16 v nokkaketjusta / Kiristimestä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Källbacka
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 08:41

16 v nokkaketjusta / Kiristimestä

Viesti Kirjoittaja Källbacka »

Moi saabistit

Koneen sain pajalta eilen, mutta huomasin että nokkaketju on löysällä nokkapyörien välilstä. Kysymys kuuluukin, että onko se normaalia? Kiristyykö
se kun ensimmäisen kerran käynnistää? Vai olisiko ketujun kanssa pitänyt vaihtaa myös rattaat ja laaharit?

Ärsyttää maksaa 1600 egee, ja tämmösiä pitää miettiä.

jarkko
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 16 v nokkaketjusta / Kiristimestä

Viesti Kirjoittaja jus »

Källbacka kirjoitti:nokkaketju on löysällä nokkapyörien välilstä. Kysymys kuuluukin, että onko se normaalia? Kiristyykö se kun ensimmäisen kerran käynnistää?
Jako on oikein kun vauhtipyörä on nollamerkissä, nokka-akselien merkit nokkapukkien merkkien kohdalla, nokkapyörissä olevat merkit kohtisuorassa kannen tasoon ja nokkapyörien merkkien välissä 15 ketjun niittiä.

Tällöin ketju voi olla löysän näköinen nokkapyörien välillä, ainakin jos pyörät ja laahaimet on vanhat ja konetta ei ole vielä pyöritetty.

Ennen käynnistämistä kannattaa pyöritellä käsivoimin muutama kierros ympäri, kiristin ehkä saa löysät kirittyä pois ja muutenkin saa varmistettua että jako todellakin on oikein. Jos ketju on uusi, lienee todennäköisyys saada jako pieleen paljon pienempi kuin venyneellä ketjulla, jolla mikään merkki ei meinaa täsmätä, siksi lasketaan varmistukseksi ketjun niittejä yms.

Jos kysyit olisiko nokkapyörien välissä ketju heti tiukalla jos laahaimet ja nokkapyörät olisi uusittu, en osaa vastata :-) Vanhalla ketjulla ja liian syvälle urautuneella laahaimella kasatessa on aluksi löysää ja pyörittelyn/käynnistyksen jälkeen löysät on poistuneet. http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/jakoketju/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 16 v nokkaketjusta / Kiristimestä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

jus kirjoitti:Jos kysyit olisiko nokkapyörien välissä ketju heti tiukalla jos laahaimet ja nokkapyörät olisi uusittu, en osaa vastata :-) Vanhalla ketjulla ja liian syvälle urautuneella laahaimella kasatessa on aluksi löysää ja pyörittelyn/käynnistyksen jälkeen löysät on poistuneet. http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/jakoketju/
Jos remontti maksaa 1600e ei pitäisi olla epäselvää onko laahaimet uusittu... Minäkään en tiedä pitäisikö uusilla romppeilla olla ketju heti kireällä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Källbacka
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 08:41

Re: 16 v nokkaketjusta / Kiristimestä

Viesti Kirjoittaja Källbacka »

Moi ja kiitos kommenteista.

Ei ole laahaimia uusittu. Työ maksaa nykyjään niin paljon ja venttilin nostimet piti kaikki vaihtaa. 160 tkm ajettu turbo kyseessä ja kampparikin piti oikaista. Oli jotain 0.05 milliä heittoa. Laakerit, hoonaus, renkaat, kansi läpikäyty, ketju, tiivstesarjat jne. Eli kyllä tuo vanha kymppitonni ei ole mitään enää :)

jarkko
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 16 v nokkaketjusta / Kiristimestä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jos ei ole luottoa koneistamoon mutta on motivaatiota avata ja tutkia onko koneistamon jäljiltä kone koottu oikein niin ensi kerralla suosittelen tekemään koneremontin itse.

Itsetekemällä selviää muutamalla satasella. Ja sehän on vain kivaa leikkiä likaisilla moottorin osilla.

Jos olet noin kalliin rempan kokonaisuudessaan teettänyt niin kyllähän se koneistamo myöntää vielä takuunkin työlleen.


- Nostimet voi purkaa, pestä ja koota itse, 5e liuottimeen.
- Irtonaisen kampuran oikaisu ja vielä ehkä jopa hipoillessa laakerilinjan tarkastus, 100e-200e?
- Vaihtoehtoisesti jos pitää oikaista niin ostaa harrastajalta ehjän lohkon ja kampuran ja käy tarkasttumassa ne jos sattuisivat olemaan vaikka suorat.
- Kannen voi purkaa itse ja läpätä venat, helposti selviää jo pelkästään sillä
- Seetien koneistukset irtokanteen n.10e/pala (harvemmin pitää jokaista koneistaa, varsinkaan 160tkm ajetussa koneessa)
- Männänrenkaat 100e / uudet männät 250e
- Täydellinen uusi jakopään sarja 1690kr+kulut (n. 200e) Ruotsista.
- Alakerren laakerit, 70-90e
- Tiivisteet 100e

Oikein väärin kun laskin niin n. 600e selviää ilman ylimääräisiä juhlaliikkeitä kampuran ja lohkon kanssa. Varaa vielä 60e momenttiavaimeen niin on sellainenkin sitten hyllyssä, tai lainaa kaverilta.
Källbacka
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 08:41

Re: 16 v nokkaketjusta / Kiristimestä

Viesti Kirjoittaja Källbacka »

Varmasti näinkin. On tullut vain noita koneita tehtyä niin monta, että ei oikein meinannut into riittää. Itse laskeskelin että 800 euroa menee jos tekee ominpäin, mutta kuten hallituskin huutaa, pitää kuluttaa :)

(tämä nyt oli ensimmäinen 16v)

jarkko
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 16 v nokkaketjusta / Kiristimestä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

noilla kilometreillä ei tarviitse vielä laahaimia vaihtaa kestävät yleinsä 300-400tkm.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 16 v nokkaketjusta / Kiristimestä

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Edessä on jakoketkuremontti. Sanokaa nyt viisaammat, mistä osat ja arvio kuinka iso työ.
Saako osa ainoastaan Ruotsista? PCS:n kautta viisainta vai? Samalla kaikki vaihtoon: ketju, rattaat, kiristin yms.?
Rempassa kone pois konehuoneesta ja lasku sen mukainen?
Samalla varmaan kannattaisi tehdä jotain muutakin, jos kone otetaan ulos?
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Vastaa Viestiin