900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
kylläpä on mukava olla saabisti. parkkeerasin vantaan motonetin pihalla ysisataseni toisen samannäköisen kaunottaren viereen ja jäin rupattelemaan kaunottaren vieressä seisseiden "saabisteiksi" osoittautuneiden ystävällisten herrasmiesten kanssa.
olivat kiinnittäneet huomiota autoni käyntiääneen, ja yhdessätuumin avattiin pelti ja paneuduttiin kuuntelemaan moottoria. ajoittain sieltä kuuluu jotain nakutusta, mutta emme onnistuneet paikallistamaan mistä, koska sitä ei sitten enää kuulunut kun pelti oli auki. varoittelivat jakoketjusta. kuitenkin ennen pellin avausta hetken kuulimme voimakasta nakutusta kun kaasuttelin ja päästin kaasun mutta ääni tuli ihan keulasta maskin takapuolelta.
toinen huomio oli kun tyhjäkäynniltä nosti vähän kierroksia, niin moottori tärähteli paikallansa. arvelivat että venttiilit kaipaavat säätöä. minulla tuo taas tuntui pistona sydämessä, kun olen viime aikoina vähän liikaa iloinnut piristetyn turbon kiihdytysominaisuuksista, ja huomannut että moottori tuppaa nakuttamaan kun ahdot menee punaiselle. olenko jo vauroittanut venttiilejä?
mitähän tuolle autolle pitäisi tehdä? ajotavoilleni päätin jo tehdä jotain, ja olen kieltänyt itseltäni jo täyskiihdytykset (ja joulupukilta tilasin jo turbotonnarin 2.3 litran koneella vielä kun saisi annettua luxin vaihdossa ).
mutta joku ennaltaehkäisevä tekniikan tarkastus olisi kyllä enemmän kuin poikaa nyt. tyhjäkäynti pääasiassa kuulostaa hyvältä ja tasaiselta. silti pieni epäilys että onko venttiilikoneisto ja ketju ihan ok siellä.
olivat kiinnittäneet huomiota autoni käyntiääneen, ja yhdessätuumin avattiin pelti ja paneuduttiin kuuntelemaan moottoria. ajoittain sieltä kuuluu jotain nakutusta, mutta emme onnistuneet paikallistamaan mistä, koska sitä ei sitten enää kuulunut kun pelti oli auki. varoittelivat jakoketjusta. kuitenkin ennen pellin avausta hetken kuulimme voimakasta nakutusta kun kaasuttelin ja päästin kaasun mutta ääni tuli ihan keulasta maskin takapuolelta.
toinen huomio oli kun tyhjäkäynniltä nosti vähän kierroksia, niin moottori tärähteli paikallansa. arvelivat että venttiilit kaipaavat säätöä. minulla tuo taas tuntui pistona sydämessä, kun olen viime aikoina vähän liikaa iloinnut piristetyn turbon kiihdytysominaisuuksista, ja huomannut että moottori tuppaa nakuttamaan kun ahdot menee punaiselle. olenko jo vauroittanut venttiilejä?
mitähän tuolle autolle pitäisi tehdä? ajotavoilleni päätin jo tehdä jotain, ja olen kieltänyt itseltäni jo täyskiihdytykset (ja joulupukilta tilasin jo turbotonnarin 2.3 litran koneella vielä kun saisi annettua luxin vaihdossa ).
mutta joku ennaltaehkäisevä tekniikan tarkastus olisi kyllä enemmän kuin poikaa nyt. tyhjäkäynti pääasiassa kuulostaa hyvältä ja tasaiselta. silti pieni epäilys että onko venttiilikoneisto ja ketju ihan ok siellä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
Olisiko magneettiventtiili siellä ritissyt? Se voi joskus käydä säätämään ahtopainetta, jos sattuu saamaan jonkun sähköhäiriön. Mulla esim. 99turbossa lisävalojen poiskytkentä saa apc:n "kuulemaan" nakutusta jostain...
Omakohtaisista kokemuksista suosittelen venttiilivälysten tarkastuksen tekemistä. Se ei vaikuta mihinkään ääniin, mutta sitä pakoventtiilien palamista se ehkäisee, mikäli välykset ovat päässeet pienemään ajan myötä. Venttiilivälykset vaikuttavat moottorin käyntiin, joten jos kone ei käy tasaisesti, niin vika voi löytyä sieltä osastolta.
Omakohtaisista kokemuksista suosittelen venttiilivälysten tarkastuksen tekemistä. Se ei vaikuta mihinkään ääniin, mutta sitä pakoventtiilien palamista se ehkäisee, mikäli välykset ovat päässeet pienemään ajan myötä. Venttiilivälykset vaikuttavat moottorin käyntiin, joten jos kone ei käy tasaisesti, niin vika voi löytyä sieltä osastolta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
Saattaa olla se magneetti venttiili,mulla ainakin kun oli turbo vähän aikaa niin venttiili piti pärinää ja kun se on siinä jakajan luona niin vaikuttaa ainakin se
kuinka paljon tulpan johdot lyö läpi jännitettä, niin vaihda johdot niin pitäis rauhoittua venttiili.Ja i 900 mulla halkes kerran venttiilinvälyksen säätölevy
ja se vasta naputusta piti.
kuinka paljon tulpan johdot lyö läpi jännitettä, niin vaihda johdot niin pitäis rauhoittua venttiili.Ja i 900 mulla halkes kerran venttiilinvälyksen säätölevy
ja se vasta naputusta piti.
Ari 1622
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
jaha kiitti kommentista. nyt tuli sitten syy vaihtaa tuohon nuo arvokkaat bougicordit jotka jo ostin mutta en raaskinut asentaa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
vaihdoin nyt nuo tulpanjohdot. puola piti kääntää toisinperin että sain lyhyemmän johdon ylettämään virranjakajalle. menee aika läheltä magneettiventtiiliä mutta mahtuu siihen vielä peukalo väliin.
heti kun lähdin ajamaan kylmällä autolla huomasin että no jopas se kulkee kevyemmin ja paremmin! sen huomaa jo vapaastihengittävällä alueella. aiemmin kylmänä se oli tosi nuhainen sillä alueella, nyt tuli selkeä parannus.
lisäksi aiemmin on ollut jonkinlainen vastustus ahtoviisarin siirtyessä valkoiselta alueelta keltaiselle, eli siinä rajalla, nyt siitä vastustuksesta suuri osa pois.
jos tuo on aiemmin jo kulkenut hienosti, niin nyt se vasta kulkeekin, suorastaan leijailee. mieletön auto! miten voi 8 venttiilinen saab liikkua noin hyvin?
paljonkohan olisin säästänyt viimeisen puolen vuoden 2500 euron bensakuluista jos olisin vaihtanut nuo heti auton ostettuani?
heti kun lähdin ajamaan kylmällä autolla huomasin että no jopas se kulkee kevyemmin ja paremmin! sen huomaa jo vapaastihengittävällä alueella. aiemmin kylmänä se oli tosi nuhainen sillä alueella, nyt tuli selkeä parannus.
lisäksi aiemmin on ollut jonkinlainen vastustus ahtoviisarin siirtyessä valkoiselta alueelta keltaiselle, eli siinä rajalla, nyt siitä vastustuksesta suuri osa pois.
jos tuo on aiemmin jo kulkenut hienosti, niin nyt se vasta kulkeekin, suorastaan leijailee. mieletön auto! miten voi 8 venttiilinen saab liikkua noin hyvin?
paljonkohan olisin säästänyt viimeisen puolen vuoden 2500 euron bensakuluista jos olisin vaihtanut nuo heti auton ostettuani?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
Paljonko ne boooigujohdot maksaa ja mistä niitä saa? Niillä motonetin halpisjohdoilla voi heittää vesilintua tai palauttaa. Eihän ne voi toimia edes uutena... yleensä sähkö tarvitsee kulkeakseen jonkunlaisen kontaktin.lucaf kirjoitti:jaha kiitti kommentista. nyt tuli sitten syy vaihtaa tuohon nuo arvokkaat bougicordit jotka jo ostin mutta en raaskinut asentaa
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
Miksi ne välykset pienenisi ajan myötä?Mertmi kirjoitti: mikäli välykset ovat päässeet pienemään ajan myötä.
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
Esim. venttiililautaset kuluvat ja välys pienenee.Ääni kirjoitti:Miksi ne välykset pienenisi ajan myötä?Mertmi kirjoitti: mikäli välykset ovat päässeet pienemään ajan myötä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
nyt ehkä kuulin sen äänen mitä ne poijaat oli motonetin pihalla ihmetelleet kun kaarsin sinne. kun ekana alkoivat varoittelemaan että minulla on nokkaketju liian löysällä.
ihan maskin/jäähdyttimen takaa terävä äänekäs rytmikäs naputus tyhjäkäynnin rytmissä, mutta se ei ole koko ajan. se vaan yhtäkkiä ilmestyy, kestää muutaman sekunnin ja häviää.
ääni on niin terävä ikäänkuin se tulisi moottorin ulkopuolelta jostain apulaitteesta tms.
ensimmäinen äänestä syntyvä mielikuva on, että lasinpesijän moottorin vivusto hakkaisi johonkin.
pitäisi ihan avata konepelti ja jäädä odottelemaan äänen ilmestymistä. vaativa operaatio johon ei kiireisellä ihmisellä ole aikaa
on tuo auto vaan sairaan mukava vekotin. voisin jo poistaa myyntipalstalle laittamani vaihtoilmoituksen, mutta pysyköön se nyt siellä jos joku tosiaan haluaa pelastaa tämän ilopillerin ja onnistuu tarjoaamaan tilalle riittävän hyvää ja siistiä 16v 5d satkua. epäilen
ihan maskin/jäähdyttimen takaa terävä äänekäs rytmikäs naputus tyhjäkäynnin rytmissä, mutta se ei ole koko ajan. se vaan yhtäkkiä ilmestyy, kestää muutaman sekunnin ja häviää.
ääni on niin terävä ikäänkuin se tulisi moottorin ulkopuolelta jostain apulaitteesta tms.
ensimmäinen äänestä syntyvä mielikuva on, että lasinpesijän moottorin vivusto hakkaisi johonkin.
pitäisi ihan avata konepelti ja jäädä odottelemaan äänen ilmestymistä. vaativa operaatio johon ei kiireisellä ihmisellä ole aikaa
on tuo auto vaan sairaan mukava vekotin. voisin jo poistaa myyntipalstalle laittamani vaihtoilmoituksen, mutta pysyköön se nyt siellä jos joku tosiaan haluaa pelastaa tämän ilopillerin ja onnistuu tarjoaamaan tilalle riittävän hyvää ja siistiä 16v 5d satkua. epäilen
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
magneettiventtiililtä kuulostaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
näköjään ihan samanoloinen oire kun dimebakilla joskus:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=41075
vianetsintäkaaviossa huomio kiinnittyi viimeiseen riviin
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=41075
vianetsintäkaaviossa huomio kiinnittyi viimeiseen riviin
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm
miten ne ei olisi lähellä, kun mankkuvena on syylärin takana puolan vieressä, eli puolan johto kulkee ihan vierestä? miten sen pitäisi olla?? vai mikä on turhan lähellä? siis sormi mahtuu juuri puolan johdon ja mankkuvenan välistä.Tarkista että sytytysjohdot eivät ole turhan lähellä magneettiventtiiliä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
nyt käytin sitten sen 2 minuuttia tämänkin asian kuulostelemiseen. joo magneettiventtiili räksyttää tyhjäkäynnillä. ei aina. satunnaisesti. kehveli lopettaa sen sillä hetkellä kun avaan konepellin, sit kun paukauttaa pellin kiinni, niin siitä kolahduksesta se alkaa räksyttämään uudestaan . kerran sain rysän päältä kiinni ja pääsin oikein katsomaan sitä silmiin kun se räksytti. kuulosti harakan räksytykseltä.
ei tuo oire kuitenkaan tunnu vaikuttavan ajossa mitenkään, eli ahdot pelaa paremmin kuin hyvin ja kulkupuoli on perfetto.
sen sijaan liian hyvä äänieristys tuntuu tuossa autossa olevan. kabiinista käsin tuntuu kun kone kehräisi uuden veroisesti, mutta pelti auki käyntiääntä kuunnellessa huomaa että onhan siellä erinäinen määrä sivuääniä. en tiedä tulevatko ne nokkaketjusta vai venttiilikoneistosta mutta jonkinasteinen särinä sieltä kuuluu kun kierroksia nostaa, melkein itse veikkaisin ketjua. olisi kiva saada asiantuntijan mielipide että pitääkö ottaa auki ja tarkempaan syyniin.
ei tuo oire kuitenkaan tunnu vaikuttavan ajossa mitenkään, eli ahdot pelaa paremmin kuin hyvin ja kulkupuoli on perfetto.
sen sijaan liian hyvä äänieristys tuntuu tuossa autossa olevan. kabiinista käsin tuntuu kun kone kehräisi uuden veroisesti, mutta pelti auki käyntiääntä kuunnellessa huomaa että onhan siellä erinäinen määrä sivuääniä. en tiedä tulevatko ne nokkaketjusta vai venttiilikoneistosta mutta jonkinasteinen särinä sieltä kuuluu kun kierroksia nostaa, melkein itse veikkaisin ketjua. olisi kiva saada asiantuntijan mielipide että pitääkö ottaa auki ja tarkempaan syyniin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
Jos pitää oikein erikseen avata pelti että alkaa hälyääniä kuulumaan, niin en olisi kovin huolissani ketjusta. Sitten on aika ryhtyä pohtimaan remppaa kun alka rallattamaan niin että sen kuulee ilman ylimääräistä kuulostelua.lucaf kirjoitti:..., mutta pelti auki käyntiääntä kuunnellessa huomaa että onhan siellä erinäinen määrä sivuääniä. en tiedä tulevatko ne nokkaketjusta vai venttiilikoneistosta mutta jonkinasteinen särinä sieltä kuuluu kun kierroksia nostaa, melkein itse veikkaisin ketjua. olisi kiva saada asiantuntijan mielipide että pitääkö ottaa auki ja tarkempaan syyniin.
Kovaa ajoa vaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
Ainaskin 99:n B-koneessa löysä jakoketju kuului ihan kirkkaasti koppiin asti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa
niin kuuluu. tämä ei ole lainkaan niin voimakas ääni.Mertmi kirjoitti:Ainaskin 99:n B-koneessa löysä jakoketju kuului ihan kirkkaasti koppiin asti.
mutta tuo mankkuvenan räksytys on aika huvittavaa. ajoin tankille vanhan rouvan perään ja autoni oli tyhjäkäynnillä siinä hetken niin rouva vilkaisi kerran jos toisenkin että mikä pirun harakka sillä on konepellin alla
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)