Käsijarrun säätö, toinen puoli
Käsijarrun säätö, toinen puoli
Morjesta!
Ostin tossa talvella satkun ja nyt tuli heti hylkylappu konttorilta. Jarrupalat kuluneet vasemmalla takana ja käsijarrun jarruvoimien ero liian suuri.
Vaihdoin tänään jarrupalat mutta nyt tuntuu että silti kuskin puolen takapyörä ei mene lukkoon vaikka apukuskin puoleinen menee, varsin herkastikkin.
Kuinka saan säädettyä nimenomaan käsijarrua vasemmalle puolelle? Tämä satku on 89 ja levyjarrut takana ja käsijarru ottaa myöskin sinne.
Ostin tossa talvella satkun ja nyt tuli heti hylkylappu konttorilta. Jarrupalat kuluneet vasemmalla takana ja käsijarrun jarruvoimien ero liian suuri.
Vaihdoin tänään jarrupalat mutta nyt tuntuu että silti kuskin puolen takapyörä ei mene lukkoon vaikka apukuskin puoleinen menee, varsin herkastikkin.
Kuinka saan säädettyä nimenomaan käsijarrua vasemmalle puolelle? Tämä satku on 89 ja levyjarrut takana ja käsijarru ottaa myöskin sinne.
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
Käsijarrua voi säätää jarrusatulasta avaamalla 14mm kannalla olevan "suojatapin" ja siel alla on kuusikolo tappi mitä kiristämällä saa ottamaan paremmin.
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
Joo kiitti vastauksesta.
Siis säädin sitä kuusiokoloo että sain uudet jarrupalat mahtumaan paikalleen. Sitten kiristin sitä niin paljon että jarrut oli kiinni ja sen jälkeen avasin hieman ettei enää laahannut.
Pitääkö mun sitten kiristää se takasin että just sen vasemman puolen jarru laahaa jonkinaikaa kunnes palat kuluu?
Siis säädin sitä kuusiokoloo että sain uudet jarrupalat mahtumaan paikalleen. Sitten kiristin sitä niin paljon että jarrut oli kiinni ja sen jälkeen avasin hieman ettei enää laahannut.
Pitääkö mun sitten kiristää se takasin että just sen vasemman puolen jarru laahaa jonkinaikaa kunnes palat kuluu?
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
Ite oon säätänyt sillai että on aina laahannut pikkusen ku o pyöritelly käsi pyörästä..
itelläki ois jarrupala/levy remontti edessä.. katsoo että onko taas yhtä hyvä tuuri ku ekassa saabis että joutuu ostaa uudet satulat ku ei saa toimimaan kunnolla vaikka säätää kuinka
itelläki ois jarrupala/levy remontti edessä.. katsoo että onko taas yhtä hyvä tuuri ku ekassa saabis että joutuu ostaa uudet satulat ku ei saa toimimaan kunnolla vaikka säätää kuinka
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
Muistelisin että ensin vedetään kiinni, sitten 1/4 kierros auki.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24619
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
onko käsijarru säädetty varmasti oikein....
onko siellä rajoitintapin välissä millin rako?
jos joku "nissanin" omistaja kertonu että tottakai käsijarru säädetään ensin vaijereista ni voi perkele. tälleen meinas käydä miun ex satkulle ku pojat oli neuvonu autoni uutta omistajaa...onneksi soitti minulle ennen ku teki "tuhoja" hah.
onko siellä rajoitintapin välissä millin rako?
jos joku "nissanin" omistaja kertonu että tottakai käsijarru säädetään ensin vaijereista ni voi perkele. tälleen meinas käydä miun ex satkulle ku pojat oli neuvonu autoni uutta omistajaa...onneksi soitti minulle ennen ku teki "tuhoja" hah.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
Toimiiko se vaijeri edes, joskus käy niin että satulat toimii hienosti, mutta vaijeri/t jumissa.
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
Hyvät toverit, nyt olisi potilas vuosimallia 91, ja oikean puolen käsijarru katsastuksessa voima vain 0.4, ja 75% epätasapaino, eli hylky tuli.
Satulassa oleva säätömutteri oli jo pohjaan asti kierretty, ja silti pyörän napaa pystyy pyörittämään käsivoimin. Miksi? Jarrupaloissa reilusti pintaa, jarrulevyt puolitoista vuotta vanhat.
Käsijarruvaijerin toiminta on erittäin tahmeata (palautuminen), mutta sekö sitten estää jarrua toimimasta kunnolla?
Huomasin muuten että satulassa on toinen vastaavanlainen säätömutteri alempana, mutta sitä en saanut liikkumaan mihinkään suuntaan.
Satulassa oleva säätömutteri oli jo pohjaan asti kierretty, ja silti pyörän napaa pystyy pyörittämään käsivoimin. Miksi? Jarrupaloissa reilusti pintaa, jarrulevyt puolitoista vuotta vanhat.
Käsijarruvaijerin toiminta on erittäin tahmeata (palautuminen), mutta sekö sitten estää jarrua toimimasta kunnolla?
Huomasin muuten että satulassa on toinen vastaavanlainen säätömutteri alempana, mutta sitä en saanut liikkumaan mihinkään suuntaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
lucaf kirjoitti:Satulassa oleva säätömutteri oli jo pohjaan asti kierretty
Satulassa on vain yksi säätöruuvi, se on 4 mm kuusiokoloavaimella käännettävä, pultinkannalta näyttävän tulpan alla.lucaf kirjoitti:Huomasin muuten että satulassa on toinen vastaavanlainen säätömutteri alempana
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... liper3.jpg
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... iper3a.jpg
Huonosti palautuva käsijarruvaijeri estää satulassa olevan automaattisäädön toimimisen, käsijarrun teho vähenee sitä mukaan kun jarrupalat kuluvat. Jos vaijeri ei palaudu juuri ollenkaan, käsijarrua on aika hankala saada säädettyä niin että olisi tehoa eikä silti laahaisi jatkuvasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
säätömutteri, mistähän minä sen sanan keksin. Mutta kiitos jus, minä olin avannut tuon kuvan yläreunassa olevan mustan tulpan ja löysin sieltä 7mm kuusiokoloruuvin jota "apinan raivolla" yritin kiristääjus kirjoitti:lucaf kirjoitti:Satulassa oleva säätömutteri oli jo pohjaan asti kierrettySatulassa on vain yksi säätöruuvi, se on 4 mm kuusiokoloavaimella käännettävä, pultinkannalta näyttävän tulpan alla.lucaf kirjoitti:Huomasin muuten että satulassa on toinen vastaavanlainen säätömutteri alempana
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... liper3.jpg
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... iper3a.jpg
Huonosti palautuva käsijarruvaijeri estää satulassa olevan automaattisäädön toimimisen, käsijarrun teho vähenee sitä mukaan kun jarrupalat kuluvat. Jos vaijeri ei palaudu juuri ollenkaan, käsijarrua on aika hankala saada säädettyä niin että olisi tehoa eikä silti laahaisi jatkuvasti.




Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
Ei se säätöruuvi ihan perinteinen ruuvi ole muttei oikein mutterikaan 
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p646277

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p646277
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
jatketaanpa tähän säikeeseen...
Eli potilaana profiilin kulkine vm 89 käkkäri taakse. Viime kesänä katsastuksessa puolieroa käsijarrulla 50% oikea huonompi.
Nyt vaihdoin palat taakse ja säädin 14mm pultin alta 4mm kuusikoloruuvilla molemmat puolet yhtä tiukalle mutta kas oikea takapyörä ei lukitu käkkärillä ollenkaan ja vasen ottaa kuten pitää.Vaijerit tuntuvat liikkuvan ja jarrut aukeavat ongelmitta.
Pystyyko oikeaa vaijeria erikseen jostain tiukkomaan vai mihin tässä kannattaisi alkaa?
Eli potilaana profiilin kulkine vm 89 käkkäri taakse. Viime kesänä katsastuksessa puolieroa käsijarrulla 50% oikea huonompi.
Nyt vaihdoin palat taakse ja säädin 14mm pultin alta 4mm kuusikoloruuvilla molemmat puolet yhtä tiukalle mutta kas oikea takapyörä ei lukitu käkkärillä ollenkaan ja vasen ottaa kuten pitää.Vaijerit tuntuvat liikkuvan ja jarrut aukeavat ongelmitta.
Pystyyko oikeaa vaijeria erikseen jostain tiukkomaan vai mihin tässä kannattaisi alkaa?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
Booritappi kuusiokolokannalla kai ennemminjus kirjoitti:Ei se säätöruuvi ihan perinteinen ruuvi ole muttei oikein mutterikaan
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p646277

Onkohan käsijarruvipu ottanut itseensä? http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebuild.phppela kirjoitti:jatketaanpa tähän säikeeseen...
Eli potilaana profiilin kulkine vm 89 käkkäri taakse. Viime kesänä katsastuksessa puolieroa käsijarrulla 50% oikea huonompi.
Nyt vaihdoin palat taakse ja säädin 14mm pultin alta 4mm kuusikoloruuvilla molemmat puolet yhtä tiukalle mutta kas oikea takapyörä ei lukitu käkkärillä ollenkaan ja vasen ottaa kuten pitää.Vaijerit tuntuvat liikkuvan ja jarrut aukeavat ongelmitta.
Pystyyko oikeaa vaijeria erikseen jostain tiukkomaan vai mihin tässä kannattaisi alkaa?
Kokeile irrottaa vaijerit jarrusatuloista, ja käsin vääntelet vivusta ja kokeilet miten jarrut ottaa. Koita tiukata toista puolta säätöruuvista hitusen (1/8 kierros esim), miltä vaikuttaa? Joskus on aika pienestä käännöstä kiinni että pelaa hyvin.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli
no niin taas pärjättiin. Oikea takapyörä irti,14mm suojapultti pois ja 4mm kuusioavaimella
uusittiin säätö. Toisen säädön jälkeen alkoi pitämään kuten vasen puoli.
Olisiko jarrulevyn reunan ruosteura eilen sotkenut,nyt oli koko levy hohtavan kirkas.
Testailin jarrua parikymmentä kertaa ja pito säilyi.
Ilmeisesti alkuperäiset palatkin autossa (Lucas) ja milli pintaakin joten todennäköisesti muutkin vermeet ovat vielä tehdaskamaa.(140tkm mittarissa)
Käyn parin viikon päästä konttorilla katsotaan kuinka kay...
uusittiin säätö. Toisen säädön jälkeen alkoi pitämään kuten vasen puoli.
Olisiko jarrulevyn reunan ruosteura eilen sotkenut,nyt oli koko levy hohtavan kirkas.
Testailin jarrua parikymmentä kertaa ja pito säilyi.
Ilmeisesti alkuperäiset palatkin autossa (Lucas) ja milli pintaakin joten todennäköisesti muutkin vermeet ovat vielä tehdaskamaa.(140tkm mittarissa)
Käyn parin viikon päästä konttorilla katsotaan kuinka kay...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988