räjäytyskuvia etc
räjäytyskuvia etc
Moi,
Uusi täällä foorumilla ja ensimmäinen Saabi tuli hankittua. Kokemusta nyt ei paljoa ole Ruotsalaisista, paitsi nyt isäni entiset vollet ja saabit (90 & 9000) aikoja sitten. Oli itsellä myös hetken vollen 460 tbo, mutta se nyt oli hetken syrjähyppy BMW:stä joita muutama M10 koneilla varustettuja 300 sarjalaisia ja yksi oikein mukava 535iA vuodelta -91. Tehoa ja vääntöä löytyi mukavasti ja ajettavuus hyvä. Käyttökustannukset nyt sit oli jo ihan omaa luokkaan kun kaupunkiajoa oli paljon ja turha paljoa alle 20l/100km ei päässy (Maantie kylläkin siedettävät 10l).
No nyt asiaan. Eli saabi kiinnosti jo tyylinsä takia, mutta ennenkaikkea ajotuntuman takia. Harva etuveto minua on saanut hymyilemään. Erittäin jämäkät on ne Saabit mitä olen ajanut, ihan eri luokkaa kuin ajamat vollet. Eikä todellakaan mikään Avensis etuveto fiilis. Tuli sitten hankittua 900s vm -91 (otettu käyttöön -90). Vaikka kilometrejä on, ja ruostetta hieman niin siisti peli ikäisekseen. Ja mikä parasta auto käy hyvin, on ripeä ja ajotuntumaan tosi tyytyväinen. Nyt sitten on aika alkaa perehtyä enemmän Saab maailmaan ja miten eri ongelmia korjataan. Lähdetään siitä että onko kyseiselle mallille jotain hyvää sivua missä olis räjäytyskuvia eri auton osista?
Ja jos nyt hieman harmaalle alueelle, niin BMW:llä on ETK ohjelmat joista saa mallinumeron perusteella esiin koko auton kaikki räjäytyskuvat. Eli omissa korjauksissa hyvin helppoa katsoa mitä pitää irroittaa millä työkalulla, ja mikä on vaidettavan osan tuotekoodi. Löytyykö vastaavaa Saabille jostain muualta kuin valtuutetuilta huoltamaoista? Ihan laillinen versio kiinnostaa, kunhan ei maksa liikaa.
Ps. Jatkossa varmaan kyselen typeriä täällä, joten koittakaa kestää
E: siis ei mallinumero, vaan VIN-koodi
Uusi täällä foorumilla ja ensimmäinen Saabi tuli hankittua. Kokemusta nyt ei paljoa ole Ruotsalaisista, paitsi nyt isäni entiset vollet ja saabit (90 & 9000) aikoja sitten. Oli itsellä myös hetken vollen 460 tbo, mutta se nyt oli hetken syrjähyppy BMW:stä joita muutama M10 koneilla varustettuja 300 sarjalaisia ja yksi oikein mukava 535iA vuodelta -91. Tehoa ja vääntöä löytyi mukavasti ja ajettavuus hyvä. Käyttökustannukset nyt sit oli jo ihan omaa luokkaan kun kaupunkiajoa oli paljon ja turha paljoa alle 20l/100km ei päässy (Maantie kylläkin siedettävät 10l).
No nyt asiaan. Eli saabi kiinnosti jo tyylinsä takia, mutta ennenkaikkea ajotuntuman takia. Harva etuveto minua on saanut hymyilemään. Erittäin jämäkät on ne Saabit mitä olen ajanut, ihan eri luokkaa kuin ajamat vollet. Eikä todellakaan mikään Avensis etuveto fiilis. Tuli sitten hankittua 900s vm -91 (otettu käyttöön -90). Vaikka kilometrejä on, ja ruostetta hieman niin siisti peli ikäisekseen. Ja mikä parasta auto käy hyvin, on ripeä ja ajotuntumaan tosi tyytyväinen. Nyt sitten on aika alkaa perehtyä enemmän Saab maailmaan ja miten eri ongelmia korjataan. Lähdetään siitä että onko kyseiselle mallille jotain hyvää sivua missä olis räjäytyskuvia eri auton osista?
