99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?
99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?
Kertokaa vähän jos joku tietää mikä niis ekois koneis mättää, ketjun kans ovat tietty mut tasapainoakseli murheita? Millain se vesipumppulaitos on ? Yhden koneen tiedän mistä mennyt ketju poikki,olisko syyllinen kuten v4 koneessakin tasapainoakselin kiinnileipominen? Kokemuksia?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Mulla aikonaan män kansipahvi usein, pari kertaa vesipumpun takia. Ilmeisesti tuo kansi on melko vetelä ja helppo kieroontumaan, lisäksi sen kiristäminen (johtuen että siinä on pinnapultteja ja pultit) on vähän kummallista.
Niin että ei kai siinä tuon onnettoman jäähdytyksen kera paljon muuta tarvita, luin joskus jostain britti lehdestä hyviä vinkkejä tuon 1.7-1.85 parantelemiseksi ja kyllä siitä saa ihan kelvollisen koneen hyvin tekemällä, tosin käyttö autoa en lähtis tekeen.
Niin että ei kai siinä tuon onnettoman jäähdytyksen kera paljon muuta tarvita, luin joskus jostain britti lehdestä hyviä vinkkejä tuon 1.7-1.85 parantelemiseksi ja kyllä siitä saa ihan kelvollisen koneen hyvin tekemällä, tosin käyttö autoa en lähtis tekeen.
kansi korkkaa kieroksi noin neljän vuoden välein ainakin meilla olleessa 99 näin tapahtui säännöllisesti. Tosin enhän minä tiedä miten uutena pelasi koska eihän mua ole ollutkaan mutta niiltä ajoilta mitä sitten muista niin oli noin 4 -5 vuotta, koska kun olin aivan pieni niin muistan kun isä teki kansi rempan siihen 99:iin, ja sitten oliko se nyt jotain 80 luvun puolta väliä alkoi kansi taas oireilla.
se kansi oli vielä aivan p***** irroittaa. meillä on siihen tehtynä joku työkalu millä se kansi vedettiin sitten väkisin irti, kun ei ihan nostamalla irtoa.johtuen että pinnapulttien reiät on hapettunu niin pahasti, ja näin tullut erittäin tiukka sovitus
Kannen vääntyminen johtuu vääristä materiaaleista. kannen pultit on muistaakseni pinnapultteja, ainakin toinen rivistö. ne pinna pultit ja kansi muodostaa hapettumaa, joka alkaa painamaan kantta kieroon. öljyt ja vedet menee sitten sekaisin. Jotenkin näin se muistaakseni meni mistä se kannen käyristyminen aiheutui.
se kansi oli vielä aivan p***** irroittaa. meillä on siihen tehtynä joku työkalu millä se kansi vedettiin sitten väkisin irti, kun ei ihan nostamalla irtoa.johtuen että pinnapulttien reiät on hapettunu niin pahasti, ja näin tullut erittäin tiukka sovitus
Kannen vääntyminen johtuu vääristä materiaaleista. kannen pultit on muistaakseni pinnapultteja, ainakin toinen rivistö. ne pinna pultit ja kansi muodostaa hapettumaa, joka alkaa painamaan kantta kieroon. öljyt ja vedet menee sitten sekaisin. Jotenkin näin se muistaakseni meni mistä se kannen käyristyminen aiheutui.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
trumppa
Trumpan koneen pinnapultit kannattaa vääntää irti vanhalla kahden mutterin systeemillä. kax mutteria peräkkäin, Avain kiinni alimmaiseen, sikakiristys, ja käännä alinmaisesta pinnapultti pois.
Noissa koneissa tuntuu siltä, että kaikki pultit sojottaa eri suuntan ja ettäreiät ei anna perix yhtään.
Rautasahanterä ja rälläkkä, näitäkin on käytetty.
Noissa koneissa tuntuu siltä, että kaikki pultit sojottaa eri suuntan ja ettäreiät ei anna perix yhtään.
Rautasahanterä ja rälläkkä, näitäkin on käytetty.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Juu vaihtoon menee mm. kaikki jarrut, vaihdelaatikko ja taka-akseli. Kaikkein kiitollisin turbotusaihio on -77, silloin oli jo alkuperäisiä turboja joten mitään ei tarvitse päivitellä mutta toisaalta päästöjä ei vielä mitata, se alkoi vasta -78.J-ani kirjoitti:offtopic vähän mutta eikös tuohon -71 saabbiin turbotusta ajatellen saa vaihtaa puoli autoa koneen lisäksi uudemmista. Helpompaa olisi varmaan rakentaa johonkin 80-luvun yksilöön.
nimim. -73 avo josta heilahtaa prosentit heti yli 35 jos turbottamaan alkaa...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Eilen tuli juuri tapeltua 1.85 litran moottorin kannen kanssa joka pitäisi irroittaa kansipahvin vaihtoa varten. Tavalliset pultit lähti ihan ok ja yhden pinnapultin saimme irti tuolla kahden mutterin kikalla mutta neljä muuta ei liiku minnekään. Rostoff ja lämmitys ei ainakaan eilen vieläJamppa kirjoitti: se kansi oli vielä aivan p***** irroittaa. meillä on siihen tehtynä joku työkalu millä se kansi vedettiin sitten väkisin irti, kun ei ihan nostamalla irtoa.johtuen että pinnapulttien reiät on hapettunu niin pahasti, ja näin tullut erittäin tiukka sovitus
auttaneet.
Minkälainen tuo työkalu teillä oli jolla kannen väkisin irroititte? Pitäs jotain kehittää että saisi kannen irti.
Onko porukalla tietoa saako uusi pinnapultteja mistä, jos nuo vanhat pitää hajoittamalla irroittaa? Yksi tapa kokeilla niitä irroittaa olisi hitsata mutterit päähän ja vääntää siittä sitten, mutta sitten tulee tarvetta uusille pinnapulteille.
Potilaana operaatiossa on 99L -73 museokilvissä oleva auto.
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Tuo on kiinnostava tuo -77. Kaverikin mainitsi kerran asiasta, että tee jostain alle -78 99:stä kunnon vapariraaseri tyyliin pari Weberiä ja siitä eteenpäin kaikki niin kireäksi ku vaan mahdollistaqaw kirjoitti:Juu vaihtoon menee mm. kaikki jarrut, vaihdelaatikko ja taka-akseli. Kaikkein kiitollisin turbotusaihio on -77, silloin oli jo alkuperäisiä turboja joten mitään ei tarvitse päivitellä mutta toisaalta päästöjä ei vielä mitata, se alkoi vasta -78.J-ani kirjoitti:offtopic vähän mutta eikös tuohon -71 saabbiin turbotusta ajatellen saa vaihtaa puoli autoa koneen lisäksi uudemmista. Helpompaa olisi varmaan rakentaa johonkin 80-luvun yksilöön.
nimim. -73 avo josta heilahtaa prosentit heti yli 35 jos turbottamaan alkaa...
Mitä mie itte olen tutkiskellut niin kaikista paras turbotusvuosiluku on tuo mikä Annissakin on elikkäs -80. Niissä ku on just sama vaihdelootakin kuin -80 Suomeen tuoduissa 99 turboissa. Ainakin Ruotsissa ja taisi olla monessa muussakin maassa ku sai -80 niitä 5-vaihteisia askeja 99 turboon.
Laita qaw tuohon sun avoon joku ruiskukone, jos mahdollista niin -89 900i 16V:n motti Mitä muistelen veljen ex-Kuularuiskua niin se oli aika ripeä laite.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Triumph moottori
Onko kellään moottorista räjäytyskuvaa+ säätö/kiristysarvoja tai mistä saisi?
Joku puhui kannen irtoitustyökalusta olisiko kuvaa??
T:Viallinen kansipahvi!
Joku puhui kannen irtoitustyökalusta olisiko kuvaa??
T:Viallinen kansipahvi!
4 keskiviikkoiltaa ja 15 rautasahanterää meni ja nyt on 1.85 triumpin koneen kansi viimein irti. Hiukkasen meinasi usko loppua välillä ja mieli teki hakea dynamiittia jostain Sen verran kannen irroittaminen vastusti.
Kaksi pinnapulttia lähti siis normaalisti irti ja kolme muuta jouduttiin sahaamaan poikki kansipahvin välistä. Pientä jälkeä tuli lohkoon ja kanteen, mutta kansi menee hiontaan ja lohkossa ei onneksi kauhean pahat ole jäljet.Jos viimein pääsisi etenemään tuon museoauton laiton kanssa ja saisi sen ajokuntoon.
Joskus sitä ihmettelee että mikä se ajaa ihmisen vapaaehtoisesti tappelemaan vanhojen autojen kanssa. Helpommallakin saisi hullun maineen työkaverien keskuudessa
-Tommi
Kaksi pinnapulttia lähti siis normaalisti irti ja kolme muuta jouduttiin sahaamaan poikki kansipahvin välistä. Pientä jälkeä tuli lohkoon ja kanteen, mutta kansi menee hiontaan ja lohkossa ei onneksi kauhean pahat ole jäljet.Jos viimein pääsisi etenemään tuon museoauton laiton kanssa ja saisi sen ajokuntoon.
Joskus sitä ihmettelee että mikä se ajaa ihmisen vapaaehtoisesti tappelemaan vanhojen autojen kanssa. Helpommallakin saisi hullun maineen työkaverien keskuudessa
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
- Paikkakunta: Pori
Re: 99 Saabin Triumph moottorit 1,7 ja 1,85 Viat?
Tulipa upattua vanha lanka... Vaan on minullakin tämä kansipaffin vaihto meneillään. Yksikään pinnapulteista ei ole lähdössä irti ilman voimakeinoja.
Löytyiskö joltakin ihan sitä tarkoitukseen tehtyä pinnapulttityökalua?
Löytyiskö joltakin ihan sitä tarkoitukseen tehtyä pinnapulttityökalua?
#5512
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972