900 S kilisee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

900 S kilisee

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Varsinkin kun päästää kaasun niin moottorijarrussa kuuluu kilinää. Onkohan se turbo, kun tuntuu tulevan sieltä suunnalta?
Heikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:36
Paikkakunta: HELSINKI

Re: 900 S kilisee

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Moikka

Oletko kokeillut turbon hukkaportin kellon vivuston, turbonakselin säteis ja aksiaali välyksiä sormin imuputken aukon kautta, että onko välyksiä havaittavissa ja minkä verran. Jos kerran epäilet turboa äänen lähteeksi.

Terveisin Heikki.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 S kilisee

Viesti Kirjoittaja Ääni »

En ole kokeillut. Pystyisikö vähän tarkentamaan, hukkaportin kellon aukosta kokeilla akselia vai mitä häh... mulla ei ole mitään hajua missä moiset vehkeet on, sen turbon nyt kuitenkin löydän.
Heikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:36
Paikkakunta: HELSINKI

Re: 900 S kilisee

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Moikka

Imuputki tulee ilmansuodatinkotelolta turbolle, ota putki irti ja kokeile. Hukkaportin kello ja sen vivusto löytyy turbon alapuolelta pakopuolelta, kello on se johon tulee ohut kumi letku, ja siitä lähtee varsi joka avaa hokkaportin läpän. mutta katso samalla tai ensimmäisenä pakoputken kiinnike jolla putki on kiinnitetty vaihteiston sivuun että se on ehjä ja kiinni kunnolla, myöskin siinä oleva sanka pitää olla tiukalla.

Terveisin Heikki
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 S kilisee

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Vihdoin tutkin asiaa.. Vaikuttaa siltä että se hukkaportin kellon vivusto siellä turbon alla on se joka kilisee. Se kilisee kun sitä heiluttaa. Nivel, joka vääntää kelloa on ihan väljä. (Vääntääkö kello turboa vai turbo kelloa?) Laitoin myös ahtopainemittarin. Ahtopaineet ei käy ahdon puolella :) Tai siis käyhän ne kun ihan täysillä kiihdyttää niin pääsee sinne 0.3bar tienoille ihan hetkellisesti. Tyhjäkäynnillä näyttää jotain -0,8bar. Ajossa 80km/h jotain -0,4 - -0,8 bar. Itse turbon akseleita en kokeillut... Paljonko ahtopaineet pitäisi olla? Kokemuksia?

Kyllä tuo auto ihan iloisesti kulkee... kyllä se jotain ahtaa. Paljonko näyttää vapariauton imusarjan paine kierroksilla? Ei kai ainakaan nollaa vaan jotain alipainetta. Pitääpä muuten vaihtaa ilmanputsari.

Voiko hukkaportin kellon vivuston vaihtaa?
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: 900 S kilisee

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Ääni kirjoitti:Ahtopaineet ei käy ahdon puolella Tai siis käyhän ne kun ihan täysillä kiihdyttää niin pääsee sinne 0.3bar tienoille ihan hetkellisesti. Tyhjäkäynnillä näyttää jotain -0,8bar. Ajossa 80km/h jotain -0,4 - -0,8 bar. Itse turbon akseleita en kokeillut... Paljonko ahtopaineet pitäisi olla? Kokemuksia?
Mihin väliin laitoit ahtomittarin. Merkillisiä arvoja mielestäni... Nyt muistelen kolme vuotta sitten ajettua marjapuuronväristä -84 T16 helmeä joka velipojalla oli.. R.I.P.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 900 S kilisee

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nivel on väljä -> hukkaportti ei ole kunnolla kiinni -> ahdin ei nosta ahtoja.

Kyllä sen pitäisi ahtojaa nostaa nätillä kaasulla jo 3krpm jälkeen.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 S kilisee

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Mittari on imusarjassa siinä yhdessä letkussa T-kappaleella joka foorumilla oli neuvottu. Pitäisi olla ihan oikein.

Kyllä ahdot nousee -0,8 barista 0.3bariin. Sehän tekee 1,1bar paineen muutoksen. Mietin vain onko paineen määrä sellainen kuin pitää. Miten ahtoja nostetaan?
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 S kilisee

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Näköjään sitä hukkaportin kellon vivustoa ruuvaamalla. Se vivusto on tuossa niin väljä, että en tiedä kannattaako sitä ruuvata.

Toimiiko se siis niin että hukkaportin kellolle tulee paine jonka tarpeeksi kasvaessa vipu työntää hukkaporttia auki asentoon jolloin ilma pääsee turbon ohi ja moottori ei rikkoudu? Hukkaportti on siis kiinteänä siinä turbossa? Saako sen hukkaportin vaihdettua? Pitäisi saada se vivuston nivel kuntoon.
Vastaa Viestiin