Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Sabassa ollu jo pitkään jakopää remontti kunnossa ja nyt ajattelin tehdä asialle jotain pidemmän kaavan kautta. Eli tehdä samaan syssyyn koneremontin. Olen miettiny, että kunnostaisi porukoiden pihalla lojuvasta kaasarista lohkon nykyisen tilalle, mutta onko se tuhoon tuomittu ajatus, kun kone on toistavuotta seisonu pihalla pressun alla (kansi ja vaihdelaatikko paikoillaan sentään) Liekö ruostunu yhdeksi ruosteköntiksi... Tästä pääseekin otsikon kysymykseen, eli mistä saisi hankittua männät remonttiin? Piruuttaan kävin merkkiliikkeestä kysymässä ja sitä kautta saisi ainakin vakiokokoa 134 euron kappale hintaan. Saisiko jostain koneistamosta halvemmalla? Eipä ole koskaan tarvinnu mäntiä ostaa, niin ei ole mitään käsitystä mikä on hinta taso... Tai saako noita ylipäätänsä mistään, kun Speedparts, Elkparts ja Partsforsaabs ainakin näyttäisi myyvän pelkkää ei oota :roll: Vai ostanko jostain vain käytetyt ja laitan ne paikoilleen... Entäpä jotkin uudemman (B204?) koneen männät? Halkaisija käsittääkseni sama kaikissa kaksilitraisissa, mutta entäpä muu sopivuus...?

Joku varmaan miettii miksi en vain nyt paikoillaan olevaa konetta kunnosta. Luulisin kaasarin olevan vähemmän kulunu, kuin tuon nykyisen. Kaasariin on vaihdettu kymppitonnin välein 14 vuoden ajan merkkiliikkeestä ostetut saabin turboöljyt ja kaasarin tehoilla ei luulisi rasituksen olevan kovan, vaikka kilometrejä onkin rapiat 300 tuhatta takana. Nykyisellä on takanaan satatuhatta enemmän ja välillä päässyt nakuttamaankin mukavasti...

Jos tuo kaasari näyttää silmämääräisesti katsottuna hyvältä. Ei naarmuja sylintereissä, laakereissa, yms. niin voisiko sen huoleti vain laakeroida vakiokoon laakereilla, vai kannattaisiko viedä koneistamolle tarkistettavaksi (mikä tietysti tietää taas eurojen menoa...)

Ei ole konerempasta mitään aikaisempaa kokemusta, joten kaikki mahdolliset vinkit ja neuvot otetaan vastaan. Nykyvireessä koneesta on dynotettu 225 kaakkia. Jossain vaiheessa voisi kutitella muutaman lisää ja tehdä rempan sitä silmällä pitäen huolella, mutta kuitenkin järkevässä budjetissa pysyen.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Uusia ylikoon T8:n mäntiä löytyy foorumin myyntipalstalta varsin sopuhintaan. T8:n männillä tulee 16v kannella tulee hitusen kovemmat puristukset kuin T16 männillä.

Uudemmat männät sopinee tosiaan ainakin porauksen puolesta mutta tosiaan tappi taitaa olla eri korkeudella ja männänlakikin erilainen. En tiedä mihin suuntaan erot ovat joten ei tietoa nouseeko vai laskeeko puristukset vai mahtuuko edes pyörimään. Mutta eipä noita uudempien koneiden mäntiä taida saada edes niin halvalla mitä T8:n.

Ota kaasarista kone pois, pura ja katso missä kunnossa on palikat on. Jos onkin esim. päässyt pyttyihin vettä vuotavasta kannentiivisteesta tjsp. niin ruostetta saattaa seinämissä olla. Uskoisin kuitenkin että lohko kampuroineen on melko varmasti pysynyt oikein hyvänä kun ollut hattu jalassa ja kalsarit päässä.

Ei ne vähäiset kilometritkään ja hyvä huolto takaa ehdottoman virheetöntä konetta, mutta toki paremmat mahkset kuin huonolla pidolla ollut 500Mm ajettu kone.

Jos uudet männät meinaat ostaa niin suosittelen ostamaan suoraan ylikoon männät (eikä muuta taidakaan foorumilla olla tarjolla) ja porauttamaan lohkon.

Lohkoissa näkyy yleensä hoonausjäljet varsin isoillakin kilometreillä. Männät tuppaa kulumaan, ööö, pakopuolen kyljestä varsinkin, tai sitten toisinpäin. No silti kuitenkin uusilla ylikoon männillä lohko poraukseen. Jos löytyy vakio tai hoonauskoon mäntiä (AB-C) niin sitten pelkkä hoonaus sylintereille riittää. Tulee halvemmaksi kuin poraus eikä lohkon seinämä ohene ja kestää 500hp tehot paremmin :ASDF ...kakkosen kaula kuulemma B201/202:n heikko paikka...

Kampuran kaulat kannattaa tarkastaa onko päässyt hyvistä huolloista ja vähistä kilometreistä huolimatta paskaa pyörähtämään öljynkiertoon ja sitä kautta naarmuja laakerikauloihin. Yhden 220tkm ajetun i8:n purin jossa oli ainakin yhdessä laakerikaulassa ja laakerissa aika paha naarmu. Kone ei oireillut mitenkään erityisemmin, ei normaalista B201:stä poikkeavaa kolkotusta tai muuta.

Mitään kynnenkärjellä havaittavaa isoa naarmua ei ainakaan saisi löytyä laakerikauloista ja eikä myöskään mitään kynnellä havaittavaa tasaista kulumaa. Tosin pienet kulumat ei kyllä kyläseppiä haittaa, eihän tuo mitään rakettitiedettä ole! Hyväkuntoinen laakerinkaula tuntuu samalta kuin lasipinta kynnen kärjellä kokeiltuna. Täysin virheettömiäkin laakerikauloja on tavattu puretuista käytetyistä koneita.

Itse en kyllä lähtisi ensimmäisenä hiotuttamaan kampuraa alikokoon jos naarmuja löytyy vaan halvemmaksi tulisi ehkä ottaa seuraavasta varaosakoneesta hyvä kampura. Jos itsellä ei ole niin luulisi noita lohkoja ja kampuroita olevan maakunnat täysi.

Purat kaikki koneet mitä ylimääräisenä autoissa ja irtonaisena on ja kasaat niiden parhaasta osista paketin.

Jos haluat varmuuden niin viet kampuran ja lohkon uusien mäntien kanssa koneistamolle että "poratkaa hoonatkaa/lohko näille männille, ja tarkastakaa kampuran laakeripinnat". Jos olet oikein rahoistasi halukas luopumaan niin vielä kampuran ja kampuralinjan suoruuden voit tarkastuttaa. Ei kuulemma yleensä ole kieroja mutta voihan moinenkin tapahtua. Jos et haluat harrastaa niin voit pyytää vielä koneistamoa tilaamaan laakerit ja kokoamaan alakerran valmiiksi.

Itse en kyllä moiseen luottaisi, mielummin kasaan itse koneeni väärin kuin maksan jollekin että tekee niin. Nykyään kun tuo luotto korjaamoiden ammattitaitoon tai huolellisuuteen alkaa olla koetuksella kaikenmaailman 200Nm kiristettyjen tonnarin öljyproppujen jälkeen...

Itsellä joskus koottavaan lohkon kohdalla mietiskelen vielä että kasaanko pitkällä vai lyhyellä kampuralla? Ilmeisesti uudemissa on ollut pidempi kampura (lisäpituus yllättäen hihnapyörän päässä). Tarkoittaako käytännössä että hihnapyörä pitää vaan koota sillä lisäholkilla? Miksi ko. kampuraa on satkussa ollut, eikös hihnapyörätkin ole samanlaisia? Onko tuo joku tonnarin hihnapyörän kanssa yhteensopiva versio joka satkussa kootaan lisäholkilla vai häh?
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kiitos vinkeistä! Tuossa oli paljon hyödyllistä tietoa kun on tälläinen nyybi asiassa. En nyt ajatellu mitään surullisen kuuluisaa +++300hp (500:sta puhumattakaan :lol: ) projektia aloittaa. Paremminkin tarkoituksena on, että samalla koneella voi ajella vielä viisikympisenä, eikä jumpata parin vuoden välein uutta konetta keulallle. Onneksi noi on niin pomminkestäviä, että ei tarvi millään formula tallin pieteetillä desinfoidussa tilassa remppaa tehdä...

Pitänee aloita homma ihan perusjutusta, eli avata se kaasarikone ja katsoa missä kunnossa se on. Sitten on ehkä vähän viisaampi sen suhteen, että tarviiko ylikoon männät, vai selviäisikö pelkällä hoonauksella. Aina parempi (=halvempaa) tietysti on jos ei tarvitse lähteä lohkoa porauttamaan. Ja juu, olen henkisesti valmistautunu siihen, että ei se lohko hyvästä huollosta huolimatta välttämättä priima ole. Se kun on tuosta punaisesta aero-lookista ja se auto on jo muutenkin aiheuttanu epämiellyttäviä ylläreitä...

Harrastamista tämä nimenomaan on ja itse olis tarkoitus mahdollisimman paljon tehdä ja opetella, mutta toisaalta välillä joissain asioissa kannattaa mun mielestä nöyrtyä ja kääntyä ammattilaisten puoleen. Juurikin tuo: "poratkaa hoonatkaa/lohko näille männille, ja tarkastakaa kampuran laakeripinnat" on varmasti sellainen asia. No, poraaminen nyt on selvä juttu.

Toi viimeinen kappale meni kyllä aika pahasti ohi. Kahta kampuran pituutta? Enpä ole moisesta ennen kuullu :!: Onko mitään käsitystä missä vaiheessa muutos on tullu? Käykö tässä niin, että -88 kampuraan ei saisikaan -90 mallin hihnapyörää kiinni... :? Ihme pikkumuutoksia näissä tulee eri vuosimalleissa...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mä purin tuossa just kolme lohkoa, vuodet asettui välille 87-90 ja kaikissa samanmittainen pääty kampurassa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ero on 90 ja 91 vuosimallien välillä. 91-93 mallissa on hihnapyörän kaula ja kiila pidemmät ja hihnapyörän alla holkki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Oliskohan tuossa vaiheessa tonnarissa siirrytty erilaiseen hihnapyörään sitten B202-koneisten kanssa.. Tahi yhtenäistetty B234 ja B202 hihnapyörät. Vaikea keksiä muuta syytä vaihtaa tuota.

Enpä jaksa katsoa EPC:stä tukea väitteilleni. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Hihnapyörätkin taitaa sopia ristiin satkuissa oli pitkää tai lyhyttaa kaulaa. Kunhan on omiin tarkoituksiin sopiva hihnapyörä (triggerilevyn rei'illä tai ilman). Eli kampurasta riippuen vaan holkki väliin jos tarvetta, homma selvä.

Jakopään kopassa tai öljypumpun kannessa ei taida myöskään olla mitään eroa sen suhteen etteikö sopisi uuden tai vanhan kampuran tai hihnapyörän kanssa(?).
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itselläni on projektissani B204:n männät ja hyvin ovat siellä toimineet ainakin 250km :D

Sopivat hyvin mitä nyt oli hieman isompi kuoppa männän päällä, että puristusuhde pienenee sitten.

Tosiaan kuten F-19 mainitsi niin T8:n mäntiä löytynee helpommin kuin noista uudemman mallisia, mutta itsellä kävi tuuri.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Siinä olis laskettuna eri mäntien kuoppien koot.
http://navettaperformance.kuvat.fi/kuva ... ulator.pdf
Puristuskorkeus sama kaikissa paitsi B2X5 sarjan koneissa.
Ei pidä lukea sitten kuin piru raamattua, teoreettisia lukuja saabin antamien arvojen mukaan.
Yksilöeroja on.
Turbo16 oletan että oot siis mitannu sen kuopan siinä b204 männässä?
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Stressfläkt kirjoitti:Siinä olis laskettuna eri mäntien kuoppien koot.
http://navettaperformance.kuvat.fi/kuva ... ulator.pdf
Puristuskorkeus sama kaikissa paitsi B2X5 sarjan koneissa.
Ei pidä lukea sitten kuin piru raamattua, teoreettisia lukuja saabin antamien arvojen mukaan.
Yksilöeroja on.
Turbo16 oletan että oot siis mitannu sen kuopan siinä b204 männässä?
Itseasiassa olin ihan untuvikko kun aloitin nämä hommat(olen kyllä vieläkin) enkä mitannut kun vertailin mäntiä, mutta en laskenut sitä mutta lasken kyllä sen kun kansi taas otetaan pois.

Tässä vaan vertailukuva minkä silloin otin:
http://www.nyrkkipaja.1g.fi/kuvat/Masan ... G_0350.JPG
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei tarvi ilmeisesti kampurasta huolehtia sen enempää. Tai murehtii sitten kun sen aika tulee. Tähän aikaan päivästä ei ainakaan jaksa... Kuten Jope arveli, niin jonkinlainen osien yhdistaminen kuullostaisi todennäköisimmältä syyltä muutokseen.

Hmmm, jos ymmärsin oikein tuota taulukkoa, niin B204S:n männillä puristussuhde laskisi aavistuksen verran, kun taas B204L:n männillä kasvaisi... Mitä versioita nuo S ja L tässä tarkoittavat? J jos tuota L:llää tehty vain -94 niin voi olla aika nihkeää saada mäntiä...

Aika jännä homma, että T8 mäntiä löytyy helpommin. Luulisi, että mitä uudemmista osista on kyse, niin sitä paremmin niitä olisi tarjolla.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Huomasin Speedpartsilla olevan poistomyynnissä mukavan hintaisia B234 pitkälohkon mäntiä myytävänä ja nettisurffailun jälkeen sain sellaisen käsityksen, että ne menisivät B202:sen sisälle ihan vakioveiveillä, eikä muutenkaan tuntuisi olevan asialle mitään estettä. Ajattelin kuitenkin vielä täältä kysäistä, että onko mulla jääny jotain oleellista älyämättä ja tekisin vain turhan ostoksen? Eli jos jollain on jotain tietoa sopivuudesta, niin kaikki info otetaan kiitollisuudella vastaan!
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sopii, mutta kokeile sitten asennuksen jälkeen että varmasti mahtuvat pyörimään, tonnarin B202S koneessa nimittäin piti vähän viistää helmasta koska napsahteli kampiakselin vastapainoon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ok, kiitos vinkistä. Taidan laittaa tuollaiset sitten tilaukseen :)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mistä turboon männät ja muuta koneremppa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Laitetaas vähän päivitystä aiheeseen nyt kun kone on kasassa ja tallin pihalla päässy vähän koeajamaankin.

Eli sisälle tuli siis nuo pitkälohko b234:n männät. Sopivat ongelmitta. Porautin vanhan kaasarin lohkon suosiolla ja tilasin millin ylikoko männät. Tuolta ne näyttää paikoillaan: http://kuvablogi.com/nayta/2386878/

Tuosta kampiakselista oli aikaisemmissa viesteissä puhetta. Vanhan koneen kampura oli jo alikoossa ja siihen ei saanut laakereita, mutta onneksi koneistamolta löytyi stanukoossa oleva varastosta. Se vain sattui olemaan sitä pidemmällä kaulalla olevaa, joten pieni ongelma tuli siinä kun vanhan mallisen, lyhytkaulaisen, hihnapyöränpultti ei sovi siihen. Onneksi Mäntykorvelta Kokkolasta löytyi oikea pultti ja siihen kuuluva holkki. Muuten noissa ei ollut eroja, eli hihnapyörä ja öljypumppu sopivat normaalisti.

Kanneksi tuli -94 tonnarista kotoisin oleva T5-kansi, jonka ihan omin kätösin purin ja huolsin. Vähän modailua se tietysti vaati, jotta sai istumaan jakopäästä ja imusarjasta. Jakopäähän piti tehdä kaksi täytepalaa ja imukanavaa pirratta. pari kuvaa kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:

Noin paljon pitäis kanavan alareunasta pois ottaa, jotta 2.1 imusarja sopii
http://kuvablogi.com/nayta/2386881/

Tuolta se sitten lopuksi näytti
http://kuvablogi.com/nayta/2386882/

Tuosta pystyy erottamaan jakopäässä olevat täytepalat.
http://kuvablogi.com/nayta/2386883/

DI-sytkä tuli myös. Kaikeksi onneksi Lucas näyttää ymmärtävän DI:n kierroslukusignaalia, joten virranjakajan sai heittää kuikkaan. sytkän oma johtosarja riitti sopivasti pelkääjän penkin alle, joten boksi löysi paikkansa sieltä.
http://kuvablogi.com/nayta/2386903/

Turboksi tuli käytetty tonnari aeron mitsu TD04HL-15T. Se vaati tietysti oman adapterinsa sopiakseen vakion tilalle. Paikallinen metallikoneistamo teki sellaisen mielestäni kohtuullista 50 erkin korvausta vastaan. Ei kuitenkaan ollu ihan yksinkertaisin, koska pinnapultit menee osin päällekkäin. Pakoputki (3" JT) sopi sentään suoraan mitsun kartion päälle.

Vissiin vähän kehittyneempi tuo tonnarin mitsu, kun pienemmästä mötikästä saadaan enemmän tehoa irti. http://kuvablogi.com/nayta/2386904/

Adapteri on tuon näköinen: http://kuvablogi.com/nayta/2386905/

Ja näin se istuu pakopesään: http://kuvablogi.com/nayta/2386906/


Edit: kuvia lisätty
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin