Ilmansuodattimesta, vaihtovälit, vaihtaminen eri malleissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Ilmansuodattimesta, vaihtovälit, vaihtaminen eri malleissa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ilmansuodatin aiheesta on topicit kovin vähissä joten olkoon tässä yksi.

Noissa vapaastihengittävissä olin tottunut siihen että eipä se menoon juuri vaikuta onko siellä puhdas filtteri vaiko ikivanha. T8 turbossa näköjään vaikuttaa.

Tuossa viikko pari takaperin aloin huolestumaan kun superautoni ei enää ahtanutkaan samalla tavalla kuin aikaisemmin. Sain vapun päivänä lopultakin nähtyä sen vaivan että vaihdoin ilmansuodattimen. Olipas se likainen, voi ei! Mukamas viime vuonna vaihdettu, mene ja tiedä, itse olin sillä ajanut 25 tuhatta kilometria viimeisen puolen vuoden aikana.

Ja nyt tuo auto kulkee taas jälleen kerran kuin unelma! samalla tosin tuli vaihdettua moottoriöljyt. jotenkin olen huomannut että turbosaappi on paljon herkempi huoltojen laiminliyönneille, se näkyy välittömästi auton suorituskyvyssä.

on tuo kiva ajaa, ai että tuo on TIMANTTI ajoltaan :D

ai niin, kertaus vielä siitä miten itse sen tein:

-ruuvasin bensaputket irti täältä alkuopäästä (mikä ihme se on, määränjakaja vai mikä?), tarvitaan 2kpl 15mm kiintoavaimia
-avasin klemmarin ja irroitin ilmanottoputken, tarvitaan talttapäämeisseli
-yritin ensin irroittaa sitä mekaniikkahässäkkää ilmanputsarikotelon päältä. yhdestä ruuvista kierteet kaputt joten se jäi yritykseksi
-mikä olisi ollutkin turhaa, sillä ilmanputsarin kotelon kannen (päälläolevine hässäköineen) sai kohtuullisen helposti pois pelkästään irroittamalla bensalinjat ja ilmatötterön. tarvittiin ristipäämeisseli ja notkeita sormia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ilmansuodatin turbossa

Viesti Kirjoittaja Jimo »

T8:iin lisää tehoa ilmansuodattimella, purispa sama kikka vapariin :lol:
1983 SAAB 900 GL 3-door
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ilmansuodatin turbossa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiks suositus oo turboihin 5000tkm välein putsarin vaihto hih,vai oliko ne öljyt...noooh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ilmansuodatin turbossa

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Eikö ollut Turboihin öljyt 7500 km välein. Mutta paljonkos se väli olikaan vapariin.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Ilmansuodatin turbossa

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Ja kai nämä suositukset ovat sen aikaisille öljyillekkin?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmansuodatin turbossa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Eikös öljynvaihtoväli 15tkm vaparissa ja ainakin näissä vanhoissa vain-öljyjäähdytteisissä turboissa lienee se 7500km. Mites tuo IC:n mukaantulo pidentyikö sen myötä öljynvaihtoväli yhtään? Vanhemmissa 70-luvun (?) vapareissa mielestäni öjynvaihtoväli oli 10tkm.

itse vaihdan viimeistään 7 tonnissa öljyt (autohan on siis 84 turbosatku), tosin joka toisella kerralla jätän suodattimen vaihtamatta.

Ilmansuodattimen vaihtovälistä minulle ei ole harmainta aavistusta, mutta tuskin se alle 15tkm on?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ilmansuodatin turbossa

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Hyvin muistit. Korjausopas sanoo seuraavaa. Öljyt ja öljynsuodatin, '75-78 vaparit 10tkm ja '79 alkaen 15tkm. PUHDISTA ilmansuodatin. Okei, kuka ajaa pisimpään samalla ilmansuodattimella pelkällä puhdistamisella?
1983 SAAB 900 GL 3-door
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmansuodatin turbossa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ilmansuodattimestakin likaantuu nopeimmiten se osa joka on ilmanottoaukon suuntaan.

vapaastihengittävissä kun sen kannen avaa puolessa minuutissa, on hyvä vaikkapa viiden tuhannen välein käydä pyöräyttämässä sitä fillteriä 30 astetta että puhdasta suodatuspintaa tulee aukolle päin.

k-jet peleissä tuo operaatio on sen verran työläs että samalla sitten vaihtaa koko fillterin, ja jos filtterin vaihtoa venyttää niin pitkään että koko filtteri on mustana, niin se ilmanottoaukon suuntaan oleva kohta on sitten jo paksussa rasvassa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Ilmansuodattimesta, vaihtovälit, vaihtaminen eri malleissa

Viesti Kirjoittaja toms »

Vaihan ilmanputsarin joka öljynvaihdossa eli 10 tkm välein ja vain laatusuodattimia.
Sitte ilmaputsari lähtee kierrätykseen eli keskuspölynimurin suodattimeksi.
Muutin allawayn siten että sen orgiksen allaway-suodattimen tilalle passaa saabin suodatin.
Näin säästyy luontoa ( ja rahaa )...
Allawayn suodatin on sika kallis vaikka sen saakin autotarvikeliikkeestä Tuho-filtterin valmistamanikin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ilmansuodattimesta, vaihtovälit, vaihtaminen eri malleissa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

toms kirjoitti:Vaihan ilmanputsarin joka öljynvaihdossa eli 10 tkm välein ja vain laatusuodattimia.
Sitte ilmaputsari lähtee kierrätykseen eli keskuspölynimurin suodattimeksi.
Muutin allawayn siten että sen orgiksen allaway-suodattimen tilalle passaa saabin suodatin.
Näin säästyy luontoa ( ja rahaa )...
Allawayn suodatin on sika kallis vaikka sen saakin autotarvikeliikkeestä Tuho-filtterin valmistamanikin.
Mikä Allawayn malli kyseessä, olen itse hankkimassa C-30:stä, johon ilman muuta sama viritys, kerrohan lisää kuinka teit sen? :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ilmansuodattimesta, vaihtovälit, vaihtaminen eri malleissa

Viesti Kirjoittaja tommij »

Jatketaas tähän samaan...

Tuli myös nimittäin juurikin vaihdettua ilmansuodatin tohon T8:iin (näytti aikalailla siltä, ettei sitä ole vaihdettu ns. ikinä).

Noh, tästäpä seurasi "ongelma". Ennen ahdot on pysyneet tuossa punasen ja keltasen alueen rajalla täydellä kaasulla, mutta nyt suodattimen vaihdon jälkeen ne nouseekin pitkälle punaiselle alueelle - about puoliväliin. APC tuntuu toimivan normaalisti, eli varsinkin puolikaasulla säätää ahtoja kuten ennenkin.

Koeajolla (samalla tuli vaihdettua kytkin ja etuiskarit) ilmeni, että vähän matalammilla kierroksilla mutta täydellä kaasulla kone kuitenkin pätkäisee ahtojen ollessa n. 3/4 osaa punasella - eli vissiin tossa on joku fuel cut jos ahdot nousee liian ylös?

Voisiko tästä nyt vetää johtopäätöksiä johonkin suuntaan - esim. hukkaportti jumittaa - vai oletanko että ahtoja on nostettu ed. omistajan toimesta, mutta kakkanen filtteri on vaan saanut aikaan sen, ettei APC ole antanut ahtaa täysiä?

Eli mitähän toimenpiteitä tossa ny olis järkevä suorittaa (säätää apc:tä tms)?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Ilmansuodattimesta, vaihtovälit, vaihtaminen eri malleissa

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Kuulostaa siltä että säädöt on tehty tukkoisella filtterillä ja nyt kun ilma virtaa niin ahdot nousee yli.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ilmansuodattimesta, vaihtovälit, vaihtaminen eri malleissa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa todellakin tarkistuttaa tai tarkistaa ne K-Jetin seoksen perussäädöt siitä määränjakajasta käsin, jos ovat ruuvailtu jotenkuten kohdalleen tai katsastuskuntoon umpitukkoisella ilmanputsarilla niin nyt uudella filtterillä seokset voivat mennä rankasti laihalle ajossa josta seuraa nakutusta ja APC puuttuu peliin katkaisten ahtoja.

Tuo mekaaninen ruisku kun ei tietenkään itse tiedä seoksistaan mitään eikä osaa niitä säädellä kuten uudemmat "elektroniset" jotka Lambdan avulla osaavat pakokaasuista haistella seoksia edes jotenkin "tontilleen" enemmän tai vähemmän myöhässä mahdollisia mäntävaurioita ym. ajatellen..
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: Ilmansuodattimesta, vaihtovälit, vaihtaminen eri malleissa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

900i vm -90. Ostin 23cm korkean ilmansuodattimen, oli liian korkea. Paikalla olevassa oli Boschin leima, mutta korkeutta oli ~14cm.
Kuuluuko tuohon laittaa motonetistä tämä:
"SAAB 900 79->93 Ilmansuodatin Saab 75->90
900S-2,0 89->93 (Lucas-ruisku+matalapaineturbo, 15cm kork.) [1989->1993]"

Tämä
"SAAB 900 79->93 Ilmansuodin Saab900 2,1 16V
900i 2,1-16 91->93 (korkeus 10cm) [1979->1993]" taasen on liian matala. :roll:
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Vastaa Viestiin