9000 lohkon sovitusta satkuun! Ja kuvia T16 konehuoneesta.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

9000 lohkon sovitusta satkuun! Ja kuvia T16 konehuoneesta.

Viesti Kirjoittaja jka »

Eli kysymys kuuluu että onnistuuko tonnarin lh 2.4 kytkemään satkuun, jolloin ei tarvitsisiostaa muutakun satkun lh:n imusarja?

Onko osat edes samoja, immu, tyhjäkäyntimoottori, sytytykseohjaus, ruiskun ohjausboksi ym.?

Olisi aika ruveta askartelemaan sitä 16 venttiilistä konetta ja neuvoa kaivataan, kun ei pysty enää ottamaan pihaan 16 venasta satkua josta siirtäisi tarvittavat osat, pihasta löytyy siis laho 89 tonnari josta voisi ottaa niitä osia.

Ja eikös tonnisen ja satkun pelkät lohkot ole samat, kun on nurkissa yksi satanelkyt tuhatta ajettu tonnisen kone, niin voisi olla hyvä lähtökohta.
Viimeksi muokannut jka, Ma Heinä 20, 2009 07:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9000 ruiskun osat satkuun?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei tuolle mitään estettä ole. Oikeastaan ainoa isompi asia voisi tulla eteen, jos se tonnarisi on DI:llä, jolloin joudut hihnapyörien kanssa vähän askartelemaan. Ite sorvasin ja viilasin yhden 900i EZK-hihnapyörän ja Tonnarin DI:n sakarapyörän käypäiseksi toisiinsa. Hihnapyörää piti vähän sorvissa käyttää ja sakarapyörän ruuvin reikiä joutui viilaamaan pyöröviilalla soikeiksi. Serkkupojalle tein tuon, kun hänellä on projektina tulossa og900:n pannuun DI+APC -systeemi 9000turbosta. Sinun tapauksessa ostoslistalle menee tietysti og:n imu- ja pakosarjat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 ruiskun osat satkuun?

Viesti Kirjoittaja jka »

Juu, imu- ja pakosarjat olisi tiedossa, ja tonnari siis vielä perinteisellä jakajalla.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 ruiskun osat satkuun?

Viesti Kirjoittaja jka »

Entäs noi lohkot, eikös ne ole ihan samat, uskoisin että on hyväkuntoinen, kun on ajettu 140tkm, ja kone siis vaparista (ainakin parempi kuin melkein 300tkm ajettu turbon lohko)?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 ruiskun osat satkuun?

Viesti Kirjoittaja jka »

Nyt hiukan asiaa tutkineena löysin 89-90 satkun lh 2,4 ruiskun sähkökartat, mutta mistä löytyisi tonnarin vastaavat?

http://townsendimports.com/Web/electric ... 072-77.jpg
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 ruiskun osat satkuun?

Viesti Kirjoittaja jka »

http://www.saabphotos.com/gallery/album ... _muut_osat

Näiden kuvien löytyminen kertoo jo aika hyvin sen että mitä tarvitsen autosta mukaan ja että kuinka paljon on eri vaihtoehtoja noissa ruiskuissa.

Vielä kun löytyisi ihan kytkentäkaavioita noiden komponenttien välille.

Onko kaikki ysisatasten lh-imusarjat samanlaisia vai onko niissäkin eroja?

Ja sitten vielä loppuun kysymys että onko edes toivoa että vehjes vielä käynnistyy kun osat kumminkin on kaikki imusarjaa lukuunottamatta samasta autosta, eli varmaan yhteensopivat toisiinsa. (saa sitten nähdä tuleeko ensisavut putkesta vai nouseeko ne sulakerasiasta :lol: )
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 ruiskun osat satkuun? Ja ketjunkiristinkysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja jka »

Eli onko 8- ja 16-venttiilisissä koneissa sama jakoketjunkiristin ja kiristimen puoleinen laahain?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9000 ruiskun osat satkuun? Ja ketjunkiristinkysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei ole ....kiristin on erillainen. laahaimesta ei tietoa. siis 8/16 valve.
tonnarista sopii kiristin oogee 16 valveen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 ruiskun osat satkuun? Ja ketjunkiristinkysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja jka »

Joo kone on peräisin tonnisesta. Perkele kun meni laahain poikki ja enää en edes muista mihin tuuppasin kiristimen.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 ruiskun osat satkuun? Ja ketjunkiristinkysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

lisäks tarvii vielä tehostimen pumpun ja koneenkorvan pakosarjan puolelle 16v satkusta, olikohan koneen päätylevykin(?) vielä erilainen kuin tonnaris, viisaammat valaiskoon... tosin jos viittii askarrella sen 8 valven tehostimen pumpun ja korvan saa sovitettua 16v koneeseen. lohkot on samoja satkus ja tonnaris, vanha 8v lohko (startti pakosarjan alla) on hiukan erilainen... mitä vuosimallia se tonnari on, turbo ilmeisesti? multa saattaa löytyä sähkökaavio koneelta... ei ne sähköt kovin hankala homma ole kunhan hyödyntää sitä tonnarin sähkösarjaa mahd. paljo... niin ja se laahain on eri 8v vs. 16v...
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 ruiskun osat satkuun? Ja ketjunkiristinkysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja jka »

jakaraik kirjoitti:lisäks tarvii vielä tehostimen pumpun ja koneenkorvan pakosarjan puolelle 16v satkusta, olikohan koneen päätylevykin(?) vielä erilainen kuin tonnaris, viisaammat valaiskoon... tosin jos viittii askarrella sen 8 valven tehostimen pumpun ja korvan saa sovitettua 16v koneeseen. lohkot on samoja satkus ja tonnaris, vanha 8v lohko (startti pakosarjan alla) on hiukan erilainen... mitä vuosimallia se tonnari on, turbo ilmeisesti? multa saattaa löytyä sähkökaavio koneelta... ei ne sähköt kovin hankala homma ole kunhan hyödyntää sitä tonnarin sähkösarjaa mahd. paljo... niin ja se laahain on eri 8v vs. 16v...
Juu tuo koneen korva tarkoitus jollain konstilla modata paikalleen tolla vanhalla pumpulla. Itseltä löytyy ton tonnarin sähkösarja kaikkine liittimineen joten sitä voi vissiin hyödyntää aika pitkälle. ja jos löytyy sähkökaavioita vaan johonkin asiaan liittyvään niin tänne vaan, varmaan auttaa jonkun verran kun ei sähköjen vetämiseen enää montaa viikkoa mene, ehkä jo tässä kuussa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 lohkon sovitusta satkuun! Ja kuvia T16 konehuoneesta.

Viesti Kirjoittaja jka »

Joo tota nyt tutkin että onko noi jakopäänkopat samat tonnaris ja satkus,ja totesin että ei ole sama, mutta onko vesipumppu sama satkus 8 ja 16 valve? Jos on niin ilmeisesti on myös päätylevykin? Ketjunkiristin on 8 venttiilisessä lohkossa ja 16 venttiilisessä kannessa, mutta entä laahaimen alapää, onko sama? Itsellä vaan kasiventtiilisen koppa.

Ja sitten mielellään jos jollain olisi laittaa vaikka tähän kuvia 16 venttiilisen turbon konehuoneesta, niin olisi iso apu
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin