Satku loikkii peruutettaessa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Molemmissa satkuissani (900S M91 ja 900Aero M84) tuntuu olevan sellainen ominaisuus, että pakittaessa auto toisinaan "loikkii" eli ei kulje tasaisesti. Muuten vaihteet toimivat normaalisti, kytkeytyvät ja pysyvät päällä, siis myös pakki. Vaihteisto ei muutenkaan isommin rutise, mitä nyt pakille laittaessa joskus, mutta sehän on normaalia.

Aeron kohdalla oletin, että kyse olisi kytkimen ravistamisesta, siinä oiretta esiintyy toisinaan myös liikkelle lähdettäessä ykkösellä. Ässään tehtiin viime syksynä kytkinremontti (9000T 228mm kykä), joten en oikein jaksa uskoa, että vika olisi kytkimessä...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, To Huhti 30, 2009 08:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja otto »

Moottorintuenta, erityisesti etummainen?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

itsellä aiheutti samanlaista yhdessä t16 ysisatasessa se etummainen joka on vaihteiston ensiövälityksen kotelossa kiinni. korjautui väliaikaisesti kääntämällä sitä 90 astetta ja myöhemmin laitoin uuden.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ässään tehtiin viime syksynä kytkinremontti
Voitelithan kytkinlevyn läpi menevän booriakselin..?
Tämä kun jää yllättävän usein tekemättä, ja sitten ihmetellään takertelevaa
kytkintä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ääni etukannatinkumille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Moottorin etukannatin näyttäisi olevan puslamallinen. Mitenkäs tuo palikka vaihdetaan..? Käykö sama ensiövälityksen koppa, jos laittaisi hydraulisen tuen?

Eski
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kun kytkintä käytetään väärin niin siihen tulee helposti tuollainen tärinä lähdettäessä liikkeelle. Eli pieni levyn poltto voisi tehdä hyvää. Toki se etukumi kans listalla.

Peruuttaessa vaikuttaa tuo hyppiminen olevan hieman ominaisuus, eli vaatii tarkkuutta.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eski kirjoitti:Moottorin etukannatin näyttäisi olevan puslamallinen. Mitenkäs tuo palikka vaihdetaan..? Käykö sama ensiövälityksen koppa, jos laittaisi hydraulisen tuen?

Eski
Pitää vaihtaa myös koppa. Sikafleksil vaan puslan reiät umpeen niin jo lakkaa kone keinumasta. Taitaa kyl vaatii äkkii parin päivän kuivumisajan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tuulilasiliima on myös hyvää ainetta kumin korjaamiseen hyvän vulkanoitumis ominaissuutensa ansiosta.

tuo kumi kannattaa vaihtaa samanlaiseen pusla malliin.

motonetti myy kaikkiin 16 hydraulista kumia vaikka itse en ole juurikaan niitä missään nähnyt.

kumi on sama kuin 8-ventiilisessä eli tuo pusla mallia.

motonetin kumi ei kestä vaan 5 vuotta pidempään eli jos hyvän haluaa niin, alkuperäinen sellainen joka maksaa tosin ainakin 4 kertaa enemmän.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kokeile onko pultit kumessa varmasti kiinni. Ihmettelin aikoinaan 99:ssä ollutta vastaavanlaista vikaa ja velipoikahan otti "korjasi" kiristämällä etutuennan pultit. 99:ssä se kumi tosin taitaa olla pystyssä, kun satkussa se on vaakassa mutta kuitenkin.

Siihen, että sinä käyttäisit kytkintä jotenkin väärin en usko lainkaan. Saabin kytkimessä, kuten muissakin hydraulisissa, tulee varmasti ongelmia jos kytkintä ei paineta pohjaan asti vaan käytetään vain sen verran, että kytkin irroittaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mulla alkanut esiintyä samanlaista oiretta ja kytkin on rempattu about 30tkm sitten. :o Jään mielenkiinnolla odottamaan jos vika selviää, tai ohjeita miten toi etutuennan kumin vaihto käytännössä sujuu.. Sitä miettinyt jo pidemmän aikaa, et tarttis vaihtaa.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, etukannatin menee vaihtoon, kunhan saadaan selville miten homma tehdään...

Eski
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Etukannatinkumin (pusla) ympärillä on panta. Tuo panta on ylä ja alapäästään kahdella, muistaakseni 12mm kannalla olevalla m8 pultilla kiinni.

Avaa siis ensin se etukannatinkumen läpi menevä iso pultti, oisko 17mm ja 14mm avainkoot, ota ne "3/4 kuu" prikat pois väleistä ja tunkkaa konetta hieman keulasta ilmaan. Nyt pääset helpohkosti noihin pantaa kiinnipitäviin pultteihin käsiksi ja ne kun irroitat, pusla tuleekin jo käteen sieltä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kiitoksia vinkistä. Osa tilattu PCS:ltä, lienee Scantech-pusla. Orggisosaa ei ole enää saatavilla.

Eski
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Re: Satku loikkii peruutettaessa

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Omassa satkussa peruuttaessa mäkeen potkaisee vaihteen pois päältä, mahtaako johtua sekin tuosta etukannatinkumista?
bmw e46 alias proteesi
Vastaa Viestiin