SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Akun + navan ja akun kengän väliltä mitattuna on 0.09 A.
0.08 A vie sisävalaistus vaikkei mikään ole päällä.0.01 A vie keskuslukitus.
Sisävalon ovikatkaisimet ovi kerrallaan auki 0.85 A ja kiinni se 0.08 A.
Sisävalon sulake irti on virta se 0.01 A ja lisäksi keskuslukituksen sulake irti 0 A.
Mihin häviää 0.08 A?
Laskukaavalla akun teho 60 Ah/ kulutus 0.09 A = akun kesto 666.67 h / 24 h = 27.8 vrk.
Eli jos laskukaava oikein niin ei pitäsi olla vakavaa, mutta minne menee jos ei ole kulutusta?
Ihmettelee,
Ari
0.08 A vie sisävalaistus vaikkei mikään ole päällä.0.01 A vie keskuslukitus.
Sisävalon ovikatkaisimet ovi kerrallaan auki 0.85 A ja kiinni se 0.08 A.
Sisävalon sulake irti on virta se 0.01 A ja lisäksi keskuslukituksen sulake irti 0 A.
Mihin häviää 0.08 A?
Laskukaavalla akun teho 60 Ah/ kulutus 0.09 A = akun kesto 666.67 h / 24 h = 27.8 vrk.
Eli jos laskukaava oikein niin ei pitäsi olla vakavaa, mutta minne menee jos ei ole kulutusta?
Ihmettelee,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Voisin veikata että mankka vie sen 0,08A, jos mankalle on otettu virta alkuperäisillä piuhoilla. Sisävalojen sulake on myös mankan virransyötön sulake ainakin vm84 turbossa. Ei lue sulakerasiassa mutta eräässä kytkentäkaavassa luki ja itsekin olen asian testannut.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Jep,kävin ajelulla ja huomasin ettei kello toimi ja aiemmin se on sata varmasti toiminut, eli se on samassa.
Se mankka pitää vielä selvittää, ihan vain mielenkiinnosta.
Itellä voi olla 2005 keväällä ostettu varta haluamassa eläkkeelle, asia varmistunee alkuviikosta.Alkaa pikkuhiljaa ruveta akun - kenkäjumppa kyllästyttämään.Ajoreissun jälkeen olen sen ottanut varuilta pois kun jo kerran meni akku tyhjäksi.
Oli puhetta akkumyyjän kanssa että nyky akut kestänee sen kaksi vuotta.Sinänsä mielenkiintoista kun ei nuo nyt ilmaisia ole.Vaihtoehto bee on sitten alkaa pelailemaan akkuhappojen kanssa, kuulemma rakkaat naapurimaan kaiffarit niin tekeekin, tiedä sitten lopputuloksesta.
Mikä on ollut muilla auton akun kestoikä?
Terkuin,
Ari
Se mankka pitää vielä selvittää, ihan vain mielenkiinnosta.
Itellä voi olla 2005 keväällä ostettu varta haluamassa eläkkeelle, asia varmistunee alkuviikosta.Alkaa pikkuhiljaa ruveta akun - kenkäjumppa kyllästyttämään.Ajoreissun jälkeen olen sen ottanut varuilta pois kun jo kerran meni akku tyhjäksi.
Oli puhetta akkumyyjän kanssa että nyky akut kestänee sen kaksi vuotta.Sinänsä mielenkiintoista kun ei nuo nyt ilmaisia ole.Vaihtoehto bee on sitten alkaa pelailemaan akkuhappojen kanssa, kuulemma rakkaat naapurimaan kaiffarit niin tekeekin, tiedä sitten lopputuloksesta.
Mikä on ollut muilla auton akun kestoikä?
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Mulla tuli just seitsemän vuotta vanha biltemalainen tiensä päähän, kun oli -20 pakkasta.
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Arviosta 5-6v kun se oli käytetty kun mulle tuli ja 3v se itsellä oli käytössä.ari71 kirjoitti: Mikä on ollut muilla auton akun kestoikä?
Saa nähhä mitä tuo uus kestää. Ja paree olis kestää enempi kuin 2v. Tulee muuten kalliiksi noi akut
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
kello vie muistaakseni jotain 20 mA eli siis 0.020 A. kun pitää virtamittaria esim akun - navan/ kengän välissä ja irroittelee eri sulakkeita niin näkee ainakin mikä sulakepiiri ottaa sitä virtaa. mulla oli sellainen viritetty piiri, jossa oli rele koko ajan vetäneenä ( jännite otettu piiristä, missä aina oli jännite päällä).ari71 kirjoitti:Akun + navan ja akun kengän väliltä mitattuna on 0.09 A.
0.08 A vie sisävalaistus vaikkei mikään ole päällä.0.01 A vie keskuslukitus.
Sisävalon ovikatkaisimet ovi kerrallaan auki 0.85 A ja kiinni se 0.08 A.
Sisävalon sulake irti on virta se 0.01 A ja lisäksi keskuslukituksen sulake irti 0 A.
Mihin häviää 0.08 A?
Laskukaavalla akun teho 60 Ah/ kulutus 0.09 A = akun kesto 666.67 h / 24 h = 27.8 vrk.
Eli jos laskukaava oikein niin ei pitäsi olla vakavaa, mutta minne menee jos ei ole kulutusta?
Ihmettelee,
Ari
Se rele söi jotain 0,2 A eli kohtalokkaan paljon ( pitää akun lähes tyhjänä), jos autolla vähän ajaa niin ei ehdi ladata.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
semmonen 50mA on vielä siedettävää. Eikä tuo 80mA kuulosta sekään miltään dramaattiselta. En ole tosin vertaillut eri autoista virrankulutusta.
