OG 900 5v Laatikon ketju,oireet ?
OG 900 5v Laatikon ketju,oireet ?
Vaihteiston ketju kun on kyseessä siellä lootan etupäästä.Kertokaa kauan se kestää? En ole kuullu kyllä mitää juttuja. Kiristinkin siellä on ? Millaiset on oireet jos esim ketju löystyy, kiristysvara loppu? Onko kokemusta? 3ketjuako siellä on ja voiko kiristimen ja ketjut vaihtaa koneen ollessa paikoillaan?? Omani lonksahtaa ja löysää on jossain kun nostaa kytkimen nopeasti .Tukikumit ei uudet mutta eivät vielä irtikää,kokeiltu.Ääniä ei kuulu mutta kyllähän se kai vois lonksaa jos ketju löysällä niin menee aikaa kun ketju kerii löysät pois.....?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mielenkiintonen juttu muuten...
mutta ei ole ikinä tullu vastaan tommosta... tietääkseni saabin lonksuminen ja nyppiminen k.o. tilanteessa johtuu niistä tyynyistä...
, mutta jos jollain on parempaa tietoa, niin....
mutta ei ole ikinä tullu vastaan tommosta... tietääkseni saabin lonksuminen ja nyppiminen k.o. tilanteessa johtuu niistä tyynyistä...
, mutta jos jollain on parempaa tietoa, niin....
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Kun ketju alkaa mennä finaaliin, se alkaa rahisemaan koteloon ja/tai ulvomaan ajon aikana. Ketjun kunnosta saa jonkinlaista osviittaa siitä, että kuinka iso ero on kytkin pohjassa tai ylhäällä paikallaan ollessa äänen perusteella. Ketjun kiristäjä on sellainen, joka jousella levittää ketjun välyksen sivuttain. eli molemmilla puolilla ketjua on liukupalat ja jousi välissä. Tämä siis ei poista auton vetoon tulevaa välystä, vaan ketjun löysänä kulkevan puolen heilumisen (toivottavasti ymmärsit?). Jousen lisäksi kiristimessä on vaihteistoöljyä sisällä, joka toimii vaimentimena.
Ketjun rattaineen voi vaihtaa koneen ollessa paikallaan. Välityssuhteita on useita, joten vaihto-osaa hankkiessa kannattaa käyttää muutama minuutti välityssuhteen miettimiseen. Meikäläinen vaihtoi 900i:hin 6:n tilalle 7:n välityssuhteen, joka on Suomen oloissa ihan ok. 4-vaihteisista löytyy 5:n enskaa. Jos laittaisin 4-loviseen harvempaa ensiövetoa ja moottorina olisi vapari, laittaisin siihen 6:n. Turbokoneella 4-lovinen + 7:n enskakin on suosittu yhdistelmä harrastajien parissa. Onpa kuulemma 8:n enskaakin käyttäneet, mutta se on ensinnäkin harvinainen ja toisekseen sellainen "aavikkovälitys", etten moista Suomen teillä näkisi tarpeelliseksi. Toinenkin kuppikunta löytyy, eli ne, jotka laittaa turbokoneiseenkin autoon 5-lovisen laatikon 5:n enskalla. Auto tottakai lähtee tosi hyvin tiheillä välityksillä, mutta varjopuolena matka-ajossa nousseet ajokierrokset. (Tämä ei kuitenkaan välttämättä nosta polttoaineenkulutusta.)
6: 5-vaihteella 100km/h@2700rpm
7: 5-vaihteella 100km/h@2500rpm.
Kuulemma yksi tehokas tapa tuhota ensiöveto on vetää isoa taakkaa pienillä kierroksilla, isoilla vaihteilla väännättämällä. Jostain karavaanaripiireistä tuon tiedon joskus kaivelin, että ei kannata vetää asuntovaunua tai yleensäkään perävaunua 5-vaihteella, vaikka moottorista löytyisikin löylyä. Pitkiin mäkiin on siis perusteltua vaihtaa pienempää vaihdetta, vaikka kone jaksaisikin vetää tehojensa puolesta... Vaihteiston keston kannalta tietysti olennaisena asiana on huolehtia, että öljyä on aina maksimiin asti täytettynä.
Välys voimansiirrossa tulee monesta paikasta: kytkinlevyn jousista, ensiövedosta, vaihteiston rattaista, perävälityksestä, sisemmistä vetonivelistä ja vielä lopuksi ulommista nivelistä. Väljät pallot ja pyörän tuennan puslatkin voi tehdä omat boonuksensa, jos näin huonoon jamaan on alusta päässyt. Jos siis pyöräntuenta on kunnossa, eikä voimansiirrosta kuulu isoilla vaihteilla ajettaessa ulvomista tai rahinaa tms. niin en olisi kovinkaan huolissani välyksestä.
Vaihteistovälityksistä ja muistakin teknisistä seikoista saat lisätietoa esim. http://www.900aero.com -> valitse tech -> valitse gearbox data
Ketjun rattaineen voi vaihtaa koneen ollessa paikallaan. Välityssuhteita on useita, joten vaihto-osaa hankkiessa kannattaa käyttää muutama minuutti välityssuhteen miettimiseen. Meikäläinen vaihtoi 900i:hin 6:n tilalle 7:n välityssuhteen, joka on Suomen oloissa ihan ok. 4-vaihteisista löytyy 5:n enskaa. Jos laittaisin 4-loviseen harvempaa ensiövetoa ja moottorina olisi vapari, laittaisin siihen 6:n. Turbokoneella 4-lovinen + 7:n enskakin on suosittu yhdistelmä harrastajien parissa. Onpa kuulemma 8:n enskaakin käyttäneet, mutta se on ensinnäkin harvinainen ja toisekseen sellainen "aavikkovälitys", etten moista Suomen teillä näkisi tarpeelliseksi. Toinenkin kuppikunta löytyy, eli ne, jotka laittaa turbokoneiseenkin autoon 5-lovisen laatikon 5:n enskalla. Auto tottakai lähtee tosi hyvin tiheillä välityksillä, mutta varjopuolena matka-ajossa nousseet ajokierrokset. (Tämä ei kuitenkaan välttämättä nosta polttoaineenkulutusta.)
6: 5-vaihteella 100km/h@2700rpm
7: 5-vaihteella 100km/h@2500rpm.
Kuulemma yksi tehokas tapa tuhota ensiöveto on vetää isoa taakkaa pienillä kierroksilla, isoilla vaihteilla väännättämällä. Jostain karavaanaripiireistä tuon tiedon joskus kaivelin, että ei kannata vetää asuntovaunua tai yleensäkään perävaunua 5-vaihteella, vaikka moottorista löytyisikin löylyä. Pitkiin mäkiin on siis perusteltua vaihtaa pienempää vaihdetta, vaikka kone jaksaisikin vetää tehojensa puolesta... Vaihteiston keston kannalta tietysti olennaisena asiana on huolehtia, että öljyä on aina maksimiin asti täytettynä.
Välys voimansiirrossa tulee monesta paikasta: kytkinlevyn jousista, ensiövedosta, vaihteiston rattaista, perävälityksestä, sisemmistä vetonivelistä ja vielä lopuksi ulommista nivelistä. Väljät pallot ja pyörän tuennan puslatkin voi tehdä omat boonuksensa, jos näin huonoon jamaan on alusta päässyt. Jos siis pyöräntuenta on kunnossa, eikä voimansiirrosta kuulu isoilla vaihteilla ajettaessa ulvomista tai rahinaa tms. niin en olisi kovinkaan huolissani välyksestä.
Vaihteistovälityksistä ja muistakin teknisistä seikoista saat lisätietoa esim. http://www.900aero.com -> valitse tech -> valitse gearbox data
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Soittelin tuossa viikko sitten luottohuoltajalle ja hän sanoi melkein sanalleen samaa. Oli kuulemma normaalia, että moottori sammutettuna, vaihde päällä auto liikkuu 4-5 cm edes taakse ja samalla kuuluu "ketjun" ääntä ensiövälityksestä. Eli ingen panic, kyllä se toimii.Mertmi kirjoitti:Jos siis pyöräntuenta on kunnossa, eikä voimansiirrosta kuulu isoilla vaihteilla ajettaessa ulvomista tai rahinaa tms. niin en olisi kovinkaan huolissani välyksestä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sen miehen haluan nähdä joka vaihtaa ne rattaat ja ketjut, ettei konelaatikko pakettia nosta ylemmäs keulalta. Tai sitten mulla on erikois ahdas väli siinä keulassa nimittäin kerran kokeilin, ja totesin ettei siitä tule yhtään mitään, kun ei työkalut sovi väliin.ja siten nostin paketin pois keulalta
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Ottaa koko keulan "irti". Siis valot, vilkut, lukkopellin, syylärin, konepellin jne. Ja tarvittaessa tunkkaa moottorin alta tukea, niin varmasti mahtuu...Jamppa kirjoitti:Sen miehen haluan nähdä joka vaihtaa ne rattaat ja ketjut, ettei konelaatikko pakettia nosta ylemmäs keulalta. Tai sitten mulla on erikois ahdas väli siinä keulassa nimittäin kerran kokeilin, ja totesin ettei siitä tule yhtään mitään, kun ei työkalut sovi väliin.ja siten nostin paketin pois keulalta
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jos tulet Ouluun kesäpäiville, niin käy moikkaamassa minua. Silloin olet nähnyt sellaisen miehen.Jamppa kirjoitti:Sen miehen haluan nähdä joka vaihtaa ne rattaat ja ketjut, ettei konelaatikko pakettia nosta ylemmäs keulalta. Tai sitten mulla on erikois ahdas väli siinä keulassa nimittäin kerran kokeilin, ja totesin ettei siitä tule yhtään mitään, kun ei työkalut sovi väliin.ja siten nostin paketin pois keulalta
Otin konepellin, puolan, virranjakajan kannen, syylärin ja etusäleikön pois. Samaan syssyyn joutui tietenkin vaihtamaan jäähdytysnesteet, mutta eipä niitä oltukaan vaihdettu auton minulla ollessa (yli kolmeen vuoteen siis). Laatikkoa tuin alhaaltapäin tunkilla, ja ehkä muutaman sentin joutui normaalitasosta nostamaan, jotta saa etukannattimen pois. Pitää nakata parit valokuvat nettiin, niin on ihan "mustaa valkoisella".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jamppa kirjoitti:Sen miehen haluan nähdä joka vaihtaa ne rattaat ja ketjut, ettei konelaatikko pakettia nosta ylemmäs keulalta. Tai sitten mulla on erikois ahdas väli siinä keulassa nimittäin kerran kokeilin, ja totesin ettei siitä tule yhtään mitään, kun ei työkalut sovi väliin.ja siten nostin paketin pois keulalta
Mihin lähetän kuvani?
No ei vaan.... maski ja syyläri yms sälä pois ihan niin kuin poijjaaat tuossa edellä kertoivatkin ja se on siinä.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Eikä tarvii ottaa syyläriäkään kokonaan pois, tarvii löysätä pultit, jotta se mahtuu hiukan tulemaan ylöspäin. Alimman rattaan mutteri lähtee, kun laittaa pitkän jatkon syylärin ali, jos siis on ylipäätään niin tiukassa, että tarvii edes siihen ryhtyä. Ainoa ongelma on seegerin (se siis, joka lukitsee ylemmän rattaan) takaisin saaminen, jos syyläri on paikallaan. Peilin kanssa menee muutamalla yrittämällä sekin. Itse en siis ota muuta ed. lisäksi kuin ahtoputket pois tieltä, etupääty laatikosta pois ja kone tunkin varaan.
Sen verran joutuu myöntämään, että minun tekniikalla koneen korkeutta joutuu hieman tunkilla passaamaa etupäästä, jotta hylsy+jatko mahtuu suorana etupalkin päältä.Jamppa kirjoitti:Sen miehen haluan nähdä joka vaihtaa ne rattaat ja ketjut, ettei konelaatikko pakettia nosta ylemmäs keulalta. Tai sitten mulla on erikois ahdas väli siinä keulassa nimittäin kerran kokeilin, ja totesin ettei siitä tule yhtään mitään, kun ei työkalut sovi väliin.ja siten nostin paketin pois keulalta
Juu, ja niitä lukituksiksi lyötyjä kuoppia mutterissa ei tietenkään voi yhtään avata, vaan pitää väkisin pyörittää mutteri pois. Meikäläisen konstein laitettiin sopiva raudankappale vauhtipyörän startin hammaskehän ja startin pultin väliin aukaisun ja kiristyksen ajaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01