Säädettävä penkinlämmitin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Säädettävä penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja 900S »

Joissakin satkuissa on ilmeisesti ollut vakiona säädettävä penkinlämmitin molemmille perseille..? Mulla on vain kuskille säädettävä (säätökytkin siinä ajovalokatkaisijan alapuolella, 4-asentoinen) ja apukuskille automaattinen. Vähän olen funtsinut, että mahtaako olla isokin homma laittaa se säätö myös pelkääjän penkkiin?
Sen itse säätönappulan voisi laittaa kiinni jonnekin muualle, kuin sen alkup. viereen, ettei tarvisi kojetaulua purkaa.
nimim. Mimmin vastausta odotellessa :D
9-5 2,3t Wagon `06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

hmmm... 13min vastaukseen topicin laitosta.. no, menköön nyt tämän kerran noin hitaasti :wink:
Jaa että tarvitaan oikein anturi (ettei siellä ole sellaista?)
No, ei kun romikselle mars!! Ja kiitos taas mimmi hemmetin nopeasta vastauksesta!
9-5 2,3t Wagon `06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen tuskastui oman satkun automaattisiin lämmittimiin (-88 jossa ei ole tuota säädettävää) ja laitoin ne manuaalisiksi. Oli niin ärsyttävää, kun kuskinpenkki lämmitti takapuolen kaiken varalta kesäaamujen ainoina viileinä hetkinäkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

-

Viesti Kirjoittaja jari »

mulla ei olekku kuskilla manuaali lämmitys satkussa apuhenkilö saa nauttii viileästä penkistä koleina kesä aamuina :o mutta tuo lämmitin on tehokkain mitä on ollut saabeissa ja sun muissa kulkuneuvoissa se lämpiää selkänojankin osalta lähes niskatukeen asti täysillä ollessaan.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mertmi kirjoitti:Meikäläinen tuskastui oman satkun automaattisiin lämmittimiin (-88 jossa ei ole tuota säädettävää) ja laitoin ne manuaalisiksi. Oli niin ärsyttävää, kun kuskinpenkki lämmitti takapuolen kaiken varalta kesäaamujen ainoina viileinä hetkinäkin.
Mihin sä laitoit ne säätimet? Kuinka suuri operaatio se kokonaisuudessaan oli ja mistä sä löysit tarvittavat tavarat?
9-5 2,3t Wagon `06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saatoin olla harhaanjohtava, kun puhuin manuaalisista lämmittimistä. Säätötarkkuus on päälle/pois, eli ihan vaan kytkimet lisäsin virtajohtoihin. Varaosakaupasta ostetut kytkimet viilailin ilmeisesti kattoluukulle varattuun kytkimen aukkoon siinä keskikonsolissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Jos asennat säädettävän istuinlämmittimen, on huomioitava, että kojelautaan tuleva säädin/kytkinosa on syvä ja ei mahdu kojelaudassa mihinkä tahansa sopivannäköiseen kytkinpaikkaan - ei esimerkiksi ratin vasemmalla puolella alempaan paikkaan.
Jos vaihtaa kuljettajan istuimen säätimellisen istuinlämmittimen kiinteällä termostaatilla (bimetalli-) olevaan tai päinvastoin, on suoritettava kytkentämuutos takapenkin alla olevassa jumpperiliittimessä. (Näin ainakin omassa og -92).
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Eipä toimi

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Näin kun säädettävät penkinlämmittimet tulivat puheeksi, niin mistäköhän kannattaisi alkaa vikaa etsimään, kun omani ei toimi lainkaan? Penkin alla olevat johdot ovat kyllä kiinni molemmista päistään ja sulakepolitiikkakin on kunnossa. Samoin kytkimen pohjassa oleva liitin johtoineen on kiinni.

(Säätimessä tuskin on lisänä mitään termostaattia, jonka "hyväksyessä" alkaa lämppäri toimimaan?)

Asia nyt ei tietenkään suomen kesästä :roll: huolimatta ole ajankohtainen, mutta nyt olisi hyvää aikaa laittaa se kuntoon ennen ensimmäistä "Saab-talvea"
....Nimim. radioantennia 2 kuukautta asentanut :oops:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eipä toimi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muksu kirjoitti:Näin kun säädettävät penkinlämmittimet tulivat puheeksi, niin mistäköhän kannattaisi alkaa vikaa etsimään, kun omani ei toimi lainkaan?
Useimmissa korjaamissani penkinlämittimissä on ollut vastuslankakin poikki. Mitä pehmeämpi penkki, sen helpommin ne katkeaa. Selkänojassa näyttäis kestävän paremmin, kuin istuinosassa. Ei välttämättä tarvitse, kuin kerran painaa polvella penkkiin, niin lanka katkeaa (esim kurottaa autosta jotakin). Muistaakseni omassa satkussani oli lanka mennyt poikki etureunan keskeltä. Eräässä Pösössä oli vastuslangat poikki liki kymmenestä kohtaa (tosi pehmeät penkit). Katkeaman tunnistaa yleensä mustuneesta kohdasta penkin superlonissa. Itse mittailin vastuksen eheyttä paria nuppineulaa ja yleismittaria käyttäen. Työnsin neulan langan eristeen läpi ja mittasin siitä. Liitokset tein juottomalla, ja jos paikassa vastuslanka joutui venytykseen, laitoin väliin pätkän sähköjohtoa jatkoksi. Vastuslanka on kuparia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aksola
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 15:48
Paikkakunta: Kärkölä

Re:

Viesti Kirjoittaja aksola »

Pompsautan vanhan aiheen ylös kun on lähinnä aihetta mitä etsin. Ongelma on se, että otin -89 satkusta säädettävällä lämmittimellä olevan kuskin penkin -87 satkuun, jossa oli alunperin automaattinen malli. Penkille tulee lattiamaton alta 2-johtoinen liitin, kun itse penkissä oleva on 3-johtoinen. Allaolevista lainauksista päätellen en siis saa liittimiä ja johtoja rukkaamalla tuota pelaamaan.

Eli onnistuuko homma niin, että otan varakärrystä myös tuon säätimen johtoineen ja kytken paikalleen? Vai pitääkö -87 mallissa sieltä takapenkin altakin jotain räpeltää? Ja onko noin muuten hankala operaatio, meinaan että tuleeko tuon automaattilämmittimen johdot suoraan sulakeboksilta penkille ja manuaalisen sulakeboksilta kojelaudan kautta? Kojelauta pitää muiden juttujen takia irrottaa jossain vaiheessa joka tapauksessa, joten se ei ole (ei pitäisi olla) este :)
MattiTapio kirjoitti: Jos vaihtaa kuljettajan istuimen säätimellisen istuinlämmittimen kiinteällä termostaatilla (bimetalli-) olevaan tai päinvastoin, on suoritettava kytkentämuutos takapenkin alla olevassa jumpperiliittimessä. (Näin ainakin omassa og -92).
Mimmi kirjoitti:Itse asiassa "kytkin" on reostaatti, eli lämpötilan säädin ja penkissä oleva anturi on löydyttävä ja oltava "oikealla alueella", jotta säädin antaisi lämpöä penkkiin.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Säädettävä penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja stara »

Näkemyksiä: kyllähän se säädettävä 3 - piuhaisen tarvitsee , ja ne tökkelitkin ovat erilaisia, ainakin 91 mallissa on erilainen kuin 89 mallissa. Saattaa olla, jotta 87 / 89 malleissakin on yhteensopimattomuutta tuossa mielessä, tosin tökkelithän voi aina värkkäillä vaikka standardista poikkeaviksi. Minäkin suunnittelin säädettävän vaihtoa 91 malliin, mutta kun sopivaa syöttöpuolen tökkeliä ei osunut kohdille, niin lopulta päädyin käsikytkimellä pätkittävään syöttöön. se on ihan hyvä, toimiva ja halpa ja vikoja ei tarvitse arpoa.

Eli jätin termostaatin ennalleen ( koska termari oli väsähtänyt ja ei lämmittänyt tarpeeksi) ja juotin termarin ohitse rinnakkaissyötön, jota ohjaan pienellä kytkimellä (vanhasta kahvinkeittimestä , eli pannu kuumana :lol: ), joka on nippusiteellä kiinni siinä käsijarrun kahvan tyvessä. Oli helppo ja lyhyt matka piuhoittaa ja näppärä käyttää. Ei sitä mitään lämmitystä enää sitten tarvitse kun auto on lämmennyt (ja pannu ylikuumentunut :lol: ), koska yleensä on vaatetuskin kelien mukaan.
Kun noita vastuslankoja juottelee, niin olen raakasti nyhtänyt lisää lankapituutta istuimesta ja tinatun kohdan olen upottanut sinne pehmusteeseen, koska tinattu kohta on paljon jäykempi kuin terve piuha , ja siksi liitos tuppaa väsymään nopeammin poikki liitoksen rajalta= epäjatkuvuuskohta.

Samoin havaitsin kun vaihdoin 89 mallin reostaatin n. 10 vuotta sitten uuteen, jotta uusi reostaatti oli uutta tekniikkaa, esim. paljon kevyempi, se on kestänyt. pelkääjän puolella reostaattisatkuissakin termostaattisäätö ( ainakin 89 satkussa, uudemmissa voi muuttua). Reostaattiversiossa on NTC vastus istuimessa ( tulitikun pään kokoinen ötökkä lankojen kärjessä), sen vastus on n. 1060 ohmia huoneenlämpötilassa (1696 ohmia mittasin +5 C° lämpötilassa), reostaatti mittaa tämän vastuksen muuttumista lämpötilan mukaan ja antaa tai ei virtaa sen mukaan.Rikkinäisen reostaattisysteemin voi helposti muuttaa käsikytkimellä syötettäväksi (sininen piuha menee NTC: lle, sitä ei silloin käytetä), eli sekä NTC että reostaatti saavat olla rikki, kunhan vastus on ehjä.
kytkimen voi laittaa myös kojetauluun, siellä on puhkaisemattomiakin reikiä pehmusteen alla (jos ei muuten vapaata reikää löydy), kunhan tarkkaan vaan tunnustelee pehmusteen läpi. reostaattisäätimen pistoke löytyy kaikista uudemmista termaritoimisistakin autoista kunhan vaan siletä yläreiän maisemista kaivelee kojelaudasta, jos meinaa muuttaa termaritoimisen reostaattitoimiseksi ( ja vaatii siis myös topikissa mainitun lattiarasiassa olevan piuhamuutoksen, muuten lämpenee jatkuvasti)
:mrgreen:
Viimeksi muokannut stara, Ma Tammi 25, 2010 07:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: Säädettävä penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Kannattaa kaivaa esiin M87 kytkentäkaavio jostakin esim. townsendimports.com tms. ja verrata M91 M92 kytkentäkaavioon, niin näkee niiden eron ja voi tehdä sit muutokset johdotukseen.
Säädettävät penkinlämmittimet ovat yleensä teholtaan isompia kuin kiinteällä bi-metallitermostaatilla olevat, joten on tärkeää, että säätö toimii, eikä polta penkkiä, jos auto jää ilman istujaa käymään esim kioskireissulla.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Säädettävä penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Minulla rupesi -92 mallin satkussa penkki lämpiämään jatkuvasti vaikka reostaatin kytkin oli 0 asennossa. Ystävällisen kanssa saabistin avustuksella sain toisen reostaatin jossa kuitenkin on sama vika. (sillä erotuksella, että entinen lämmitti penkkiä aina tämä "uusi" ei ihan aina.) Kysyisinkin onko tämä reostaattien hajoaminen samalla tavalla vain huonoa säkää vai onko autossani joku sellainen vika mikä särkee tuon reostaatin.

Reostaatin lisäksi tuossa penkinlämppärissä taitaa olla vain kaksi osaa. Itse lämpötyyny jonka vastukseksi mittasin kylmänä muistaakseni 2.9ohmia ja ntc-vastus (lämpöanturi) jonka vastus oli noin +15'c lämpötilassa 1250ohmia. Stara tuossa aiemmin mainitsee ntc-vastuksen arvoksi 1060ohmia huoneenlämmössä. Tässähän on aika iso heitto. Voisikohan tämä aiheuttaa reostaatin hajoamisen.
Onkohan tämä staran mainitsema arvo kokemusperäinen vai onko tälle jossain mainittu ohjearvoja.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säädettävä penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja jus »

Teukka.k kirjoitti:ntc-vastus (lämpöanturi) jonka vastus oli noin +15'c lämpötilassa 1250ohmia. Stara tuossa aiemmin mainitsee ntc-vastuksen arvoksi 1060ohmia huoneenlämmössä.
Kuulostaa normaalilta, huoneenlämmöllä tarkoitetaan yleensä ~+20C ja mittasit kylmemmässä joten vastusarvon kuuluukin olla isompi. Lämmitinelementin vastusarvokin kuulostaa normaalilta.

Liekö vaan huonoa tuuria. Niitä säätimiä voi korjata, muttei taida enää kannattaa, kun toimiviakin käytettyjä saa halvalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin