Satku loikkii peruutettaessa
Satku loikkii peruutettaessa
Molemmissa satkuissani (900S M91 ja 900Aero M84) tuntuu olevan sellainen ominaisuus, että pakittaessa auto toisinaan "loikkii" eli ei kulje tasaisesti. Muuten vaihteet toimivat normaalisti, kytkeytyvät ja pysyvät päällä, siis myös pakki. Vaihteisto ei muutenkaan isommin rutise, mitä nyt pakille laittaessa joskus, mutta sehän on normaalia.
Aeron kohdalla oletin, että kyse olisi kytkimen ravistamisesta, siinä oiretta esiintyy toisinaan myös liikkelle lähdettäessä ykkösellä. Ässään tehtiin viime syksynä kytkinremontti (9000T 228mm kykä), joten en oikein jaksa uskoa, että vika olisi kytkimessä...
Eski
Aeron kohdalla oletin, että kyse olisi kytkimen ravistamisesta, siinä oiretta esiintyy toisinaan myös liikkelle lähdettäessä ykkösellä. Ässään tehtiin viime syksynä kytkinremontti (9000T 228mm kykä), joten en oikein jaksa uskoa, että vika olisi kytkimessä...
Eski
Viimeksi muokannut Eski, To Huhti 30, 2009 08:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Moottorintuenta, erityisesti etummainen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Satku loikkii peruutettaessa
itsellä aiheutti samanlaista yhdessä t16 ysisatasessa se etummainen joka on vaihteiston ensiövälityksen kotelossa kiinni. korjautui väliaikaisesti kääntämällä sitä 90 astetta ja myöhemmin laitoin uuden.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Voitelithan kytkinlevyn läpi menevän booriakselin..?Ässään tehtiin viime syksynä kytkinremontti
Tämä kun jää yllättävän usein tekemättä, ja sitten ihmetellään takertelevaa
kytkintä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Ääni etukannatinkumille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Moottorin etukannatin näyttäisi olevan puslamallinen. Mitenkäs tuo palikka vaihdetaan..? Käykö sama ensiövälityksen koppa, jos laittaisi hydraulisen tuen?
Eski
Eski
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Kun kytkintä käytetään väärin niin siihen tulee helposti tuollainen tärinä lähdettäessä liikkeelle. Eli pieni levyn poltto voisi tehdä hyvää. Toki se etukumi kans listalla.
Peruuttaessa vaikuttaa tuo hyppiminen olevan hieman ominaisuus, eli vaatii tarkkuutta.
Peruuttaessa vaikuttaa tuo hyppiminen olevan hieman ominaisuus, eli vaatii tarkkuutta.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Pitää vaihtaa myös koppa. Sikafleksil vaan puslan reiät umpeen niin jo lakkaa kone keinumasta. Taitaa kyl vaatii äkkii parin päivän kuivumisajan.Eski kirjoitti:Moottorin etukannatin näyttäisi olevan puslamallinen. Mitenkäs tuo palikka vaihdetaan..? Käykö sama ensiövälityksen koppa, jos laittaisi hydraulisen tuen?
Eski
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Satku loikkii peruutettaessa
tuulilasiliima on myös hyvää ainetta kumin korjaamiseen hyvän vulkanoitumis ominaissuutensa ansiosta.
tuo kumi kannattaa vaihtaa samanlaiseen pusla malliin.
motonetti myy kaikkiin 16 hydraulista kumia vaikka itse en ole juurikaan niitä missään nähnyt.
kumi on sama kuin 8-ventiilisessä eli tuo pusla mallia.
motonetin kumi ei kestä vaan 5 vuotta pidempään eli jos hyvän haluaa niin, alkuperäinen sellainen joka maksaa tosin ainakin 4 kertaa enemmän.
tuo kumi kannattaa vaihtaa samanlaiseen pusla malliin.
motonetti myy kaikkiin 16 hydraulista kumia vaikka itse en ole juurikaan niitä missään nähnyt.
kumi on sama kuin 8-ventiilisessä eli tuo pusla mallia.
motonetin kumi ei kestä vaan 5 vuotta pidempään eli jos hyvän haluaa niin, alkuperäinen sellainen joka maksaa tosin ainakin 4 kertaa enemmän.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Kokeile onko pultit kumessa varmasti kiinni. Ihmettelin aikoinaan 99:ssä ollutta vastaavanlaista vikaa ja velipoikahan otti "korjasi" kiristämällä etutuennan pultit. 99:ssä se kumi tosin taitaa olla pystyssä, kun satkussa se on vaakassa mutta kuitenkin.
Siihen, että sinä käyttäisit kytkintä jotenkin väärin en usko lainkaan. Saabin kytkimessä, kuten muissakin hydraulisissa, tulee varmasti ongelmia jos kytkintä ei paineta pohjaan asti vaan käytetään vain sen verran, että kytkin irroittaa.
Siihen, että sinä käyttäisit kytkintä jotenkin väärin en usko lainkaan. Saabin kytkimessä, kuten muissakin hydraulisissa, tulee varmasti ongelmia jos kytkintä ei paineta pohjaan asti vaan käytetään vain sen verran, että kytkin irroittaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Mulla alkanut esiintyä samanlaista oiretta ja kytkin on rempattu about 30tkm sitten.
Jään mielenkiinnolla odottamaan jos vika selviää, tai ohjeita miten toi etutuennan kumin vaihto käytännössä sujuu.. Sitä miettinyt jo pidemmän aikaa, et tarttis vaihtaa.

-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Jep, etukannatin menee vaihtoon, kunhan saadaan selville miten homma tehdään...
Eski
Eski
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Etukannatinkumin (pusla) ympärillä on panta. Tuo panta on ylä ja alapäästään kahdella, muistaakseni 12mm kannalla olevalla m8 pultilla kiinni.
Avaa siis ensin se etukannatinkumen läpi menevä iso pultti, oisko 17mm ja 14mm avainkoot, ota ne "3/4 kuu" prikat pois väleistä ja tunkkaa konetta hieman keulasta ilmaan. Nyt pääset helpohkosti noihin pantaa kiinnipitäviin pultteihin käsiksi ja ne kun irroitat, pusla tuleekin jo käteen sieltä.
Avaa siis ensin se etukannatinkumen läpi menevä iso pultti, oisko 17mm ja 14mm avainkoot, ota ne "3/4 kuu" prikat pois väleistä ja tunkkaa konetta hieman keulasta ilmaan. Nyt pääset helpohkosti noihin pantaa kiinnipitäviin pultteihin käsiksi ja ne kun irroitat, pusla tuleekin jo käteen sieltä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Jep, kiitoksia vinkistä. Osa tilattu PCS:ltä, lienee Scantech-pusla. Orggisosaa ei ole enää saatavilla.
Eski
Eski
Re: Satku loikkii peruutettaessa
Omassa satkussa peruuttaessa mäkeen potkaisee vaihteen pois päältä, mahtaako johtua sekin tuosta etukannatinkumista?
bmw e46 alias proteesi