2.1 kannen porttaus/parantelu.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No nyt löytyi molemmat,2.1 kansi ja 2.1 imusarja.

Paljonkos tuosta kannesta uskaltaa kanavista ottaa materiaalia pois ennenkuin tulee vesitila morjestaa?
Tuli vaan mieleen että kansi taitaa olla kuitenkin samalla seinämä paksuudella kuin 2.0 kansi ja 2.1 kannessa tuo kanavien ja vesitilojen välinen materiaalipaksuus on siten jo alunperin heikompi.

Joka tapauksessa aioin vähintään siistiä kanavat valupurseista ja kiillottaa pakokanavat ja sovittaa imusarjan ja kannen.

Kolmikulma tai venturiseetit tulee kanssa,mielipiteitä?

Entäs palotilojen muotoilu?Imuventtiilien viereen avarrusta?
Entäpä se palje siinä palotilassa?pois vaan vai jättääkö silleensä?
Puristussuhteen lasku ei ole ongelma jos ei älyttömästi laske.

Paljonkos muuten tulee puristussuhteeksi -87 16v turbo alakerralla ja 2.1 kannella?

Kuvat olisivat kivoja noista tehdyistä kansista ja kos ujostuttaa laittaa tekeleitään julkiseen jakoon niin voit laittaa niitä sähköpostiini:
taavi74@gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja Passi »

Puristussuhde T16_86-93 männillä, 2.1L kannella ja Saab 2.0 L H-lohkolla on: 8.49 : 1.

http://passi.kapsi.fi/saab/saab-puristukset.htm
99T-museopeli
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Näppärä laskuri. :D

Kunnon kisa-seetit tulee joten niistä ei enää tarvitse neuvoja.
Onhan noi kolmikulma-seetit vähän eilispäivän juttuja jo.
Ja monessa uudessa ne löytyy jo vakiona.
Läksi tänään kansi koneistukseen.

Edit:Näyttää tuo puristussuhde menevän niin alhaiseksi etten juurikaan viitsi siistimistä suurempiin hommiin alkamaan tuon palotilan osalta.

Täytyis muuten ruveta täyttöhitsaus hommiin jotta siitä hyvän sais.
Mielestäni tuo 8.5 puristussuhde kulkee juuri ja juuri käyttökelpoisen rajamailla,tahdon että kierrosalueen alapäässäkin tapahtuu jotakin kun ei ole mitään säädettäviä sytkiä/ruiskuja(ainakaan vielä) :wink: joilla voisi kompensoida tuota alakierrosaluetta.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Tuli tuommosta kantta sohittua hieman.
Oikeastaan pakopuolta tuli vain avarrettua.
Imupuolta oikeastaan vaan siistittyä.
Sama laittaa se T5 kansi kun miettii paljoko vaivaa siihen imupuoleen pitää nähdä.
2.1 imusarja pitäs jopa ilman täytehitsausta saada sopimaan siihen T5 kannen kylkeen. Pirraus ja pultinreikien siirto riittää.
Jotaki kuvia tuli napsittua tuosta omasta silloin. http://koti.mbnet.fi/stress/OgAero/2.3topp/
http://koti.mbnet.fi/stress/OgAero/kaikenlaista/

En tiedä sitten tuliko otettua jo turhan paljon tuolta taskusta tavaraa pois.
Alareunan kanavasta jätin koskematta.
Ulostulo tuli kasvatettua tiivisteen kokoiseksi ja samoin pakosarja pirrailtua tiivisteen mukaan.
Ehkä huononi vain, ei voi tietää mutta saipahan harrastaa.
Kai olet nämä kuvat katsonut myös http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19407
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No nythän löytyi oikein nannaa tuon linkin takaa.
Täytyy tutustua noihin kuviin halkaistusta kannesta.

Jees,kyllä se T-5 kansi olisi virtaavuudeltaan huomattavasti parempi,mutta tälle 2.1 kansi tielle lähdettiin.

Harrastamisestahan tässä on tosiaan kyse,itse portattu on paras.(vaikka virtaukset laskis 20%) :D
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja SB90 »

tomaatti kirjoitti:No nythän löytyi oikein nannaa tuon linkin takaa.
Täytyy tutustua noihin kuviin halkaistusta kannesta.

Jees,kyllä se T-5 kansi olisi virtaavuudeltaan huomattavasti parempi,mutta tälle 2.1 kansi tielle lähdettiin.

