Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Olen omistanut nyt 900i saabin vuodelta 1988 jo 6 päivää ja jotenkin tuntuu että onko normaalia että vikoja syntyy noinkin tiheään.
Silloin kuin ostin auton, toimi se täydellisesti ensimmäisen päivän. toisena päivänä alkoi hihnat vinkumaan. Sain hihnat vaihdettua ja vahdoin öljyt ja öljynsuodattimen

Saab kärsii myös pienistä käynnistymis ongelmista. Kylmällä koneella lupailee, pari kolme yritystä menee ja sitten lähtee käyntiin. Meno on alussa nykivää kylmällä koneella.
Tänään huomasin kaksi asiaa lisää... Ajossa rupesi jarrunesteen vähissä valo välkkymään, tarkistin määrän ja säiliö oli puolillaan. ei tuota viaksi onneksi voi sanoa. käsijarrun tehottomuutta mietiskelin. vain toinen puoli menee lukkoon. ja sitten lukkojarrutin soralla ja jeps 3 jälkeähän sieltä näkyi :?

Ja viimeiseksi. kun starttasin kuului konehuoneen puolelta pieni vinkaisu ja ei lähtenyt käyntiin, tokalla ei vinkaissut mutta ei luvannutkaan, ja kolmannellä käyntiin...

Pikkuvikoja vai? no ei neljällä sadalla täydellistä saa. mutta yleisesti ottaen, onko tämmöiset asiat yleisiä tälläisten saabbien kanssa?

Vaikka vikoja löytyy, kyllä autosta olen tykännyt ja ajaminen on hauskaa ja rentouttavaa 8)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Saabeja on ollut monelaisia, mutta eipä niiden kanssa ole sen suurempia ongelmia ollut. 900c -89 on ollut uudesta asti ja kahdesti on luisti jumittunut, kerran uusittu lämppärin hana, muuten se on ollut niin luotettava kuin vain kohtuudella voi vaatia, siksi se edelleen on tuolla tallissa eläkeläisenä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kun auto on sinulla nyt kuudetta päivää, voisi paremminkin puhua vikojen löytymisestä kuin niiden syntymisestä. Jos puhutaan yli 20v. , yli 300 tkm ja 400 euron hintaluokan autoista, niin auton viime vuosina saama hoito merkitsee kunnolle vähintäänkin yhtä paljon kuin auton merkki ja malli. Hyvin kun auton käy läpi ja hoitaa kuntoon sekä jo ilmenneet että potentiaaliset vikakohteet niin hyvä siitä tulee eikä ongelmia enää jatkossa tule tuota tahtia vastaan.

Itse ajelen nyt seitsemättä vuotta og-satkulla (sitä ennen oli alla ysikutonen) ja yhteenlasketut huolto- ja korjauskulut jäävät murto-osaan siitä mitä vastaavalla uudella autolla olisi. Tielle en ole jäänyt kertaakaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Mulla ollut OG 900 2.1l nyt 5 vuotta. Ei ole kertaakaan jättänyt tielle, vaikka olen sillä kahdesti käynyt pitkällä Euroopassa asti (katso avatar). Varmasti olisi jättänyt tielle jo monesti ellen olisi ajoissa korjannut vikoja (siis korjannut, ei mitään purkkavirityksiä). En usko että OG900 on mikään ylivoimainen luotettavuudellaan, mutta erittäin helppo ja halpa itse korjata, kunhan perehtyy.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Ei ole varaa minnekkään korjaamolle viedä vikojen takia, ne on itse laitettava ja suhteellisen kädettömänä se tuntuu mahdottomalta. :?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

~60tkm aikana ainut vika on ruiskun lämpöanturin hajoaminen, eikä sekään maksanut kuin 10-20e
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jos auto on 21 vuotta vanha, ajettu 8 kertaa maapallon ympäri, maksaa 400 ja on myynnissä - ei voi olettaa saavansa täysin huolettomia kilometrejä. Esim. jarrusatulat tahtoo olla yksinkertaisesti tiensä päässä tossa iässä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Könsikäs kirjoitti:Olen omistanut nyt 900i saabin vuodelta 1988 jo 6 päivää ja jotenkin tuntuu että onko normaalia että vikoja syntyy noinkin tiheään.
Silloin kuin ostin auton, toimi se täydellisesti ensimmäisen päivän. toisena päivänä alkoi hihnat vinkumaan. Sain hihnat vaihdettua ja vahdoin öljyt ja öljynsuodattimen

Saab kärsii myös pienistä käynnistymis ongelmista. Kylmällä koneella lupailee, pari kolme yritystä menee ja sitten lähtee käyntiin. Meno on alussa nykivää kylmällä koneella.
Tänään huomasin kaksi asiaa lisää... Ajossa rupesi jarrunesteen vähissä valo välkkymään, tarkistin määrän ja säiliö oli puolillaan. ei tuota viaksi onneksi voi sanoa. käsijarrun tehottomuutta mietiskelin. vain toinen puoli menee lukkoon. ja sitten lukkojarrutin soralla ja jeps 3 jälkeähän sieltä näkyi :?

Ja viimeiseksi. kun starttasin kuului konehuoneen puolelta pieni vinkaisu ja ei lähtenyt käyntiin, tokalla ei vinkaissut mutta ei luvannutkaan, ja kolmannellä käyntiin...

Pikkuvikoja vai? no ei neljällä sadalla täydellistä saa. mutta yleisesti ottaen, onko tämmöiset asiat yleisiä tälläisten saabbien kanssa?

Vaikka vikoja löytyy, kyllä autosta olen tykännyt ja ajaminen on hauskaa ja rentouttavaa 8)
kaikki luettelemasi asiat on mielestäni 400 euron saabin "ominaisuuksia"

nimimerkillä seitsemättä vuotta 400:n euron saabeilla, 35tkm/vuodessa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
pogi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 02:40
Paikkakunta: Pori

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja pogi »

Perheen luotettavin saabbi on ollut tuo -91 900i16v
Viimeksi muokannut pogi, Ke Maalis 07, 2018 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford
Ex: ng900 -97, ng900 -98,og900 -88, ng900 -96, og900 -91, og900 -93
#4164
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja bkt »

Omalta kohdalta olen omaan 900:seen yllättävän tyytyväinen. Mittarissa menny jo 375 tkm raja yli, itsellä ollut auto noin kuukauden ja niitä kilometrejä kertynyt vajaa 2tkm. Hieman enemmän kuin 400 eur maksoi, mutta kun alkuperäinen tavoite oli saada ajettavuudeltaan hyvä auto hintaan alle 1500 eur joka kestää minimi 3kk ilman mitään isompia ongelmia, niin tässä vaiheessa näyttää oikein hyvältä. Myyjä kertoi jo ilmoituksessa että puhelimitse niistä puitteista mitä on, ja ne ei haitannut koska kuitenkin on vanha auto ja en odottanutkaan että olisi täydellinen. Erittäin iso kiitos että myös oston jälkeen myyjä antanut vinkkejä ja apuja. Myös sitä ennen omistanut omistaja kiitos vinkeistä :). Eli onnea minulla oli että sattui olemaan yksilö joka on ollut tämän foorumin käytössä, ja saanut hyvin infoa ja vinkkejä. Ja ilmeisesesti pidetty kanssa huolta koska ei ole oikastaan mitään ongelmia ollut. Pakoputkessa voi olla joku kohta/mutteri löysä kun "surisee" hieman jos antaa hieman kenkää, mutta se on projekti joka tarkistetaan kun on aikaa.

Itse kanssa kun en ole mikään mekaanikko niin koeajossa lähinnä tarkastin että ei ylikuumene, ei pidä outoja ääniä (toi surina on ennestään tuttu, ei ongelma), ei klonksuääniä tekemällä täyskäännöksiä, alusta tuntuu olevan kunnossa, ei öljyä jäähdytysneesteen seassa, ratti ei tärisise isoilla nopeuksilla etc....siis ihan perusasioita. Autotohtorille en nyt viittiny viedä tarkistettavaksi, liian kallis verratuna auton hintaan.

