on 13mm taaempana kuin oikea, ja oikean puoleinen vetari otti nokkiinsa...
Auto on kohtalaisesti ajettu karvalakki iivari, ja mietinkin että kannattaako enään lähteä laittamaan mokomaa kuntoon. Samalla kun pitäisi vielä paikata vetarin tunnelin ja laitattaa keulaa kuntoon.
Mitä maksaa? ja mistä saa vasemmalle puolelle molemmat tukivarret? Mitäköhän muutakin on mennyt??
Kuulemma tukivarsien kiinnityspisteissä ei ole mitään heittoa.
Re: Ulosajon jälipyykki (Auton vauriot)
Entä jos etsiskelee tuolle seuraajan ja silläsilmällä, että pikkuvikainenkin yksilö on mahdollista korjata kolaroidusta autosta saatavilla osilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ulosajon jälipyykki (Auton vauriot)
Ei muuta kun joku vasta leimattu samankaltainen saappi alle kuten Mertmi sanoi. Varaosia sitten kolaroidusta sitä mukaan kun uusi tulokas porsii.
Jos taas auton pitäminen kiehtoo, niin jos tosiaan pelkät tukivarret vääntynyt, niin eipä luulis maksavan juuri mitään purkuautosta "uudet" tilalle. Sitten ilta-pari askartelua hitsipillin kanssa jos kerran tarvetta on ja sen jälkeen pulttaa "uudet" tukivarret paikalleen. Ohjauskulmien tsekkauksen jälkeen baanalle. Omista korjausresursseista riippuen puhuttaneen 50€ --> 500€ summista.
Jos taas auton pitäminen kiehtoo, niin jos tosiaan pelkät tukivarret vääntynyt, niin eipä luulis maksavan juuri mitään purkuautosta "uudet" tilalle. Sitten ilta-pari askartelua hitsipillin kanssa jos kerran tarvetta on ja sen jälkeen pulttaa "uudet" tukivarret paikalleen. Ohjauskulmien tsekkauksen jälkeen baanalle. Omista korjausresursseista riippuen puhuttaneen 50€ --> 500€ summista.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ulosajon jälipyykki (Auton vauriot)
No ainahan voi korjata, suoria tukivarsia löytynee helposti..
Toisin saahan tällaisia ehjiä autoja todella edulliseen hintaan, mutta ne voivat olla ongelmallisia pommeja...
Tukivarsien ja niitten kiinnityksien/sijainnin lisäksi kannattanee tarkistaa ripustuksen nivelet, moottorin kiinnikkeet, kaikki vanteet ja renkaat sekä myös taka-ripustus.
OT:
Ihmettelen suuresti tätä saabien ruoste-ongelma kohtaa vetarin tunnelit / lokasuojan sisäpuoli. Eli tässä tapauksessa tukivarsien kiinnityskohdat kestävät enemmän kuin tukivarret vaikka ruostettakin löytyisi...
Onko tämä vain katsastus asemien rahastus yritystä kun inssi etsii pehmeitä kohtia löytämättä niitä, selitellen kuinka vakava ruostepaikka tämä yleensä on

Onko kukaan koskaan kokenut ripustuksien pettämistä vetarintunneileista?
Toisin saahan tällaisia ehjiä autoja todella edulliseen hintaan, mutta ne voivat olla ongelmallisia pommeja...
Tukivarsien ja niitten kiinnityksien/sijainnin lisäksi kannattanee tarkistaa ripustuksen nivelet, moottorin kiinnikkeet, kaikki vanteet ja renkaat sekä myös taka-ripustus.
OT:

Ihmettelen suuresti tätä saabien ruoste-ongelma kohtaa vetarin tunnelit / lokasuojan sisäpuoli. Eli tässä tapauksessa tukivarsien kiinnityskohdat kestävät enemmän kuin tukivarret vaikka ruostettakin löytyisi...

Onko tämä vain katsastus asemien rahastus yritystä kun inssi etsii pehmeitä kohtia löytämättä niitä, selitellen kuinka vakava ruostepaikka tämä yleensä on


Onko kukaan koskaan kokenut ripustuksien pettämistä vetarintunneileista?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: Ulosajon jälipyykki (Auton vauriot)
Samansuuntainen kohtalo meilläkin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=78523
Olosuhteiden pakosta teetin korjauksen pajalla, maksoi 600 €. Siinä ja siinä, että kannattiko; olisihan tuolla rahalla jo ehkä saanut toisen tilalle, mutta tuore leima, pellit tehty jne pistivät vielä korja(utt)amaan. Eikä kaduta.
Tuohon rahaan sai siis toisen puolen tukivarret, vetarin sisänivelen, kaksi koneenkiinnikettä sekä kaikki työt.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=78523
Olosuhteiden pakosta teetin korjauksen pajalla, maksoi 600 €. Siinä ja siinä, että kannattiko; olisihan tuolla rahalla jo ehkä saanut toisen tilalle, mutta tuore leima, pellit tehty jne pistivät vielä korja(utt)amaan. Eikä kaduta.
Tuohon rahaan sai siis toisen puolen tukivarret, vetarin sisänivelen, kaksi koneenkiinnikettä sekä kaikki työt.
Re: Ulosajon jälipyykki (Auton vauriot)
Meidän jo paalatusta 900i -88:sta meni vetaritunneli niin lahoksi, ettei auto mennyt metriäkään suoraan. Tunnelin pohja oli ehjä, mutta ne pystyseinät eivät. Kyllä sillä on merkitystä ihan ajettavuuden kannalta, että ne on kunnossa. Siitä on kuviakin olemassa tuolla projektipuolella. linkki
Palataan vielä siihen mahdolliseen korjaukseen. Vasemmanpuolen ylätukivarren vaihto edellyttää moottorivaihteisto-paketin pois nostamista. Se nyt ei sinänsä ole mikään kauhea homma, mutta on sekin rikkana rokassa.
Palataan vielä siihen mahdolliseen korjaukseen. Vasemmanpuolen ylätukivarren vaihto edellyttää moottorivaihteisto-paketin pois nostamista. Se nyt ei sinänsä ole mikään kauhea homma, mutta on sekin rikkana rokassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ulosajon jälipyykki (Auton vauriot)
Tienvarressa näin tuollaisen: http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/irti/index.htmlfforslund kirjoitti:Onko kukaan koskaan kokenut ripustuksien pettämistä vetarintunneileista?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ulosajon jälipyykki (Auton vauriot)
Kuten edellä on jo todistettu, kyseessä on OG-Saabien akilleenkantapää eli jostakin kumman syystä suunnitteluvirhe jota ei osattu tai haluttu korjata aikavälillä 1968-1993. Aikaa kyllä olisi ollut..fforslund kirjoitti:Onko tämä vain katsastus asemien rahastus yritystä kun inssi etsii pehmeitä kohtia löytämättä niitä, selitellen kuinka vakava ruostepaikka tämä yleensä on
Eli etujousen yläkiinnityksen sekä alatukivarsien kiinnityspisteet sisälläänpitävän pystykotelon alapäässä sijaitseva ja tasalattiaiseksi jätetty oikein kunnon suolamoskan keräyspaikka. Jos, ja jos, tähän pohjapeltiin edes olisi vaivauduttu muotoilemaan samalla vaivalla ja muotilla millä muutkin reunaprässit ovat muotoiltu, kunnon "lavuaari" sekä reikä keskelle niin näitä ongelmia tuskin olisi.
Itselleni asia valkeni aikanaan onneksi katsastuksessa josta tulikin ajokielto, omituista vetelyä kyllä olin havaitsevinani mutta en arvannut ajelevani suorastaan hengenvaarallisella autolla jonka olin muutamaa kuukautta sitten ostanut autoliikkeestä "juuri hiljattain leimattuna".
Nyt kun "rikos on jo vanhentunut" niin pointsit eräälle Satakuntalaiselle hopeisen hanurikaupungin katsastusasemalle joka katsoi läpi sormien sitä että kuitenkin ajoin Satkun pois, paikalliselle ja jo ikäväkyllä edesmenneelle hitsaamolle tietenkin.