Ja jos nyt hieman harmaalle alueelle, niin BMW:llä on ETK ohjelmat joista saa mallinumeron perusteella esiin koko auton kaikki räjäytyskuvat. Eli omissa korjauksissa hyvin helppoa katsoa mitä pitää irroittaa millä työkalulla, ja mikä on vaidettavan osan tuotekoodi. Löytyykö vastaavaa Saabille jostain muualta kuin valtuutetuilta huoltamaoista? Ihan laillinen versio kiinnostaa, kunhan ei maksa liikaa.
Ps. Jatkossa varmaan kyselen typeriä täällä, joten koittakaa kestää
E: siis ei mallinumero, vaan VIN-koodi
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: räjäytyskuvia etc
Ite ostin aikanaan tuon Alfamerin korjausoppaan ja myöhemmin olen laajentanut kirjastoani kyttäämällä huuto.net-sivustoa. Klubikaupastakin löytyy joitakin opuksia. Alfamerin kirjaa parjataan monesti, mutta kerron näin meidän kesken, että siinä kirjassa on jopa ihan samoja kuviakin, kuin korjaamokirjoissa. Käytännössä se on lyhennetty versio korjaamokirjoista. Ei se mikään huuhaakirja ole. Monta asiaa olen sen kirjan avulla tehnyt onnistuneesti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: räjäytyskuvia etc
Näin meidän kesken,tuo alfamerin öljynvaihtokirja on ihan huuhaata.
Totta on että siinä on lainattu kuvia alkuperäisistä korjaamokäsikirjoista mutta näin itse kun omistaa alkuperäisiä korjaamokäsikirjoja muutaman hyllymetrin niin huomaa kyllä että jotain on jätetty poiskin.
Totta on että siinä on lainattu kuvia alkuperäisistä korjaamokäsikirjoista mutta näin itse kun omistaa alkuperäisiä korjaamokäsikirjoja muutaman hyllymetrin niin huomaa kyllä että jotain on jätetty poiskin.
Re: räjäytyskuvia etc
Jos lontoo taittuu, kannattaa harkita Alfamerin tilalle Haynesin kirjaa. Tänään oli omassa laatikossa yksi kappale, jolle tuli hintaa eBaysta ostettuna n. 10 euroa kuluineen. Tekstiä ja kuvia on moninverroin Alfameriin verrattuna ja niitä räjäytyskuviakin on joka lähtöön.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: räjäytyskuvia etc
No herranenaika, jos paksuuttakin on alle 1/5, niin miten voi kuvitella edes saavansa korjaamokirjan veroisen oppaan? Haloo!tomaatti kirjoitti:Näin meidän kesken,tuo alfamerin öljynvaihtokirja on ihan huuhaata.
Totta on että siinä on lainattu kuvia alkuperäisistä korjaamokäsikirjoista mutta näin itse kun omistaa alkuperäisiä korjaamokäsikirjoja muutaman hyllymetrin niin huomaa kyllä että jotain on jätetty poiskin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: räjäytyskuvia etc
Juu,taitaa vaan se paksuus olla 1/25 luokkaa.Mertmi kirjoitti:No herranenaika, jos paksuuttakin on alle 1/5, niin miten voi kuvitella edes saavansa korjaamokirjan veroisen oppaan? Haloo!tomaatti kirjoitti:Näin meidän kesken,tuo alfamerin öljynvaihtokirja on ihan huuhaata.
Totta on että siinä on lainattu kuvia alkuperäisistä korjaamokäsikirjoista mutta näin itse kun omistaa alkuperäisiä korjaamokäsikirjoja muutaman hyllymetrin niin huomaa kyllä että jotain on jätetty poiskin.
Haloo vaan itsellesi.
Re: räjäytyskuvia etc
Saako tota EPC:tä mistään? Jos saa niin mistä? Tarttisin Aeron kasaamiseen aika paljon räjäytyskuvia, nimimerkillä "sormi suussa"OG 900:seen ei ole sähköistä korjaamokäsikirjaa.
Varaosakirja on sähköisessä muodossa ja se tuntee nimen EPC.