Summasummarum, jos auto ei ole pysähtynyt tien varrelle seuraavan kahden kuukauden aikaina olen saavoittanut tavoitteeni. Kaikki kuukaudet sen jälkeen on voittoa :). Ja tuosta kustannus seikasta, niin mielummin ostan auton sanotaan 1000 eur joka on helppo teknikaltaan ja jopa minä osaan tehdä korjauksia itse ja varaosat on halvat ja löytyy ajonautintoa, kuin ostan uudemman "Opelin" 7000 eur jossa on sähkö/tekniikka ongelmia jotka vaativat jo korjaamon palveluja ja ajonautinto on se että pääsee paikasta A->B. Vaimokkeen huomattavasti uudempi avensis on lähes kammottva verratuna vanhaan omaan ajettavudeltaan. (Termit mekaaninen ja tekninen ehkä huonosti ilmaistua, mutta tarkoitan että 900 OG vaikutta aika simppeliltä, sama kuin vanhat omistamat baijeriliset) .
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

kuva omasta, ihan nätti minulla sattuu olemaan.

Kuva


Kuva

Autosta ei luovuta varmana, koska omasta mielestä vaikka tuota vikaa onkin, on sillä elämä vasta alussa.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

lucaf kirjoitti: kaikki luettelemasi asiat on mielestäni 400 euron saabin "ominaisuuksia"

nimimerkillä seitsemättä vuotta 400:n euron saabeilla, 35tkm/vuodessa
Pröystäilijät, ite oon tyytyny 50-100€, tosin kilometrejäkään ei tuu kuin 20000 vuodessa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Moottoritie kiihdytys rampilla, kaasu pohjassa nelosen kautta 160kmh.
Hyyty ja jäi tienvarteen.
-> Kansi antautu totaalisesti, ennen sitä ajoin melkein 6kk rikkinäisellä kansipahvilla.
(Piti aina korjata "ensviikonloppuna")

Vetarin malja ja tribodi paskaks
-> Etupää niin mätä että etupyörä käänty alle parkkipaikalla.

2:os vaihde hävisi laatiosta
-> Vaparin 90luvun laatikko 84 turbossa.

~350tkm -> 480tkm aikana...

Omasta mielestäni satku "toimii ku buick".
Tosin tämä lama-ajalla ostettu helvetinkallis 2keppiturbo olikn ollut todella hyvällä pidolla. vrt joku papparaisen perus karvalakki kaasari saabi.

Mutta paalin tämä meni seuraavan omistajan toimesta. Ja sekin vaan korin happamuuden takia, tekniikassa ei ollut mitään moittimista.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Könsikäs kirjoitti: Tänään huomasin kaksi asiaa lisää... Ajossa rupesi jarrunesteen vähissä valo välkkymään, tarkistin määrän ja säiliö oli puolillaan. ei tuota viaksi onneksi voi sanoa. käsijarrun tehottomuutta mietiskelin. vain toinen puoli menee lukkoon. ja sitten lukkojarrutin soralla ja jeps 3 jälkeähän sieltä näkyi :?
Eikös tuo ole fiitseri.
Eli kun kaikki palat on uudet ja levyt on riittävän paksut, tulee jarrunesteen olla MAX viivalla.

Kun jarrupalat kuluu männät jää ulommas ja jarruneste hupenee, kun jarrunesteen valo syttyy kabiiniin, on aika vaihtaa uudet palat(/levyt).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?

Viesti Kirjoittaja jus »

Omassa 99:ssä pyrki jarrunestevaroitusvalo palamaan aiheetta, vika oli jarrunestesäiliön korkin keskellä olevassa kumisessa testinupissa. Siitä painamallahan saa testattua toimiiko varoitusvalo. Minulla tuo kumi oli painunut lommolle sisäänpäin, ja painoi ajossa itsekseen sitä pinta-anturin liuskaa niin että valo syttyi. Vilkuttelut loppui kerralla, kun puhalsin korkin sisäpuolelta sen kumin ulospäin.

88-autossa tuo korkki kai on toisenlainen ja se kohta on muovia, joten tällainen vika ei ehkä ole mahdollinen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin