RIP 900I?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 140
- Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
- Paikkakunta: KEMI
RIP 900I?
Saimme hommatuksi 2 viikkoa sitten erittäin hyväkuntoisen automaatti Saabin Oulusta (klubilaisen entinen). Pikkuisen virtahäikkiä mitkä saatiin korjattua tänään loppuun ja vuotava pakari vaihdettua. Isäni oli menossa käymään mökillä autolla kun todella uraisella/jäisellä tiellä lähti perä heittämään ja suoraan toisen auton kylkeen. Auto oli törmäyksen jälkeen täysin ajokunnossa ja hän ajelikin sen vielä kotiin (25km). Koska näin hyviä yksilöitä ei montaa tule vastaan niin osaisiko joku foorumilla antaa kustannusarviota/työtarjousta remontista tai muussa tapauksessa hyviä tarjouksia otetaan vastaan. Kuvia löytyy linkistä Saappi
V*tutuksen määrää on vaikea taas käsittää, kolmas auto romuna 3 kk:n sisään...
Lohduttavaa asiassa on että vanhankin Saabin passiivinen turvallisuus tuntuu olevan kohdallaan.
V*tutuksen määrää on vaikea taas käsittää, kolmas auto romuna 3 kk:n sisään...
Lohduttavaa asiassa on että vanhankin Saabin passiivinen turvallisuus tuntuu olevan kohdallaan.
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Re: RIP 900I?
Ei tuo kovin pahalta näytä ollenkaan. Jostain hommaat halvalla varaosa 900 josta otat etupään. Jos rälläkkä pysyy käsissä ja kemppi liimaaminen onnistuu.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: RIP 900I?
Kovin on tutun näköiset vauriot... Lähes samanlaista damagea mulle tuli viime viikolla (kirjoitinkin siitä tuonne: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... start=2820 ja siellä on pari kuva linkkiä, jos vaikka lohduttaisi, että toisillekin näitä sattuu...)
Oikeastaan mulle tuli vähän pahemman näköistä jälkeä ja aion kuitenkin saada satkun entistä ehompana liikenteeseen. Peltikorjaamo teki vakuutusyhtiölle korjausarvion joka oli 7000 euroa... Tahtoo sanoa sitä, että ei sinun ainakaa kannata korjaamoon tuota viedä. Jos joku kaveri löytyy, joka ei tuntitaksoja veloita, niin silloin korjaaminen ei hirmu kalliiksi tule. Osia saa käytettynä halvalla ja tuossa taitaa konepelti, puskuri ja lukkopelti olla isoimmat, jotka vaihtoon menee.
Tietysti jos itsellä pysyy työkalut mitenkään käsissä, niin ei muuta kuin kimppuun vain! Tuskin loppujen lopuksi mikään hirmu suuri projekti (omassakin vauriot näytti ekana paljon isommilta, kuin loppujen lopuksi olivat) ja jos kerta muuten on oikein hyvä koppa, niin sellainen kannattaa ilman muuta säästää. Alkaa vähäruosteiset satkut olemaan jo harvinaisia...
Oikeastaan mulle tuli vähän pahemman näköistä jälkeä ja aion kuitenkin saada satkun entistä ehompana liikenteeseen. Peltikorjaamo teki vakuutusyhtiölle korjausarvion joka oli 7000 euroa... Tahtoo sanoa sitä, että ei sinun ainakaa kannata korjaamoon tuota viedä. Jos joku kaveri löytyy, joka ei tuntitaksoja veloita, niin silloin korjaaminen ei hirmu kalliiksi tule. Osia saa käytettynä halvalla ja tuossa taitaa konepelti, puskuri ja lukkopelti olla isoimmat, jotka vaihtoon menee.
Tietysti jos itsellä pysyy työkalut mitenkään käsissä, niin ei muuta kuin kimppuun vain! Tuskin loppujen lopuksi mikään hirmu suuri projekti (omassakin vauriot näytti ekana paljon isommilta, kuin loppujen lopuksi olivat) ja jos kerta muuten on oikein hyvä koppa, niin sellainen kannattaa ilman muuta säästää. Alkaa vähäruosteiset satkut olemaan jo harvinaisia...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: RIP 900I?
Ei tuo sinällään hirmu pahalta näytä, mutta
se kurjuus 900 ja etenkin 99 Saabeissa on, että kaikki on koottu hitsaamalla ja ajatuksena on ollut saada melkoisen jäykkä rakenne. Ja tuollaisen kun tuuppaa solmuun, niin siitä ei välttämättä enää hyvä tule. Ysisatasen keula vielä on aika heppoinen verrattuna esim. 99:n keulaan, kannattaa tarkkaan mittailla ja tutkailla, että onko miten soiroksi mennyt. Konepelti on myötänyt ja kuskinpuolen kulma kyllä taitaa olla vinksallaan vähän jokasuuntaan.
Toki jos tuosta purkaa puskurin, konepellin ja valot pois ja leikkekee lokasuojan hitsauksista irti, niin vähän selkeytyy kuvio, voi olla helpohkokin korjaus, mutta vähän skeptinen olen.
Puskurikin särkeytynyt noin pahasti, tuollaiseen tarvitaan kyllä aika kova mälli, että Saabin puskin hajoaa noin paskaksi.
se kurjuus 900 ja etenkin 99 Saabeissa on, että kaikki on koottu hitsaamalla ja ajatuksena on ollut saada melkoisen jäykkä rakenne. Ja tuollaisen kun tuuppaa solmuun, niin siitä ei välttämättä enää hyvä tule. Ysisatasen keula vielä on aika heppoinen verrattuna esim. 99:n keulaan, kannattaa tarkkaan mittailla ja tutkailla, että onko miten soiroksi mennyt. Konepelti on myötänyt ja kuskinpuolen kulma kyllä taitaa olla vinksallaan vähän jokasuuntaan.
Toki jos tuosta purkaa puskurin, konepellin ja valot pois ja leikkekee lokasuojan hitsauksista irti, niin vähän selkeytyy kuvio, voi olla helpohkokin korjaus, mutta vähän skeptinen olen.
Puskurikin särkeytynyt noin pahasti, tuollaiseen tarvitaan kyllä aika kova mälli, että Saabin puskin hajoaa noin paskaksi.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 140
- Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
- Paikkakunta: KEMI
Re: RIP 900I?
80km/h rajoituksella suoralla kolmannella heitolla vastaantulevan kylkeen. Todella syvät urat ja peilijäinen tienpinta. Törmäyksen jälkeen ohimenneet kaksi autoa meinasivat lähtä lapasesta samalla paikalla ja poliisiautollakin vaikeuksia paikalle saapuessaan. Onko olemassa jotain rajaa urasyvyydellä ja voiko tienpitäjä olla osittain/kokonaan asiasta vastuussa?
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Re: RIP 900I?
Ei tuolle hyvästejä kannata heittää, ajoittan foorumillakin annetaan 900 koreja ja kokonaisia autoja, kannattaa tutkia ovat vauriot "pinta puolisia" ettei ole konehuoneesta rakenteet vääntyneet, jos tuosta lokasuojat on "pinnalta" menneet niin nekun vaihtaa, alkaa näyttää jo autolta, nokkapelti uusiksi, ja lukkopelti, alkaa näyttää autolta.
Ota siitä projektiksi.
Ota siitä projektiksi.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
-
- "Ruisku"
- Viestit: 140
- Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
- Paikkakunta: KEMI
Re: RIP 900I?
Kolarin vastapuoli oli laittanut lehteen vähän artikkelia:
Pohjolan sanomat
Ymmärrän kyllä vastapuolenkin harmistuksen, Mersu oli iästään huolimatta kuin uusi (todella hyvin pidetty).
Mikä on tienpitäjän vastuu tällaisessa tilanteessa? Voiko hakea korvauksia huonosta tienpidosta ja velvollisuuksien laiminlyönnistä?
Yksityisenä talonomistajana olen vastuussa omalla kunnospitoalueellani (jalkakäytävää n. 100m kaupungissa) tapahtuvista onnettomuuksista (liukastumiset jne...). Olen hiekotuksesta ja lumien poistosta huolimatta joutunut useammat farkut korvaamaan 'liukastelijoille'.
Kohta alkaa menemään v*tutus topicin puolelle...
Pohjolan sanomat
Ymmärrän kyllä vastapuolenkin harmistuksen, Mersu oli iästään huolimatta kuin uusi (todella hyvin pidetty).
Mikä on tienpitäjän vastuu tällaisessa tilanteessa? Voiko hakea korvauksia huonosta tienpidosta ja velvollisuuksien laiminlyönnistä?
Yksityisenä talonomistajana olen vastuussa omalla kunnospitoalueellani (jalkakäytävää n. 100m kaupungissa) tapahtuvista onnettomuuksista (liukastumiset jne...). Olen hiekotuksesta ja lumien poistosta huolimatta joutunut useammat farkut korvaamaan 'liukastelijoille'.
Kohta alkaa menemään v*tutus topicin puolelle...
Viimeksi muokannut Painkiller, Su Maalis 22, 2009 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Re: RIP 900I?
jos ei kori ole saanut siipeen , eli pelkkä keulan uusiminen riittäisi niin vähän tuulensuojaa jostakin ja rälläkkä käteen. siitä se lähtee ja jos ei omia tuntitaksoja laske niin halvaksi tulee ja tulee tehtyä sit kunnolla.
ehkä yksi jäykkä viikonloppu riittänee.
ehkä yksi jäykkä viikonloppu riittänee.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Ruisku"
- Viestit: 140
- Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
- Paikkakunta: KEMI
Re: RIP 900I?
Kiitoksia Mimmi! Asia lähtee maanantaina etenemään ja otan heti lakimieheenkin yhteyttä.
Autolle en tee mitään ennenkuin maksaja selviää. Kuntoon se laitetaan joka tapauksessa!
Autolle en tee mitään ennenkuin maksaja selviää. Kuntoon se laitetaan joka tapauksessa!
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Re: RIP 900I?
Ihmeen pienet vauriot mielestäni satkussa kun kerran mersusta mennyt kyljen mukana yks palkki ja taka akselikin väärään Kovaa tekoa nämä vanhatkin saabit!
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Re: RIP 900I?
No jaa, jos mersun keula olis kolahtanu satkun kylkee niin saman tyyppiset vauriot varmasti olisi ollut. Turvallisia nämä saabit silti on.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: RIP 900I?
Mersun keula olisi todenäköisesti enemmän kasassa. 99:n ja 900:n turvallisuus perustui aikanaan nimenomaan suhteelliseen jäykkään korikehikkoon, jolla suojattiin matkustajat.himmee kirjoitti:No jaa, jos mersun keula olis kolahtanu satkun kylkee niin saman tyyppiset vauriot varmasti olisi ollut. Turvallisia nämä saabit silti on.
Nykyautojen keulat ovat pehmeämpiä ja sitovat enemmän energiaa. Satku ja 99 ovat varmasti vieläkin oman aikansa autojen kärkipäätä turvallisuudessa (mikäli kori ei olisi pahasti ruostunut ja korjailtu) mutta nykyinen NCAP testi olisi varmasti murheellista luettavaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: RIP 900I?
Niin saabin turvallisuushan ei perustu NCAP testiin vaan todellisuuteen arjessa. Jos satkulla on jopa jääty junan alle ja siitä Mamma&Lapsi(siis kaikki hengissä) selvinnyt niin kyllä varmasti mennään turvallisuudessa ohi monesta nykyautosta.
Kyllähän nykyauto tosiaan perustuu ilmeisesti enemmän siihen, että keula menee pehmeästi kasaan ja näin ollen tuo mersu olisi ollut pahemmassa kunnossa.
Kyllähän nykyauto tosiaan perustuu ilmeisesti enemmän siihen, että keula menee pehmeästi kasaan ja näin ollen tuo mersu olisi ollut pahemmassa kunnossa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: RIP 900I?
Olen tätä itse monesti miettinyt kun auton valmistajat tekee autojaan noita testejä varten. Siksihän saabi mm. tutkii kolari tilastoja jotta tuli todellisempia tuloksia.
Testi tehdään nopeudella A ja keula painuu kasaan ja sitoo näin energia. Mitä jos nopeus 1,2 tai 1,4 kertaa A? keula painuukin jo liikaa.
Sitä en kiellä, että jäykkä kori rakenne tekee tässä ihmisen sisäelimille hallaa, mutta on sieltä mahdollisuus selvitä henkissä.
Testi tehdään nopeudella A ja keula painuu kasaan ja sitoo näin energia. Mitä jos nopeus 1,2 tai 1,4 kertaa A? keula painuukin jo liikaa.
Sitä en kiellä, että jäykkä kori rakenne tekee tässä ihmisen sisäelimille hallaa, mutta on sieltä mahdollisuus selvitä henkissä.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Re: RIP 900I?
Kyllä siinä satkun korissakin on suunnitellut kokoonpainumisvyöhykkeet keulan ja perän osalta, ja moottorikin on suunniteltu painuvaksi mieluummin matkustamon alle kuin itse matkustamoon.
Tähän "hätään" en kyllä mistään referenssiä löydä, mutta jo aikanaan ammattikoulun autopuolen perusopuksessakin oli havainnollistava läpileikkauskuva nimenomaan 900 sedanista.
Itse matkustamon korikehikko on saatu törmäyksiä kestäväksi mutta jostakin syystä kovin vääntöjäykkää ajossa siitä ei koskaan saatu.
Hirvikolarikestävyys nyt sitten panoraamalaseineen ja korikehikon tuulilasinympärystän n. 3mm teräsprofiileineen on sitten ihan omaa luokkaansa, eikä asiaa huononna se katon etureunan muodosta johtuva "lippa" joka taittuu törmäyksessä suojaksi estäen elikon tunkeutumisen syliin.
Tähän "hätään" en kyllä mistään referenssiä löydä, mutta jo aikanaan ammattikoulun autopuolen perusopuksessakin oli havainnollistava läpileikkauskuva nimenomaan 900 sedanista.
Itse matkustamon korikehikko on saatu törmäyksiä kestäväksi mutta jostakin syystä kovin vääntöjäykkää ajossa siitä ei koskaan saatu.
Hirvikolarikestävyys nyt sitten panoraamalaseineen ja korikehikon tuulilasinympärystän n. 3mm teräsprofiileineen on sitten ihan omaa luokkaansa, eikä asiaa huononna se katon etureunan muodosta johtuva "lippa" joka taittuu törmäyksessä suojaksi estäen elikon tunkeutumisen syliin.