kierroslukumittarista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

kierroslukumittarista

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kysyn, kun en haulla löytänyt(saatta olla jossain piilossa). Voiko kaasarikoneella olevaan satkuun asentaa iivarin kierroslukumittaria kellon tilalle? Jos voi, niin löytyykö täältä aiheesta valmista topiccia vai voiko joku kertoa kuinka mittarin kytkeminen on mahdollista?
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Eiköhän siellä ole valmiit johdot ,muutakuin asentaa mittarin paikalle
Ari 1622
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi. Tein itse juuri saman operaation omaan ex-kaasariin joka on muutettu k-jet ruiskuksi. Muutostyön oli tehnyt edellinen omistaja, mutta käsittääkseni sytkäpuolen osat ovat samoja, eli niitä ei ole tarvinnut mennä muuttamaan.
Homma onnistui kuitenkin itselläni näin. Hommasin ylimääräisen mittariston ruiskusta joka sisälsi kierroslukumittarin ja ruuvasin siitä nopeusmittariosan irti. Sitten vaan autosta mittaristo irti ja siitä oikealla kilometrinäyttämällä nopeusmittari uuteen mittaristoon.

Mittariston poistamisessa kannattaa ensin avata vasen kaiutinkotelo, ja sitä kautta ronkkimalla irrottaa nopeusmittarin kaapeli ja mittariston multiplugit. Radio pitää myöskin irroittaa. Sen jälkeen irrotin ratin alla olevan paneelin (2 torxia ja sellainen verhoilun pikaruuvi), vilkun ja pyyhkijänviiksen kiinnityspalikan (2 torxia ratin alapuolella, itse viiksiä ei tarvitse kokonaan irrottaa ellei halua). Sen jälkeen irrotin ratin, kiinni 22mm pultilla ja lähti itselläni ainakin helposti irti vetämällä eikä edes mäjähtänyt otsaan. Sen jälkeen voi jo avata mittaristoa ympäröivän kytkinpaneelin pitkät torxiruuvit, niitä on 4 kpl ja kaikki eripituisia, joten kannattaa pistää mieleen mikä oli mistäkin kohtaa. Kolme ensimmäistä pitäisi löytyä helposti kojelaudan alapuolelta, mutta neljäs on piilossa tuhkakupin takana. Siihen käsiksi päästäkseni irrotin ensin tuhkakupin ja sen telineen, ja avasin keskikonsolin ruuvit ja revin sitä raolleen sen verran, että ruuviin pääsi käsiksi. Nämä ruuvit kun on kaikki irti, voi alkaa varovasti irrottamaan kojelaudan kytkinpaneelia, varmaan helpottaa kun irrottaa ainakin valojen kytkimen, joka lähtee vetämällä irti. Siinä vaiheessa kun on saanut paneelia hieman raolleen, on hyvä idea irrottaa lämmönsäätimen tanko vasemman kaiutinkotelon kautta, ettei se hajoa paneelia ulosvedettäessä. Tästä eteenpäin pitäisi olla melko itsestäänselvää eri johtojen irrottelu sitä mukaa kun alkavat olla tiellä, puhaltimen suuntauskytkimestä lähtee irti alipaineletkurykelmä irrottamalla ensin messinkinen kaulus. Itse en edes irrottanut koko paneelia ja kaikkia sen johtoja täysin irti, vaan raotin sitä vain sen verran, että sain vedettyä vanhan mittariston ulos ja laitettua uuden tilalle.

Näillä ohjeilla pitäisi onnistua, mutta pakko sanoa, että vittumaista hommaa se oli ahtautensa vuoksi. Aikaakin kului riittävän monta tuntia, varsinkin kun olin vahingossa tönäissyt jossain vaiheessa yhden alipaineletkun irti. Sitä etsiessä ja puhallinta testatessa pelkät virrat päällä sitten onnistuin tyhjentämään alipainesäiliön. Meni taas hetken aikaa siihen kun mietin missä pirussa vika voi olla vaikka irronnut letku oli takaisin kiinni ennenkuin hoksasin käyttää moottoria tuottamaan alipainetta. Myös lämmönsäätimen tanko oli unohtunut kiinnittää takaisin, mutta sen takaisinlaitto onnistui kuitenkin onneksi kaiutinkotelon kautta kivuttomasti. Mutta ilo oli kyllä suuri kun kierroslukumittari alkoi toimimaan välittömästi kiinnityksensä jälkeen. 8)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin