Saab 900S vm90 virittäminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Elikkäs, mitenkä saisi "helpoiten" lisää tehoa irti Ässästä johon on vaihdettu T0339 ja lisätty satkun vakio intercooler? Mitään kannen muutoksia ym en tohdi ala tekemään mutta kaiken muun luulisi onnistuvan. Garrettista on ruuvvattu hukkaportin tanko niin kireälle kuin sen vain ikinä saa, ja silti se mittarin mukaan ahtaa vain sen 0.6-0.7bar. Onko kellään hyviä neuvoja mitenkä sen saisi ahtamaan sen tavoitemäärän elikkäs joku 0.8-9bar?

Olen myös kuullut että täyspaineisessa koneessa ylipainekatkaisija katkaisee menon paljon myöhemmin kuin matalapaineisissa joka tapahtuu muistaakseni siinä 0.8 kohdalla. Mistä tämä katkaisin löytyy ja saako sitä säädettyä mitenkään vai pitääkö hankkia sen tilalle täyspaineisen satkun katkaisija ja olisiko se kuinka vaikea homma vaihtaa? Sitten kun siitä sen edes 200hv saisi irti niin sitten olisin jo täysin tyytyväinen muttei taida olla noilla nykyhilppeillä edes sitä 170 hv:tä :( Koneella on ajettu se 400tkm joten kannattaisiko "turvallisen" virittämisen kannalta olla se APC boksi ja nakutunnistin?
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

isompi iicee keulalle
koelaudan sisällä taitaa olla se "katkaisija" luettua tietoa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Muistaakseni kun joskus kokeiltiin ihan tosiaan kokeilumielessä vanhalla turbolla tukkia hukkaportti niin ettei se auennut ollenkaan niin ahdot nousi siihen vähän yli 0.8:n aina ja sitten katkaisi kiihdytyksen. Koskahan mahtaa tällä täyspaineisen omalla katkaista...
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Helpoiten homma onnistuu asentamalla hukkisen kellon ja ahtimen kompuran väliin bleed-venttiili, josta ruuvataan sopivat paineet (tavoittelemasi 0,8-0,9 on turvallinen orggiskuulerilla). Bensalastu kannattaa myös vaihtaa, niitä löytyy foorumin kautta edullisesti. Ylipainekatkaisijan voi ohittaa kokonaan kytkemällä piuhat yhteen ja alipaineletkut tulppaamalla.

Eski
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

^ Tuommoinen venttiili löytyy mutta sillä ei ainakaan oman käsitykseni mukaan pysty kuin laskemaan sitä maksimi 0.7:ää. Hukkaportin tanko on niin lyhkäisellä kuin sen saa, ja tosiaan kellon ja kompuran välissä on se venttiili, mutta sitä avaamalla paineet tietenkin laskevat. Onko tämä asennettu päin puota vai mitenkä sen venttiilin avulla voisi ahtoja siis nostaa? Olen käsittänyt että sillä ei siis voi muutakuin laskea niitä maksimiahtoja joka on tällä hetkellä se 0.7 kun venttiili on täysin kiinni.

En liioin tiedä mitenkä tuo lastutus tapahtuu, vaikka minussa jotain pientä sähköasentajan vikaa onkin.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Jussi&Saab 900 kirjoitti:^ Tuommoinen venttiili löytyy mutta sillä ei ainakaan oman käsitykseni mukaan pysty kuin laskemaan sitä maksimi 0.7:ää. Hukkaportin tanko on niin lyhkäisellä kuin sen saa, ja tosiaan kellon ja kompuran välissä on se venttiili, mutta sitä avaamalla paineet tietenkin laskevat. Onko tämä asennettu päin puota vai mitenkä sen venttiilin avulla voisi ahtoja siis nostaa? Olen käsittänyt että sillä ei siis voi muutakuin laskea niitä maksimiahtoja joka on tällä hetkellä se 0.7 kun venttiili on täysin kiinni.

En liioin tiedä mitenkä tuo lastutus tapahtuu, vaikka minussa jotain pientä sähköasentajan vikaa onkin.
Bleed-venttiilillä nimensä mukaan vuodateteen osa hukkaportin kellolle menevästä paineesta pois. Tämä painehan avaa hukkaporttia, jota taas tuolla jousivoimalla suljetaan. Omituiselta kuulostaa, että paineet laskisivat venttiilin asennuksen takia. Oman järjen mukaan ahtopaineiden tulisi pysyä vähintäänkin samoissa lukemissa vaikka venttiili olisi ruuvattu täysin auki.

