OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Mitkä mahtavat olla oikeat ohjaus- ja järjestelmäpaineet kuumana ja kylmänä 900i 8v katille?

Löytyiskös joltain lainaksi turun seudulta tuollaista mittaria, jolla saisi mitattua kyseiset paineet?

Ja vielä hiukan ot: Mihin kannattaisi viedä satku ohjauskulmien säätöön turun alueella? hintoja?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Niin ja ohjauspainesäädin tais olla -159 loppuinen, jos se mitään auttaa.
Taitaa olla vähissä tiedot tämän mallin paineista ja yleensäkin koko prkl virityksestä.

kertokaahan jos tiedätte...
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja peltla »

Järjestelmäpaine n. 5 bar
Ohjauspaine kymänä n. 0,5 bar
Ohjauspaine lämpimänä n. 3,7 bar
Lambda-säädössä järjestelmäpaineen ja määränjakajan alakammioiden
välissä on kiinteä kuristin.
Alakammioiden ja paluulinjan välissä on säädettävä kuristin, joka on käytännössä
magnettiventtiili, jota lambdan ohjausyksikkö avaa ja sulkee nopeassa tahdissa.
Auki/kiinnisuhteen avulla voidaan säätää alakammioiden painetta, joka vaikuttaa
suihkutettavan polttonesteen määrään.
Joutokäynnillä tämä pulssisuhde pitää olla n.50%. Jos se poikkeaa paljon tuosta,
voidaan se säätää kohdalleen normaalista K-jetin seossäätöruuvista.
Tuota pulssisuhteen mittaamista varten on olemassa oma mittari.
Se onkin sitten hankalampi juttu, mistä korjaamoista se löytyy.
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja miksaus »

peltla kirjoitti:Järjestelmäpaine n. 5 bar
Ohjauspaine kymänä n. 0,5 bar
Ohjauspaine lämpimänä n. 3,7 bar
Lambda-säädössä järjestelmäpaineen ja määränjakajan alakammioiden
välissä on kiinteä kuristin.
Alakammioiden ja paluulinjan välissä on säädettävä kuristin, joka on käytännössä
magnettiventtiili, jota lambdan ohjausyksikkö avaa ja sulkee nopeassa tahdissa.
Auki/kiinnisuhteen avulla voidaan säätää alakammioiden painetta, joka vaikuttaa
suihkutettavan polttonesteen määrään.
Joutokäynnillä tämä pulssisuhde pitää olla n.50%. Jos se poikkeaa paljon tuosta,
voidaan se säätää kohdalleen normaalista K-jetin seossäätöruuvista.
Tuota pulssisuhteen mittaamista varten on olemassa oma mittari.
Se onkin sitten hankalampi juttu, mistä korjaamoista se löytyy.
Kiitoksia näistä! Tarkoittaako tuo kiinteä kuristin kenties ohjauspaineventtiiliä?

Olisi mukavaa jos joku kyseiseen järjestelmään perehtynyt saabisti ehtisi vilasemaan autoa. Tietenkin kohtuullista korvausta vastaan. Mielellään läheltä turkua.

Ja edelleen jos joltain löytyisi edes mittaria niin sekin olis jo eteenpäin.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja myllypa »

tuollainen pulssisuhdemittari olisi ylimääräisenä jos kiinnostaa niin voisin siitä luopua pientä korvausta vastaan kun itsellä ei ole enää tarvetta sille.....
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja peltla »


Tarkoittaako tuo kiinteä kuristin kenties ohjauspaineventtiiliä?
Ei.
Jos kiinostaa, minulta löytyy Boshin vihkonen, tuosta K-jetistä
lambda säädöllä.
Olen skannannut sen, ja jpg-tiedostoja on n. 7Mt.
Voin lähettää tarvittaessa sähköpostilla.
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja miksaus »

No niin nyt on pulssisuhdemittari! Kiitokset myllypa:lle.

Mites kun tuossa mittarissa on asteikko 0-100 uA D.C, niin miten mun pitäisi tulkita arvoja jos tyhjäkäynnillä suhteen pitäisi olla 50% ja täyskaasukiihdytyksessä 60%?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja peltla »

Mites kun tuossa mittarissa on asteikko 0-100 uA D.C, niin miten mun pitäisi tulkita arvoja jos tyhjäkäynnillä suhteen pitäisi olla 50% ja täyskaasukiihdytyksessä 60%?
Nyt menee arvailuksi, koska en ole koskaan käyttänyt mittaria, kerran olen
nähnyt, kun säätö on mittarin avulla tehty.
Luulen, että 0-100uA vastaa 0..100 %.
Oletko kytkenyt mittarin kiinni?
Millaista lukemaa näyttää tyhjäkäynnillä?
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja miksaus »

peltla kirjoitti:
Mites kun tuossa mittarissa on asteikko 0-100 uA D.C, niin miten mun pitäisi tulkita arvoja jos tyhjäkäynnillä suhteen pitäisi olla 50% ja täyskaasukiihdytyksessä 60%?
Nyt menee arvailuksi, koska en ole koskaan käyttänyt mittaria, kerran olen
nähnyt, kun säätö on mittarin avulla tehty.
Luulen, että 0-100uA vastaa 0..100 %.
Oletko kytkenyt mittarin kiinni?
Millaista lukemaa näyttää tyhjäkäynnillä?
En ole vielä kytkenyt kiinni. Täytyy koittaa tänään ennen kun lähtee reissun päälle.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja miksaus »

noniin mittari näytti siis 45-55 uA tyhjäkäynnillä...ja sit enemmän kierroksia niin jotain 60 uA
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

peltla kirjoitti:

Tarkoittaako tuo kiinteä kuristin kenties ohjauspaineventtiiliä?
Ei.
Jos kiinostaa, minulta löytyy Boshin vihkonen, tuosta K-jetistä
lambda säädöllä.
Olen skannannut sen, ja jpg-tiedostoja on n. 7Mt.
Voin lähettää tarvittaessa sähköpostilla.
paiskaa

nalleolut@gmail.com
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja miksaus »

nalleolut kirjoitti:
peltla kirjoitti:

Tarkoittaako tuo kiinteä kuristin kenties ohjauspaineventtiiliä?
Ei.
Jos kiinostaa, minulta löytyy Boshin vihkonen, tuosta K-jetistä
lambda säädöllä.
Olen skannannut sen, ja jpg-tiedostoja on n. 7Mt.
Voin lähettää tarvittaessa sähköpostilla.
paiskaa

nalleolut@gmail.com
Sinne meni
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja peltla »

noniin mittari näytti siis 45-55 uA tyhjäkäynnillä...ja sit enemmän kierroksia niin jotain 60 uA
Vaikuttaa oikeilta lukemilta.
Millaisia käytiongelmia autossa on?
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja miksaus »

peltla kirjoitti:
noniin mittari näytti siis 45-55 uA tyhjäkäynnillä...ja sit enemmän kierroksia niin jotain 60 uA
Vaikuttaa oikeilta lukemilta.
Millaisia käytiongelmia autossa on?
Aina välillä kun auton laittaa käymään (lähtee siis laakisti käyntiin) käynti muuttuu aaltoilevaksi ja kone meinaa sammua kun painaa kaasua. Kun pääsee liikkeelle saattaa välillä nykiä, mutta kun painaa kytkimen pohjaan ja päästää niin yleensä auttaa. Välillä meno on jokseenkin puutunutta...eli tuntuu että tehot uupuvat.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900i 8v kat ohjaus- ja järjestelmäpaineet

Viesti Kirjoittaja peltla »

Onko lambda-anturia tarkistettu/vaihdettu?
Tarkistukseen tarvitaan yleimittari,joka asetetaan pienelle ( esim 2v )
tasajännitealueelle.
Joutokäynnillä jännite vaeltelee n. 0,4....0,8 V välillä.
Jos jännite pysyy koko ajan samana, lambda ei toimi kunnolla.
Lambdan liittimet ovat konehuoneessa vasemmalla puolella raitisilmatulon
lähellä. Mittaus "kuuman johdon ja moottorin rungon väliltä.
Lambdan "kuuma" johto on yksinapainen liitin, josta pitää kumisuojaa siirtää
sivuun, jotta pääsee mittaamaan.
Lambdalta tulee myös kaksinapainen liitin, tässä on anturin lämmitys.
Vastaa Viestiin