MITÄ VIRITURBOJA?
MITÄ VIRITURBOJA?
Minkäslaisia viriturboja ootte 2 litrasiin Saabeihin laittaneet ja miten toimii?
Itselläni tollanen t3/t4 kiinaturbo kiinteällä hukkaportilla.
imu 52 ar.60
pako 53 ar.63
Alkaa ahtaan kunnolla 3500rpm ja pukkaa sitten ainakin 7000 asti kivuttomasti. Penkittäny en ole.
Tämä kiinaturbo on toiminut moitteettomasti nyt vuoden/10000km.Ois varmaan enempi kotonaan 2,3 motissa.
Huom! Minulla turbo ei ole vakio pakosarjassa, enkä tiedä mahtuiskohan se edes siihen paikkaan.
Itselläni tollanen t3/t4 kiinaturbo kiinteällä hukkaportilla.
imu 52 ar.60
pako 53 ar.63
Alkaa ahtaan kunnolla 3500rpm ja pukkaa sitten ainakin 7000 asti kivuttomasti. Penkittäny en ole.
Tämä kiinaturbo on toiminut moitteettomasti nyt vuoden/10000km.Ois varmaan enempi kotonaan 2,3 motissa.
Huom! Minulla turbo ei ole vakio pakosarjassa, enkä tiedä mahtuiskohan se edes siihen paikkaan.
Viimeksi muokannut st16, Ti Maalis 17, 2009 05:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Parempi vaan ne tehot ylärekisterissä. Porsiipahan loota sitten vähän myöhemmin vasta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Sama juttu mullakin.
Alavääntoä ei kannateta og-satkuissa laatikon takia.
Viime penkityksessä paras vaantö tuli vasta 4227 rpm.
Ja laatikko on myös kestänyt ihmeen hyvin.
Ennen noita laatikoita meni riittävästi en tiedä mikä nyt on tullut kun kestää.
Laatikko on muuten 00 sarjaa,lieko sitten jokin kokeilu juttu tai jotain.
Ja enskana on 6 joka myöskin vähentää noita pitkäkestoisia vedätyksiä väännöllä.
Mikä siihen muuten vaikuttaa tuon laatikon keston suhteen että sama vääntö esiintyisi esim.2000rpm/4000rpm?
Öljyn kierto laatikossa? vai mikä?
Alavääntoä ei kannateta og-satkuissa laatikon takia.
Viime penkityksessä paras vaantö tuli vasta 4227 rpm.
Ja laatikko on myös kestänyt ihmeen hyvin.
Ennen noita laatikoita meni riittävästi en tiedä mikä nyt on tullut kun kestää.
Laatikko on muuten 00 sarjaa,lieko sitten jokin kokeilu juttu tai jotain.
Ja enskana on 6 joka myöskin vähentää noita pitkäkestoisia vedätyksiä väännöllä.
Mikä siihen muuten vaikuttaa tuon laatikon keston suhteen että sama vääntö esiintyisi esim.2000rpm/4000rpm?
Öljyn kierto laatikossa? vai mikä?
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Kun siirtää voimaa, niin mitä enemmän on kierroksia siirtävässä akselissa tai rattaassa, sitä vähemmän vääntöä tarvitaan saman voiman siirtämiseen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Mutta mitä turboja ootte käyttäny? Lootahan mennee kyllä yläväännölläki rikki ko sitä on tarpeeksi.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
No mulla on turbona FIN-turbon rakentama garrett ar63 tai jotain.
En nyt ole niin perehtynyt noihin spekseihin eikä kiinnosta.(lue:ei riitä ymmärrys)
Hyvin tuo on tuossa pelittänyt,tosin tuo turbo on menossa T-8 kaveriksi kohtapuoliin.
Kysyisin itsekin että mikäs olisi hyvä turbo T-16 kaveriksi n.350hv tehotavoitteeseen?
Laippojahan saa aina tehtyä.
Editt. Turbon rakensi FINN-turbo eikä pro-turbo.
En nyt ole niin perehtynyt noihin spekseihin eikä kiinnosta.(lue:ei riitä ymmärrys)
Hyvin tuo on tuossa pelittänyt,tosin tuo turbo on menossa T-8 kaveriksi kohtapuoliin.
Kysyisin itsekin että mikäs olisi hyvä turbo T-16 kaveriksi n.350hv tehotavoitteeseen?
Laippojahan saa aina tehtyä.
Editt. Turbon rakensi FINN-turbo eikä pro-turbo.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Maalis 16, 2009 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Vaikka samanlainen T3/4 hybridi .63 pakopesällä, sopivankokoisilla siivillä 350hp tavoitteeseen, esim. ketjun aloittajan turbon speksien luokkaa. Toimii hyvin, miinuksina lähinnä hitaahko syttyminen.
Muotiahtimena toinen vaihtoehto HX35 holsetti, jolla pääsee kyllä jo 500hv lukemiinkin asti hieman versiosta (siipikoot ja pakopesän koko) riippuen. Moderniudesta johtuen ei herää sen huonommin kuin vanhanaikanen T3/4:kään.
Taaskin parempaa heräävyyttä jos kaipaa niin esim. evoturbo riittää 350hp lukemiin, sen sovittaminen on tosin työläämpi homma.
Muotiahtimena toinen vaihtoehto HX35 holsetti, jolla pääsee kyllä jo 500hv lukemiinkin asti hieman versiosta (siipikoot ja pakopesän koko) riippuen. Moderniudesta johtuen ei herää sen huonommin kuin vanhanaikanen T3/4:kään.
Taaskin parempaa heräävyyttä jos kaipaa niin esim. evoturbo riittää 350hp lukemiin, sen sovittaminen on tosin työläämpi homma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Itse kyllä mielummin kärsin siitä vanhanaikaisuudesta eli turbon hitaasta heräämisestä vs että pitäisi kaikki laipat sun muut uusiksi vetää.
Ja tuollainen kunnon turboviive saa pelin tuntumaan tehokkaammalta kuin se itse asiassa onkaan.
Joo,jotain holsettia sitä kai pitää harkita kesällä kun tuo nykyinen vasta sisäänajettu garrett vaihtaa autoa.Eli menee t-8 kaveriksi.
Ja tuollainen kunnon turboviive saa pelin tuntumaan tehokkaammalta kuin se itse asiassa onkaan.
Joo,jotain holsettia sitä kai pitää harkita kesällä kun tuo nykyinen vasta sisäänajettu garrett vaihtaa autoa.Eli menee t-8 kaveriksi.
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
T3/4 on ihan fiksu valinta bolt-on ahtimeksi OG900:n. Itsellä oli aikoinaan T16 perässä sellainen (proturbon tekemä .63 pesällä) ja olin tyytyväinen. Ainoa huono puoli oli jopa liian hyvä syttyminen joka yhdistettynä vanhahtavaan kompressorisiipeen aiheutti spoolatessa sakkausta jos ei rajoittanut ahtoja.
Mutta hyvin sillä oli vetoja ja luonne oli nimenomaan hauska.
450-500hv ja yli tavoitteet on sitten fiksumpi hakea jo holseteilla mutta sinne 400hv kieppeille asti tuollainen hybridi on edullinen, helppo asentaa ja toimiva.
Mutta hyvin sillä oli vetoja ja luonne oli nimenomaan hauska.
450-500hv ja yli tavoitteet on sitten fiksumpi hakea jo holseteilla mutta sinne 400hv kieppeille asti tuollainen hybridi on edullinen, helppo asentaa ja toimiva.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
18t#7 ollut käytössä satkussa semmonen 60tkm.
Kolmas laatikko menossa ja sekin alko ääntämään melkeen heti.
3000rpm on se maksimi 1.5bar, tosin ei se liiku vielä mihinkään.
4000rpm jälkeen tuntuu vasta että alkaa liikkumaan ja vetää aika hyvin 6000 ohi.
Semmonen tunne että tuo kone pelas paremmin orkkiskannella, myöskin dynotulokset kertoo samaa.
Syy voi olla että puristukset laskee 8,3 luokkaan muistaakseni tuolla 2,3 kannella.
Että siinä pitää jo jonkuverran kompensoida paineilla että ei ehkä järkevin valinta pikkurupelille.
Kuitenki aika minimaalisesti virtaa paremmin tuo kansi että hyöty ylittäis sen puristuksen laskun.
Tähän saa sitten esittää eriäviä mielipiteitä.
Seuraavaksi taidan laittaa nelipykäläisen laatikon, ja ei niitten kuorien takia vaan sivuakselin välityssuhteen takia.
Topiccina tais olla ahtimen käytös, 2,3 tonnarissa samalla ahtimella tuli rikottua loota 15tkm ajolla.
Onhan se mukava käyttis turbo, hieman tylsähkö luonne tosiaan.
2,3 koneessa todella tylsä maamoottori fiilis. 2.0 niin hieman pirteämmän oloinen.
Tuli koeajettua tuommosta evo8 turbolla varustettua satkua ja tuntu veivaavan vielä nopeampaa käyntiin. Silläki saa samanlaista tasasta vetoa kierrosalueen läpi.
Tosin siinäki loota alko antautuun aika äkkiä.
Juttua piisais mutta pitää kai ymmärtää lopettaa.
Mutta kiva kuulla että joku testaa kiina 3/4, olis hauska kokeilla semmosta jossain vaiheessa. Veikkaan että ovat parempia nykyään kuin maine.
Kolmas laatikko menossa ja sekin alko ääntämään melkeen heti.
3000rpm on se maksimi 1.5bar, tosin ei se liiku vielä mihinkään.
4000rpm jälkeen tuntuu vasta että alkaa liikkumaan ja vetää aika hyvin 6000 ohi.
Semmonen tunne että tuo kone pelas paremmin orkkiskannella, myöskin dynotulokset kertoo samaa.
Syy voi olla että puristukset laskee 8,3 luokkaan muistaakseni tuolla 2,3 kannella.
Että siinä pitää jo jonkuverran kompensoida paineilla että ei ehkä järkevin valinta pikkurupelille.
Kuitenki aika minimaalisesti virtaa paremmin tuo kansi että hyöty ylittäis sen puristuksen laskun.
Tähän saa sitten esittää eriäviä mielipiteitä.
Seuraavaksi taidan laittaa nelipykäläisen laatikon, ja ei niitten kuorien takia vaan sivuakselin välityssuhteen takia.
Topiccina tais olla ahtimen käytös, 2,3 tonnarissa samalla ahtimella tuli rikottua loota 15tkm ajolla.
Onhan se mukava käyttis turbo, hieman tylsähkö luonne tosiaan.
2,3 koneessa todella tylsä maamoottori fiilis. 2.0 niin hieman pirteämmän oloinen.
Tuli koeajettua tuommosta evo8 turbolla varustettua satkua ja tuntu veivaavan vielä nopeampaa käyntiin. Silläki saa samanlaista tasasta vetoa kierrosalueen läpi.
Tosin siinäki loota alko antautuun aika äkkiä.
Juttua piisais mutta pitää kai ymmärtää lopettaa.
Mutta kiva kuulla että joku testaa kiina 3/4, olis hauska kokeilla semmosta jossain vaiheessa. Veikkaan että ovat parempia nykyään kuin maine.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Tossa 99:ssä on ahtimena Nissan SX200(S14) -96:n ahdin.
Luovuttaja-auton 2litran moottorista revityt teholukemat vakiona 217hp/6000rpm, n.275Nm/4800rpm ahtopaineella 0,75bar. Välijäähdytin on suunnilleen samankokoinen, kuin 99:ssä käyttämäni og900:n vakio välijäähdytin. Vaikka tossa ahtimessa on pieni pakopuolen turbiinipyörä, niin siltikin luovuttaja-auton lukemien perusteella ylärekisterissä hengitys riittää yllättävän ylös vrt. max vääntö ja max teho. Kuulopuheiden perusteella kyseisellä ahtimella on saatu tuosta nissanin koneesta irti yli 300hevosvoiman lukemia.
Ahtimen speksit:
Tyyppi T25
Kompressori AR 0.60
ind. 46,5mm
exd. 60mm
trim 60
Turbiini AR 0.64
Trim 64
lähtö 38,5mm
99:n keulalla olevassa 8-tappisessa H-mosassa on avarrettu kansi ohennetuilla imuvenoilla ja orggista paljon sirommilla turbokäyttöön tarkoitetuilla pakovenoilla. Imusarja sovitettu kanteen. Ahdin herää 2300rpm:ssä ja täydet ahdot on noin 2500rpm:stä lähtien. Peruspaineet 0,45bar ja max ahdot apc:stä säädetty 0,8bar. APC:n F- ja P-säädöt piti tehdä uudestaan, kun ahdin vaihtui, koska ajettavuus oli kaikkea muuta, kuin hyvä orggis t3:n säädöillä.
Teholukemia ei ole paperilla. Kulkupuoli on kuitenkin täysin eri planeetalta, kuin aiemmin paikallaan olleella sierra cosworth 2WD:n ahtimella. Siinä (TB03) ahtimessa on kompurassa trim55 siipi ja AR-lukemat kompurassa ja turbiinissa kertaluokkaa pienemmät, kuin tossa nykyisessä (tuo on kuitenkin vakio og900:n ahdinta järeämpi). Sulakkeena ajokissa on -89 vuosimallin GM45612-vaihteisto. Se on kestänyt hyvin jo vajaat 50tkm. Se oli kunnostettu uusilla laakereilla ennen minulle siirtymistä.
Luovuttaja-auton 2litran moottorista revityt teholukemat vakiona 217hp/6000rpm, n.275Nm/4800rpm ahtopaineella 0,75bar. Välijäähdytin on suunnilleen samankokoinen, kuin 99:ssä käyttämäni og900:n vakio välijäähdytin. Vaikka tossa ahtimessa on pieni pakopuolen turbiinipyörä, niin siltikin luovuttaja-auton lukemien perusteella ylärekisterissä hengitys riittää yllättävän ylös vrt. max vääntö ja max teho. Kuulopuheiden perusteella kyseisellä ahtimella on saatu tuosta nissanin koneesta irti yli 300hevosvoiman lukemia.
Ahtimen speksit:
Tyyppi T25
Kompressori AR 0.60
ind. 46,5mm
exd. 60mm
trim 60
Turbiini AR 0.64
Trim 64
lähtö 38,5mm
99:n keulalla olevassa 8-tappisessa H-mosassa on avarrettu kansi ohennetuilla imuvenoilla ja orggista paljon sirommilla turbokäyttöön tarkoitetuilla pakovenoilla. Imusarja sovitettu kanteen. Ahdin herää 2300rpm:ssä ja täydet ahdot on noin 2500rpm:stä lähtien. Peruspaineet 0,45bar ja max ahdot apc:stä säädetty 0,8bar. APC:n F- ja P-säädöt piti tehdä uudestaan, kun ahdin vaihtui, koska ajettavuus oli kaikkea muuta, kuin hyvä orggis t3:n säädöillä.
Teholukemia ei ole paperilla. Kulkupuoli on kuitenkin täysin eri planeetalta, kuin aiemmin paikallaan olleella sierra cosworth 2WD:n ahtimella. Siinä (TB03) ahtimessa on kompurassa trim55 siipi ja AR-lukemat kompurassa ja turbiinissa kertaluokkaa pienemmät, kuin tossa nykyisessä (tuo on kuitenkin vakio og900:n ahdinta järeämpi). Sulakkeena ajokissa on -89 vuosimallin GM45612-vaihteisto. Se on kestänyt hyvin jo vajaat 50tkm. Se oli kunnostettu uusilla laakereilla ennen minulle siirtymistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Viimeksi muokannut tomaatti, Ti Maalis 17, 2009 06:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Laitappa tomaatti videota oikeasti suorituskykyisestä satkusta, oon ymmärtänyt että sulla sellanen ois.
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Vain yksi foorumin jäsen on saanut videota.(ng900aero)f-19 kirjoitti:Laitappa tomaatti videota oikeasti suorituskykyisestä satkusta, oon ymmärtänyt että sulla sellanen ois.
Muille mun ei tarvitse viteoita jakaa tässä elämässä.
Eipä mun satku mitenkään nopea ole, 80-120 väli menee 2,8 sec.Toivottavasti parantuu tuolla portatulla kannella joka lyödään kiinni ensi kuussa.
Foorumilla on kuitenkin autoja jotka menee tuon välin 1.6 sekuntiin...
Nopeus on suhteellista,yhdelläkään mun satkulla ei pääse elvistelemään.
muutenkin tässä taitaa kohta tulla harrastekohteen vaihtaminen.
Re: MITÄ VIRITURBOJA?
Pitänee muistaa, että s14 nissanin kansi on hieman eri planeetalta verrattuna saabin 8v kanteen vaikka olisi kairattu isommallakin kädellä.
Jos tänäpäivänä rakenaisin turbosatkua hakisin luultavasti enemmän sitä laakeaa, ja matalahkoa vääntökäyrää jonka voisi hoitaa vaikka pienehköllä turbolla ja kierroksilla muuttuvilla ahdoilla. Etuvetoisessa lukottomassa autossa nopea käytännön eteneminen vaatii kuitenkin nopeaa reagointia kaasuun. Joka on vaikeaa holsetilla vaikka yrittäisikin pitää kierroksia ylhäällä ja jarruttamalla vasurilla.
Jos tänäpäivänä rakenaisin turbosatkua hakisin luultavasti enemmän sitä laakeaa, ja matalahkoa vääntökäyrää jonka voisi hoitaa vaikka pienehköllä turbolla ja kierroksilla muuttuvilla ahdoilla. Etuvetoisessa lukottomassa autossa nopea käytännön eteneminen vaatii kuitenkin nopeaa reagointia kaasuun. Joka on vaikeaa holsetilla vaikka yrittäisikin pitää kierroksia ylhäällä ja jarruttamalla vasurilla.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Porsche Cayman