Satkun lämmöt nousee
Satkun lämmöt nousee
Olisikohan ollut tarvetta laittaa tästä uutta aihetta, tiedä häntä, mutta nyt niin kuitenkin on.
Eli autossa ilmeni jo aiemmin lämpöongelmia, mittari kipusi helpostikin tyhjäkäynnillä/kaupunkiajossa yli 3/4 mistä sitten ilmeni käyntiongelmiakin kun (ilmeisesti)imusarjan kumi kärähti. Samalla kun kumi vaihdettiin, sai auto uuden termostaatinkin. Vaan lämmöt ne vaan ei muuttuneet mihinkään. Että onko tässä nyt alettava hakemaan vikaa siitä kalleimmasta päästä(jäähdytin, säleikkö alkaa olla aika huonona...) vai onko jotain muuta yleistä syytä miksi ysisatku tuppaa kuumenemaan? Vesipumppu ei ole ainakaan metelöinyt siihen malliin, että olisi menossa hajalle. Nestettäkin pitäisi olla.
Auto on siis '87 900 Pierburgeineen kaikkineen.
Eli autossa ilmeni jo aiemmin lämpöongelmia, mittari kipusi helpostikin tyhjäkäynnillä/kaupunkiajossa yli 3/4 mistä sitten ilmeni käyntiongelmiakin kun (ilmeisesti)imusarjan kumi kärähti. Samalla kun kumi vaihdettiin, sai auto uuden termostaatinkin. Vaan lämmöt ne vaan ei muuttuneet mihinkään. Että onko tässä nyt alettava hakemaan vikaa siitä kalleimmasta päästä(jäähdytin, säleikkö alkaa olla aika huonona...) vai onko jotain muuta yleistä syytä miksi ysisatku tuppaa kuumenemaan? Vesipumppu ei ole ainakaan metelöinyt siihen malliin, että olisi menossa hajalle. Nestettäkin pitäisi olla.
Auto on siis '87 900 Pierburgeineen kaikkineen.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: Satkun lämmöt nousee
Hmm. Jäähdyttimen vaihto vois ollakin ajankohtainen asia, "uuden" sais mätänetistä satasella...
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkun lämmöt nousee
[quote="A-L"]Olisikohan ollut tarvetta laittaa tästä uutta aihetta, tiedä häntä, mutta nyt niin kuitenkin on.
Eli autossa ilmeni jo aiemmin lämpöongelmia, mittari kipusi helpostikin tyhjäkäynnillä/kaupunkiajossa yli 3/4 mistä sitten ilmeni käyntiongelmiakin
ei niin kauhean huolestuttava lämpötila saabin koneelle.
mutta että saa sen kumiosan sulamaan pitää koneen olla todella kuuma......
Eli autossa ilmeni jo aiemmin lämpöongelmia, mittari kipusi helpostikin tyhjäkäynnillä/kaupunkiajossa yli 3/4 mistä sitten ilmeni käyntiongelmiakin
ei niin kauhean huolestuttava lämpötila saabin koneelle.
mutta että saa sen kumiosan sulamaan pitää koneen olla todella kuuma......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Satkun lämmöt nousee
Toimiiko jäähdytyspuhaltimen termostaattikytkin, eli yhdistääkö kun lämpötila jäähdyttimen päädyssä nousee yli 90?
Onko johdot, rele ja sulake ehjät, eli alkaako puhaltaa kun yhdistät termostaattikytkimelle tulevat johdot?
Onko johdot, rele ja sulake ehjät, eli alkaako puhaltaa kun yhdistät termostaattikytkimelle tulevat johdot?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Satkun lämmöt nousee
Samaa mietiskelin. Jos siis kumilla tarkoitettiin sitä imusarjan ja kaasarin välissä olevaa paksua kumitiivistettä. Luulisi, että tuossa vaiheessa kumiosan kärähtäminen olisi pienin murheista...nalleolut kirjoitti:ei niin kauhean huolestuttava lämpötila saabin koneelle.A-L kirjoitti:Olisikohan ollut tarvetta laittaa tästä uutta aihetta, tiedä häntä, mutta nyt niin kuitenkin on.
Eli autossa ilmeni jo aiemmin lämpöongelmia, mittari kipusi helpostikin tyhjäkäynnillä/kaupunkiajossa yli 3/4 mistä sitten ilmeni käyntiongelmiakin
mutta että saa sen kumiosan sulamaan pitää koneen olla todella kuuma......
Syyläri kannattanee vaihtaa, jos se näyttää kovinkin huonolta päällepäin. Ei ole vaikea remontti.
Lähteekö muuten flekti pyörimään, kun lämmöt nousevat?
edit. jus ehti ensin
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Satkun lämmöt nousee
jos jäähdyttimen säleikkö huonona ja lämpöongelmia, tuskin maksaa vaivaa etsiä muita ratkaisuja kuin vaihto.
jos itse osaa vaihtaa kannentiivisteen, niin varmaan uuden jäähdyttimen hankintaa voi yrittää pitkittää, mutta jos ajatus kannentiivisteen vaihdosta nostaa karvat pystyyn, ainakin minä etsisin äkkiä käsiini paremman jäähdyttimen.
onhan noita harrastajilla hyväkuntoisia kun suomessa on tuhansia purkusatkuja jotka tuskin kaikki on liikenteestä poistettu huonon jäähdyttimen takia. luulisi että 50 eurolla sulle tarjotaan hyvää tai erittäin hyvää. Ja eikös monissa saabin varaosissa päde sääntö että käytetty alkuperäinen on parempi kuin uusi motonetista/biltemasta.
jos itse osaa vaihtaa kannentiivisteen, niin varmaan uuden jäähdyttimen hankintaa voi yrittää pitkittää, mutta jos ajatus kannentiivisteen vaihdosta nostaa karvat pystyyn, ainakin minä etsisin äkkiä käsiini paremman jäähdyttimen.
onhan noita harrastajilla hyväkuntoisia kun suomessa on tuhansia purkusatkuja jotka tuskin kaikki on liikenteestä poistettu huonon jäähdyttimen takia. luulisi että 50 eurolla sulle tarjotaan hyvää tai erittäin hyvää. Ja eikös monissa saabin varaosissa päde sääntö että käytetty alkuperäinen on parempi kuin uusi motonetista/biltemasta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Satkun lämmöt nousee
Veikkaan että syyläri on rupinen.. Talvi tulee nii ei lämpiä liikoja.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Satkun lämmöt nousee
En oo ihan varma oliko se imusarjan kumi vai mikä kun tuohon vaihdettiin; itse kun en autoa korjaamolta hakenut - sen hakenut henkilö osas osottamalla näyttää mikä osa oli kyseessä: kaasarin ja imusarjan tienoilla oleva "kumitulppa" mihin menee kaks letkua oli kuitenkin kyseessä.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Joskaan ei se kyllä pyörinyt auton sammutettuanikaan, vaikka lämmöt aika reippaat oli. Pitää tarkistaa ne sulakkeet.
Ja sitten yks aloittelijakysymys: miten jäähdyttimen nestetilanteen pystyy tarkistamaan "helposti"? Paisuntasäiliössä on nestettä ihan normaalisti, mutta jäähdyttimestä ei ole pienintäkään hajua eikä Saabissa ole jäähdyttimen korkki ns. tutulla paikalla.
Ja hyväkuntoista jäährytintä sopii tarjota yv:llä, ostoilmotuskin ilmaantuu tuota pikaa.
Kiitos avuliaista vinkeistä kaikille. On se vaan perhanan hienoa, että tällainen foorumi ja varsin aktiivinen harrastajakanta on olemassa.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ajaessa en kyllä huomannut, että flekti ois puhaltanu... vaikka eihän sitä tuossa metakassa huomaa.jus kirjoitti:Toimiiko jäähdytyspuhaltimen termostaattikytkin, eli yhdistääkö kun lämpötila jäähdyttimen päädyssä nousee yli 90?
Onko johdot, rele ja sulake ehjät, eli alkaako puhaltaa kun yhdistät termostaattikytkimelle tulevat johdot?
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Joskaan ei se kyllä pyörinyt auton sammutettuanikaan, vaikka lämmöt aika reippaat oli. Pitää tarkistaa ne sulakkeet.
Ja sitten yks aloittelijakysymys: miten jäähdyttimen nestetilanteen pystyy tarkistamaan "helposti"? Paisuntasäiliössä on nestettä ihan normaalisti, mutta jäähdyttimestä ei ole pienintäkään hajua eikä Saabissa ole jäähdyttimen korkki ns. tutulla paikalla.
Ja hyväkuntoista jäährytintä sopii tarjota yv:llä, ostoilmotuskin ilmaantuu tuota pikaa.
Kiitos avuliaista vinkeistä kaikille. On se vaan perhanan hienoa, että tällainen foorumi ja varsin aktiivinen harrastajakanta on olemassa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: Satkun lämmöt nousee
Eikös uus syyläri maksa vaan sen 90 euroa... pitänee itsekkin ostaa. Minullakin nousee lämmöt noin 3/4 osaan. Syyläristä oli ropissut sitä "verkkoa" jo pois ja muutenkin vaikuttaa aika huonolle.
Toki nyt alkaa viileämmät ilman niin ei se lämpöongelma haittaa. Nyt nousee korkeintaan puoliväliin.
Toki nyt alkaa viileämmät ilman niin ei se lämpöongelma haittaa. Nyt nousee korkeintaan puoliväliin.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Satkun lämmöt nousee
Itsellä juuri sama vika. Tosin flekti kyllä toimii. Joskus auton jo sammuttua saattaa vielä lähteä päälleKönsikäs kirjoitti:Eikös uus syyläri maksa vaan sen 90 euroa... pitänee itsekkin ostaa. Minullakin nousee lämmöt noin 3/4 osaan. Syyläristä oli ropissut sitä "verkkoa" jo pois ja muutenkin vaikuttaa aika huonolle.
Toki nyt alkaa viileämmät ilman niin ei se lämpöongelma haittaa. Nyt nousee korkeintaan puoliväliin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Satkun lämmöt nousee
Sinulla on vaan yksi flekti, mulla on myös toinen joka kytketään katkaisiasta päälle.. Yleensä aina kun lähtee ajamaan laitan jo toisen huutamaan.. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Satkun lämmöt nousee
jäähdytysnestettä ei tarvitse tarkistaa muualta kun paisuntasäiliöstäA-L kirjoitti:Ja sitten yks aloittelijakysymys: miten jäähdyttimen nestetilanteen pystyy tarkistamaan "helposti"? Paisuntasäiliössä on nestettä ihan normaalisti, mutta jäähdyttimestä ei ole pienintäkään hajua eikä Saabissa ole jäähdyttimen korkki ns. tutulla paikalla.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jäähdyttimen vaihdon jälkeen kun laittaa uudet nesteet, järjestelmä on siis myös ilmattava. Ilmausruuvi löytyy muistaakseni termostaattikotelosta, tarkemmin en muista, pitikö ilmausruuvia avata täyttövaiheessa vai käyttövaiheessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Satkun lämmöt nousee
Okei. Mietin vaan olisko alati nousevat lämmöt voineet johtua tyhjäksi päässeestä jäähdyttimestä, mutta sekin on sillä sitten ruksattu listalta. Erään toisen merkkisen auton kanssa oli taannoin sen tyyppistä ongelmaa...
Alkuviikosta olisi jäähdytinremppaan tarkoitus ryhtyä, ilmausruuvin paikka lienee syytä selvittää etukäteen hyvin.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Samalla sitten öljyt suodattimineen ynnä ilmanputsari. Katsotaan kuinka paljon meininki paranee vai paraneeko lainkaan. Suhtkoht hyvin tänään sillä töihin kuitenkin pääsin. Tyhjäkäynti oli kylmänä vähän hukassa, vaikka ryyppy oli päällä ja vaihdetta kolmoselle vaihtaessa teki pari kertaa oudon nykäisyn.
Alkuviikosta olisi jäähdytinremppaan tarkoitus ryhtyä, ilmausruuvin paikka lienee syytä selvittää etukäteen hyvin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Samalla sitten öljyt suodattimineen ynnä ilmanputsari. Katsotaan kuinka paljon meininki paranee vai paraneeko lainkaan. Suhtkoht hyvin tänään sillä töihin kuitenkin pääsin. Tyhjäkäynti oli kylmänä vähän hukassa, vaikka ryyppy oli päällä ja vaihdetta kolmoselle vaihtaessa teki pari kertaa oudon nykäisyn.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: Satkun lämmöt nousee
Ilmaus tapahtuu näin:lucaf kirjoitti:jäähdytysnestettä ei tarvitse tarkistaa muualta kun paisuntasäiliöstäA-L kirjoitti:Ja sitten yks aloittelijakysymys: miten jäähdyttimen nestetilanteen pystyy tarkistamaan "helposti"? Paisuntasäiliössä on nestettä ihan normaalisti, mutta jäähdyttimestä ei ole pienintäkään hajua eikä Saabissa ole jäähdyttimen korkki ns. tutulla paikalla.. Jos nestettä on yli MIN-rajan paisuntasäiliössä, sitä on takuulla jäähdyttimessäkin riittävästi (jos järjestelmässä ei ole ilmakuplia).
Jäähdyttimen vaihdon jälkeen kun laittaa uudet nesteet, järjestelmä on siis myös ilmattava. Ilmausruuvi löytyy muistaakseni termostaattikotelosta, tarkemmin en muista, pitikö ilmausruuvia avata täyttövaiheessa vai käyttövaiheessa.
1. Lämmityslaitteen lämmönsäädin täysille. Ilmausruuvi auki, kun nestettä aletaan täyttämään. Ruuvi kiinni, kun sieltä tulee pelkkää nestettä ilman ilmakuplia.
2. Käytetään moottori lämpimäksi (niin, että termostaatti aukeaa). Lämmityslaitteen lämmönsäädin taas täysille. Sammutetaan moottori. Avataan ilmausruuvi ja suljetaan, kun ulostuleva neste on ilmakuplatonta.
Ilmausruuvi on tosiaan termostaattikotelossa ja sen avaamiseen ja sulkemiseen tarvitaan kaksi 11mm avainta, joista toisella pidetään ruuvin "kannasta" kiinni ja toisella kierretään itse ilmausnippa auki.
Kannattaa olla varovainen, kun avaa ilmausruuvin moottorin ollessa lämmin, itse olen avannut ruuvin yleensä apukuskin puolelta, jotta en joudu kuuman nesteen "tulilinjalle". Kannattaa myös ajaa auto niin, että nokka on mieluummin hiukan perää ylempänä, jotta ilmausruuvi olisi jäähdytysjärjestelmän korkein kohta.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Satkun lämmöt nousee
ilmausruuvin nippaan kun työntää pätkän letkua niin ei tarvitse roiskia nesteitä konetilaan vaan ne voi ohjata nätisti pulloon (josta kaadetaan lopuksi takaisin paisuntasäiliöön). läpinäkyvästä letkusta näkee koska ilmantulo lakkaa. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
(paisuntasäiliön korkki luonnollisesti kiinni kun ilmataan lämpimänä, muutenhan ilmaus ei onnistu kun paineita ei synny)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
(paisuntasäiliön korkki luonnollisesti kiinni kun ilmataan lämpimänä, muutenhan ilmaus ei onnistu kun paineita ei synny)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)