Kansipahvi rikki?
Kansipahvi rikki?
Hieman kysyisin neuvoja, että onko mahdollisia ensioireita kansipahvin rikkimenemisestä, jos öljytikussa näkyy esim. pieniä kuplia ja jäähdytysnestesäiliöstä kuuluu pientä pulinaa ajon jälkeen ja joskus kai pientä kuplintaakin, kun korkin avaa.
Öljy ei ole harmaantunutta, vaan aika tummaa (ja vain reilun vuoden vanhaa!). Eli varmaan pitäisi öljynvaihtoon ryhtyä, mutta en tiedä sitten kannattaako, jos kannentiivisteet ovat menneet.
Itse en tosiaan osaa kansiremonttia tehdä, mutta ennen kuin alan korjaamolta kysellä tyhmiä, niin varmasti täältä foorumilta löytyy kokemusta ja tietotaitoa enemmänkin.
Moottori käy hyvin, eikä vuotoja ainakaan paljaalla silmällä näy. Lisäsin tässä kyllä jäähdyttimeen vettä jokin aika sitten, mutta sitä kai haihtuu normaalistikin jonkin verran?
Öljy ei ole harmaantunutta, vaan aika tummaa (ja vain reilun vuoden vanhaa!). Eli varmaan pitäisi öljynvaihtoon ryhtyä, mutta en tiedä sitten kannattaako, jos kannentiivisteet ovat menneet.
Itse en tosiaan osaa kansiremonttia tehdä, mutta ennen kuin alan korjaamolta kysellä tyhmiä, niin varmasti täältä foorumilta löytyy kokemusta ja tietotaitoa enemmänkin.
Moottori käy hyvin, eikä vuotoja ainakaan paljaalla silmällä näy. Lisäsin tässä kyllä jäähdyttimeen vettä jokin aika sitten, mutta sitä kai haihtuu normaalistikin jonkin verran?
Re: Kansipahvi rikki?
Moikka.
Järjestelmässä pitää olla pieni paine jotta neste ei kiehu vielä sadan asteen lämpötilassa ja paine häviää kun avaat korkin. Seuraa kuinka paljon vie nestettä ja tarkkaile lämpömittaria kun ajelet. Öljytikussa saattaa olla tavallisestikin hieman kuplia kun tikun vetää ulos.
Terveisin Heikki.
Järjestelmässä pitää olla pieni paine jotta neste ei kiehu vielä sadan asteen lämpötilassa ja paine häviää kun avaat korkin. Seuraa kuinka paljon vie nestettä ja tarkkaile lämpömittaria kun ajelet. Öljytikussa saattaa olla tavallisestikin hieman kuplia kun tikun vetää ulos.
Terveisin Heikki.
Re: Kansipahvi rikki?
Itellä aina ollut sillain että jos kansipahvi on ollut mennyt niin on lähtenyt käyntiin 3:lla ja sitten hetken käytyä tullut viimeinen pytty mukaan..
Huomannut myös siitä kun käydessä ottanut paisarin korkin pois ja kattonut että pulputtaako takaisin paisariin paljon.
Korjaamolle en lähtis viemään kansipahvi remonttiin kun tulee varmasti maksamaan aivan turhan paljon.
Itse olen 3 kertaa vaihtanut noihin turboihin kansipahvin+muut yläpään tiivisteet ja 2 kertaa kannen ja remontti ollut aika yksinkertainen ja helppo toteuttaa. eikä ole tullut maksamaan paljon mitään itsetehtynä
Huomannut myös siitä kun käydessä ottanut paisarin korkin pois ja kattonut että pulputtaako takaisin paisariin paljon.
Korjaamolle en lähtis viemään kansipahvi remonttiin kun tulee varmasti maksamaan aivan turhan paljon.
Itse olen 3 kertaa vaihtanut noihin turboihin kansipahvin+muut yläpään tiivisteet ja 2 kertaa kannen ja remontti ollut aika yksinkertainen ja helppo toteuttaa. eikä ole tullut maksamaan paljon mitään itsetehtynä
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Kansipahvi rikki?
Mulla oli rikkinäinen ilmamassamittari niin kävi joskus startin jälkeen kolmella. Taisi käydä tosi rikkaalla.
Oireet tulivat kenties siitä että ykköspyttyyn vuoti öljyä jostain. Tosi karstottunut tulppa oli.Epäilen että öljy vuoti venttiilinvarren kumista.
Eli rikas seos + öljyvuoto -> pytty ei tykännyt käydä heti. Vaihdoin ilmamassamittarin ja tulpat jonka jälkeen toimi normaalisti.
Oireet tulivat kenties siitä että ykköspyttyyn vuoti öljyä jostain. Tosi karstottunut tulppa oli.Epäilen että öljy vuoti venttiilinvarren kumista.
Eli rikas seos + öljyvuoto -> pytty ei tykännyt käydä heti. Vaihdoin ilmamassamittarin ja tulpat jonka jälkeen toimi normaalisti.
99T-museopeli
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kansipahvi rikki?
Kannattaa kurkata myös koneen ollessa kuuma ( ja käynnissä )tuleeko pakoputken päästä nestettä, kylmänä tämä on normaali ilmiö mutta kuumana näin ei saisi tapahtua.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kansipahvi rikki?
Mitä on omakohtaisia kokemuksia kansipahvin palamisesta, niin se yleensä tapahtuu ilman suurempia ennakkoilmoituksia. Kun pahvi kärähtää kunnolla, niin vettä menee monta litraa/100km ja vesihöyrysavua tulee pakoputkesta niinpaljon, ettei takanatulijoita tarvitse peilistä tiirailla.
Omasta 99turbosta meni kansi halki, joka aiheutti vesien kuohuntaa yli äyräidensä esim. maantieajon jälkeen. Samoin lämmöt souti hirveästi ja kone käynnistyi kolmella aina vähänkin pidemmän seisottamisen jälkeen. Kiireiden takia tein jokkismiesten kikan ja laitoin jäähdytinveteen pussillisen kanelia. Veden häviäminen rauhoittui siedettäväksi ja pakokaasu haisi toisinaan kanelipullalle. Näillä eväillä ajoin puoli vuotta, jona aikana sain viilailtua "uuden" kannen käyttökuntoon.
Omasta 99turbosta meni kansi halki, joka aiheutti vesien kuohuntaa yli äyräidensä esim. maantieajon jälkeen. Samoin lämmöt souti hirveästi ja kone käynnistyi kolmella aina vähänkin pidemmän seisottamisen jälkeen. Kiireiden takia tein jokkismiesten kikan ja laitoin jäähdytinveteen pussillisen kanelia. Veden häviäminen rauhoittui siedettäväksi ja pakokaasu haisi toisinaan kanelipullalle. Näillä eväillä ajoin puoli vuotta, jona aikana sain viilailtua "uuden" kannen käyttökuntoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kansipahvi rikki?
Mikäs tämän idea on, tukkiiko kaneli paikkoja vai?Mertmi kirjoitti:Kiireiden takia tein jokkismiesten kikan ja laitoin jäähdytinveteen pussillisen kanelia. Veden häviäminen rauhoittui siedettäväksi ja pakokaasu haisi toisinaan kanelipullalle. Näillä eväillä ajoin puoli vuotta, jona aikana sain viilailtua "uuden" kannen käyttökuntoon.
Re: Kansipahvi rikki?
Tukkii. Jäähdytinneste on sitten melkoista kuraa tuon käsittelyn jälkeen. Ei sitä pidä mennä tekemään harkitsemattomasti. Vaihtoehtona tämä on paljon parempi, kuin ne jäähdytysjärjestelmän paikkausaineet, koska kanelisotkun saa pestyä pois koneesta. Ne kaupalliset "korjausaineet" ovat siitä ikäviä, että ne kivettyvät ja tukkivat pahimmillaan lämmityslaitteen kennon jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kansipahvi rikki?
Jee, taisin käräyttää pahvin? Flektin anturi oli rikki, ja pääsi kiehahtamaan nesteet. Aina ne on ruosteisia olleet, mutta nyt ruskeaa vaahtoa kertyy paisuntasäiliöön. Muita oireita en ole huomannut. Käynnistyy ja vetää hyvin. Tietysti tämä sattui juuri sille ilmastoidulle turbolle. Koska se on vain pikku remontti, niin ehkä vaihdan pahvin itse. Onko muuten saabissa venyvät kannenpultit, vai voiko vanhat ruuvata takaisin? Tietysi voisi ajaa etelä-savoon ja katsoa kuinka se vaihtuu pikaisesti 

Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Kansipahvi rikki?
On venyvät pultit, mutta ne voi käyttää uudestaan ainakin viitisen kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kansipahvi rikki?
Alkuperäiselle kysyjälle vinkiksi..
Pidä kättä pakoputken suulla hetken aikaa koneen käydessä ja maista kielen päällä kättä.. Jos maistuu makealle, niin pääsee jäähdytysnesteet väärään paikkaan, eli kansipahvi vuotaa tai kannessa halkeama.
Pidä kättä pakoputken suulla hetken aikaa koneen käydessä ja maista kielen päällä kättä.. Jos maistuu makealle, niin pääsee jäähdytysnesteet väärään paikkaan, eli kansipahvi vuotaa tai kannessa halkeama.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: Kansipahvi rikki?
Vaikken tekniikan asiantuntija olekaan, niin käsittääkseni ei se kannentiivisten pilalle meneminen mikään on/off juttu ole, vanhentuva kannentiiviste alkaa pikkuhiljaa oireilemaan, ja se saattaa olla vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä käyttökelpoinen. Jos sinulla pysyy moottoriöljyt mustana, eikä jäähdytysnesteen seassa ole öljyä, ja ajossa moottorin lämpömittari pysyy tasaisesti keskikohdassa eikä aaltoile epämääräisesti esim keskikohdan ja punarajan välillä, ei mielestäni mitään syytä huoleen. Yksi kannentiivisteen vanhentuneisuuteen viittaava oire voi myös seilaavien lämpöjen lisäksi olla se, että lämmityslaitteesta ei tule enää kunnolla kuumaa, varsinkaan suuremmilla kierroksilla. Itse en pakokaasuja suostuisi kielellä maistamaancod kirjoitti:Hieman kysyisin neuvoja, että onko mahdollisia ensioireita kansipahvin rikkimenemisestä, jos öljytikussa näkyy esim. pieniä kuplia ja jäähdytysnestesäiliöstä kuuluu pientä pulinaa ajon jälkeen ja joskus kai pientä kuplintaakin, kun korkin avaa.
Öljy ei ole harmaantunutta, vaan aika tummaa (ja vain reilun vuoden vanhaa!). Eli varmaan pitäisi öljynvaihtoon ryhtyä, mutta en tiedä sitten kannattaako, jos kannentiivisteet ovat menneet.
Itse en tosiaan osaa kansiremonttia tehdä, mutta ennen kuin alan korjaamolta kysellä tyhmiä, niin varmasti täältä foorumilta löytyy kokemusta ja tietotaitoa enemmänkin.
Moottori käy hyvin, eikä vuotoja ainakaan paljaalla silmällä näy. Lisäsin tässä kyllä jäähdyttimeen vettä jokin aika sitten, mutta sitä kai haihtuu normaalistikin jonkin verran?

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1115
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Kansipahvi rikki?
Minulla selvisi aika pian ja ei jäänyt arvailujen varaan, en tosin vielä ole aukaissut kantta:
Edit: tuo oli lainaus: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=84730eegas kirjoitti:Kotipihassa onnellisesti ajamalla ja siirtokilvillä, öljyn seassa oli paljon jäähdytysnestettä, jonka poistin propun kautta, ennen käyntiinlaittoa, nestettä lisää, ja ajoon. Kotipihassa vielä käyttelin, että ei vaan olisi niinkin yksinkertainen vika, kuin imusarjantiiviste, enempi kun annoin runtua, vika selvisi sillä, alkoi käymään kahdella pytyllä, ja pakoputkesta alkoi lentää jäähdytynestettä. Kesti kuitenkin juuri niin pitkään kuin tarvettakin, eikä tarvitse enää epäillä muuta kuin kannentiivistettä/kantta.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Kansipahvi rikki?
Menikö kannen kiristys oikein? Ensin vähän, sitten tiukempi, ja vielä 90 astetta. En nyt muista ulkoa lukuja, katsoin ne silloin kirjasta. Minusta pakoputkesta tulee jäädytysnestettä. Kansi on plaanattu, tehot tallella, ja muutenkin koko auto toimii ok. Eli 900 S, cooleri, ahdot 0,9 bar.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kansipahvi rikki?
Oisko ollu 60nm 80nm ja 90 astetta.
Jos olet kunnolla paffin käräytänyt, ja tovin ajanut, niin sitä nestettä kyllä tulee hetki vielä rempan jälkeenkin, nimin. oman 99:n paffin käräytin ihan kunnolla, ja jos nyt oikein muistelisin niin tovin sai urveltaa menemään, että oli ok. Ensituntemus oli itselläkin, että nyt meni rementti pieleen. Mulla kyllä jätti ihan nätin savupilven kun paffi paloi. Eli luulisin, että jos ei muuten oireile kuten ennen paffin menoa, niin kummittelee vielä edellinen paffin kärähdys.
Jos olet kunnolla paffin käräytänyt, ja tovin ajanut, niin sitä nestettä kyllä tulee hetki vielä rempan jälkeenkin, nimin. oman 99:n paffin käräytin ihan kunnolla, ja jos nyt oikein muistelisin niin tovin sai urveltaa menemään, että oli ok. Ensituntemus oli itselläkin, että nyt meni rementti pieleen. Mulla kyllä jätti ihan nätin savupilven kun paffi paloi. Eli luulisin, että jos ei muuten oireile kuten ennen paffin menoa, niin kummittelee vielä edellinen paffin kärähdys.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S