Itellä on pahimmillaan mennyt akku sököksi vähän yli vuoteen (Exide Basic). Yleensä akut on kestäneet noin kuusi vuotta.
Itellä on pahimmillaan mennyt akku sököksi vähän yli vuoteen (Exide Basic). Yleensä akut on kestäneet noin kuusi vuotta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Oli puol kuudelta aamulla kello pysähtynyt saabissa eikä ole lähteny toimimaan.. Mitä tehdä?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Kertoisitko ketjun aloittaja miten mitata virran kulutusta? Joko rikoin 2kpl sähkömittareita tai sitten en vaan osaa... Voiko se virta kun laitteet lähtee päälle (siis sama tilanne kun akku kytketään) olla niin suuri että mittari kärähtää jos se on siinä välissä? Kun mittari on välissä niin autossa ei ole eloa eli sähköä...
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Moi,
Mie tein sen näin :
1. Akun + kaapelikenkä irti.
2. Yleismittarin valintakytkin A - asentoon.
3. Yleismittarin kaapelit irroitetun akun + kaapelikengän ja akun + navan väliin.
4. Valitse sähkömittarista oikea alue.
Terkuin,
Ari
Mie tein sen näin :
1. Akun + kaapelikenkä irti.
2. Yleismittarin valintakytkin A - asentoon.
3. Yleismittarin kaapelit irroitetun akun + kaapelikengän ja akun + navan väliin.
4. Valitse sähkömittarista oikea alue.
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Tuollaista minäkin luulin kokeilleeni. Eihän silläkään pitäisi olla väliä että + vai - navasta... Mutta kokeillaan vielä varmuuden vuoksi nimenomaan + navasta...
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Ite oon aina mitannu miinuspiuhan kautta joten sillä ei ole väliä, tavan yleismittarihan kestää yleensä jotain 10 amppeeria sitä virtaa ennen kuin sen sulake kärähtää. Jos mittaa lepovirtaa niin ei pitäs tuottaa ongelmia, eri asia on sitten se jos käyttää virtoja päällä.
Toinen keino on laittaa yleismittari kunkin virtapiirin sulakkeen tilalle, on tosin vaivalloisempaa mutta kuormittaa mittaria vähemmän kun kaikki kuorma ei kulje mittarin läpi.
Toinen keino on laittaa yleismittari kunkin virtapiirin sulakkeen tilalle, on tosin vaivalloisempaa mutta kuormittaa mittaria vähemmän kun kaikki kuorma ei kulje mittarin läpi.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
varmaan mittarin sulake on palanut, koska niissä yleensä on 5 tai 10 A sulake. pelkät ajovalot ottavat noin 110 W+10+10 +10+ mittaritaulu 10? joku puhallin 50?+ jos vielä takalasin lämmitin ??60 jne eli kun kertoo tuon mittarin sulakkeen virrankeston 10 ? A 12 v jännitteellä, niin voi todeta, jotta vain 120 W kestää.
Eli mittaustilanteessa kaikki virtakulutuspisteet on pantava pois päältä, ja sitten voi vaikka yksitellen löysäillä sulakkeita ja katsoa vaikuttaako joku piiri vielä pienentävästi. kello lie ainoa , joka jää väkisinkin päälle ja sen ottama virta oli muistaakseni jotain 0,02 A eli 20 mA.
ainakin 900 sedanissa toi takabaksin valo on aika kavala, sen kun voi valosalla vahingossa jättää/ laittaa päälle, ja ei juurikaan huomaa sitä. minä otin koko hiivatin polttimon pois, koska epäilin vahvasti sen usein jääneen päälle jä tyhjineen akun.
samoin sisävalo voi jäädä kirkkailla keleillä päälle. Modasin sen kytkimen napoja silleen, jotta sisävaloa ei saa ollenkaan päälle paitsi avaamalla oven, nääs kun toi saapas ei enää oikein taksin direktiivejäkään täytä.
. sitävastoin se jostain turbosta plokattu sisävalon viiverele on ihan kliffa mauste.
Eli mittaustilanteessa kaikki virtakulutuspisteet on pantava pois päältä, ja sitten voi vaikka yksitellen löysäillä sulakkeita ja katsoa vaikuttaako joku piiri vielä pienentävästi. kello lie ainoa , joka jää väkisinkin päälle ja sen ottama virta oli muistaakseni jotain 0,02 A eli 20 mA.
ainakin 900 sedanissa toi takabaksin valo on aika kavala, sen kun voi valosalla vahingossa jättää/ laittaa päälle, ja ei juurikaan huomaa sitä. minä otin koko hiivatin polttimon pois, koska epäilin vahvasti sen usein jääneen päälle jä tyhjineen akun.
samoin sisävalo voi jäädä kirkkailla keleillä päälle. Modasin sen kytkimen napoja silleen, jotta sisävaloa ei saa ollenkaan päälle paitsi avaamalla oven, nääs kun toi saapas ei enää oikein taksin direktiivejäkään täytä.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: SAAB 900 S VM. 1990 VIRRAN KULUTUS
Harmittaa kun tuo kello ei ole vieläkään ruvennu toimimaan. mittariston valot on toinen hankala juttu.. kojelautaa pitää lyödä että rupee palamaan.
Jos ottaa kaiuttimen ritilän pois niin tuleeko tilaa tarpeeksi että saa tutkittua?
Jos ottaa kaiuttimen ritilän pois niin tuleeko tilaa tarpeeksi että saa tutkittua?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79