Lastutus on selkokielellä sitä, että vaihdetaan moottorinohjausyksikössä sijaitseva eeprom-lastu, johon on ohjelmoitu mm. bensakartat. Ohjausyksikkö sijaitsee vänkärin jalkatilassa verhouksen takana, heti oven etupuolella.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itselläni on ässässä nostettu paineet bleederillä noin 0,9 bariin. Hukkisen tanko on ihan perusasennossa, eli ahtaa ilman bleediä 0,3 bar. Ihan tapissa ne paineet ei kuitenkaan tuolla pysy pitkään, mutta ero tuohon matalapaineeseen on kuitenkin huomattava. Jos lastutuksella tarkoitit sitä bensalastun vaihtoa, niin se tapahtuu vaihtamalla lastu ruiskun boksiin, Speedpartsilta löytyy oikein ohjekin: http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... _lucas.pdf

Eski
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja twirl »

Mul oli ässässä bleederi aluks ja paineet n.0.7bar otin sen pois ja kytkin letkut kaikki takaisin että apc toimii nii paukutteli paineit 1.5 bar. OT. Mulla olis Jussi&Saab 900 ässän boxi mis olis lastu jos kiinnostaa
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ässässä ei ole apc:tä.

Eski
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja twirl »

Niin ei ole alkuperäisessä.. toi mun ässä oli rävelletty että siihen oli laitettu apc.. erään klubilaisen entinen ässä.
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Ihan ensimmäisenä joku voisi selittää minulle tuon venttiilin asentamisen, josko olen tehnyt jotain väärin. En vain tajua että mitä siinä voi ylipäätään tehdä väärin :D ... Yksi letkunpää kellolle, yksi kompuraan ja yksi puhaltamaan ilman pihalle taikka sitten imusarjaan. Mitä tuossa voi tehdä väärin? Taidan käydä ottamassa oikein kuvan tuosta asennuksesta niin näette kaikki josko olen jotain kussut asennusvaiheessa.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Tässä nyt kuvat tuosta pikaisesta Bleedin asennuksesta:

Tuommoiselta haarapalalta lähtee letkut turboa päin

Toinen sininen letku menee kompuralle

Ja toinen hukkaportin kellolle

Siinä venttiili itse

Ja viimeinen putki puhaltaa tällä hetkellä ilman ulkoilmaan mutta kun nyt sain t-haaran niin hankin putkea ja laitan puhaltamaan imusarjaan

Tässä kuva koko härpäkkeestä kokonaisuudessaan

Ja jos joku ei syystä tai toisesta tajunnut niin tekstit ovat tosiaan linkkejä kuviin :D
Mahtaako joku löytää jotain vikaa tuossa meikäläisen asennuksessa? Vaikka tuota ruuvia ruuvaisi vähän enemmänkin niin ahdot ei nouse sitten yhtään.. Missä vika?

Vai mahtaisiko olla että kun tuo tanko on maksimiasennossa eli ahdot niin kovalla kuin saa (0.6-7bar) niin siitä enempää ei voi venttiilillä nostaa. Sitten jos taas tanko olisi niin pitkällä kuin saa eli ahdot jotain 0.3 luokkaa niin siitä saisi sitten ahtoja nostettua siihen 0.6-7:n? En ole oikein näihin vielä perehtynyt. Kun eikö tuo kello tosiaan toimi alipaineella?

EDIT: Nyt kiertää tuon bleedin ilma takaisin imusarjaan bypassin letkun kautta T-haaralla.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Onko tuo ässän ylipainekatkaisin muuten missä kohtaa siellä kojelaudan sisällä?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Käsittääkseni se löytyy heti kuskin jalkatilan yläpuolelta kojelaudan sisältä.

Vielä kun joku osaisi vastata tuohon omaan kysymykseeni.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja twirl »

Joo sieltä kuskin jalkatilan yläpuolelta pitäisi löytyä. eiks jussi tuossa olis hyvä ratkaisu myös apc asennus? ja sit modata apc.
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Vastaa Viestiin