Käy kolmella
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Syys 01, 2007 19:39
- Paikkakunta: Kangasala
Käy kolmella
Minulla on Saabin B-moottori omatekoisessa pihatraktorissa. http://harvelit.proboards.com/index.cgi ... thread=892
Ongelmana on nyt että moottori on pikkuhiljaa ruvennu käymään kolmella pytyllä.
Alkoi niin että startatessa kävi hetken kolmella ja rupesi käymään normaalisti.
Seuraavaksi kävi kolmella kunnes kone lämpeni ja rupesi käymään sit nätisti.
Nyt ei enää käykään kun kolmella. Sytkäpuoli on testattu ja todettu toimivaksi.
Tulpat kipinöi irtiollessaan pakosarjaa vasten.
Itse epäilen venttiilivikaa. Otin venakopan pois ja mittailin välyksiä. Nelosen imuvenassa mahtui ainoastaan 0,05 mm liuska väliin. Tosin voihan venttiililautasissa tai istukkapinnasa olla jotain källiä.
Yhdessä vaiheessa tuntui rätkivän myös imusarjaan takaisin. Sytkän ajoitus on kyllä kohdallaan.
Olisko Saabiguruilla mitään neuvoja joilla vois tarkentaa vikaa. Onko netissä mitään ohjetta nokan irroittamiseen ja venavälysten säätämiseen?
Kiitos
Ongelmana on nyt että moottori on pikkuhiljaa ruvennu käymään kolmella pytyllä.
Alkoi niin että startatessa kävi hetken kolmella ja rupesi käymään normaalisti.
Seuraavaksi kävi kolmella kunnes kone lämpeni ja rupesi käymään sit nätisti.
Nyt ei enää käykään kun kolmella. Sytkäpuoli on testattu ja todettu toimivaksi.
Tulpat kipinöi irtiollessaan pakosarjaa vasten.
Itse epäilen venttiilivikaa. Otin venakopan pois ja mittailin välyksiä. Nelosen imuvenassa mahtui ainoastaan 0,05 mm liuska väliin. Tosin voihan venttiililautasissa tai istukkapinnasa olla jotain källiä.
Yhdessä vaiheessa tuntui rätkivän myös imusarjaan takaisin. Sytkän ajoitus on kyllä kohdallaan.
Olisko Saabiguruilla mitään neuvoja joilla vois tarkentaa vikaa. Onko netissä mitään ohjetta nokan irroittamiseen ja venavälysten säätämiseen?
Kiitos
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Käy kolmella
nokka irtoaa ku avaa nokkapukkien pultit ja nostaa nokan pois.
venavälykset säädetään säätöprikoilla joita saa esim motonet
venavälykset säädetään säätöprikoilla joita saa esim motonet
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Käy kolmella
Hienon näköne vehje. ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Käy kolmella
kunnioitukset täältäpäin. Se kun itse tekee ja suunnittelee tulee mieleinen ja takuulla erilainen ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: La Syys 01, 2007 19:39
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Käy kolmella
Tutkiskelin konetta vielä lisää ja tein puristuspainemittauksen joka pyttyyn. Antoi 8-9 barin välille joka pytystä eli ei pitäs olla pahaa venavikaa. Kone on kyllä varmaan paljon ajettu ja vähän lussu mutta se ei selitä käymistä kolmella.
Tuntuu vähän siltä että tuo 4:sen imuvena jossa ei ollut juurikaan välystä kantas
ja sen takia käy kolmella. Eilen taas kävi niin että lämmetessään rupes käymään kaikilla. Kumma juttu sinänsä että luulisi lämpölaajenemisen johdosta käyvän päinvastoin, eli eka kävis kaikilla ja kun lämpiää niin liian pienellä välyksellä oleva venttiili rupeaisi kantamaan ja käynti huononisi.
No anyway kunhan pääsisi sätkimään tällä motilla tämän kesän sorahommat, niin tallissa on toinen B-moottori joka olis tarkoitus rempata ens talvena kuntoon ja vaihtaa tähän Härveliin.
Tuntuu vähän siltä että tuo 4:sen imuvena jossa ei ollut juurikaan välystä kantas
ja sen takia käy kolmella. Eilen taas kävi niin että lämmetessään rupes käymään kaikilla. Kumma juttu sinänsä että luulisi lämpölaajenemisen johdosta käyvän päinvastoin, eli eka kävis kaikilla ja kun lämpiää niin liian pienellä välyksellä oleva venttiili rupeaisi kantamaan ja käynti huononisi.
No anyway kunhan pääsisi sätkimään tällä motilla tämän kesän sorahommat, niin tallissa on toinen B-moottori joka olis tarkoitus rempata ens talvena kuntoon ja vaihtaa tähän Härveliin.
Re: Käy kolmella
Oisko kannentiiviste hajonnu?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Käy kolmella
Veikkaisin samaa. Viimeisiään vetelevä kansipahvi aiheuttaa useinkin ensioireinaan näennäisesti selittämätöntä kolmella (tai kahdella) käymistä kylmänä.Henri S kirjoitti:Oisko kannentiiviste hajonnu?
#1970
Re: Käy kolmella
Mulla mitsussa ollu niin että kun on käynyt kolmella, olen ottanu tulpanhatun irti tulpasta joka ei sytytä ja laitan sen "ns, huulille", eli en täysin pohjaan asti vaan löysästi siihen tulpan päälle. Eli siis ei yhtään kiinni vaan jätän sen roikkumaan että se juuri ja juuri koskettaa. Tällä tyylillä saa omasta mitsusta vokoteltua neljännen peliin.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Käy kolmella
Ota jonkun kerran aamulla tulpat pois, kun moottoria on käytetty edellisiltana. Jostain pytystä voi tulla vedet käsille, kuvauksen perusteella koneessa on kansivamma tai kannentiiviste menossa. Harvoin noista yksi pytty pimenee sähkövian tai venttiilivian takia ja venttiiliivikahan on poissuljettu.
Re: Käy kolmella
Ääni tälle!Jusau kirjoitti:Ota jonkun kerran aamulla tulpat pois, kun moottoria on käytetty edellisiltana. Jostain pytystä voi tulla vedet käsille, kuvauksen perusteella koneessa on kansivamma tai kannentiiviste menossa. Harvoin noista yksi pytty pimenee sähkövian tai venttiilivian takia ja venttiiliivikahan on poissuljettu.
Heti, kun näin otsikon, sanoin ääneen: "Kansi halki".
Omassa -84 99:ssä oireet alkoivat samalla tavalla. Ainakin vuoden teki sitä, että parin päivän seisomisen jälkeen käynnistyi kolmella ja lämmettyään vähän aikaa, neljäskin pikkuhiljaa heräili mukaan. Veden kulutus oli olematonta, muutaman kerran vuodessa pari desiä, ehkä. Sitten neljäs pytty vaati jo 5 minuuttia käynistyäkseen. Silloin kansi irti. Halki oli. Hajottamolta ehjä tilalle, tais maksaa satasen. Koeponnistus ja oikaisu tietenkin koneistamolla ennen vaihtamista.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Re: Käy kolmella
Dodiin, eli rupes 99 käymään kolmella (ykkönen pimeenä) kun oli pari viikkoa seissyt pihassa. Mikäköhän sieltä on mennyt kun kipinä tulee kaikkiin pyttyihin ja tuntuu bensaakin saavan. Kokeilin jo käyttää konetta lämpimäksi ja ajoinkin sillä, mutta ei auttanut asiaa. Kannen olen jo ottanut irti eikä siinä näy ainakaan silmällä katsottuna halkeamaa eikä venttiileissä näy olevan mitään vikaa myöskään.
Re: Käy kolmella
Ei sitä kannen halkeamaa paljain silmin välttämättä löydä.Vie kansi koneistamolle paineistettavaksi ja sitten jatkot sen mukaan.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988