liemet pihalle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

liemet pihalle

Viesti Kirjoittaja moksu »

Eipä týkkää toi satku minusta nykyään (oma moka en oo jutellu sille pitkään aikaan) kun rupeaa temppuilemaan (onkohan sillä murrosikä ?).

Lämmöt rupesi nousemaan ja minähän tietysti "viisana" poikana termostaatin vaihtoon vaikka oman tuurin tietäen en uskonut tällä korjaantuvan.
Muutaman koeajolenkin jälkeen naama :D
Kerrankin tuuria ei mennyt kannentiiviste , lämmöt nätisti puolivälissä.

Ja eikun baanalle ja mites kävi ? No lämmöt rupesi nousemaan :x
Siinä ihmettelmään ja kova oli virtaus paisuntasäiliössä ,mutta pelkkää nestettä ja öljytkin kunnossa.

Yritettyäni tasata lämpöjä sammutin ja odottelin ..., vähän ajan päästä kun täräytin tulille sylkäs paisuntasäiliöstä (korkki oli jo auki) nesteet pihalle ja samassa myös vesipumpulta.

Eihän niin hyvä tuuri oikeesti voi olla ,että pelkkä termarin vaihto riittäis.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän siellä säiliössä virtausta on ihan normaalisti, koska kuitenkin syylärin yläreunasta tulee se ilmanpoistoletku, jota pitkin myös jäähdytysnestettä jonkinverran kiertää. Ilmasitko jäähdytysjärjestelmää termarikotelon ruuvista? Oletko muistanut käyttää konetta lämmöt täysillä, jotta kaikki ilma poistuu? Onko jäähdytin kunnossa, eli ne ohuet peltirivoitukset pysyvät pilleissä kiinni?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Joo ilmasin kyllä , mutta en kyllä varmaan käyttänyt kuumaksi asti :oops:
Jäähdytin on kyllä minun mielestä kunnossa.
Taidanpa uusia vielä ton vesipumpun (ei se ainakaan pahaa tee) ja katsoa sitten mitä tapahtuu
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis lämmöt täysillä tarkoitti,että lämmityslaitepäällä täysillä ja tietysti moottori pitää käyttää kuumaksi, kun alat ilmaamaan sitä. Yksi testi, jonka itse olen tehnyt, on puristella vesiletkuja käsipelissä ja kuunnella ettei kuulu ilman porskutusta järjestelmästä... Vesipumput ei sinänsä vikaudu, että pumppausteho häviäisi. Itellä on muun merkkisissä huonoja kokemuksia peltisiivillä olevista pumpuista. Ite en osta ikinä peltisiipistä vesipumppua, jos saatavilla on valurautaisella siivikolla olevia pumppuja. Ne peltisiipiset ei jostain syystä ole niin tehokkaita, kuin valurautaiset. Jospa siinä sun pelissä on syyläri huonossa iskussa? Jos peltirivat alkaa irtoilemaan pilleistä, niin silloin peli on selvä syylärin osalta. Syyläri osaa kyllä iänmyötä menettää jäähdytystehonsa, vaikka päällisinpuolin näyttäisikin ok:lta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Lämmöistä...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Katso että syyläri on auki...!!!
Siis ettei lika estä ilman läpivirtausta..!!!!
( painepesurilla ei kannata pestä ) nimim....mistä löytäisin syylärin. :roll:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

no vaihdoin tuon pumpun kun olin jo ehtinyt ostaa , tutkitaan seuraavaks toi syyläri vielä tarkempaan.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

No eipä tuota syyläriä paljon tarvinnut tutkia näkkehän ton jo katsomattakin ,että paskanahan se on. :evil:

Käykö kaikkien satkujen syylärit (turboja lukuunottamatta)
vai onko esim.viistokeulan ja pystykeulan syyläreissä eroja ?
tuo omani on -89
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moi!!!


No mulla ainakin on turbossa tavallisen ruiskusaabin syyläri et eiköhän se toimi toisinkin päin.

Itellä oli kans sama vika et jäähdytysrivat oli hapettunu irti. Kevyt tönäisy riitti et ne pullahti ulos.

Tais olla syy myös siihen et miksi saba vaihtoi omistajaa, taisi edellinen omistaja pelästyä tai jotain kun niin halvalla möi.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Lämmöistä...

Viesti Kirjoittaja lucaf »

9000CD23T kirjoitti: ( painepesurilla ei kannata pestä ) nimim....mistä löytäisin syylärin. :roll:
Heh, tuosta sain makeat naurut :)

miksikähän h-moottorisen tuplaysin korjaamokirjassa lukee, että termarin ilmausruuvia ei saa avata moottorin käydessä, vaan se pidetään auki vain silloin kun lisätään jäähdytysnestettä? Itse olen siis ymmärtänyt että ilmaus tehtäisiin lämppärinhanan vieressä olevasta ruuvista?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaahas, taitaapa mullakin olla syylärin vaihto kohta ajankohtainen. Vaihdoin jo termarin ja nesteet, mutta edelleen jatkaa kuumeilua. Kovempi ajonopeus tosin jäähdyttää paremmin ;), mutta se ei onnistune kaupunkialueella :lol: . No, kannattaako etsiä käytettyä vai menenkö suoraan Motonetin tiskille?
@teemu
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: La Loka 18, 2003 10:46
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja @teemu »

Meikäläiselläkin rykäs og 900i nesteet pihalle paisunta
säiliön korkin välistä ,vaihoin termarin (ei apua) ja nyt
aattelin vaihtaa syylärin ,mut tuskin siitäkään on apua,
väittävät joka paikassa et olis kannen tiiviste mennyt
vesikanavien kohdalta rikki (öljyt ja vedet ei sekotu)!
Onko tietoo mistä löytys halvin uus syyläri?
Kuin iso homma on tehdä 900i:hin kansiremppä?
Joutuuko kannen oikaseen ennen takas laittoa?
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

kuulostaa kyllä aika vahvasti kansipahvinb vaihdolta tuo ongelma.... Ei välttämättä mee heti puurot ja vellit sekasin...

Vesitilaan kehittyy painetta ihan selvästä... Ei normaali lämpölaajeneminen juoksuta vettä korkin välistä..... Itellä oli satkussa syyläri ongelma ja se anto ajaa lämmöt punasella ihan huoletta.... Satkuissa on se korkkikin paisuntasäiliössä aika jämäkkää tavaraa...


Helppo testata silleen et otat paisuntasäiliön korkin auki ja annat kierroksia. Jos veden mukana tulee kuplia ja veden pinta nousee voimakkaasti niin pahvi on mennyt, vesi voi myös haista "pakokaasulta".

Voi myös olla että pahvi on vasta niin vähän vioittunut, että ei päästä painetta ohitseen muuten kuin vedätyksessä, eli ajettaesessa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
skepe
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skepe »

Paisuntasäiliön korkin liian herkkä ylipaineventtiili voi myös aiheuttaa vesien ulosryöpsähtämisen.
Kun paine nousee yli paineventtiilin avautumispaineen (yleensä kuuman moottorin sammutuksen yhteydessä, varsinkin jos paisuntasäliössä neste on aivan ylärajassa) avutuu korkin venttiilli, jolloin nestettä "kiehuu" ulos yllättävänkin paljon.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Sama ongelma. Paisuntasäiliö oltava alle puolivälin ja mieluummin minimissä ettei nesteet tuu yli. Oireilee kesäkaupungissa kruisaillessa, ei muuten. Yksi helpotus syylärin vaihdon lisäksi on laittaa toinen flekti. Saabin lämpimien maiden vientimalleissa oli tupla puhaltimet. Ainakin omassa on johdotuskin valmiina joten pitäis olla suht helppo asennus.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sama homma on tullut havaittua 900i:n 8-venttiilisen koneen kanssa, että nestetasoa kylmänä ei kannata nostaa paljoakaan yli puolen välin, kun nesteet tulee muuten kuumana ulos korkista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin