Mahtava jysäys!
Mahtava jysäys!
900i -87 on pelannut hyvin, mutta viime viikoina ilmaantui tuttu ongelma: käynti oli välillä kolmella pytyllä. Ongelmat ilmenivät yleensä heti lähdön jälkeen. Sadan metrin ajon jälkeen yksi pytty putosi pois. Kunnes aikansa nilkutettuaan taas ryhtyi toimeen.
Ongelmat pahenivat. Otin lämpöaikakytkinen pois päältä, joka vähän auttoi. Loppujen lopuksi starttikaan ei onnistunut. Putsasin märät tulpat ja..
Tietysti satuin ryssimään tulpan johtojen kanssa ja ajoitus meni pieleen. Sillä seurauksella, että startin kuuli koko lähiö. Seos räjähti pöntössä ja teki samalla selvää jälkeä koko keskivaimentimesta. Sauma halkesi koko pöntön pituudelta. Voitte kuvitella, miltä kuullostaa kauniina kesäiltana!
Parsittuani pöntön raakiletta vähän kasaan ja kuivattuani tulpat, käynnnistäminen ei ole kuitenkaan onnistunut kuin parilla pytyllä. Tulpan johtojenkin pitäisi olla oikein, ainakin korjausoppaan mukaan. Ja nyt tulee varsinainen kyssäri:
Voisiko seoksen räjähtäminen pakoputkessa vahingoitta jollain tavoin esim. venttilikoneistoa? Ennekuin kuin jatkan vika-analyysiä, haluasin saada tähän asian selvyyden. Onko kukaan kuullut koskaan moisen tapahtuneen? Kyllähän siellä vaikuttaa jonkinlainen paineaalto ja vielä väärään suuntaan..
Tuo tulppien kastelukin kiinnostaa. Suuttimien pitäisi olla suht ok. Ilmamäärälautanen on ainakin pakallaan eikä ilmavuotojakaan pitäisi olla. Mystistä?
Ongelmat pahenivat. Otin lämpöaikakytkinen pois päältä, joka vähän auttoi. Loppujen lopuksi starttikaan ei onnistunut. Putsasin märät tulpat ja..
Tietysti satuin ryssimään tulpan johtojen kanssa ja ajoitus meni pieleen. Sillä seurauksella, että startin kuuli koko lähiö. Seos räjähti pöntössä ja teki samalla selvää jälkeä koko keskivaimentimesta. Sauma halkesi koko pöntön pituudelta. Voitte kuvitella, miltä kuullostaa kauniina kesäiltana!
Parsittuani pöntön raakiletta vähän kasaan ja kuivattuani tulpat, käynnnistäminen ei ole kuitenkaan onnistunut kuin parilla pytyllä. Tulpan johtojenkin pitäisi olla oikein, ainakin korjausoppaan mukaan. Ja nyt tulee varsinainen kyssäri:
Voisiko seoksen räjähtäminen pakoputkessa vahingoitta jollain tavoin esim. venttilikoneistoa? Ennekuin kuin jatkan vika-analyysiä, haluasin saada tähän asian selvyyden. Onko kukaan kuullut koskaan moisen tapahtuneen? Kyllähän siellä vaikuttaa jonkinlainen paineaalto ja vielä väärään suuntaan..
Tuo tulppien kastelukin kiinnostaa. Suuttimien pitäisi olla suht ok. Ilmamäärälautanen on ainakin pakallaan eikä ilmavuotojakaan pitäisi olla. Mystistä?
Re: Mahtava jysäys!
Tulpat voi mennä sököksi yhdestäkin kastelusta että uudet vaa kehiin.Rate kirjoitti:900i -87 on pelannut hyvin, mutta viime viikoina ilmaantui tuttu ongelma: käynti oli välillä kolmella pytyllä. Ongelmat ilmenivät yleensä heti lähdön jälkeen. Sadan metrin ajon jälkeen yksi pytty putosi pois. Kunnes aikansa nilkutettuaan taas ryhtyi toimeen.
Ongelmat pahenivat. Otin lämpöaikakytkinen pois päältä, joka vähän auttoi. Loppujen lopuksi starttikaan ei onnistunut. Putsasin märät tulpat ja..
Tietysti satuin ryssimään tulpan johtojen kanssa ja ajoitus meni pieleen. Sillä seurauksella, että startin kuuli koko lähiö. Seos räjähti pöntössä ja teki samalla selvää jälkeä koko keskivaimentimesta. Sauma halkesi koko pöntön pituudelta. Voitte kuvitella, miltä kuullostaa kauniina kesäiltana!
Parsittuani pöntön raakiletta vähän kasaan ja kuivattuani tulpat, käynnnistäminen ei ole kuitenkaan onnistunut kuin parilla pytyllä. Tulpan johtojenkin pitäisi olla oikein, ainakin korjausoppaan mukaan. Ja nyt tulee varsinainen kyssäri:
Voisiko seoksen räjähtäminen pakoputkessa vahingoitta jollain tavoin esim. venttilikoneistoa? Ennekuin kuin jatkan vika-analyysiä, haluasin saada tähän asian selvyyden. Onko kukaan kuullut koskaan moisen tapahtuneen? Kyllähän siellä vaikuttaa jonkinlainen paineaalto ja vielä väärään suuntaan..
Tuo tulppien kastelukin kiinnostaa. Suuttimien pitäisi olla suht ok. Ilmamäärälautanen on ainakin pakallaan eikä ilmavuotojakaan pitäisi olla. Mystistä?
Kannattaa kattoo suuttimien suihku ja tiiveys, tahtovat vanhemmiten olla vähän mitä sattuu.
Selostus esim. täältä
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Mahtava jysäys!
Pitää vielä raportoida Mahtavan Jysäyksen jälkijäristyksiä.
Irrotin viikonloppuna keskimmäisen pöntön. Aikamoiset voimat olivat vaikuttaneet, kun pönttö oli revähtänyt auki koko pituudeltaan. Vähän aikaa oli autotalli sakeana sekä pöylystä että savusta. Ei ihme, että naapuritkin havahtuivat!
Samalla paljastui, että keskipönttö oli alkuperäinen. Aika hyvin kestänyt, auto kun on vuosimallia -87. Tilalle tuli Biltema, joka tuskin on yhtä pitkäikäinen. Mutta eipä paljoa maksanutkaan (39,-).
Vaihdoin samalla tulpat ja hyvin tuntuu pelittävän. Lämpöaikakytkinen piuhan otin pois, eikä ole juuri käynistymiseen vaikuttanut. Epäilen, että kytkimessä on vikaa. Näköjään Motonettikaan ei enää myy em. kytkimiä.
Se tekee vielä mieli sanoa, että jos haluatte aiheuttaa mukavaa liikettä lähinaapureissanne, hyvä keino on vaihtaa tulpanjohtojen järjestystä. Sitä ennen voi kokeilla vielä muutamia epäonnistuneita käynnistysyrityksiä ja kastella tulpat oikein kunnolla. Sitten vaan starttaamaan.Olkaa myös valmiita vastaamaan uteliaille kyselijöille, että "mitä sun tallissa äsken oikein tapahtui..?"
Irrotin viikonloppuna keskimmäisen pöntön. Aikamoiset voimat olivat vaikuttaneet, kun pönttö oli revähtänyt auki koko pituudeltaan. Vähän aikaa oli autotalli sakeana sekä pöylystä että savusta. Ei ihme, että naapuritkin havahtuivat!
Samalla paljastui, että keskipönttö oli alkuperäinen. Aika hyvin kestänyt, auto kun on vuosimallia -87. Tilalle tuli Biltema, joka tuskin on yhtä pitkäikäinen. Mutta eipä paljoa maksanutkaan (39,-).
Vaihdoin samalla tulpat ja hyvin tuntuu pelittävän. Lämpöaikakytkinen piuhan otin pois, eikä ole juuri käynistymiseen vaikuttanut. Epäilen, että kytkimessä on vikaa. Näköjään Motonettikaan ei enää myy em. kytkimiä.
Se tekee vielä mieli sanoa, että jos haluatte aiheuttaa mukavaa liikettä lähinaapureissanne, hyvä keino on vaihtaa tulpanjohtojen järjestystä. Sitä ennen voi kokeilla vielä muutamia epäonnistuneita käynnistysyrityksiä ja kastella tulpat oikein kunnolla. Sitten vaan starttaamaan.Olkaa myös valmiita vastaamaan uteliaille kyselijöille, että "mitä sun tallissa äsken oikein tapahtui..?"
Re: Mahtava jysäys!
Syy räjähdykseen on tietysti se, että onnistuit luomaan pakoputkeen sopivan bensailma-seoksen joka sitten räjähti tuleen joko väärän sytytysjärjestyksen tai syttyneen pakotahdin lämpöjen jälkimaininkeina. Jotkuthan ovat räjäyttäneen pakoputkensa esim. ajamalla kaasariautolla alamäkeen vaihdepäällä virrat sammutettuna ja kytkemällä ajovirrat takaisin. Hauska pamahdus tulee. Harrastus on loppunut useimmilla sen jälkeen kun pakoputki on revennyt kappaleiksi. Se ei välttämättä tapahdu aina.
Isäni Opel Vectrasta taannoin meni pakopönttö halki, kun sytytyksen hall-anturi temppuili ja katkoi sytytystä ajon aikana...

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mahtava jysäys!
Noinhan siinä just kävi. Onneksi oli kuitenkin ilman katalysaattoria oleva auto. Mälli olisi tullut hintoihin, jos olisi joutunut uusimaan katit ja lamdat ym.Mertmi kirjoitti:Syy räjähdykseen on tietysti se, että onnistuit luomaan pakoputkeen sopivan bensailma-seoksen joka sitten räjähti tuleen joko väärän sytytysjärjestyksen tai syttyneen pakotahdin lämpöjen jälkimaininkeina.
Tämän tarinan opetus olkoon se, että sytytysjohtojen oikea asennus on syytä varmistaa ennen käynnistyksiä. Korjausoppaissa on selkeät ohjeet. Itse olen tapahtuneen jälkeen laittanut vielä Dymo-teipillä erilliset numerot johtoihin. En viitsisi enää uudestaan alkaa pönttöjä vaihtamaan.
Toi virrankatkominen kesken ajon on tuttua puuhaa nuoruusvuosilta. Vanhalla kuplalla tuli joskus harrastettua samaa. Kivasti jysähti, eikä pönttökään tuntunut - ainakaan sillä kerralla - halkeavan. En kuitenkaan suosittele moisia temppuja.
Re: Mahtava jysäys!
Kannattaa nykyaikana olla myös valmis vastaanottamaan Karhuryhmä sinne autotalliin tai parkkipaikalle jonkun pamaukseen asti autuaasta salkkarihetkestänsä nauttineen ruikulipuntin soittamana..Rate kirjoitti:Se tekee vielä mieli sanoa, että jos haluatte aiheuttaa mukavaa liikettä lähinaapureissanne, hyvä keino on vaihtaa tulpanjohtojen järjestystä. Sitä ennen voi kokeilla vielä muutamia epäonnistuneita käynnistysyrityksiä ja kastella tulpat oikein kunnolla. Sitten vaan starttaamaan.Olkaa myös valmiita vastaamaan uteliaille kyselijöille, että "mitä sun tallissa äsken oikein tapahtui..?"

Re: Mahtava jysäys!
Eikös se tässä vähän aikaa sitten jossain epäilty paukkuvaa pakoputkea haulikon laukaukseksi. Uutiskynnyksen ylitti kevyestiMinuteman kirjoitti:Kannattaa nykyaikana olla myös valmis vastaanottamaan Karhuryhmä sinne autotalliin tai parkkipaikalle jonkun pamaukseen asti autuaasta salkkarihetkestänsä nauttineen ruikulipuntin soittamana..

1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: Mahtava jysäys!
Joo, itsekin muistin tapauksen. Siksi odotinkin mielenkiinnolla, milloin kissalanpojat ja toimittajat ryntäävät paikalle.Jimo kirjoitti: Eikös se tässä vähän aikaa sitten jossain epäilty paukkuvaa pakoputkea haulikon laukaukseksi. Uutiskynnyksen ylitti kevyesti
Vielä tuosta jysäyttelemisestä. Jos haluat korjaustoimillesi erityisen paljon kuuluvuutta ja näkyvyyttä, startti väärällä sytytysajoituksella kannattaa ehdottomasti tehdä autotallissa. Omassa tapauksessakin auto oli tallin perukoilla. Ovet olivat toki auki. Jysäyksen aiheuttama paineaalto oli melkoinen. Pölyt lähtivät kunnolla liikkeelle. Yläkerrassa ollut vaimoni kertoi, että koko kerrostalo oli kivasti tärähtänyt.
Kyllä vanhastakin Saabista löytyy tarvittaessa kummasti potkua!