1994--->NG?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Saab 900 mallit alkaen vuodesta -94 ovat NG? Mitä merkittäviä eroavaisuuksia on og:n ja ng:n välillä?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Henna Makkonen kirjoitti:Saab 900 mallit alkaen vuodesta -94 ovat NG? Mitä merkittäviä eroavaisuuksia on og:n ja ng:n välillä?
Ei juuri mitään muita yhtäläisyyksiä kuin virtalukon sijainti, ja moottorit (parempia uudemmassa, samaa sukupuuta kuitenkin), ja ehkä lisäksi vielä hyvät ajovalot.
Uudempi satku on ehdottomasti vanhaa parempi (tästä ei tarvitse käydä edes mitään keskusteluita).
Muilta osiltaan uudempi 900 päihitti (päihittää) vanhan 900:n täysin; esim. minä en ole koskaan nähnyt ruosteista ng900:sta, enkä myöskään ruosteetonta og900:aa :D
Vanhempi malli katoamassa kovaa kyytiä paaliruoaksi (onneksi), ja uudemmankin ensimmäisiä yksilöitä jo sinne kärrätään (onneksi myöskin).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Aivan. Eli vuodesta 1994 alkaen satkut ovat NG?

Tässä ng
http://www.nettiauto.com/saab/900/2223259

Tässä og
http://www.nettiauto.com/saab/900/2262528

Hinnaltaan näyttävät olevan samanlaiset ja näyttävät muutenkin samalta, mutta näistä kahdestä sitten kannattaisi valita ehdottomasti tämä edistyksellisempi ng?
Viimeksi muokannut Henna Makkonen, Ti Helmi 03, 2009 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ajettavuudeltaan vakioalustainen NG900 on selkeästi huonompi kuin OG900 (eikä siitä parempaa saa millään). Erityisesti vanhimmat (M94) NG:t kannattaa kiertää kaukaa... Minulla oli 7 vuotias NG ruosteessa (ovien alareunat, helmamuovien alta löytyi jo reikiä). Kannattaa pysyä OG:ssa :D

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Kannattaa pysyä OG:ssa :D

Eski
Koomikon ainesta? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Tuossa on OG. Samassa liikkeessä.

http://www.nettiauto.com/saab/900/2378408
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saab90087 kirjoitti:Tuossa on OG. Samassa liikkeessä.

http://www.nettiauto.com/saab/900/2378408
Ihan hieno :D
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Helmi 04, 2009 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja sunn »

Hih. Koomikko-trolleja.

General Mutaation (O)NG ei kyllä tuonut mukaan mitään hyvää. Eivät ole mitään aitoja ruotsinrautoja harrastepeleistä nyt puhumattakaan. Jos joku nyt sellaista karuna käyttöautona pitää, niin mikäs siinä. Kolariturvallisuus huomioiden kannattaa kyllä jo vaihtaa.

http://www.youtube.com/watch?v=JDLRN6_oNFY

Mutta ettei totuus unohtuisi:
OG:n ostelee jo parilla saturaisella, tuon hintaluokan autossa on toki usein ruosteita jo ikäluokka huomioiden, mutta vaikka sillä ajaisi surutta vuoden ja sitten suoraan paaliin jäisi kyyti halvaksi.

Emme silti tue tätä! Säästetään harrastepelit meille harrastajille ja muut ajelkoot Turbo X:llä, jos merkin pitää olla Saab :D

Omalla -87 satkulla on paukutettu melkoinen määrä hiekkateitä, mutta katsastuksessa alustaa ei koputeltu tai juurikaan edes mulkaistu, ruostetta tuntuu olevan joittenkin herrojen kalsareissa, kun nämä harrastepelit nyt näin ahdistaa.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja toms »

Kuka vanhat Saabit toivoo paaliin niin saakoon venäläiset "ystävät" kylään mustalla Volgalla ja mustilla laseilla .... :evil:

Joku haluaa harrastaa vanhoja malleja jossa on sitä jotain.

Mikä Saabisti on muka se joka kuka tänne kehtaa kirjoittaa ja toivoa että OG satkut pitäsi paalata ja äkkiä.... :twisted:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että jos vaihtoehtona OG900:lle on ensimmäisen vuosimallin NG, niin itse pysyisin OG:ssa. Jos haluaa OG900:tä paremman Saabin (käyttöautoksi), niin sellaisia löytyy mallisarjoista 9000, 9-3SS/SC tai 9-5.

Haulla löytyy paljon juttua NG:n tyyppivioista, joihin kannattaa tutustua ennen kuin edes harkitsee sellaisen ostamista... Läpimädät OG:t voi minunkin puolesta paalata, hyväkuntoisia kyllä riittää harrastajien tarpeisiin.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Riippuu tietenkin budjetista. Itse en pysty ajamaan NG:n vakioalustalla edes lähikauppaan. Alustan kuntoon laittaminen maksaa vähintään 2000 euroa. Sillä rahalla saa jo aika hyvän OG:n :D

Eski
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eski kirjoitti:Riippuu tietenkin budjetista. Itse en pysty ajamaan NG:n vakioalustalla edes lähikauppaan. Alustan kuntoon laittaminen maksaa vähintään 2000 euroa. Sillä rahalla saa jo aika hyvän OG:n :D

Eski

Og on vain parempi ei siitä pääse mihinkään... :mrgreen:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

NG:stä en tiedä mutta OG9-3 alustan kuntoonlaitto maksoi itellä alle 200e (Koni jouset ja hammastangon uretaanipuslat) ja on näinkin parempi ajaa kuin yksikään vakioalustainen OG sekä ennenkaikkea mukavampi, OG:sta kun ei saa mukavaa itkemälläkään.
Ja olen kyllä omistanut aika usean OG900:n, nopean ja virialustaisenkin.
Käyttöautona ei ole kahta puhetta kumpi on parempi (NG), harrastekäyttö erikseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Riippuu tietenkin budjetista. Itse en pysty ajamaan NG:n vakioalustalla edes lähikauppaan. Alustan kuntoon laittaminen maksaa vähintään 2000 euroa. Sillä rahalla saa jo aika hyvän OG:n :D

Eski
Ilmeisesti olisi syytä ruveta kävelemään lähikauppaan, jos NG:n kyyti tuottaa harmia jo lyhyelläkin ajomatkalla, taustalla ihan liian vähän kuntoilua? :mrgreen:
Itseäni harmittaa (jo nimimerkkini vuoksikin :D) NG:n mollaaminen, jos nuo sämpylä-saabit tuomitaan huonoiksi, niin kuinka sitten kritiikki ei ikinä kohdistu og9-3:een, kuinka uudemmanmalliset puskurien kuoret vaikuttavat auton kaikkiin käyttöominaisuuksiin? :D

Itse en ole koskaan ajanut ruosteisella, tai ajo-ominaisuuksiltaan huonolla Ng-satkulla, huonoilla OG-satkuilla, ja tonnareilla sitäkin enemmän.

Faijalle vuonna 2003 Italiasta ostettu -94 NG on ollut kieltämättä ongelmatapaus, siinä kun oli nuo tyyppiviat (jotka poistettu vuosimalliin 1996):
- Vaihdevivuston huono suunnittelu tuhosi pakkirattaan
- Etujousi katkesi
- Oopperaikkunat, ja toinen takavalo vuosivat vettä peräkonttiin
- Kytkinvaijeri katkesi (hydraulikytkin taisi tulla vasta vm 1998?, ja sensoniciin alusta saakka?).
- Käsijarru perin kummallinen (samaa vaivaa kuin uusimmissa 9-5:issakin)
Ja siinä ne taisivatkin olla, paitsi että termari (alunperin saksalinen) piti vaihtaa, kuten sen aukeamattomuudesta johtunut ylävesiletku, joka oli turvonnut.

Auto ei ole ruostunut, ja on pirun hyvä ajaa, taloudellinen, ja muutenkin ok kaikin tavoin.
Ajokilometrejä on nyt hieman yli 200tuhatta (ostettaessa 106tkm), ja täysi huoltokirja, kaikki huollot teetetty merkkihuolloissa.
Takalokasuojien ruostesuojaus kannattaa tietenkin noihin tehdä, koska ovat alttiina kiveniskuille, jne.

Käyttöpelinä paljon parempi kuin vetaritunneli-puhkiruostunut, vähänajettu og :) (oma henk. koht. mielipide, ei herneitä), ja ihan sama auto kuin OG9-3.

Niin ja Sensonic on aivan mainio keksintö, sitä ei kannata karttaa missään nimessä, vaatii vaan käyttäjältään hiukan tottumista (mm. liikkeellelähtö ylämäestä, jne).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1994--->NG?

Viesti Kirjoittaja Eski »

No eipä tässä vänkäämisessä enää mitään järkeä ole, mutta sanonpahan nyt vielä sen, että jos budjetti on paritonnia, niin sillä löytää varmasti helpommin hyvän OG:n kuin hyvän NG:n. Jos budjetti on isompi, niin sitten kannattaa ostaa 9-3; on siinä jokunen merkittävämpikin ero kuin puskurinkuoret (sen kokemuksen perusteella, että olen itse omistanut sekä NG900:n että 9-3:n ja ajanut kummallakin useampia kymmeniätuhansia kilometrejä).

Itse en vaihtaisi omaa 900S:ää mihinkään NG:hen edes päikseen :wink:

Eski
Lukittu