Ässä sammui kesken käynnin, eikä lähde enään käyntiin...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Ässä sammui kesken käynnin, eikä lähde enään käyntiin...

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Nyt on omat ideat käytetty loppuun, joten täytyy kääntyä kaikkitietävän foorumin puoleen.

Ongelma tapaus on siis alunperin kaasarisatku johon vaihdoin matalapaineturbon (S:n) tekniikan ja ehdin sillä ajamaan ongelmitta useamman tuhat kilomettriä ennen tätä ongelmaa. Eli kaikki alkoi varmaan jo muutama päivä sitten kun huomasin auton olevan hieman puhditon ja aavistuksen nykivä kun kiihdytti kierrosten ollessa reilu 2000. En silloin kiinnittänyt siihen enempää huomiota. Eilen aamulla taas saba tuntui heti käynnistyksessä käyvän vähän kummasti ja liikkeelle lähtökin tuntui käyvän koneen voimille. Parin sadan metrin ajon jälkeen pysäytin vähäksi aikaa. Tyhjäkäynti oli heti hieman ontuvaa ja hetken kuluttua kone sammuikin. Ekalla startti yrityksellä sai auton juuri ja juuri käyntiin, mutta sammui lähes samantien. Sen jälkeen ei sitten lähtenyt ollenkaan käyntiin :(

Hyytyi onneksi sopivasti projektin viereen, jossa on sama tekniikka (ja joka lähtee käyntiin), joten testailu toisilla osilla on helppoa.

Kipinää tulee, mutta tulpat pysyy kuivina sama kuinka yrittää startata, eli ruisku vika tulee mieleen. CE valo ei kuitenkaan syty. Ja ruiskuhan tuossa on Lucaksen tekele

On kokeiltu toisella boksilla, immulla, tyhjäkäynti luistilla, sytytyksen pääteasteella, pakoputki ei ole tukossa. Netistä löydetyllä korjaamokäsikirjalla ollen käynyt läpi ruiskun boksin piuhoja ja virtaa näkyisi tulevan niihin mihin pitääkin, maata samaten.

Samoin tulee startatessa sytytyksen pääteasteelta vaihtelee jännitettä samalla tavalla kuin toimivassa autossa. Tuohan on käsittääkseni sellainen, joka pitää tulla, jotta Lucas antaa bensaa. Onko muita "pakollisia" signaaleja, joita ruisku tarvii käynnistyäkseen?

Ai niin, nopeustieto näyttäisi myös tulevan, kun toista rengasta pyörittämällä saa vaihtelevaa jännitettä.

Onko mitään keinoa mitata kotikonstein tuleeko suuttimille oikea signaali? Plussaa näyttäisivät saavan jatkuvana, eli boksin antamalla miinuksella tapahtuu ohjaus...? Tuntuisi lähinnä tuossa suuttimien ohjauksessa olevan vika, kun pumppu tekee paineen aivan oikein (pumpun käynnistymisen kuulee virrat laittaessa ja suutintukissa on paine), mutta tulpat pysyy kuivina startatessa :roll:

Sekin kävi jo mielessä, että onko suuttimet menny tukkoon, mutta tuntuu aika mahdottomalle, että kaikki suuttimet noin yhtäkkiä menee totaalisen tukkoon.

Tuli mieleen, että kaasuläpän potentiometri on vielä testaamatta/vaihtamatta. Voiko vika siinä aiheuttaa käynnistymättömyyden? Itsellä on sellainen käsitys, että korkeintaan tyhjäkäynnin tasaisuuteen voi olla vaikutusta.

Jos jollain on vastaavasta kokemusta, tai muuten vai hyviä ideoita, niin antaa tulla! jos vikaa ei kovin helpolla löydy, niin ei auta muu kuin hypätä junaan hakemaan tonnaria 600 kilsan päästä, että pääsee töihin...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Ässä sammui kesken käynnin, eikä lähde enään käyntiin...

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Olisko niinkin yksinkertainen vika kuin bensapumppu?
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ässä sammui kesken käynnin, eikä lähde enään käyntiin...

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei ollu bensapumppu, vaan vielä yksinkertaisempi :oops: Suorastaan nolottaa. Hyvä kun kehtaa tänne kirjoittaa...

Ongelma ratkesi kun lähdin vielä tarkistelemaan kaasuläpän asentoanturia ja suuttimia. Kaasuläppä oli ok, mutta sitten kun irroitin suutintukin ja yhden suuttimen, niin ihmettelin kun suutinta irroittaessa kuului vain suhahdus kun paineessa ollut ilma ja vain muutama bensaroiske tuli pihalle. (tajusin vasta tuossa vaiheessa, että olisi pitänyt ekana päästää paineet tukin päästä) Mutta siis mun käsityksen mukaan sieltä olisi pitäny holahtaa bensaa ihan reilusti pihalle. No, karmeat epäilytkset tietysti heräsi ja vahvistusta sai kun käänsi virrat päälle tukin reiästä tuli vain muutama tippa bensaa, vaikka pumpun äänen kuuli selvästi.

No niin, jopa minä tajusin tässä vaiheessa, että bensa on loppu :oops: Ei tiennyt, että pitäisikö itkeä vai nauraa, kun monen tunnin ihmettelyn jälkeen syyksi paljastuu noin yksinkertainen "vika"

Puolusteluksi täytyy sanoa, että aikaisemmin kokeilin, että tuleeko suuttimille asti bensaa raottamalla bajoa tukin päästä. Sieltä tuli samantien bensasuihku oikein paineen kanssa, joten en sitä sen enempää auki ruuvannut. Toisekseen bensamittari nousi vielä selvästi virrat päälle laittaessa ja bensavalo oli pimeänä. Trippimittaria katsoessa tajusin, että olin ajanu tankillisella jo 711 km, joten kaiken järjen mukaan se onkin jo varsin tyhjänä.

Olkoon tämä siis opettavaisena tarinana siitä, että ensiksi pitää sulkea pos kaikkein yksinkertaiseimmat asiat. Niin tosin minäkin luulin tekeväni, mutta en kuitenkaan testannut kaikkein yksinkertaisinta. Ei myöskään kannata luottaa siihen, että jos suutintukin päästä vähän bensaa ruiskuaa, niin siellä sitä riittää enemmänkin. Pumppu on voinut pumpata sinne ilmaa paineeseen ja se purkautuessaan saa vähäisenkin bensan ruiskuamaan. Viimeisenä ei kannata luottaa bensamittariin jos on mennyt vaihtamaan niin mittarin kuin tankin ja kenties jopa irroittanu mittarin viisarin. voi näyttää mitä sattuu...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ässä sammui kesken käynnin, eikä lähde enään käyntiin...

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ihan opettavainen tarina.Kiitos kun jaksoit antaa selvityksen näinkin yksinkertaiseta asiasta.
Aina kannattaa kehdata kertoa nolotkin jutut,niistä voi olla jollekin aina apua.
Ja et ole ensimmäinen etkä viimeinen jolle sattuu nolosti.
(itekki ettinyt sähkövikoja puolipäivää ennenkuin tullut mieleen sulake) :lol:
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Ässä sammui kesken käynnin, eikä lähde enään käyntiin...

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Joo, näitä sattuu... Kannattaa tarkistaa myös keskuslukon sulake ennenkuin purkaa puoli autoa. :mrgreen:

nimim. Kokemusta on
Vastaa Viestiin