Halpa mökkiauto oli hakusessa Aygon rinnalle ja niinhän siinä kävi, ettei ole Saabin voittanutta, kun haetaan edullista ja tilavaa autoa. Ja komeahan tämä on, todellista kasari-tyyliä, eikö?





Heti ostettuani, pakkasin lapset autoon ja suuntasin mökille. Tuleepahan auton oikut tutuiksi kerralla. Yllätyksiä seurasi heti. Kun yritin päästä tankille, oli korkki lukossa, eikä avainta missään. Kokeilin useammalla kaapista löytyvällä avaimella, mutta rikottava se korkki oli. Konepellin avausvaijeri oli poikki, mutta pihtien avulla sen auki saa. Sieltä löytyi akku, jossa hintalappu "Puuilo 39 euroa"! Se ei hyvää lupaa ja heti ensimmäisenä aamuna pojat joutui työntöhommiin...


Positiivista kyllä, kenelläkään meistä ei ollut mitään pahaa sanottavaa siitä, että menin tämän ostamaan. Tyttö löysi mökkimatkan vakio-karkinostopaikasta, eli Kontiomäen Shelliltä, tyyliin sopiva karvanopat. Radion näytöstä on pikselit hukassa, kuin uudemmasta Saabista konsanaan


Auto on pelleiltään todella siisti ja lähes ruosteeton. Ruosteenestokäsittelystä on useita viitteitä. Koomista kyllä, juuri tarrojen alta löytyy ainoat näkyvät ruosteet. Ovien alalaidatkin näyttävät kuvissa varsin siisteiltä. Kyllä niistä vähän ruostetta sisälle päin näkyy, mutta ulkoa ne on kyllä ruosteettomat.



Apukuskin penkin alta löytyi ylläri, aito Saab-säilytyslokero...


Sisältä auto on myös, kilometreihin nähden, siisti. Kattoverhoilu roikkuu vain kahdesta kohtaa. Eikä ole tupakoitukaan.




Ja sitten vielä kännykamerakuvaa, miten hyvin tämä hoitaa hetken aikaa haaveilemaani pakettiauton virkaa.



Kaikkea ei kuvista pysty näkemään, joten paljastetaan, miksi ei kannata olla hirmu suruissaan, jos onnistuin ostamaan auton suoraan nenän edestä. Autohan ei kauaa ehtinyt kaupan olemaan, mutta kun hinta oli sopiva ja myynnissä tässä samalla kylällä, niin mökkiauton tarpeeseen tartuin minä välittömästi. Kuulemma kyselijöitä autolle riitti.
Auton mukana tuli kuivan kelin renkaat. Sadekelin renkaista pitäisi rapsia nastat pois. Talvirenkaiksi luokiteltuja kumeja ei mukana tullut. Moottoritila on varsin öljyinen. Toivon kyllä, että se korjaantuisi venttiilikopan tiivisteen vaihdolla. Aamulla auto lähtee nihkeästi käyntiin ja mökillä en äkkiseltään sitä osannut tehdä, ennen kuin akku oli loppu. Käy kyllä sittemmin tasaisesti. Tässäkin toivon, että käynnistys piristyy uudella akulla. Öljytkin näytti aika sakeilta ja mustilta, ties kuinka vanhat ne on. Toivottavasti se osaltaan selittäisi nuhaisuutta sekä noin 10 l/100km noussutta kulutusta mökkireissulla.
Perä on melko löllö ja mökkitiellä se raapi useassa kohtaa maata. Löysät jouset ja iskunvaimentimet lienevät syy hieman epävakaaseen kulkuun. Ravistusta ei esiinny, mutta vaeltelua jossain määrin kylläkin, ei onneksi pahasti häiritsevästi. Naputusta muuten kuulin vasemmalle käännyttäessä, että saattaapi niveletkin vaatia operaatiota.
Loppulausunto
Autolla on vielä vuosia ajoaikaa edessä, niin hyvässä kunnossa se koriltaan on. Vaatiihan tämä uutta osaa ja rahan menoa, mutta ehdottomasti sitä mun kannattaa tähän autoon käyttää. Onhan autolle jo määrätty suurempikin tehtävä, kun ensi talvena suuntaamme laskettelulomalle Ruotsiin. Matkaa tuonne tulee suuntaansa 1200 km. Aygoon kun ei tavarat mahdu, tuskin pelkät monotkaan. No, seuraavat 9 kuukautta kertovat, uskallammeko tällä sille matkalle...