Yksi kysymys
Yksi kysymys
Olisi tarkoitus vaihtaa lämmityslaitteen kenno, auto on Saab 900 -89.
Miten saa irroitettua kojelaudan alaosan eli sen polvisuojan.
Miten saa irroitettua kojelaudan alaosan eli sen polvisuojan.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Yksi kysymys
keskikonsoli pois jos on...
tuhkis pois ja sen alla on sellanen pultti
ja sitten molemmissa päissä konehuoneen puolella on pultit. aika usein peitetty mustalla mönjällä. mut siellä saranoiden / sähköjen luota löytyy
tuhkis pois ja sen alla on sellanen pultti
ja sitten molemmissa päissä konehuoneen puolella on pultit. aika usein peitetty mustalla mönjällä. mut siellä saranoiden / sähköjen luota löytyy
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Yksi kysymys
Kiitos vastauksesta, konehuoneen puoleiset ruuvit tiesinkin, mutta tuhkiksen takana oleva pultti oli hukassa, täytyy illalla katsoa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Yksi kysymys
juu siellä on sellainen...ensin tuhkis pois ja sit tuhkiksen pohjaa pitää pultti ja ne 4 pientä ruuvia....sen ku saa pois ni siel on vielä pultti johon se tuhkiksen pultti sopii... se vielä irti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Yksi kysymys
Ainakin minulla riitti ottaa se yksi iso kuusiokolopultti pois tuhkaluukun pohjasta. Sitten keskikonsoli (eli säilytyslokerot) pois (ensin muoviosa ja sitten se verhoiltu osa erikseen, niitä yhdistävät ruuvit tietysti pois), ja tuon keskikonsolin irroituksen jälkeen lähti tuhkiksen pultin kiinnityspultti pois. Siinä tarvitsi kai 13mm hylsyä.nalleolut kirjoitti:juu siellä on sellainen...ensin tuhkis pois ja sit tuhkiksen pohjaa pitää pultti ja ne 4 pientä ruuvia....sen ku saa pois ni siel on vielä pultti johon se tuhkiksen pultti sopii... se vielä irti.
polvisuoja
|_| <- pultti, johon tuhkiksen pultti tulee kiinni
tuhkis
| <- tuhkista kiinni pitävä pultti
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: Yksi kysymys
Olisi itellä tarkotus kiristää vähän käsijarrua. Siinä keskikonsolissa on sellainen halkeama käsijarrun etupuolella, saako sen osan irti vai pitääkö koko keskikonsoli irrottaa että pääsee käsiks?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Yksi kysymys
Käsijarrua ei kiristetä vaijereita kiristämällä. Vaijerit pitää olla nin löysällä että jarrusatuloissa olevat käsijarruvivut, joita vaijerit vetävät, ovat melkein kiinni siinä vieressä olevassa stopparitapissa (välys 1 mm). Säätö pitäisi toimia automaattisesti palojen kuluessa, mutta jos ei toimi, voi sieltä satulasta tulpan alla olevasta ruuvista kiristää. Säätöohje: ruuvi kevyesti kiinni asti kunnes pyörä ei enää pyöri vapaasti, siitä vajaa kierros ruuvia takaisinpäin niin että jarru ei laahaa. Hienosäätö niin että kummankin puolen käsijarru pitää tukevasti.
Etsillä löytyy paljon ohjeita ja kuvitusta, jos tarvitset tarkempia tietoja.
Edelläoleva ohje pätee siis takapyöriin vaikuttavaan käsijarruun.
Etsillä löytyy paljon ohjeita ja kuvitusta, jos tarvitset tarkempia tietoja.
Edelläoleva ohje pätee siis takapyöriin vaikuttavaan käsijarruun.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Yksi kysymys
Hmm.. outoa.. kerran tutun kanssa kun purettiin kojelauta ja keskikonsoli niin silloin ei pitänyt oikealla puolella käsijarru. oikean puolen kiristysmutteri oli tippumassa. kiristettiin ja toimi taas hyvin, mutta nyt tuntuu että se vaatisi taas kiristystä.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Yksi kysymys
tuttu juttu tuo että mutteri tippuu sieltä...Könsikäs kirjoitti:Hmm.. outoa.. kerran tutun kanssa kun purettiin kojelauta ja keskikonsoli niin silloin ei pitänyt oikealla puolella käsijarru. oikean puolen kiristysmutteri oli tippumassa. kiristettiin ja toimi taas hyvin, mutta nyt tuntuu että se vaatisi taas kiristystä.
eli nyt on käyny niin et kun kiristetty vaijeria se venyny ja vaatii nyt lisää kiristystä...
etukäsijarru mallissa menee vaijerit ristiin....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Yksi kysymys
Johtunee varmaan kesän useista käppäriluistutteluista varmaan myös.. Mut ei kun lisää saman mutterin kiristystä ja kovaa ajoa?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Yksi kysymys
Pelkkää vaijeria kiristämällä saa käsijarrun laahaamaan ja hetken olemaan toimivinaan kunnes jarrupalat ovat taas kuluneet, eikä jarrusatulan sisäinen automaattisäätö voi toimia jos satulan vivun liikevara on vaijeria tiukkaamalla saatu liian pieneksi jolloin juuri sitä vivun täyttä liikerataa hyväkseen käyttävä säätömekanismi jää jarrupalojen kuluessa männän liikkeestä jälkeen ja tilanne on hetken päästä vielä huonompi mekanismin hakiessa tyhjää. (Ja kuskin nykiessä tyhjää kahvasta.)
Käsijarru säädetään juuri niinkuin jus tuossa edellä jo neuvoi eli vaijereista säädetään vain vipujen liikematka oikeaksi ja satulasta löytyvien tulpparuuvien alta automaattisäädön perussäätö kohdalleen 4mm kuusiokoloruuvista, ja jos sekä kun niillä kahvan juuressa olevilla muttereilla on taipumusta itsekseen löystyä niin kannattaa jostakin purkusaabista nypätä mukaan se mutterit keskenään lukitseva muovilevy joka sinne kuuluu.
Tai kuuluisi, yleensä se on perinteisesti hävöksissä..
E: Hups, huomasin vasta tarinoineeni täyttä OT:tä ketjun aloittajan ongelmaan nähden, josko joku mode ns. "splittaisi" nämä käsijarrurupatukset omaan ketjuunsa tai jonkun vanhan aihetta koskevan jatkeeksi?
Käsijarru säädetään juuri niinkuin jus tuossa edellä jo neuvoi eli vaijereista säädetään vain vipujen liikematka oikeaksi ja satulasta löytyvien tulpparuuvien alta automaattisäädön perussäätö kohdalleen 4mm kuusiokoloruuvista, ja jos sekä kun niillä kahvan juuressa olevilla muttereilla on taipumusta itsekseen löystyä niin kannattaa jostakin purkusaabista nypätä mukaan se mutterit keskenään lukitseva muovilevy joka sinne kuuluu.
Tai kuuluisi, yleensä se on perinteisesti hävöksissä..
E: Hups, huomasin vasta tarinoineeni täyttä OT:tä ketjun aloittajan ongelmaan nähden, josko joku mode ns. "splittaisi" nämä käsijarrurupatukset omaan ketjuunsa tai jonkun vanhan aihetta koskevan jatkeeksi?
Re: Yksi kysymys
Kannattaa sitä kennoa vaihtaessa ottaa se kenno hanoineen pois. Paljon helpompaa irroittaa kenno hanasta, kun ne molemmat on irti autosta eikä tule loroteltua jäähdytysnesteitä auton lattialle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Yksi kysymys
Mulla alkoi Lämppärin kenno vuotaa, jäähdytysnestettä ilmestyi kuskin jalkatilaan
Taikka sitte hana vuotaa, kumpi on yleisempi ongelma?
Ja saakos kennoa mistään?
Taikka sitte hana vuotaa, kumpi on yleisempi ongelma?
Ja saakos kennoa mistään?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Yksi kysymys
Kaiutinritilän irrottamalla pääsee näkemään hanan. Jos hana on märkä karan juuresta, kenno lienee ehjä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Yksi kysymys
Kiitos vinkistä
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.