Kansipahvi rikki?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
cod
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 18:35
Paikkakunta: Tampere

Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja cod »

Hieman kysyisin neuvoja, että onko mahdollisia ensioireita kansipahvin rikkimenemisestä, jos öljytikussa näkyy esim. pieniä kuplia ja jäähdytysnestesäiliöstä kuuluu pientä pulinaa ajon jälkeen ja joskus kai pientä kuplintaakin, kun korkin avaa.

Öljy ei ole harmaantunutta, vaan aika tummaa (ja vain reilun vuoden vanhaa!). Eli varmaan pitäisi öljynvaihtoon ryhtyä, mutta en tiedä sitten kannattaako, jos kannentiivisteet ovat menneet.

Itse en tosiaan osaa kansiremonttia tehdä, mutta ennen kuin alan korjaamolta kysellä tyhmiä, niin varmasti täältä foorumilta löytyy kokemusta ja tietotaitoa enemmänkin.

Moottori käy hyvin, eikä vuotoja ainakaan paljaalla silmällä näy. Lisäsin tässä kyllä jäähdyttimeen vettä jokin aika sitten, mutta sitä kai haihtuu normaalistikin jonkin verran?
Heikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:36
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Moikka.

Järjestelmässä pitää olla pieni paine jotta neste ei kiehu vielä sadan asteen lämpötilassa ja paine häviää kun avaat korkin. Seuraa kuinka paljon vie nestettä ja tarkkaile lämpömittaria kun ajelet. Öljytikussa saattaa olla tavallisestikin hieman kuplia kun tikun vetää ulos.

Terveisin Heikki.
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja twirl »

Itellä aina ollut sillain että jos kansipahvi on ollut mennyt niin on lähtenyt käyntiin 3:lla ja sitten hetken käytyä tullut viimeinen pytty mukaan..

Huomannut myös siitä kun käydessä ottanut paisarin korkin pois ja kattonut että pulputtaako takaisin paisariin paljon.

Korjaamolle en lähtis viemään kansipahvi remonttiin kun tulee varmasti maksamaan aivan turhan paljon.

Itse olen 3 kertaa vaihtanut noihin turboihin kansipahvin+muut yläpään tiivisteet ja 2 kertaa kannen ja remontti ollut aika yksinkertainen ja helppo toteuttaa. eikä ole tullut maksamaan paljon mitään itsetehtynä
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mulla oli rikkinäinen ilmamassamittari niin kävi joskus startin jälkeen kolmella. Taisi käydä tosi rikkaalla.

Oireet tulivat kenties siitä että ykköspyttyyn vuoti öljyä jostain. Tosi karstottunut tulppa oli.Epäilen että öljy vuoti venttiilinvarren kumista.

Eli rikas seos + öljyvuoto -> pytty ei tykännyt käydä heti. Vaihdoin ilmamassamittarin ja tulpat jonka jälkeen toimi normaalisti.
99T-museopeli
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kannattaa kurkata myös koneen ollessa kuuma ( ja käynnissä )tuleeko pakoputken päästä nestettä, kylmänä tämä on normaali ilmiö mutta kuumana näin ei saisi tapahtua.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä on omakohtaisia kokemuksia kansipahvin palamisesta, niin se yleensä tapahtuu ilman suurempia ennakkoilmoituksia. Kun pahvi kärähtää kunnolla, niin vettä menee monta litraa/100km ja vesihöyrysavua tulee pakoputkesta niinpaljon, ettei takanatulijoita tarvitse peilistä tiirailla.

Omasta 99turbosta meni kansi halki, joka aiheutti vesien kuohuntaa yli äyräidensä esim. maantieajon jälkeen. Samoin lämmöt souti hirveästi ja kone käynnistyi kolmella aina vähänkin pidemmän seisottamisen jälkeen. Kiireiden takia tein jokkismiesten kikan ja laitoin jäähdytinveteen pussillisen kanelia. Veden häviäminen rauhoittui siedettäväksi ja pakokaasu haisi toisinaan kanelipullalle. Näillä eväillä ajoin puoli vuotta, jona aikana sain viilailtua "uuden" kannen käyttökuntoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mertmi kirjoitti:Kiireiden takia tein jokkismiesten kikan ja laitoin jäähdytinveteen pussillisen kanelia. Veden häviäminen rauhoittui siedettäväksi ja pakokaasu haisi toisinaan kanelipullalle. Näillä eväillä ajoin puoli vuotta, jona aikana sain viilailtua "uuden" kannen käyttökuntoon.
Mikäs tämän idea on, tukkiiko kaneli paikkoja vai?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tukkii. Jäähdytinneste on sitten melkoista kuraa tuon käsittelyn jälkeen. Ei sitä pidä mennä tekemään harkitsemattomasti. Vaihtoehtona tämä on paljon parempi, kuin ne jäähdytysjärjestelmän paikkausaineet, koska kanelisotkun saa pestyä pois koneesta. Ne kaupalliset "korjausaineet" ovat siitä ikäviä, että ne kivettyvät ja tukkivat pahimmillaan lämmityslaitteen kennon jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jee, taisin käräyttää pahvin? Flektin anturi oli rikki, ja pääsi kiehahtamaan nesteet. Aina ne on ruosteisia olleet, mutta nyt ruskeaa vaahtoa kertyy paisuntasäiliöön. Muita oireita en ole huomannut. Käynnistyy ja vetää hyvin. Tietysti tämä sattui juuri sille ilmastoidulle turbolle. Koska se on vain pikku remontti, niin ehkä vaihdan pahvin itse. Onko muuten saabissa venyvät kannenpultit, vai voiko vanhat ruuvata takaisin? Tietysi voisi ajaa etelä-savoon ja katsoa kuinka se vaihtuu pikaisesti :D
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On venyvät pultit, mutta ne voi käyttää uudestaan ainakin viitisen kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja TjK »

Alkuperäiselle kysyjälle vinkiksi..
Pidä kättä pakoputken suulla hetken aikaa koneen käydessä ja maista kielen päällä kättä.. Jos maistuu makealle, niin pääsee jäähdytysnesteet väärään paikkaan, eli kansipahvi vuotaa tai kannessa halkeama.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

cod kirjoitti:Hieman kysyisin neuvoja, että onko mahdollisia ensioireita kansipahvin rikkimenemisestä, jos öljytikussa näkyy esim. pieniä kuplia ja jäähdytysnestesäiliöstä kuuluu pientä pulinaa ajon jälkeen ja joskus kai pientä kuplintaakin, kun korkin avaa.

Öljy ei ole harmaantunutta, vaan aika tummaa (ja vain reilun vuoden vanhaa!). Eli varmaan pitäisi öljynvaihtoon ryhtyä, mutta en tiedä sitten kannattaako, jos kannentiivisteet ovat menneet.

Itse en tosiaan osaa kansiremonttia tehdä, mutta ennen kuin alan korjaamolta kysellä tyhmiä, niin varmasti täältä foorumilta löytyy kokemusta ja tietotaitoa enemmänkin.

Moottori käy hyvin, eikä vuotoja ainakaan paljaalla silmällä näy. Lisäsin tässä kyllä jäähdyttimeen vettä jokin aika sitten, mutta sitä kai haihtuu normaalistikin jonkin verran?
Vaikken tekniikan asiantuntija olekaan, niin käsittääkseni ei se kannentiivisten pilalle meneminen mikään on/off juttu ole, vanhentuva kannentiiviste alkaa pikkuhiljaa oireilemaan, ja se saattaa olla vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä käyttökelpoinen. Jos sinulla pysyy moottoriöljyt mustana, eikä jäähdytysnesteen seassa ole öljyä, ja ajossa moottorin lämpömittari pysyy tasaisesti keskikohdassa eikä aaltoile epämääräisesti esim keskikohdan ja punarajan välillä, ei mielestäni mitään syytä huoleen. Yksi kannentiivisteen vanhentuneisuuteen viittaava oire voi myös seilaavien lämpöjen lisäksi olla se, että lämmityslaitteesta ei tule enää kunnolla kuumaa, varsinkaan suuremmilla kierroksilla. Itse en pakokaasuja suostuisi kielellä maistamaan :) mutta kyllä se pitäisi ihan silmällä näkyä jos sieltä vesihöyryä tulee.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja eegas »

Minulla selvisi aika pian ja ei jäänyt arvailujen varaan, en tosin vielä ole aukaissut kantta:
eegas kirjoitti:Kotipihassa onnellisesti ajamalla ja siirtokilvillä, öljyn seassa oli paljon jäähdytysnestettä, jonka poistin propun kautta, ennen käyntiinlaittoa, nestettä lisää, ja ajoon. Kotipihassa vielä käyttelin, että ei vaan olisi niinkin yksinkertainen vika, kuin imusarjantiiviste, enempi kun annoin runtua, vika selvisi sillä, alkoi käymään kahdella pytyllä, ja pakoputkesta alkoi lentää jäähdytynestettä. Kesti kuitenkin juuri niin pitkään kuin tarvettakin, eikä tarvitse enää epäillä muuta kuin kannentiivistettä/kantta.
Edit: tuo oli lainaus: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=84730
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Menikö kannen kiristys oikein? Ensin vähän, sitten tiukempi, ja vielä 90 astetta. En nyt muista ulkoa lukuja, katsoin ne silloin kirjasta. Minusta pakoputkesta tulee jäädytysnestettä. Kansi on plaanattu, tehot tallella, ja muutenkin koko auto toimii ok. Eli 900 S, cooleri, ahdot 0,9 bar.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Oisko ollu 60nm 80nm ja 90 astetta.

Jos olet kunnolla paffin käräytänyt, ja tovin ajanut, niin sitä nestettä kyllä tulee hetki vielä rempan jälkeenkin, nimin. oman 99:n paffin käräytin ihan kunnolla, ja jos nyt oikein muistelisin niin tovin sai urveltaa menemään, että oli ok. Ensituntemus oli itselläkin, että nyt meni rementti pieleen. Mulla kyllä jätti ihan nätin savupilven kun paffi paloi. Eli luulisin, että jos ei muuten oireile kuten ennen paffin menoa, niin kummittelee vielä edellinen paffin kärähdys.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin