Saab 90/99 H-moottorin kansi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Onkos kellään tietoa, miten suuren imuventtiilin voi laittaa?
Tuossa kantta tutkistellut ja niin poispäin. Ja mistäköhän voisi ostaa isompaa imuventtiiläi kuin tuo vakioa, motonetti myy ainakin vain yhtä sorttia, kun äkkiä katsoin. Käykös jonkun muun saabin imuventtiilit ja onkos jossain mallissa suurempia nuo venttiilit edes? Entäs jonkun toisen auton?
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Volvoista ovat ainakin laittaneet venttiilejä. Moottorikoneistamolta kannattaa lähteä kyselemään. Ne tekevät nuita juttuja muutenkin. Hommalle tulee kuluja kovasti lisää, jos kasvatat venttiiliä niin paljon, että joudut laittamaan uudet istukkarenkaat. Venttiilivarren halkaisija tietenkin pitää täsmätä ohjuriin ja myöskin varren pituus täytyy sovittaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Jheeps, pitääkin käydä tiedustelemassa hämeen diiselistä..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Tietääkös joku mistä saisi saab90/99 H-moottorin kannelle ylikoko kansipahvia? Reijän koko saisi olla 95mm vakiossa on 91mm.

Linkit, kaikki tieto kelpanee.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuleeks täst isolohko 2.x khih

oot sie jo männät hankkinu??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

2,1:n kansipahvissa olisi isommat reiät mäntien kohdalla. Poraus on jotakin 93mm luokkaa, kun pikaisesti katsastin arkistosta. Pahvissa on varmaan vähän isommat reiät.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

nalleolut kirjoitti:tuleeks täst isolohko 2.x khih

oot sie jo männät hankkinu??
Meinannut kanne työstää, jos laittaa isommat imuventtiilit pitäisi saada pois sieltä pesien välissä olevista seinistä jotta virtaus olisi mahdollisimman hyvä.

Tosin tiedä mihin kohta sorrutaan. :wink:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiks pakoventtiileitä tarvii isontaa...hukutat männät bensaan khih
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Enemmän on tärkeätä että tulee bensaa, kyllä ne kaasut sieltä poistuvat. Toivottavasti. :lol: Ja kun ei tuohon niin älyttömiä imuventtiilejä tule silti.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Kantta pyöritellyt niin kattelin että imuventtiilin tiivistepinnan "alla" on "kuristin?" tai semmoinen kaventava rinkula. 8O Mikäs tämän idean on, nimittäin tuli survaistua siitä 37,5mm terällä pois se rinkula ja loput vingulla silotettu. Onkos kansituhottu nytten? :lol:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

SB90 kirjoitti:Kantta pyöritellyt niin kattelin että imuventtiilin tiivistepinnan "alla" on "kuristin?" tai semmoinen kaventava rinkula. 8O Mikäs tämän idean on, nimittäin tuli survaistua siitä 37,5mm terällä pois se rinkula ja loput vingulla silotettu. Onkos kansituhottu nytten? :lol:
Olen nähnyt videon, jolla guru itse eli Per Gillbrandt kertoi H-moottorin suunnittelun taustalla olleista periaatteista. Yksi oli se, että moottorissa pitää pystyä käyttämään matalaoktaanista bensaa (silloin 92), mutta kuitenkin moottorissa pitäisi hyötysuhteen nostamiseksi olla korkeampi puristussuhde kuin B-moottorissa. Tämän yhtälön mahdollistamiseksi kaasutinmalleissa on tuo kuristin imukanavassa estämässä nakutusta täydellä kuormalla. Osakuormalla kuristimen ei pitäisi vaikuttaa täytökseen. Teoreettinen puristussuhde kaasutinmallissa muistaakseni 9,5 : 1.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Ahaa. No katsotaan miten toimii, vai toimiiko ollenkaan. :lol:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihda sitten se H- ja B-moottoreita eniten ahdistava osa pois, eli valupakosarja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Juu, tuohon tehdään itse uusi pakosarja. Myöhemmin myös dellorton vaakaimu kaasuttimille imusarja. Saisi tuon kannen tehtyä valmiiksi vain.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olen kuullut, että vakiokaasutin riittää sitten melko pitkälle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin