Painelaakerin / kytkimen vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
BirgerB
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Huhti 22, 2009 08:36

Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja BirgerB »

Apua!
SAAB 90:n kytkimen painelaakeri hajosi! Paineaakerin kuulat olivat lentäneet pois, ja tämän seurauksena kytkinsylenterin mäntä oli päässyt liikkumaan poikkeavan pitkälle, ja kytkinneste päässyt vuotamaan pois. Onkohan joku joka on vaihatnut kytkintä? Vaikka kytkin on helposti käsillä (poistin jo kyylarin ja etumaskin ja sain kytkinakselin irrotettua) paikat ovat aika tiukalla, enkä saa painelaakeria ja kytkinsylinteriä irrotettua. Ilmeisesti pitäisi saada kytkimen jouset puristettua sisälle ja pysymään sisällä, jotta tilaa tulisi lisää. Tähän on olemassa jokin erikoistyökalu (metallirengas?). Onko jollain tällaista?, millainen se on?, kuinka paksu?, vosiko käyttää esim. pätkä sähköbasson kielestä? Käykö kytkinlevyjen keskitys kytkinakselin avulla? On toinen SAAB90, jossa painelaakeri ulvoo, onnistuukohan painelaakerin vaihto ilman kytkimen (kytkimen kannen ja levyjen) irrottamista?

Suuri kiitos vastaajalle!!
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

sen erikoistyökalun voi korvata jarruputkella, käy siihen hommaan simppelisti.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Simbe »

periaatteessa homma menee silleen että toinen painaa kytkinpoljinta ja sillä aikaa toinen pujottaa sen metallirenkaan tahi jarruputken sinne kynsien väliin, ongelmaks voi siis muodostua tuossa siun tapauksessa se ettet saa polkimella painettua kytkintä pohjaan.

http://www.hexfiles.com/site/index.php? ... mitstart=3

tuolta löytyy hommaan aikaan perusteellinen selostus jos vaan englanti taipuu, auto on tosin t16 satku mutta sama hommahan se on, turbossa vaan enemmän purettavaa
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lappeenrannassa heti apua kytkin ongelmaan...orggis työkalu asetelman väliin ja työkalu kytkimen painamiseen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

joutuu kikotteleen lankaa väliin rengasrauta vasara meisseli linjalla et saa paketin sen verta löysälle että koko paketti saadaan pois sieltä.
huomioi myös että silmälaakeri pitää vaihtaa samalla.

sit kun saa langan väliin niin helpottaa hieman jos nyppää levyn pois sieltä välistä häiritsemästä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
BirgerB
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Huhti 22, 2009 08:36

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja BirgerB »

Kiitokset Simbelle tuosta artikkelista, varsin kattava selostus ja hyviä kuviakin. Kytkinhomma vielä tekemättä, mutta hienot ilmat luvassa, joten eiköhän siirrytä sorvin ääreen. Varsin toimiva foorumi muuten, parissa päivässä jo >170 henkeä nähnyt juttuni ja hyviä vastauksia myös tullut.
Yst t:
Svedupelle Saabisti
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Heips.

Minkäs paksusta jarruputkea tuohon väliin saa laitettua? Itsellä sama homma nyt työnalla, mutta pitäis tietää minkälaista putkea lähtee kaupasta hakemaan (onkos se yleiskoko nyt 4,75mm (?) )
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nalleolut kirjoitti:
Ke Huhti 22, 2009 13:20
lappeenrannassa heti apua kytkin ongelmaan...orggis työkalu asetelman väliin ja työkalu kytkimen painamiseen.
tämä apu siirtynyt raumalle. :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
petromies
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tuo passaa, käy sinne muukin vaikka vanha tulpanjohto tai kuparikaapeli. Kannatttaapi tehä niin että toinen polkasee kytkimen pohjaan kja toinen parilla isolla meisselillä pönkää painelaakeri ettei se päöse palautumaan ja sitten toinen polkasu. Näin laskerin saa ulommas ja kynsien välin suuremmaksi. Sitte vasta lankaa väliin. Kolmea kertaa enempää ei kannata polkasta ettei mäntä tule ulos. Koko sylinteri asetelma paketti lähtee sitte oikealle yläviistoon pois.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

^Tässä tapauksessahan vahinko oli jo tapahtunut.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petromies
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja petromies »

10v sitte laakeri hajonnu, täsä nykäsellä ei siitä oo puhetta
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Joo en raaskinu uutta threadia tehä tätä varten kun liittyy aiheeseen. Ei piru vie millään mene asetelma tarpeeksi kasaan että sais sen jarruputken tuonne väliin
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Väärät metodit...
Liian vähän voimaa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarruputkea voi koputella hiukan lyttyyn, niin menee helpommin. Ja tekee sen asetelman auki polkaisun kaksivaiheisesti, kuten petromies yllä kuvasi. Jos ei ole apumiestä ulottuvilla, kytkinpolkimen pystyy kiilaamaan pohjaan esim laudanpätkällä penkin rungon kulmaa vasten siksi aikaa, kun ensi vaiheessa käy asettelemassa astelmaan jotain ohuempaa, esim. polkupyörän vaijerin kuoren. Toisella polkaisulla saa asetelman sitten enemmän auki, taas poljin lattiaan kiilaten, ja asetelman väliin nyt sitä jarruputkea.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Painelaakerin / kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja pela »

Onko tässä nyt se tilanne että polkimella ei asetelmaa saa enää liikkumaan.

Nyt voisi olla poikaa tuo asetelman kasaanpainamiseen tarkoitettu "sorkkarauta"
Kulmahiomakoneen katkaisulaikkaakin näissä hommissa on jossain tilanteessa konsultoitu...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin