99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Miten pinnapultin loppupää lähtee lohkosta, jos sen sahaa poikki kannen ja lohkon välistä? En siis tiedä tarkalleen, miltä tuo näyttää, mutta kuulostaa haastavalta.
Kalmiston Janne
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?

Viesti Kirjoittaja Kalmiston Janne »

KN/Lieto kirjoitti:
Ma Tammi 04, 2021 12:27
Miten pinnapultin loppupää lähtee lohkosta, jos sen sahaa poikki kannen ja lohkon välistä? En siis tiedä tarkalleen, miltä tuo näyttää, mutta kuulostaa haastavalta.
Hitsaa siihen aluslevyn ja mutterin, sitte tukutuku koneella rämhäyttää irti. Joskus on tullut mieleen että onhan tuo alkupään tuplis kaunis, mutta Trumpan motti kyllä syö miestä kun se sille päälle sattuu.
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?

Viesti Kirjoittaja maverick »

KN/Lieto kirjoitti:
Ma Tammi 04, 2021 12:27
Miten pinnapultin loppupää lähtee lohkosta, jos sen sahaa poikki kannen ja lohkon välistä? En siis tiedä tarkalleen, miltä tuo näyttää, mutta kuulostaa haastavalta.
Taisin kirjoittaa tuon sahauskertomuksen aikoinaan tähän keskusteluun.

Pinnapultin loppupää lähti muistaakseni ihan helposti lohkosta irti. Pultti on enemmän jumissa kannessa itsessään ei lohkossa. Loppupäähän taisimme hitsata mutterin päähän ja sillä sai ne helposti pyöräytettyä irti.
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ok. Muistan lukeneeni, että 70-luvulla uudehkoista Saabeista noita sahailtiin poikki. Melko vakaa sahauskäsi saa olla.
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: 99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Mikä on tukutuku kone?

Katsotaan jos lämpö auttaisi niihin. Tulevana viikonloppuna koitetaan antaa muutama lämpösykli induktiokuulentimella.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Kalmiston Janne
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?

Viesti Kirjoittaja Kalmiston Janne »

Ruiskusaapas kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 12:43
Mikä on tukutuku kone?

Katsotaan jos lämpö auttaisi niihin. Tulevana viikonloppuna koitetaan antaa muutama lämpösykli induktiokuulentimella.
Paineilma toiminen pulttikone, vähintään 1/2 kartalla. Ongelma on se että pinnapultti on ahdas siihen reikään, lämmitys ei välttämättä auta yhtään, tästä syystä niitä on sahattu poikki kannen ja lohkon välistä että saa sitten vaikka prässillä painaa jymähtäneet pinnapulttit irti.
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: 99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Kalmiston Janne kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 14:14
Ruiskusaapas kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 12:43
Mikä on tukutuku kone?

Katsotaan jos lämpö auttaisi niihin. Tulevana viikonloppuna koitetaan antaa muutama lämpösykli induktiokuulentimella.
Paineilma toiminen pulttikone, vähintään 1/2 kartalla. Ongelma on se että pinnapultti on ahdas siihen reikään, lämmitys ei välttämättä auta yhtään, tästä syystä niitä on sahattu poikki kannen ja lohkon välistä että saa sitten vaikka prässillä painaa jymähtäneet pinnapulttit irti.
Nii mutterimopi tietenki. Mutta että saa sahattua niin pitäs varmaa saada ainakin joku noista pinnapulteista auki että pääsee kiilaamaan. Yks vaihtoehto on sitten koko koneen poisotto ja jakopää irti. Silloin se nousee siitä pinnapultit paikallaankin.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Jaguar XJS:n, E-typen, XJ12:n jne. V12-moottorissa on saman tyylinen rakenne ja ongelmat, johtunee samasta alkuperämaasta :lol: . Kuitenkin neuvokkaat jenkit ja britit ovat keksineet, että asia hoituu erilaisilla ulosvedin ratkaisuilla. Enin osa niistä koostuu paksuhkosta teräslevystä joka pultataan nokkaakselin laakerikansien reikiin kiinni ja levyn kierteytyittyihin reikiin tulee varsinaiset ulostyönnön tekevät pultit.

Kts. esim. https://www.jaguarforums.com/forum/xjs- ... nts-91535/
Vastaa Viestiin