Harrastamisestahan tässä on tosiaan kyse,itse portattu on paras.(vaikka virtaukset laskis 20%) :D
Ainakin porttaaja mielestä, jollei muuten. Vähän samakun jos saappiin pistää 3" putkiston vapariin, tehoa ei siinä määrin saada lisää, mutta kuskista tuntuu että tehoa tuli lisää, kello kertoo sittten karun todellisuuden.
Harraste mielessä näitä kannattaa tehdä. :wink:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Harvasta kannesta saa harrastelija huonomman tehtyä,kuin tehtaalta.Vaatii kuitenkin järkeä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Selvähän se on että jo sarjojen kohdistamisella saavutetaan hyötyä.
Ainahan noissa kansissa on sovitukset vaan "sinne päin".

Pakopuolen kiillotus ja valupurseiden poisto antaa ainakin hyvän mielen jos ei muuta.
Imupuolen kanavat aion viedä lasikuulapuhallettavaksi työstön jälkeen.

Kilpaseetit antaa koneistamon ukon mielestä noin 5 prosentin paremman virtauksen,netistä luettujen huhujen mukaan jopa 10 prosenttia.

Jotta jos tehot nousee vaikkapa vain 5 hepoa ja ajettavuus paranee niin olen ihan tyytyväinen.Pääasia että saa sitä tekemisen iloa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tomaatti kirjoitti:Jotta jos tehot nousee vaikkapa vain 5 hepoa ja ajettavuus paranee niin olen ihan tyytyväinen.Pääasia että saa sitä tekemisen iloa.
Tuo kuulostaa hyvältä/järkevältä. Moottorin käytös yleensä muuttuu jos kanavia mennään avartamaan liikaa, ja moottorista voi tulla jopa sellainen ettei se enään oikein sovellu tai toimi normaalissa käytössä.

Itse olen etsiskellyt jo tovin peltisarjaa 99:iin, että saisi sen ahdistavan pakopuolen hoidettua pois. Muutkin muutokset ovat olleet lähinnä ajamista parantavia mitä olen tehnyt/teettänyt (Ignitor-sytkä FlameThrower-puolalla, ruiskun nokka-akseli ja 0.5mm laskettu kansi). Jahka tuo peltisarja joskus löytyy niin sitten voisi katsoa jos kohdistuttaisi kanavat.

Pitäisi hiihtolomalla kysäistä enolta miten hän oman 99:iä laittoi aikoinaan. Jotain kanavan avarrusta, parempaa pakoputkea jne. oli laitettu. Kova kulkuiseksi kehui varsinkin, kun polttoaineensyötöstä vastasi vakiokaasutin :wink:

Btw. Pirun hyvät kuvat tuon Stressin laittaman linkin takana.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Dimebak:Voithan sovitella siihen 99:iin satkun tehtaan tekemää peltisarjaa.
Koittaa vaikka käyttää satkun putken alkuosaa jonka voi hitsata 99:in putkeen kiinni auton alla.

Ahdashan se satkun vakiopeltisarja on mutta oli mulla jossain saabin huoltotiedote jossa sen hevosvoimalisä uuden putkiston kanssa oli ilmoitettu.

Ja siitä satkun peltisarjasta saa ainakin helpolla laipan jos haluaa itse tehdä tai teettää peltisatsin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tomaatti kirjoitti:Dimebak:Voithan sovitella siihen 99:iin satkun tehtaan tekemää peltisarjaa.
Koittaa vaikka käyttää satkun putken alkuosaa jonka voi hitsata 99:in putkeen kiinni auton alla.

Ahdashan se satkun vakiopeltisarja on mutta oli mulla jossain saabin huoltotiedote jossa sen hevosvoimalisä uuden putkiston kanssa oli ilmoitettu.

Ja siitä satkun peltisarjasta saa ainakin helpolla laipan jos haluaa itse tehdä tai teettää peltisatsin.
Sitä voisi mallailla. Kävikin jo tuossa mielessä, että hommaan sellaisen ja alan siitä nykertämään, kun ei löydy "ampumallakaan" 99:iin käypiä. "Pientä" puuhastelua tosin pitäisi satkun peltisatsille tehdä jotta sen saa rokkaamaan 99:ssä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.1 kannen porttaus/parantelu.

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ainakaan 900 2.0i16 valusarja ei mee 99 konetilaan. Lähtö on aivan kiinni siinä pyöräkotelon rakenteissa.
99T-museopeli
Vastaa Viestiin