Yksi kysymys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vejoti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 11, 2004 11:57

Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja vejoti »

Olisi tarkoitus vaihtaa lämmityslaitteen kenno, auto on Saab 900 -89.
Miten saa irroitettua kojelaudan alaosan eli sen polvisuojan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

keskikonsoli pois jos on...
tuhkis pois ja sen alla on sellanen pultti
ja sitten molemmissa päissä konehuoneen puolella on pultit. aika usein peitetty mustalla mönjällä. mut siellä saranoiden / sähköjen luota löytyy
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vejoti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 11, 2004 11:57

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja vejoti »

Kiitos vastauksesta, konehuoneen puoleiset ruuvit tiesinkin, mutta tuhkiksen takana oleva pultti oli hukassa, täytyy illalla katsoa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu siellä on sellainen...ensin tuhkis pois ja sit tuhkiksen pohjaa pitää pultti ja ne 4 pientä ruuvia....sen ku saa pois ni siel on vielä pultti johon se tuhkiksen pultti sopii... se vielä irti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

nalleolut kirjoitti:juu siellä on sellainen...ensin tuhkis pois ja sit tuhkiksen pohjaa pitää pultti ja ne 4 pientä ruuvia....sen ku saa pois ni siel on vielä pultti johon se tuhkiksen pultti sopii... se vielä irti.
Ainakin minulla riitti ottaa se yksi iso kuusiokolopultti pois tuhkaluukun pohjasta. Sitten keskikonsoli (eli säilytyslokerot) pois (ensin muoviosa ja sitten se verhoiltu osa erikseen, niitä yhdistävät ruuvit tietysti pois), ja tuon keskikonsolin irroituksen jälkeen lähti tuhkiksen pultin kiinnityspultti pois. Siinä tarvitsi kai 13mm hylsyä.

polvisuoja
|_| <- pultti, johon tuhkiksen pultti tulee kiinni
tuhkis
| <- tuhkista kiinni pitävä pultti
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Olisi itellä tarkotus kiristää vähän käsijarrua. Siinä keskikonsolissa on sellainen halkeama käsijarrun etupuolella, saako sen osan irti vai pitääkö koko keskikonsoli irrottaa että pääsee käsiks?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja jus »

Käsijarrua ei kiristetä vaijereita kiristämällä. Vaijerit pitää olla nin löysällä että jarrusatuloissa olevat käsijarruvivut, joita vaijerit vetävät, ovat melkein kiinni siinä vieressä olevassa stopparitapissa (välys 1 mm). Säätö pitäisi toimia automaattisesti palojen kuluessa, mutta jos ei toimi, voi sieltä satulasta tulpan alla olevasta ruuvista kiristää. Säätöohje: ruuvi kevyesti kiinni asti kunnes pyörä ei enää pyöri vapaasti, siitä vajaa kierros ruuvia takaisinpäin niin että jarru ei laahaa. Hienosäätö niin että kummankin puolen käsijarru pitää tukevasti.

Etsillä löytyy paljon ohjeita ja kuvitusta, jos tarvitset tarkempia tietoja.

Edelläoleva ohje pätee siis takapyöriin vaikuttavaan käsijarruun.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Hmm.. outoa.. kerran tutun kanssa kun purettiin kojelauta ja keskikonsoli niin silloin ei pitänyt oikealla puolella käsijarru. oikean puolen kiristysmutteri oli tippumassa. kiristettiin ja toimi taas hyvin, mutta nyt tuntuu että se vaatisi taas kiristystä.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Könsikäs kirjoitti:Hmm.. outoa.. kerran tutun kanssa kun purettiin kojelauta ja keskikonsoli niin silloin ei pitänyt oikealla puolella käsijarru. oikean puolen kiristysmutteri oli tippumassa. kiristettiin ja toimi taas hyvin, mutta nyt tuntuu että se vaatisi taas kiristystä.
tuttu juttu tuo että mutteri tippuu sieltä...

eli nyt on käyny niin et kun kiristetty vaijeria se venyny ja vaatii nyt lisää kiristystä...

etukäsijarru mallissa menee vaijerit ristiin....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Johtunee varmaan kesän useista käppäriluistutteluista varmaan myös.. Mut ei kun lisää saman mutterin kiristystä ja kovaa ajoa?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pelkkää vaijeria kiristämällä saa käsijarrun laahaamaan ja hetken olemaan toimivinaan kunnes jarrupalat ovat taas kuluneet, eikä jarrusatulan sisäinen automaattisäätö voi toimia jos satulan vivun liikevara on vaijeria tiukkaamalla saatu liian pieneksi jolloin juuri sitä vivun täyttä liikerataa hyväkseen käyttävä säätömekanismi jää jarrupalojen kuluessa männän liikkeestä jälkeen ja tilanne on hetken päästä vielä huonompi mekanismin hakiessa tyhjää. (Ja kuskin nykiessä tyhjää kahvasta.)

Käsijarru säädetään juuri niinkuin jus tuossa edellä jo neuvoi eli vaijereista säädetään vain vipujen liikematka oikeaksi ja satulasta löytyvien tulpparuuvien alta automaattisäädön perussäätö kohdalleen 4mm kuusiokoloruuvista, ja jos sekä kun niillä kahvan juuressa olevilla muttereilla on taipumusta itsekseen löystyä niin kannattaa jostakin purkusaabista nypätä mukaan se mutterit keskenään lukitseva muovilevy joka sinne kuuluu.

Tai kuuluisi, yleensä se on perinteisesti hävöksissä..

E: Hups, huomasin vasta tarinoineeni täyttä OT:tä ketjun aloittajan ongelmaan nähden, josko joku mode ns. "splittaisi" nämä käsijarrurupatukset omaan ketjuunsa tai jonkun vanhan aihetta koskevan jatkeeksi?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kannattaa sitä kennoa vaihtaessa ottaa se kenno hanoineen pois. Paljon helpompaa irroittaa kenno hanasta, kun ne molemmat on irti autosta eikä tule loroteltua jäähdytysnesteitä auton lattialle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mulla alkoi Lämppärin kenno vuotaa, jäähdytysnestettä ilmestyi kuskin jalkatilaan :!:
Taikka sitte hana vuotaa, kumpi on yleisempi ongelma?

Ja saakos kennoa mistään?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaiutinritilän irrottamalla pääsee näkemään hanan. Jos hana on märkä karan juuresta, kenno lienee ehjä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Yksi kysymys

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

jus kirjoitti:
Ma Kesä 03, 2019 17:05
Kaiutinritilän irrottamalla pääsee näkemään hanan. Jos hana on märkä karan juuresta, kenno lienee ehjä.
Kiitos vinkistä
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin