Kerran vielä pojat...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tässäpä tarinaa siitä, että saabismi sai sittenkin vielä osaltani jatkoa, vaikka pahalta jo välillä vaikutti, että merkistä luopuminen olisi todellista. Ei sentään...

Halpa mökkiauto oli hakusessa Aygon rinnalle ja niinhän siinä kävi, ettei ole Saabin voittanutta, kun haetaan edullista ja tilavaa autoa. Ja komeahan tämä on, todellista kasari-tyyliä, eikö? ;)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Heti ostettuani, pakkasin lapset autoon ja suuntasin mökille. Tuleepahan auton oikut tutuiksi kerralla. Yllätyksiä seurasi heti. Kun yritin päästä tankille, oli korkki lukossa, eikä avainta missään. Kokeilin useammalla kaapista löytyvällä avaimella, mutta rikottava se korkki oli. Konepellin avausvaijeri oli poikki, mutta pihtien avulla sen auki saa. Sieltä löytyi akku, jossa hintalappu "Puuilo 39 euroa"! Se ei hyvää lupaa ja heti ensimmäisenä aamuna pojat joutui työntöhommiin...

Kuva

Kuva

Positiivista kyllä, kenelläkään meistä ei ollut mitään pahaa sanottavaa siitä, että menin tämän ostamaan. Tyttö löysi mökkimatkan vakio-karkinostopaikasta, eli Kontiomäen Shelliltä, tyyliin sopiva karvanopat. Radion näytöstä on pikselit hukassa, kuin uudemmasta Saabista konsanaan ;-)

Kuva

Auto on pelleiltään todella siisti ja lähes ruosteeton. Ruosteenestokäsittelystä on useita viitteitä. Koomista kyllä, juuri tarrojen alta löytyy ainoat näkyvät ruosteet. Ovien alalaidatkin näyttävät kuvissa varsin siisteiltä. Kyllä niistä vähän ruostetta sisälle päin näkyy, mutta ulkoa ne on kyllä ruosteettomat.

Kuva

Kuva

Kuva

Apukuskin penkin alta löytyi ylläri, aito Saab-säilytyslokero...

Kuva

Kuva

Sisältä auto on myös, kilometreihin nähden, siisti. Kattoverhoilu roikkuu vain kahdesta kohtaa. Eikä ole tupakoitukaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja sitten vielä kännykamerakuvaa, miten hyvin tämä hoitaa hetken aikaa haaveilemaani pakettiauton virkaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kaikkea ei kuvista pysty näkemään, joten paljastetaan, miksi ei kannata olla hirmu suruissaan, jos onnistuin ostamaan auton suoraan nenän edestä. Autohan ei kauaa ehtinyt kaupan olemaan, mutta kun hinta oli sopiva ja myynnissä tässä samalla kylällä, niin mökkiauton tarpeeseen tartuin minä välittömästi. Kuulemma kyselijöitä autolle riitti.

Auton mukana tuli kuivan kelin renkaat. Sadekelin renkaista pitäisi rapsia nastat pois. Talvirenkaiksi luokiteltuja kumeja ei mukana tullut. Moottoritila on varsin öljyinen. Toivon kyllä, että se korjaantuisi venttiilikopan tiivisteen vaihdolla. Aamulla auto lähtee nihkeästi käyntiin ja mökillä en äkkiseltään sitä osannut tehdä, ennen kuin akku oli loppu. Käy kyllä sittemmin tasaisesti. Tässäkin toivon, että käynnistys piristyy uudella akulla. Öljytkin näytti aika sakeilta ja mustilta, ties kuinka vanhat ne on. Toivottavasti se osaltaan selittäisi nuhaisuutta sekä noin 10 l/100km noussutta kulutusta mökkireissulla.

Perä on melko löllö ja mökkitiellä se raapi useassa kohtaa maata. Löysät jouset ja iskunvaimentimet lienevät syy hieman epävakaaseen kulkuun. Ravistusta ei esiinny, mutta vaeltelua jossain määrin kylläkin, ei onneksi pahasti häiritsevästi. Naputusta muuten kuulin vasemmalle käännyttäessä, että saattaapi niveletkin vaatia operaatiota.

Loppulausunto

Autolla on vielä vuosia ajoaikaa edessä, niin hyvässä kunnossa se koriltaan on. Vaatiihan tämä uutta osaa ja rahan menoa, mutta ehdottomasti sitä mun kannattaa tähän autoon käyttää. Onhan autolle jo määrätty suurempikin tehtävä, kun ensi talvena suuntaamme laskettelulomalle Ruotsiin. Matkaa tuonne tulee suuntaansa 1200 km. Aygoon kun ei tavarat mahdu, tuskin pelkät monotkaan. No, seuraavat 9 kuukautta kertovat, uskallammeko tällä sille matkalle...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Hiano! Ja vielä pystäri :)
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Ostitko nettiauton kautta? Jos näin, niin itsekin ihalin ja harkitsin kyseisen pelin ostamista. Ja kyllähän se pystykeula pitää olla, vinokeula ei ole läheskään niin hieno.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Siisti :saab:
Ainahan jotain laittoa on mutta eikös näissä vanhoissa aina jotain ole?

Oli itselläkin ongelmia kun tankille ekaa kertaa menin. oli lukko jämähtänyt :roll:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jep. Kyllä tää ehti reilun vuorokauden nettiautossa olla, ennen kun sain sovitettua hakemisen. Pystärinä näytti sen verran klassiselta, etten aikaillut, etenkin, kun tarve vetokoukulle ollut jo pidempään.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
JH
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 11:50
Paikkakunta: Otanmäki

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja JH »

Hyvä homma, että meni/tuli harrastajalle tuo auto :)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja jariha »

Auto on varustukseltaan aika täydellinen, mutta mikä työkalu tuosta puuttuu?

Kuva

Heh, keskuslukko ja ohjaustehostin ei toimi... eiku eihän niitä edes ole ;)

Huoltokirjaakin on pidetty vuoteen 2000 asti, jolloin mittarissa on ollut 178 tkm, nyt 279 tkm.

Kytkin ottaa hirmu ylhäältä, onko se merkki, että se on lopuillaan?

Milläs maalilla/sävyllä ootte maskia maalanneet?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

jariha kirjoitti:Kytkin ottaa hirmu ylhäältä, onko se merkki, että se on lopuillaan?
Itsellä täytyy pitää kytkin ihan huolella pohjassa, tai muuten rusahtelee... loppu taitaa olla omassa. Reilun satasen paukku turbossa, kuulin.

Ja hiieeno peli! Pystykeula lakupään legendaarisuus on kiistaton!

Ajoon!
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Auto on varustukseltaan aika täydellinen, mutta mikä työkalu tuosta puuttuu?
Eikös noissa ruuvivääntimissä ollut vaidettavat irtopäät, torx...yms..
Taitaa se vaihtopää setti uupua tuosta......
vai olisiko se sittenkin käsijarrun ( mäntien ) säätötyökalu..?
Ja vararenkaan suojapussi näkyy puuttuvan..
( mutta aika helmi on jos työkalutkin on paikallaan )

Komee on...mutta ehkä kuitenkin sma viistokeulana, ja "föönillä"
Tilaahan tuossa on upeasti.
pst...mites takapään jousien kiinnitys yläpäässä..?
ja tsekkaa syylärin kunto ennen moottoritielle menoa....
Milläs maalilla/sävyllä ootte maskia maalanneet?
Itse ainakin purin maskin ja maalasin vannehopealla.

Umpiot ( heijastepinnat ) tähän saattaa olla jo kiven alla...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja jariha »

9000CD23T kirjoitti:Komee on...mutta ehkä kuitenkin sma viistokeulana, ja "föönillä"
Juuh, nyt ei fööni ollu toivelistalla. Ja itse asiassa olin lähes varma, etten Saabia enää laita, niitä kun on jo lähes kyllästymiseen asti ollu. Tämä vaan oli niin karun symppis, että hellyin viidessä minuutissa. Jostain se tulee tämä sisäinen palo pitää nämä vanhat Saabit tiellä sen sijaan, että ostais jonkun tunteettoman kikottimen :D
9000CD23T kirjoitti:pst...mites takapään jousien kiinnitys yläpäässä..?
ja tsekkaa syylärin kunto ennen moottoritielle menoa....
Kiinni on iskarit yläpäistään. Yksi reikä löytyi oikean takapyöränkaaren etulaidasta. Syyläri näyttää hyvältä ja ehjältä, lämmöt pysyy vakaana. Ei se toki kerro, että se vuotamaton olisi. Vedet oli alarajalla.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onnea vaan, me vaihdettiin näköjään vuoroa 5-ovisen pystärisatkun ulkoiluttajina :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jostain se tulee tämä sisäinen palo
miten se menikään.....
SAABismi on saxxxxs.... :wink:
Ei se toki kerro, että se vuotamaton olisi
En tarkoittanut ihan tuota, itselläni kun oli nimittäin satkussa nuo kennon
välit täynnä moskaa, normaaleilla nopeuksilla toimi moitteetta, mutta isolla tiellä
nousi lämmöt tappiin.... :?
( ja edelleenkään sitä kennoa ei kannata pestä painepesurilla, nimim pesenpä kennon... :o )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
oce942
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 11:43
Paikkakunta: KONTIOMÄKI

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja oce942 »

Onnea Jari tuoreen hankinnan johdosta!!! :lol:
#3160
99GL -76, 99L - 78, 900i 2,1 16 Valve -92 "Kainuun Rajavartioston Esikunta 1"
Jusau

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Katso ainakin ensialkuun ilmanputsarin kunto ja letkuja konehuoneessa, kyllähän k-jet lähtee yleensä tulille ilman akun loppuun sahaamista. Imutorvi halki tai joku muu seokseen vaikuttava letku voi horia ilmaa, kympin maantiekulutuskin kuulostaisi laihalta seokselta, tosin päästömittarihan sen nopsaan kertoisi. Oma vanha ruisku hori kympin, ajoi sillä miten vaan, siihen en saanut selvyyttä mikä sitä soppaa sai viemään, vähän laihalla kai oli, mutta yksikään tankkaus ei mennyt alle 10l/100l kulutuksella.

Muutenhan tuo on ikäisekseen fiksunnäköinen peli, ikää kuitenkin 23 vuotta, raskas persehän noissa 900 Combeissa on, tartte paljon iskareiden väsyä tai ollut joku budjettiasentaja, joka jättänyt vanhat jouset iskareiden vaihdossa. Varmasti raapii kaariin vähänkin väsähtäneenä ainakin korkeammilla renkailla, onnistuu se kyl myös 185/65 tossuilla.

Työkalusarja näyttää siltä, että tuosta olisi soiro leikattu pois, kyllä miulla mielestäni ainakin 85-combissa oli punaiset papukaijapihdit mukana sarjassa.

Mutta retropeli ja kuvissa ainakin siisti, onnea uudelle autolle!
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Kerran vielä pojat...

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Mulla vie 7.9 litraa sadalla, sisältää myös mökkitiellä köryyttelyt.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vastaa Viestiin