Vai kasaanko Saabin puolet vähemmillä osilla ja ylijäävät osat myyntiin
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: räjäytyskuvia etc
Taas kerran laitan palstalle tämän linkin:
http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... /doc-tech/
Siitä on hyvä aloittaa...
http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... /doc-tech/
Siitä on hyvä aloittaa...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: räjäytyskuvia etc
onko joku saanut epc:tä toimimaan windows 7:ssa tai yleinsäkkään asennettua.
sen.
vanhalla koneella pelasi xpn:lä ja nyt en ole saanut asennettua sitä uuteen koneeseen.
vai tarvitsenko jonkin uuden version joka toimii 7:kassa.
sen.
vanhalla koneella pelasi xpn:lä ja nyt en ole saanut asennettua sitä uuteen koneeseen.
vai tarvitsenko jonkin uuden version joka toimii 7:kassa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: räjäytyskuvia etc
Kyllä meikäläinen on myös tyytyväinen tuohon Alfameriin. Se on monesti ollut kullanarvoinen vaikken kovin isoja remontteja ole vielä tehnytkään. En tosin ole nähnyt korjaamokäsikirjaa mutta onhan se tietenkin kattavampi.tomaatti kirjoitti:Juu,taitaa vaan se paksuus olla 1/25 luokkaa.Mertmi kirjoitti:No herranenaika, jos paksuuttakin on alle 1/5, niin miten voi kuvitella edes saavansa korjaamokirjan veroisen oppaan? Haloo!tomaatti kirjoitti:Näin meidän kesken,tuo alfamerin öljynvaihtokirja on ihan huuhaata.
Totta on että siinä on lainattu kuvia alkuperäisistä korjaamokäsikirjoista mutta näin itse kun omistaa alkuperäisiä korjaamokäsikirjoja muutaman hyllymetrin niin huomaa kyllä että jotain on jätetty poiskin.
Haloo vaan itsellesi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: räjäytyskuvia etc
mie suosittelen bentleyn kustantamaa korjauskirjaa.. vaikka teksti lontoota ni kuvat kertoo enemmän ku sanat.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: räjäytyskuvia etc
On vähän niin ja näin XP:ssä toiminneiden ohjelmien toiminta seiskassa.antti.hakamaa kirjoitti:onko joku saanut epc:tä toimimaan windows 7:ssa tai yleinsäkkään asennettua.
sen.
vanhalla koneella pelasi xpn:lä ja nyt en ole saanut asennettua sitä uuteen koneeseen.
vai tarvitsenko jonkin uuden version joka toimii 7:kassa.
Mutta tämä oli jo alusta alkaen tiedostettu pulma. Microsoft tiedotti jo heti alkuun jotta kaikki XP:n ohjelmat eivät pyöri seiskan sisällä, luulen, että EPC löytyy myös
7 versiona. Myös joitakin visvan ohjelmia on jäänyt 7:kan ulkopuolelle!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: räjäytyskuvia etc
ok. täytyy koittaa etsiä uudempaa versiota.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: räjäytyskuvia etc
Diggi kirjoitti:Päivitin seiskan mun T41 ibariin, Eli vanhanliiton centrino kone ja 32bit.
Näillä ohjeilla sain toimimaan.
1. Aloita asennus suorittamalla setup tiedosto "Run as administrator". Asensin EPC:n ns. "Full installina"
2. Koneen uudelleen käynnistys.
3. Avataan asennus kansio ja etsitään EPC.exe
4. Oikea klikkaus, ja valitaan "compatibility" välilehti
4b. Paina "Change settings for all users"
4c. Rastitetaan "Run this program in compatibility mode for" ja valitaan alasvetovalikosta "Windows XP (Service Pack 3)"
4d. rastitetaan vielä "Disable visual themes","Disable desktop composition","Disable scaling on high DPI settings" ja viimeisenä "Run this progra, as an administrator"
5. "OK"
6. Valitaan "Security välilehti"
7. Annetaan "Full Control" oikeudet ainakin omalle käyttäjälle, "SYSTEM", ja "Administrator":ille. (Varmuudeksi voi ne oikeudet antaa kaikillekkin, ei haittaa/vaaranna mitään.
Näillä tempuilla sain EPC:n pyörimään omassa läppärissä, jossa ei XP-Modea voi ajaa.
EPC käynnistyy, ei herjaa, ei tahmaa, ei kaadu. Toimii ku Buick!
Re: räjäytyskuvia etc
Mistä ton epc softan saa ?
Saab 9-5 2.3t -99 estate
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
"Siitä ku vähä ruuvataan..."