Vapaavirtaussuodatin ja hyöty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Vapaavirtaussuodatin ja hyöty

Viesti Kirjoittaja bkt »

Nopes kyssäri. Eli OG 900s vm-91 kyseessä. Onko tästä mitään hyötyä? Ja entäs haittoja, kannattaako antaa orkkis suodattimen olla paikollaan?

http://www.knfilters.com/search/product ... od=57-0113

Eli antaako lisää tehoa (tuskin, aina ollut skpetinen näihin) ja tuleeko "mureammat" äänet?

Asennus pitäisi olla aika pala kakkua. Jotain jota pitäis pitää mielessä asentaessa näitä? Ja mistä kannatta ne ostaa pääkaunkiseudeulla.

Aikoinaan laitoin vastaavan bmw 318i malliin, mutta se ei nyt muuta tehny kun näytti kivalata konepellin alla. Vaparihan se oli, ja jotenkin muistelen että turboissa näistä voi olla oikeasti jotain hyötyä.

Terveisin,
nalle
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Re: Vapaavirtaussuodatin ja hyöty

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Tuleehan sillä ainakin kivat imuäänet :lol: . Mut joo, "vapaavirtaussuodatin"-sanalla löytyy kaikenlaista tuolta ETSI-painikkeen alta.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Vapaavirtaussuodatin ja hyöty

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Vaikutus on marginaalinen. Moottoripyörässä, joka on jo valmiiksi huippuun viritetty, voi vapariilla olla jotain tekoa, mutta tuollaisessa jyrässä siitä ei ole tuntuvaa hyötyä.
Haittoina vois aatella, että jos laitat jonkun paskan filtterin sinne, niin ei suodatakaan pikkuruisia hiekanjyviä yms. saastaa pois. Ei se riitä, että oravat ja pikkulinnut pysyy ulkopuolella. Ja vaikka se oikeasti toisikin max. 5hp lisää, niin huomaako sen jossain?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vapaavirtaussuodatin ja hyöty

Viesti Kirjoittaja bkt »

kiitos vastauksista. vähän samaa mietinkin, ettei siitä oikeastaan ole mitään hyötyä. K&N filtterit on kyllä ihan laatutavaraa, mutta kummiskin auton arvoon nähden niin noin 10% osa kokonaisuudesta joka näyttää kivalta, ehkä saa kivat imuäänet, tuurilla se 5 hp lisää joka ei tunnu missään (yleensä kai se tehonlisäys on oikeasti, ainakin vapareissa, -5% :) ) ei tunnu kovin järkevältä, heh.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vapaavirtaussuodatin ja hyöty

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Satkusta en tie, mutta ainakin tonnariin ääniä tuo... "suhisee ja sihahtelee"... niin, siinähän ne hyödyt taisi ollakin... ja noista "hyödyistäkin" voidaan olla montaa mieltä :mrgreen:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Vapaavirtaussuodatin ja hyöty

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Ja eikös joku maininnu täällä foorumilla että, jos on öljyttävä malli se suodatin niin ilmamäärämittari ei tykkäis pidemmän päälle siitä.
Saabiton saabisti
#1470
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Vapaavirtaussuodatin ja hyöty

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Vakio bensasuuttimilla ei kannata mitään vaparia laittaa.
vasta kun esim laajakaista-lambdalla on seos mitattu niin uskaltaisin laittaa vaparin.
Saattaa mennä liian laihalle korkeilla kierroksilla.
Viritetyt vehkeet sitten erikseen.
Itse ainakin tuossa tilanteessa (autosi on siis vissiin vakio?)ajaisin mielummin liian rikkaalla kuin laihalla.
Vastaa Viestiin