Takajouset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
raakaHanu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 18:35
Paikkakunta: Uurainen

Takajouset

Viesti Kirjoittaja raakaHanu »

Pitäis löytää combiin alkuperäisiä vähän jäykemmät takajouset kun tulee vedettyä kärryä paljon ja muutenkin on auto aina täynnä "rompetta". Mistä kannattais kysellä? :?: :?:
9-5 Vector 2.3t MY05
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Motonetissä ainakin:

900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vielä lisätietoa, että ainaskin mun satkuun nuo motonetin kuormajouset oli liian matalat. Niillä perä jäi alemmaksi, kuin vanhoilla katkenneilla kuormajousilla! En tiedä mistä ne edelliset jouset oli peräisin. Korotin perää 10mm leikkaamalla kumilevystä kiekot jousien alapäissä olevien kumien alle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kyllästyin katsomaan ysiysin roikkuvaa takapäätä ja lähdin selaamaan motonetin tarjontaa.

kahdella tuotekoodilla tarjotaan takajousia seuraaville nimikkeille:

67-5065 24,9€/kpl
-900 CombiCoupe takajousi
-900 Sedan vahvistettu takajousi
-99 VAHV taakse SEDAN

67-5204 26,5€/kpl
-900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi
-99 VAHV taakse COMBI-COUPE
-900 Sedan takajousi(!?)
-99 Taakse (ei CombiCoupe)(!!?)

combicoupe vahvistettu takajousi = sedan normaali takajousi!?
kumpi noista siis jäykempi?? :roll: :( :cry:

ja mertmin kokemus 5204 jousen löysyydestä sekoittaa pasmoja vielä entisestään :!:

kertokaa kokemuksia motonetin takajousista
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7508
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lucaf kirjoitti:
combicoupe vahvistettu takajousi = sedan normaali takajousi!?
kumpi noista siis jäykempi?? :roll: :( :cry:
Eiku just toisinpäin.
Combin normijousi on sedanin vahvistettu.

Mertmille on saanu vaan jotkut huonon parin tai jotain, kyllä noilla combin vahvistetuilla perä on riittävän korkeelle noussu, ainakin noissa kolmessa missä sellaiset on ollu/asennettu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tetammi kirjoitti:Eiku just toisinpäin.
Combin normijousi on sedanin vahvistettu.
sitä juuri ihmettelen että kataloogin mukaan molemmin päin eli mahdoton tai epälooginen yhtälö:
67-5204 26,5€/kpl
-900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi
-99 VAHV taakse COMBI-COUPE
-900 Sedan takajousi
-99 Taakse (ei CombiCoupe)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mulla on nuo kombin vahvistetut takana ja turbon vakiot edessä ja mielestäni auto on edelleen liian alhaalla takaa...

Mittanauhalla mitattuna se on sentin alempana edestä, mutta silmään se ei vaan näytä hyvältä.

Pitäisi korottaa noita takajousia "jotenkin" ettei siitä tule ranetus ja sanomista konttorilla.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti: 67-5065 24,9€/kpl
-900 CombiCoupe takajousi
-900 Sedan vahvistettu takajousi
-99 VAHV taakse SEDAN

67-5204 26,5€/kpl
-900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi
-99 VAHV taakse COMBI-COUPE
-900 Sedan takajousi(!?)
-99 Taakse (ei CombiCoupe)(!!?)
oho, katsoin itse väärin noita koodeja ja sekoitin 5204 ja 5024 :oops: :oops:

eli oikea "rivi" on
67-5024 24,9€/kpl
-90/900 Sedan takajousi
-99 Taakse (ei CombiCoupe)

67-5065 24,9€/kpl
-900 CombiCoupe takajousi
-90/900 Sedan vahvistettu takajousi
-99 VAHV taakse SEDAN

67-5204 26,5€/kpl
-900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi
-99 VAHV taakse COMBI-COUPE

ja lisätään tämäkin kuriositeetti vielä tänne

67-5741 42.90€/kpl
-900 Sedan progressiivinen kuormajousi
kai tuolta tarttis yks pari hakea ellei kukaan tarjoa lähes uudenveroisia purkuautosta (yv:tä odotellen...)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tässä on kombin vahvistetut takana ja turbon jouset edessä. Tasaisella maalla perä on tunkinkorvakkeista mitattuna hivenen ylempänä etukorvaketta, mutta ehkäpä laskee siitä ajan kuluessa.

Kuva

Kombiin ei siis kuormajouset kuulu vain kombin takajouset tai _vahvistetut_ kombin jouset.
Kuormajousilla perä roikkuu vähän alempana kuten motonetin myyjätkin sanovat. Kuormajouset ei siis kuulu kombiin eikä motonetissa ole ollut tai ole kombin kuormajousia myytävänä vaan ovat aina olleet sedaniin ja toimivat siten että antavat kuormatessa periksi mutta ovat siinä tilassaan jäykempiä niin että auto on ajettavissa.

Täällä ja monessa muussa ketjussa sama on moneen kertaan sanottu:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ormajouset

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ormajouset
Citroen C5, OG900t16
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Takana on nyt kombin hieman vahvistettu, ja valmistaja Lesjöfors. Aika löysät on kyllä. Pienellä kuormalla ok, mutta tippuu kyllä kun tulee enemmän painoa. Vasta ilmapussien asennuksella on saanut kovemmatkin kuormat suht ryhdikkäästi kantoon.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2290
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Lopultakin kehityssuunta maavaran tuunaamisessa on oikea miehille , jotka kulkevat omia polkujaan ( prinsessojen puutarhaan).
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuo optinen harha pitää paikkansa, kuten kirjoitin mitattuna keula on alempana, mutta kun silmään sattuu...

Pitäisi korottaa takapäätä ainakin sentti, että näyttäisi hyvältä. Mutta miten? Siis laillisesti :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Viesti Kirjoittaja sabre »

Tämä aihe tarpeeksi lähellä omaa asiaa.

Elikkö mitähän virkaa mahtaa olla kaaressa taka-akselin yläpuolella olevalla mustalla "kumipatukalla"? Tipahti maahan sieltä.
900i
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24288
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

huikko=laita jääkiekko takajousen alle...nousee....

sabre=se on pohjaanlyöntikumi eli estää takaakselin osumisen pohjaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

liian korkeita nuo teidän saappaat, maastoautot on erikseen :wink:

Kuva

ja sabre, varmaan pohjaanlyöntikumi mikä siellä on...
Vastaa Viestiin