900 automaattilaatikko

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

900 automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja foppa »

Tuossa tuli nettiauto.com:ia selailtua ja muutama tomaatti-satkukin on myytävänä.
Kuinka luotettavia nuo vanhemmat saabin automaattilaatikot on ollu ? Onko havaittu mitään yhteisiä ongelmia vuosien saatossa ?
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: 900 automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Vanhan satkun automaatit ovat sitten jotain ihan muuta kuin missään muussa edes tuon ajan autossa.

Sanotaanhan että nämä Borg-Warnerin laatikot ovat elämäntapa.

Jokatapauksessa, ovat kolmivaihteisia, lukottomia ja raskaita, joten polttoaineenkulutus on huomattava verrattuna manuaaliaskeihin... Eivätkä mitenkään ylettömän toimintavarmoja. Lisäksi yleensä järkyttävän lyhyeksi välitettyjä.

Toimiessaan kuulemma mitä mainioinpia, mutta kaikki ovat vähintään 15 vuotta vanhoja ja paljon ajettuja joten...

Manuaalit ovat ehkä hieman varmempia mutta kyllä niistäkin aika huonoja löytyy...

-Ville
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: 900 automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Samppo »

uskoisin että luotettavuus ongelmat on hyvin pitkälti kytköksissä miten on huollettu..moottorinöljyt kyllä vaihdetaan, mutta miten automaatin ja tuleeko varmasti oikeanlaiset öljyt. Ainakin paikallisessa varaosaliikkeessä suosittelivat heti Dexronia tutkimatta asiaa sen kummemmin..
Tuossa BW:n laatikossa on vielä suodattimen vaihto/puhdistus pikkasen suurempi operaatio kuin esim. tonnarin laatikossa, joten sitäkään ei välttämättä kovin usein tarkisteta.

Itse olen positiivisesti yllättynyt tuon vaihteiston toimivuudesta ainakin T16 ja B-kone (2-kaasari) kanssa. Ainoa mikä (saattaa) haitata on välitykset.
#961
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja stara »

kun nyt välityksiä moititaan, niin tyhmä kysymys:::

onko noissa samanlainen ketjuvetoinen ensiövaihde kuin manuaaleissa?. jo on, niin miten käy, jos vaihtaa sen enskan isompivälityksiseen. Pieneneekö esim kulutus, kun kierroksia vähemmän samalla nopeudella.
minun merkkikorjaajani on sanonut , jotta varsinaista suodinta ei ole, on vain joku karkeasuodinverkko, missä ei yleensä mitään tavaraa ole. eli siksi olen jättänyt ko. suodattimen kokonaan rauhaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muistelisin että täällä oli jokunen vuosi sitten juuri tuosta puhetta että ei ole samanlainen kuin manuaalissa tuo ensiö, että ei käy niin helpolla vaihto..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin