liemet pihalle
liemet pihalle
Eipä týkkää toi satku minusta nykyään (oma moka en oo jutellu sille pitkään aikaan) kun rupeaa temppuilemaan (onkohan sillä murrosikä ?).
Lämmöt rupesi nousemaan ja minähän tietysti "viisana" poikana termostaatin vaihtoon vaikka oman tuurin tietäen en uskonut tällä korjaantuvan.
Muutaman koeajolenkin jälkeen naama
Kerrankin tuuria ei mennyt kannentiiviste , lämmöt nätisti puolivälissä.
Ja eikun baanalle ja mites kävi ? No lämmöt rupesi nousemaan
Siinä ihmettelmään ja kova oli virtaus paisuntasäiliössä ,mutta pelkkää nestettä ja öljytkin kunnossa.
Yritettyäni tasata lämpöjä sammutin ja odottelin ..., vähän ajan päästä kun täräytin tulille sylkäs paisuntasäiliöstä (korkki oli jo auki) nesteet pihalle ja samassa myös vesipumpulta.
Eihän niin hyvä tuuri oikeesti voi olla ,että pelkkä termarin vaihto riittäis.
Lämmöt rupesi nousemaan ja minähän tietysti "viisana" poikana termostaatin vaihtoon vaikka oman tuurin tietäen en uskonut tällä korjaantuvan.
Muutaman koeajolenkin jälkeen naama
Kerrankin tuuria ei mennyt kannentiiviste , lämmöt nätisti puolivälissä.
Ja eikun baanalle ja mites kävi ? No lämmöt rupesi nousemaan
Siinä ihmettelmään ja kova oli virtaus paisuntasäiliössä ,mutta pelkkää nestettä ja öljytkin kunnossa.
Yritettyäni tasata lämpöjä sammutin ja odottelin ..., vähän ajan päästä kun täräytin tulille sylkäs paisuntasäiliöstä (korkki oli jo auki) nesteet pihalle ja samassa myös vesipumpulta.
Eihän niin hyvä tuuri oikeesti voi olla ,että pelkkä termarin vaihto riittäis.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Kyllähän siellä säiliössä virtausta on ihan normaalisti, koska kuitenkin syylärin yläreunasta tulee se ilmanpoistoletku, jota pitkin myös jäähdytysnestettä jonkinverran kiertää. Ilmasitko jäähdytysjärjestelmää termarikotelon ruuvista? Oletko muistanut käyttää konetta lämmöt täysillä, jotta kaikki ilma poistuu? Onko jäähdytin kunnossa, eli ne ohuet peltirivoitukset pysyvät pilleissä kiinni?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Siis lämmöt täysillä tarkoitti,että lämmityslaitepäällä täysillä ja tietysti moottori pitää käyttää kuumaksi, kun alat ilmaamaan sitä. Yksi testi, jonka itse olen tehnyt, on puristella vesiletkuja käsipelissä ja kuunnella ettei kuulu ilman porskutusta järjestelmästä... Vesipumput ei sinänsä vikaudu, että pumppausteho häviäisi. Itellä on muun merkkisissä huonoja kokemuksia peltisiivillä olevista pumpuista. Ite en osta ikinä peltisiipistä vesipumppua, jos saatavilla on valurautaisella siivikolla olevia pumppuja. Ne peltisiipiset ei jostain syystä ole niin tehokkaita, kuin valurautaiset. Jospa siinä sun pelissä on syyläri huonossa iskussa? Jos peltirivat alkaa irtoilemaan pilleistä, niin silloin peli on selvä syylärin osalta. Syyläri osaa kyllä iänmyötä menettää jäähdytystehonsa, vaikka päällisinpuolin näyttäisikin ok:lta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Lämmöistä...
Katso että syyläri on auki...!!!
Siis ettei lika estä ilman läpivirtausta..!!!!
( painepesurilla ei kannata pestä ) nimim....mistä löytäisin syylärin.
Siis ettei lika estä ilman läpivirtausta..!!!!
( painepesurilla ei kannata pestä ) nimim....mistä löytäisin syylärin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Moi!!!
No mulla ainakin on turbossa tavallisen ruiskusaabin syyläri et eiköhän se toimi toisinkin päin.
Itellä oli kans sama vika et jäähdytysrivat oli hapettunu irti. Kevyt tönäisy riitti et ne pullahti ulos.
Tais olla syy myös siihen et miksi saba vaihtoi omistajaa, taisi edellinen omistaja pelästyä tai jotain kun niin halvalla möi....
No mulla ainakin on turbossa tavallisen ruiskusaabin syyläri et eiköhän se toimi toisinkin päin.
Itellä oli kans sama vika et jäähdytysrivat oli hapettunu irti. Kevyt tönäisy riitti et ne pullahti ulos.
Tais olla syy myös siihen et miksi saba vaihtoi omistajaa, taisi edellinen omistaja pelästyä tai jotain kun niin halvalla möi....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Lämmöistä...
Heh, tuosta sain makeat naurut9000CD23T kirjoitti: ( painepesurilla ei kannata pestä ) nimim....mistä löytäisin syylärin.
miksikähän h-moottorisen tuplaysin korjaamokirjassa lukee, että termarin ilmausruuvia ei saa avata moottorin käydessä, vaan se pidetään auki vain silloin kun lisätään jäähdytysnestettä? Itse olen siis ymmärtänyt että ilmaus tehtäisiin lämppärinhanan vieressä olevasta ruuvista?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Meikäläiselläkin rykäs og 900i nesteet pihalle paisunta
säiliön korkin välistä ,vaihoin termarin (ei apua) ja nyt
aattelin vaihtaa syylärin ,mut tuskin siitäkään on apua,
väittävät joka paikassa et olis kannen tiiviste mennyt
vesikanavien kohdalta rikki (öljyt ja vedet ei sekotu)!
Onko tietoo mistä löytys halvin uus syyläri?
Kuin iso homma on tehdä 900i:hin kansiremppä?
Joutuuko kannen oikaseen ennen takas laittoa?
säiliön korkin välistä ,vaihoin termarin (ei apua) ja nyt
aattelin vaihtaa syylärin ,mut tuskin siitäkään on apua,
väittävät joka paikassa et olis kannen tiiviste mennyt
vesikanavien kohdalta rikki (öljyt ja vedet ei sekotu)!
Onko tietoo mistä löytys halvin uus syyläri?
Kuin iso homma on tehdä 900i:hin kansiremppä?
Joutuuko kannen oikaseen ennen takas laittoa?
kuulostaa kyllä aika vahvasti kansipahvinb vaihdolta tuo ongelma.... Ei välttämättä mee heti puurot ja vellit sekasin...
Vesitilaan kehittyy painetta ihan selvästä... Ei normaali lämpölaajeneminen juoksuta vettä korkin välistä..... Itellä oli satkussa syyläri ongelma ja se anto ajaa lämmöt punasella ihan huoletta.... Satkuissa on se korkkikin paisuntasäiliössä aika jämäkkää tavaraa...
Helppo testata silleen et otat paisuntasäiliön korkin auki ja annat kierroksia. Jos veden mukana tulee kuplia ja veden pinta nousee voimakkaasti niin pahvi on mennyt, vesi voi myös haista "pakokaasulta".
Voi myös olla että pahvi on vasta niin vähän vioittunut, että ei päästä painetta ohitseen muuten kuin vedätyksessä, eli ajettaesessa....
Vesitilaan kehittyy painetta ihan selvästä... Ei normaali lämpölaajeneminen juoksuta vettä korkin välistä..... Itellä oli satkussa syyläri ongelma ja se anto ajaa lämmöt punasella ihan huoletta.... Satkuissa on se korkkikin paisuntasäiliössä aika jämäkkää tavaraa...
Helppo testata silleen et otat paisuntasäiliön korkin auki ja annat kierroksia. Jos veden mukana tulee kuplia ja veden pinta nousee voimakkaasti niin pahvi on mennyt, vesi voi myös haista "pakokaasulta".
Voi myös olla että pahvi on vasta niin vähän vioittunut, että ei päästä painetta ohitseen muuten kuin vedätyksessä, eli ajettaesessa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Paisuntasäiliön korkin liian herkkä ylipaineventtiili voi myös aiheuttaa vesien ulosryöpsähtämisen.
Kun paine nousee yli paineventtiilin avautumispaineen (yleensä kuuman moottorin sammutuksen yhteydessä, varsinkin jos paisuntasäliössä neste on aivan ylärajassa) avutuu korkin venttiilli, jolloin nestettä "kiehuu" ulos yllättävänkin paljon.
Kun paine nousee yli paineventtiilin avautumispaineen (yleensä kuuman moottorin sammutuksen yhteydessä, varsinkin jos paisuntasäliössä neste on aivan ylärajassa) avutuu korkin venttiilli, jolloin nestettä "kiehuu" ulos yllättävänkin paljon.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
Sama ongelma. Paisuntasäiliö oltava alle puolivälin ja mieluummin minimissä ettei nesteet tuu yli. Oireilee kesäkaupungissa kruisaillessa, ei muuten. Yksi helpotus syylärin vaihdon lisäksi on laittaa toinen flekti. Saabin lämpimien maiden vientimalleissa oli tupla puhaltimet. Ainakin omassa on johdotuskin valmiina joten pitäis olla suht helppo asennus.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Sama homma on tullut havaittua 900i:n 8-venttiilisen koneen kanssa, että nestetasoa kylmänä ei kannata nostaa paljoakaan yli puolen välin, kun nesteet tulee muuten kuumana ulos korkista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01