Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Pe Tammi 13, 2006 10:22
- Paikkakunta: Jyväskylä
Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
900 Automaatti vm. 1988: Kampiakselin takapään stefa (Kiilahihnapyörän takana) vuotaa öljyä läpi. Kiilahihnapyörän pultti on tiukasti kiinni kampiakselissa.
Kampiakselin toisesta päästä startin kehältä ei uskalla pitää riittävästi kiinni, koska siellä on vain ohuehko pelti jolla kampiakseli tulee momentinmuuntimeen kiinni. Varmaan tarkoitettu erikoistyökalulla kiinni pidettäväksi kiilahihnapöyrästä.
Onko vinkkiä tai neuvoa kiilahihnapyörän irroittamiseksi / stefan vaihtamiseksi???
Tai voisiko stefan kammeta esim. 1mm syvempään kiilahihnapyörän takana? Auttaisiko?
Huom, moottori on nyt pois nokalta.
Kampiakselin toisesta päästä startin kehältä ei uskalla pitää riittävästi kiinni, koska siellä on vain ohuehko pelti jolla kampiakseli tulee momentinmuuntimeen kiinni. Varmaan tarkoitettu erikoistyökalulla kiinni pidettäväksi kiilahihnapöyrästä.
Onko vinkkiä tai neuvoa kiilahihnapyörän irroittamiseksi / stefan vaihtamiseksi???
Tai voisiko stefan kammeta esim. 1mm syvempään kiilahihnapyörän takana? Auttaisiko?
Huom, moottori on nyt pois nokalta.
Saabisti Jkl
Re: Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
yleensä pulttipyssyllä on lähtenyt lainaa jostakin rengasliikkeestä voimakas pyssy ja kylä lähtee.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
Kyllä se ainakin mulla kesti pitää vastaan startin hampaista kun tossa muutama kuukaus sitten vaihdoin kanssa saman stefan ja öljypunpun o-renkaan...
ja eikös sitä nyt luulis et sen vetolevyn nyt pitäs kuitenkin melko suuria voimia kestää
Oli muuten melko ahdas paikka kun kone oli paikoillaa..
ja eikös sitä nyt luulis et sen vetolevyn nyt pitäs kuitenkin melko suuria voimia kestää
Oli muuten melko ahdas paikka kun kone oli paikoillaa..
Re: Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
Samat harjoitukset menossa täälläkin. Kiilahihnapyörän pultti on vissiin normaalikierteinen eli oikeakätinen. Vai onko? Kun irrottaa pulttia kone paikoillaan niin syntyisköhän lisää tilaa jos nostais moottorinosturilla konetta kiilahihnapyörän puoleisesta päästä? Pitäisi saada sen verran nostettua että tulis tarpeeksi tilaa lenkkiavaimelle (ne kun on vinoja). Kiintoavain voi helpommin muljahtaa ja samalla pyöristää pultin kulmat.
Re: Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
aTO kirjoitti:Samat harjoitukset menossa täälläkin. Kiilahihnapyörän pultti on vissiin normaalikierteinen eli oikeakätinen. Vai onko? Kun irrottaa pulttia kone paikoillaan niin syntyisköhän lisää tilaa jos nostais moottorinosturilla konetta kiilahihnapyörän puoleisesta päästä? Pitäisi saada sen verran nostettua että tulis tarpeeksi tilaa lenkkiavaimelle (ne kun on vinoja). Kiintoavain voi helpommin muljahtaa ja samalla pyöristää pultin kulmat.
juu normaali kierre siellä on. ite otin vaa vesipumpun hihnapyörän pois ja siitä välistä sitte vaihtelin ilman koneen kallisteluja, mulla oli sellanen lenkki siihen pulttii mikä oli kun tehty siihen eli se lenkki osa oli eri linjassa sen varren kanssa eikä vinossa... jotkut on kuulemma tehny hylsystä ja lattaraudasta siihen sopivan lenkin...
Re: Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
Mullahan muuten onkin "huolto-luukku" kuskin jalkotilassa. Siitä on näppärä vaikka puttipyssyllä pyöräyttää auki.
Jos kone on autossa paikoillaan niin sinne kannattaa kokeilla jumitta avain esim. lattiaa vasten ja startilla pyöräyttää pultti auki.
Jos kone on autossa paikoillaan niin sinne kannattaa kokeilla jumitta avain esim. lattiaa vasten ja startilla pyöräyttää pultti auki.
Re: Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
Yksi konsti olisi lukita avain jotenkin koneeseen ja startilla pyöräyttämällä auki. Hyväksi koettu konsti on kunnon pulttikoneen käyttäminen. Vauhtipyörä tai se momentinmuunnin on hyvä olla kampiakselin päässä. Muuten pulttikone ei saa tarpeeksi vastapainoa...saabisti jkl kirjoitti:
Onko vinkkiä tai neuvoa kiilahihnapyörän irroittamiseksi / stefan vaihtamiseksi???
Tai voisiko stefan kammeta esim. 1mm syvempään kiilahihnapyörän takana? Auttaisiko?
Huom, moottori on nyt pois nokalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
Minä olen irroittanut sen käyttämällä noin metristä jämäkkää putkea, jonka päähän olen hitsannut sopivan hylsyn kyljestä kiinni. Mahtuu väliin kepeästi kone paikallaan. Vauhtipyörän olen lukinnut kokemuksesta viisastuneena siten, että olen vaihtanut yhden kytkinasetelman M8 pultin niin pitkäksi, että se tulee koneen päätylevyn reiästä läpi, ja lukinnut sen mutterilla ja aluslevyillä koneen päätylevyyn, jolloin vauhtipyörä luonnollisesti kiinnittyy. Tämä reikä on ainakin M84 ja vanhemmissa imusarjan alla, uudemmista ei muistikuvaa. Niin, se huono kokemus oli se, että pitäessäni aikanaan hammaskehällä sorkkista vaihdelaatikon reunaa vasten, ja kaverin kääntäessä samalla kammenpulttia auki, lohkesi kytkimen alta noin kämmenen kokoinen pala vaihdelaatikon kuoresta.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
Mulla stefa ei vuoda öljyä, mutta automaattilaatikon, tai oikeastaan vetopyörästön, takakansi tihkuttaa. Meinasin ottaa tuon irti, mutta vasemman yläkulman pultti onkin kampiakselin hihnapyörän alla siten, ettei se mahdu auki asti
Eli ilmeisesti pitäisi ottaa hihnapyörää ulospäin jos haluaa tuon kannen irti? Halusin suoriutua nopeasti takaisin ajoon, joten en käynyt yrittämään hihnapyörää irti, mutta asiaan pitänee palata, ellei muuta konstia löydy.
Eli ilmeisesti pitäisi ottaa hihnapyörää ulospäin jos haluaa tuon kannen irti? Halusin suoriutua nopeasti takaisin ajoon, joten en käynyt yrittämään hihnapyörää irti, mutta asiaan pitänee palata, ellei muuta konstia löydy.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Miten kampiakselin hihnapyörä irti ilman erikoistyökalua
Meillä irtosi hihnapyörä ilmastoidusta -92 satkusta pitkävartisella räikällä ja lyhennetyllä hylsyllä. Ostin mahdollisimman matalan räikän kun tilaa oli naftisti saada hylsy paikalleen. Räikän vartta pidensin putkella. Ilmastoinnin pyörä oli ensin irroitettu ja vesipumppu pois edestä. Helposti irtos kun toinen piti vastaan startin päässä isolla meisselillä. Niin ja auto oli automaatti
#961